Κυριακή της Τυροφάγου
Νευράκης Νικόλαος
«Τὸ στάδιον τῶν ἀρετῶν ἠνέωκται·
οἱ βουλόμενοι ἀθλῆσαι εἰσέλθετε»
Υπάρχουν, αγαπητοί, πολλών ειδών στάδια στον πλανήτη μας. Στάδια γυμναστικών, αθλητικών, ποδοσφαιρικών αγώνων. Στάδια πολιτικής και στρατιωτικής αναδείξεως. Στάδια επαγγελματικής, καλλιτεχνικής, κοινωνικής και επιστημονικής επιδόσεως και δραστηριότητας.
Υπεράνω όλων αυτών υπάρχει ένα στάδιο αγώνων ευγενεστέρων, προσπαθειών ανωτέρων και νικών αμαράντων. Αυτό το πνευματικό στάδιο είναι το στάδιο της Εκκλησίας, το στάδιο των αρετών. Στο στάδιο αυτό δεν χρειάζονται θεατές. Όλοι είναι δυνατόν να είναι αθλητές και νικητές. Κανείς δεν εμποδίζεται ούτε λόγω ηλικίας, ούτε λόγω υγείας ή μικρών ικανοτήτων.
Για να επιτύχει ο άνθρωπος στους πνευματικούς και ηθικούς αγώνες του πρέπει να έχει ειδική ενδυμασία και υπόδηση ως αθλητής του πνεύματος ή κατ’ άλλη παρομοίωση πρέπει να έχει ως στρατιώτης Ι. Χριστού ισχυρή πνευματική πανοπλία. Η πανοπλία του Σταυρού του Χριστού είναι αήττητη. Ο Σταυρός του Χριστού είναι η ακένωτη πηγή δυνάμεως, λυτρώσεως και χαράς.
Κυριακή της Τυροφάγου
Η πανοπλία του Σταυρού, κατά τον υμνογράφο, είναι η εξής:
1) Ο ύμνος λέγει: «Ὡς τεῖχος ἄρρηκτον κατέχοντες τὴν πίστιν». Ασπίδα πνευματική είναι η ζώσα ορθή πίστη στο Χριστό. Η ορθή πίστη είναι ο μεγαλύτερος θησαυρός της γης. Η ορθή πίστη είναι η πραγματική και βέβαια σωτηρία. Οι Πατέρες της Εκκλησίας την διετήρησαν με θυσίες, με διωγμούς, με αίμα, με μαρτύρια. Σε κάθε εποχή έγιναν πολέμιοι κατά της πίστεως. Καμιά όμως δύναμη δεν μπόρεσε να την νικήσει. Απεναντίας η ορθή πίστη δημιουργεί θαύματα, ανακαινίζει τους πάντας, θριαμβεύει και νικά και διαλύει κάθε σκοτεινή δύναμη. Η ορθή πίστη και σήμερα συγκινεί και την Αφρική και την Ευρώπη και όλον τον κόσμο.
Πρώτο όπλο, η ασπίδα της πίστεως.
2) Δεύτερο όπλο, η προσευχή. Ο ύμνος συνεχίζει: «Ὡς θώρακα τὴν προσευχήν…». Αυτόν τον πνευματικό θώρακα δυστυχώς δεν τον φοράμε πάντα γι’ αυτό πληγωνόμαστε στο στήθος, στην καρδιά από τους εχθρούς μας. Ω, αν μάθουμε κάποτε την αξία της προσευχής, πόσα δεινά θ’ αποφεύγαμε! Όταν οι άνθρωποι αδυνατούν να μας βοηθήσουν, έρχεται από τον ουρανό η παντοδύναμη χάρη του Θεού. Όπως τακτικά σώζονται ανθρακωρύχοι από βέβαιο θάνατο, λόγω ταχείας άνωθεν βοηθείας, έτσι ακριβώς συμβαίνει και με τους ευρισκόμενους στο βάθος των θλίψεων και δοκιμασιών, όταν στείλουν σήμα κινδύνου με πίστη και προσευχή προς τον παντοδύναμο και πανταχού παρόντα Κύριο.
3) Τρίτο όπλο δυνατό η ελεημοσύνη. Ο ύμνος λέγει: «Καὶ περικεφαλαίαν τὴν ἐλεημοσύνην…». Δεν νοείται Χριστιανός, που να μην είναι ελεήμων. Δεν φτάνει η πίστη και η προσευχή. Χρειάζεται η γενναία, κρυφή και εξ αγάπης ελεημοσύνη μας. Αυτή η μεγάλη αρετή έχει φτερά και διασχίζει τους αιθέρες και υπερβαίνει τον ήλιο και τις αψίδες του ουρανού και παρατρέχει τις αρχαγγελικές δυνάμεις και φθάνει μέχρι το θρόνο του Βασιλέως Θεού, όπως ωραιότατα γράφει ο ι. Χρυσόστομος. (Ε.Π. 49, 293 και ΕΠΕ 30, 138).
4) Τέταρτο όπλο είναι η νηστεία. Ο ύμνος γράφει: «Ἀντὶ μαχαίρας τὴν νηστείαν, ἥτις ἐκτέμνει ἀπὸ καρδίας πᾶσαν κακίαν». Η νηστεία είναι εντολή παλαιότατη. Την εφάρμοσαν ο Μωυσής, ο προφήτης Ηλίας και ο Παύλος, οι Πατέρες της Εκκλησίας και όλοι οι πιστοί. Η νηστεία είναι υλική, δηλ. τροφών και πνευματική δηλ. απαλλαγή κακιών. Προσοχή! Δεν ωφελεί μόνη η νηστεία των τροφών, που πρέπει να κάνουν μόνον οι υγιείς άνθρωποι. Διότι και ο διάβολος νηστεύει, αφού ως πνεύμα δεν τρώγει. Νηστεία των τροφών γυμναστική της ψυχής. Νηστεία πνευματική αφορά αισχρά θεάματα θεάτρων, τηλεόρασης, κινηματογράφων και γενικά τις αισθήσεις.
Αγαπητοί, οι πρώτοι άνθρωποι έπεσαν ηθικώς. Αυτό διδάσκει ο Χριστός, αλλά και αυτό διακηρύττει και η προ του Χριστού φιλοσοφία. Έπεσαν οι άνθρωποι, μετέδωκαν κληρονομικώς την ενοχή τους και ανέμεναν τον Λυτρωτή. Ο Σωτήρας ήλθε. Αν θέλουμε τη χαρά, πρέπει να αρνηθούμε την αμαρτία και να δεχτούμε τη μετάνοια. Η αμαρτία μοιάζει σαν το απαίσιο φυτό της Ν. Αμερικής, που λέγεται δολοφόνος, διότι μόλις αγκαλιάσει και σκεπάσει το δέντρο το ξεραίνει. Έτσι ενεργεί και η κάθε αμαρτία, όταν αγκαλιάσει τον άνθρωπο του αφαιρεί κάθε χαρά και ζωντάνια. (Κούρκουλας).
Γι’ αυτό ως στρατιώτες Χριστού, με πανοπλία τέλεια την πίστη, την προσευχή, την ελεημοσύνη και τη νηστεία, θα κατορθώσουμε στο ναό, στο κέντρο εκπαιδεύσεως των πνευματικών όπλων, όταν ερχόμαστε τη Μ. Τεσσαρακοστή πιο συχνά και τις Κυριακές και τις καθημερινές και στις θείες λειτουργίες των προηγιασμένων Δώρων και συμμετέχουμε άξια στο Δείπνο, να ρέει μέσα μας θεϊκό αίμα και να γίνουμε ακατάβλητοι και απρόσβλητοι σε κάθε πειρασμό. Λοιπόν, αγαπητοί, «Τὸ στάδιον τῶν ἀρετῶν ἠνέωκται· οἱ βουλόμενοι ἀθλῆσαι εἰσέλθετε».
Νευράκης Νικόλαος, Το κατανυκτικό Τριώδιο, Αθήνα, 1995
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου