ΚΥΡΙΑΚΗ Β' ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ)
Απόστολος: Εβρ. α' 10 - β'3
Ευαγγέλιο: Μάρκ. β' 1 -12
31 Μαρτίου 2024
Τα θαύματα του Κυρίου μας, είναι γεγονότα ή σημεία Θεοφανείας. Μέσω αυτών πληροφορούμαστε περί του Θεού και τον γνωρίζουμε. Τα θαύματα βεβαίως δεν είναι τα μοναδικά μέσα αποκαλύψεως του Θεού υπάρχουν και άλλα, όπως η διδασκαλία ή η ζωή του Κυρίου μας.
Στο σημερινό θαύμα ακούσαμε, ότι ο Κύριος μας έχει εξουσία να συγχωρεί αμαρτίες και ότι θεραπεύει έναν παραλυτικό, αφού προηγουμένως συγχώρησε τις αμαρτίες του. Από αυτό συμπεραίνεται ότι ο Κύριός μας ως Θεός μπορεί να συγχωρεί αμαρτίες και να θεραπεύει ασθενείς. Είναι ο ιατρός των ψυχών και των σωμάτων. Η σημερινή ευαγγελική περικοπή μάς δίνει την αφορμή να αναφερθούμε σε δύο βασικές αρχές της χριστιανικής Πίστεως σχετικές με την ανθρωπολογία, τη φύση και την κατάσταση του ανθρώπου.
Η πρώτη αρχή είναι, ότι ο άνθρωπος είναι διπλός ψυχή και σώμα. Και τα δύο αυτά συστατικά του είναι δημιουργήματα του Θεού. Όπως νοσεί το σώμα γηράσκει και αποθνήσκει, έτσι και η ψυχή νοσεί, γηράσκει και αποθνήσκει, όχι όμως με τον τρόπο που ασθενεί και αποθνήσκει το σώμα. Άλλης φύσεως και ποιότητος είναι η ασθένεια και ο θάνατος του σώματος, από αυτής που είναι η ασθένεια και ο θάνατος της ψυχής. Ψυχή και σώμα συνθέτουν τον όλον άνθρωπο. Τα δύο αυτά είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Ο Σύνδεσμός τους διατηρεί τον άνθρωπο στην παρούσα ζωή, ενώ η διάλυσή τους δημιουργεί το θάνατο του σώματος και τη διάλυσή του. Ένεκα του συνδέσμου ψυχής και σώματος, η κατάσταση του ενός συστατικού επιδρά στην κατάσταση του άλλου.
Νοσεί δηλαδή το σώμα, πονάει και η ψυχή. Υγιαίνει η ψυχή, λαμπρύνεται και το σώμα. Το μεν σώμα ασθενεί ως υλικό η δε ψυχή ασθενεί ως πνευματικό στοιχείο. Τις ασθένειες του σώματος τις γνωρίζουμε. Εκείνες που δεν γνωρίζουμε είναι οι ασθένειες και οι εξαλλοιώσεις της ψυχής.
Η ψυχή μας δεν δημιουργήθηκε από τον Θεό με την ποιότητα που έχει τώρα βασανιζόμενη από τα πάθη και τις αμαρτωλές επιθυμίες. Δημιουργήθηκε λαμπρή, φωτεινή, ελεύθερη σε κοινωνία με τον Θεό. Ο Θεός την δημιούργησε «κατ’ εικόνα Του». Όπως δηλαδή είναι Εκείνος έτσι δημιούργησε και τη ψυχή μας. Είχε δηλαδή άλλη κατάσταση από αυτή στην οποία βρίσκεται σήμερα. Την φθορά στην οποία υπόκειται ο άνθρωπος την προκάλεσε η αμαρτία που δημιούργησε τα αμαρτωλά πάθη της ψυχής, τον εγωισμό, τον φθόνο, τον φόνο, τη μνησικακία, την πορνεία, τη φιλαργυρία, τη λαιμαργία, την ακηδία και άλλα όμοια πάθη.
Συνέπεια της ψυχικής ασθένειας ήταν η υποταγή του υλικού σώματος στη φθορά και τον θάνατο. Έτσι πρέπει να θεωρούνται όλα τα προβλήματα, ασθένειες του ανθρώπου ως συνέπεια δηλαδή ή της συλλογικής προπατορικής αμαρτίας ή των προσωπικών μας αμαρτιών.
Η δεύτερη αρχή είναι, ότι μόνο ο Κύριος Ιησούς Χριστός έχει τη δύναμηνα απαλλάξει τη ψυχή από την τυραννία των παθών, να συγχωρεί τις αμαρτίες μας και να θεραπεύσει και το σώμα μας.
Κατά την διδασκαλία της Αγίας Γραφής, η αμαρτία είναι η εκούσια και με επίγνωση καταπάτηση του θελήματος του Θεού. Την ενεργεί ο άνθρωπος με τη θέληση και τη συγκατάθεσή του. Ονομάζεται ακόμη και ανομία. Ρίζα της αμαρτίας είναι η επιθυμία, η οποία δελεάζει τον άνθρωπο: «Έκαστος δε πειράζεται υπό της ιδίας επιθυμίας εξελκόμενος και δελεαζόμενος». Η αμαρτία είναι χωρισμός και ρήξη της σχέσης του ανθρώπου με τον Θεό. Επομένως εκείνος που δικαιούται να συγχωρεί τις αμαρτίες είναι εκείνος που προσβάλλεται από τη ζωή μας. Και ο Θεός μάς συγχώρησε και συνεχίζει να μας συγχωρεί, όταν εμείς μετανοούμε και ταπεινωνόμαστε μπροστά Του.
Είναι συγχρόνως και ιατρός των ψυχών μας. Απαλλάσσει τη ψυχή μας από τα πάθη. Την θεραπεύει με τη δύναμή Του, ώστε να μην υποχωρεί από τις επιθέσεις του διαβόλου. Μόνοι μας δεν μπορούμε να αντισταθούμε στην αμαρτία. Πάντα θα μας νικά ο διάβολος. Ενωμένοι όμως με τον Χριστό είμαστε ισχυροί. Ο διάβολος δεν μπορεί να μας υποδουλώσει. Ο πιστός ενώνεται με τον Χριστό διά των μυστηρίων και κυρίως με το να κοινωνεί του Σώματος και Αίματος του Χριστού.
Όταν η ψυχή είναι ελεύθερη από την αμαρτία τότε και το σώμα ελευθερώνεται από τα δεσμά του θανάτου διά της Αναστάσεως αφού περάσει από τον τάφο. Για να φανεί η στενή σχέση με την οποία συνδέονται ψυχή και σώμα και η αλληλοεπίδρασή τους θα αναφερθούμε στα άφθορα σώματα των άγιων. Τα λείψανα των Αγίων μαρτυρούν αυτή την ελευθερία των υλικών σωμάτων, την νίκη της φθοράς σαν συνέπεια της ελευθερίας της ψυχής που κατοικούσε μέσα σε αυτό και το ζωογονούσε από την αμαρτία. Επειδή οι άγιοι αγωνίστηκαν για να ελευθερωθούν από τα αμαρτωλά πάθη της ψυχής για αυτό και τα σώματα τους μένουν ελεύθερα από τη φθορά, τη σήψη, τη δυσοσμία. Μάλιστα ευωδιάζουν και θαυματουργούν επειδή έχουν Άγιο Πνεύμα.
Όλα αυτά τα μηνύματα εκπέμπει το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα. Η Εκκλησία μάς τα υπενθύμισε στην περίοδο αυτή του χρόνου για να γνωρίζουμε τον λόγο που αγωνιζόμαστε. Αγωνιζόμαστε μαζί με τον Χριστό να ελευθερωθούμε από την τυραννία των αμαρτωλών παθών. Μόνος του κανείς δεν δύναται να νικήσει. Μόνο με τον Χριστό νικάται η αμαρτία και ο διάβολος γιατί ο Χριστός είναι ο μοναδικός αληθινός γιατρός ψυχών και σωμάτων.
† Αρχιμανδρίτης Δημήτριος Κυριακίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου