ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΡΟΝΑΞΙΑΣ
«ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟΙ ΑΝΤΙΛΑΛΟΙ»
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ
17 Σεπτεμβρίου 2023
«Τι ωφελήσει άνθρωπον, εάν κερδίσει τον κόσμον όλον και ζημειωθή την ψυχή αυτού; Ή τι δώσει άνθρωπος αντάλλαγμα της ψυχής αυτού»;
Με αυτά τα λόγια, αγαπητοί μου αδερφοί, ο Κύριός μας, στη σημερινή ευαγγελική περικοπή της Κυριακής μετά την εορτή της Παγκοσμίου Υψώσεως του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού του Κυρίου μας, θέλει να μας δείξει το πώς θα διαφυλάξουμε, έναν ανεκτίμητο θησαυρό, τον οποίο μας χάρισε ο ίδιος. Αυτός ο πολύτιμος θησαυρός δεν είναι άλλος από την ψυχή μας. Τι είναι όμως ψυχή;
Η λέξη ψυχή σημαίνει την ψυχρή πνοή, δηλαδή την ένδειξη της ζωής στο σώμα, που γίνεται αισθητή από την αναπνοή. Την ψυχή, είναι γεγονός πως κανείς δεν μπορεί να τη δει και να τη μετρήσει.
Μελετώντας κανείς λίγο τους αρχαίους Έλληνες, θα παρατηρήσει ότι ο Πλάτωνας, θεώρησε την ψυχή άυλη ουσία άφθαρτη και επομένως αθάνατη. Ενώ ο Αριστοτέλης τη συνέδεσε οργανικά με τον άνθρωπο ως μορφής μιας ύλης.
Αυτή την πνοή έδωσε ο θείος Δημιουργός , όταν έπλασε τον άνθρωπο καθώς του ενεφύσησε ψυχή ζώσα. Και αυτό το έκανε, διότι ο άνθρωπος πλάστηκε, όπως μας λέει ο Άγιος Νεκτάριος, για να εικονίζει τον Θεό στη γη. Ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο ον νοερόν και αυτεξούσιο, για να πράττει το θέλημα αυτού, το οποίο το έγραψε μέσα στην καρδιά του και το κατέστησε και δικό του θέλημα. Ο άνθρωπος πλάστηκε για να γνωρίσει η δημιουργία το Θεό, πλάστηκε για να υψούται προς τον Θεό και να δοξάζει αυτόν. Γι αυτό η ετυμολογία της λέξης άνθρωπος είναι άνω-θρώσκω, δηλαδή αυτός που πορεύεται και κοιτάζει προς τα επάνω. Η άποψη αυτή υπονοεί την πορεία του ανθρώπου, προς την πνευματική εξέλιξη και προς το Θεό.
Έτσι μπορούμε να πούμε ότι ο άνθρωπος είναι κομμάτι του Θεού, κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν και γι΄ αυτό το λόγο η χριστιανική διδασκαλία, δίνει μεγάλη σημασία στο θέμα της σωτηρίας της ψυχής.
Είναι γεγονός αδελφοί μου, ότι μετά την πτώση των πρωτοπλάστων, η ανθρωπότητα και όλη η κτίση γνώρισαν τη φθορά. Ιδιαιτέρως δε ο άνθρωπος, έχοντας το αυτεξούσιο, άρχισε να πράττει το κακό και να χάνει την κοινωνία που είχε με το Θεό. Η ψυχή του ανθρώπου έπαψε να είναι κατοικητήριο του Θεού, γέμισε από πάθη και αδυναμίες. Μία κατάσταση τραγική, με αποτέλεσμα ο κόσμος να γίνει διεφθαρμένος και ο ίδιος ο διάβολος να γίνει κοσμοκράτωρ.
Γι αυτό το λόγο, όταν ήλθε το πλήρωμα του χρόνου, όπως τονίζει χαρακτηριστικά ο Μέγας Βασίλειος, ο Θεός έστειλε τον Υιόν Αυτού τον Μονογενή, και με τη Σταύρωση και την Ανάστασή του, ενώθηκε το χάσμα του Θεού με την ανθρωπότητα και εμείς ξαναβρήκαμε τον Παράδεισο και την αθανασία μας. Ιδιαιτέρως δε με την ίδρυση της Εκκλησίας κατά την ημέρα της Πεντηκοστής, οι χριστιανοί μέσω του Μυστηρίου του Ιερού Βαπτίσματος, γινόμαστε Χριστοί όπως λέει χαρακτηριστικά ο Άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων στις μυσταγωγικές του κατηχήσεις και με το Μυστήριο του Αγίου Χρίσματος, σφραγιζόμαστε με τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος, γινόμαστε και εμείς Άγιοι. Μέσα στην Εκκλησία που είναι ο ίδιος ο Χριστός παρατεινόμενος εις τους αιώνας, ο άνθρωπος θεώνεται, γίνεται φως και μαζί με αυτόν όλη η δημιουργία γνωρίζει και δοξάζει το Θεό.
Γι αυτό το λόγο αγαπητοί μου αδερφοί το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα μας τονίζει ότι δεν αξίζει, τίποτα μπροστά στην αθάνατη ψυχή του ανθρώπου. Ούτε ο πλούτος, ούτε η δόξα ούτε κάθε κοσμική εξουσία, μπορεί να αντικαταστήσει αυτό το θησαυρό που χάρισε ο Θεός στον άνθρωπο.
Έτσι ατενίζοντας τον Τίμιο και Ζωοποιό Σταυρό του Κυρίου μας, παίρνουμε δύναμη για να σταυρώσουμε το κάθε τι, το οποίο εμποδίζει την ψυχή μας να βρει το Θεό και να πραγματοποιήσει την μεγάλη συνάντηση μαζί Του και μέσα από αυτή την προσωπική μας σταύρωση, ας ευχηθούμε η ψυχή μας να γίνει πηγή αθανασίας και αληθινός παράδεισος, αμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου