ΛΟΓΟΣ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΙΣ ΤΑ ΕΙΣΟΔΙΑ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2011
ΛΟΓΟΣ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ
ΕΙΣ ΤΑ ΕΙΣΟΔΙΑ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
«Και είδον, και ιδού πλήρης δόξης ο Οίκος Κυρίου». (Ιεζεκ. Κεφ. μα')
ΗΛΙΑ ΜΗΝΙΑΤΗ
(1669-1714)
ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΕΡΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ
Ιδού
η μεγαλύτερα θυσία, όπου να έγεινε προς τον Θεόν, αφού εκτίσθη ο
κόσμος. Μαρία, η αειπάρθενος κόρη, εις την ηλικίαν τριών χρόνων
προσφέρεται να αφιερωθή προς τον Κτίστην, εις τον ναόν της Ιερουσαλήμ.
Καθώς δεν εστάθη άλλο ένα τελειότερον πράγμα, έτσι δεν εστάθη άλλη μία
τιμιωτέρα προσφορά και εις τον Θεόν πλέον ευπρόσδεκτος. Όθεν, όταν εγώ
με ευλαβητικήν θεωρίαν στοχάζομαι την σεβάσμιον ταύτην είσοδον,
φαίνεται μοι να βλέπω ένδοξον αληθινά και λαμπράν πανήγυριν εδώ κάτω
εις την γην, μέσα εις την αγίαν πάλιν άλλ' όμως και άλλην ενδοξοτέραν
και λαμπροτέραν φαντάζομαι εκεί επάνω εις τον ουρανόν, μέσα εις τον
παράδεισον. Βλέπω εδώ να προπορεύωνται λαμπαδηφόροι παρθένοι,
πανηγυρίζουσαι χαρμασύνως την αειπάρθενον και εκεί αστραπομόρφων
αγγέλων ταξιαρχίαι να χορεύουσιν, υμνολόγουσαι φαιδρώς την εν σώματι
καθαρωτέραν των Ασωμάτων.
Εδώ
ο μέγας αρχιερεύς απλώνει τας ευλαβητικάς χείρας και, θεία επιπνοία
εμφορηθείς, εισάγει μέσα εις τα άγια των αγίων την έμψυχον κιβωτόν τού
αγιάσματος˙ και εις τον ίδιον καιρόν ανοίγει τους μακαρίους κόλπους ο
προαιώνιος πατήρ και δέχεται εκ δεξιών τού θρόνου της θείας
μεγαλειότητος τού υιού αυτού την προορισθείσαν μητέρα. Διπλή είναι η
είσοδος της κεχαριτωμένης Θεόπαιδος· μία μεν ορατή εδώ εις το ιερόν, και
άλλη νοερά εκεί εις τας λαμπρότητας των αγίων και δια τούτο, εδώ
πλήρης θείας φωτοφανείας ακτινοβολεί ο ναός τού Σολομώντος, και εκεί
διπλούν αστράπτει της τρισηλίου θεαρχικής αίγλης το τρισόλβιον φως·
όθεν ίσως εις τούτο αφεώρα ο Ιεζεκιήλ, όταν έλεγε˙ «και είδον, και ιδού
πλήρης δόξης ο οίκος Κυρίου»· ο οίκος Κυρίου, και επίγειος δηλαδή
και ουράνιος. Όμως εγώ, φιλέορτοι ακροαταί, δεν θέλω σήμερον να
στοχασθώ άλλο, ούτε εις την γην ούτε εις τον ουρανόν, παρά αυτήν την
θοοχαρίτωτον Κόρην, την οποίαν, βλέποντας να εμβαίνη εις τον ναόν τού
Θεού, την στοχάζομαι αληθινά ένα έμψυχον ναόν της Θεότητας, περί τού
οποίου ημπορώ να ειπώ αρμοδιώτερον «και είδον, και ιδού πλήρης δόξης ο
οίκος Κυρίου».
Και
ο ναός τού Σολομώντος και ο,τι ευρίσκετο μέσα εις τον ναόν ιερόν και
σεβάσμιον, όλα ήτον τύπος των προνομίων της παρθένου Μαρίας, η οποία
αληθινά είναι ναός έμψυχος τού Θεού. Και πρώτον μεν αυτός ο Σολομών,
οπού μεθερμηνεύεται βασιλεύς ειρήνης, ο κτίστης τού ναού, εις τού
οποίου την οικοδομήν έβαλεν όλον του τον πλούτον και σοφίαν, δια να
κάμη το μεγαλοπρεπέστατον και ωραιότατον έργον, οπού να εφαίνετο εις την
γην, είναι εικών τού ουρανίου δημιουργού και παμβασιλέως Θεού, οπού
λέγεται εν ταις Γραφαίς «άρχων ειρήνης», οπού, δά να πλάση την παρθένον
Μαρίαν, επεχειρίσθη όλον τον πλούτον της θείας του παντοδυναμίας, της
θείας του σοφίας, της θείας του αγαθότητος, δια να κάμη το
τελειότερον και ευγενέστερον ποίημα εις την φύσιν των όντων.
Αυτή
η Παρθένος το ομολογεί: «εποίησέ μοι μεγαλεία ο δυνατός· εποίησε
κράτος εν βραχίονι αυτού»· οπού θέλει να ειπή: δια να την πλάση ο Θεός,
έκαμε τόσον, όσον εδύνατο να κάμη ένας Θεός παντοδύναμος. Την έπλασε
με ένα κάλλος σωματικόν, οπού παραβαλλόμενον, αυξάνει πολύ αυτό το
κάλλος των άυλων πνευμάτων. Με μίαν ψυχήν, σκεύος δεκτικόν όλων ομού
των υπερφυών χαρισμάτων τού πνεύματος· Με ένα νουν, φωτισμένον προς την
γνώσιν της αληθείας, με όλας τας ακτίνας των θείων εκλάμψεων. Με θείαν
θέλησιν, αναμμένην προς την έφεσιν τού αγαθού, με όλας τας φλόγας τού
θείου έρωτος, οπού εστάθη ακατάπαυστα ενεργούν και συνεργούν το
πανάγιον Πνεύμα. Ο Ιερός Αυγουστίνος ονομάζει την πλάσιν της παρθένου:
«έργον αϊδίου βουλής». Τούτος ο κόσμος, οπού
βλέπομεν.......................
Πράγμα
εξαίσιον εστάθη εις την οικοδομήν τού ναού˙ διατί λέγει «και ο οίκος
εν τω οικοδομείσθαι αυτόν, λίθοις ακροτόμοις ολοκλή-ροις ωκοδομήθη˙
και σφύρα και πέλεκυς και παν σκεύος σιδήρου ουκ ηκούσθη», και τα
εξής... Αλλά διατί τόση έξοδος και τόση επιμέλεια εις την οικοδομήν;
διατί· και τα εξής...................
Αλλά
πλέα εξαίσιον πράγμα εστάθη εις την Παρθένον, η οποία, επειδή και
έμελλε να είναι (καθώς ψάλλει η Εκκλησία) ο καθαρώτα-τος ναός τού
Σωτήρος, το ιερόν θησαύρισμα της δόξης τού Θεού, το κατοικητήριον της
σεσαρκωμένης Θεότητος, το έμψυχον παλάτιον τού ουρανίου Βασιλέως, ήτον
και κατά το σώμα και κατά την ψυχήν—λέγει ο θεολόγος — προετοιμασμένη,
προκαθαρμένη, τετελειωμένη, κεχαριτωμένη. «Άνθρωπος Θεός κυηθείς εκ
Παρθένου, και ψυχήν και σάρκα προκαθαρθείσης τω Πνεύματι»· εις τρόπον
ότι η Παρθένος Μαρία, όταν έγεινεν από τον Θεόν, υπερέβη την φύσιν τού
νόμου, και όταν εγέννησε τον Θεόν, υπερέβη τον νόμον της φύσεως. 1
Εννέα
πράγματα ήτον μέσα εις τον ναόν τού Σολομώντος, τα ιερώτερα και
σεβασμιώτερα· πρώτον η Επτάφωτος λυχνία· δεύτερον η τράπεζα της
προθέσεως των άρτων τρίτον το χρυσούν θυμιατήριον τέταρτον, η στάμνος η
χρυσή, όπου είχε το μάννα· πέμπτον, αι πλάκες της Διαθήκης, όπου ήτον
γραμμένος ο δεκάλογος· έκτον, η ράβδος τού Ααρών, όπου εβλάστησεν
εβδομον, η κιβωτός· όγδοον
τα Χερουβίμ, όπου επεσκίαζον το Ιλαστήριον και έννατον τα άγια των
άγιων όλα τύπος, όλα αινίγματα και σκιαί των προνομίων της Θεομήτορος.
Αυτή ήτον όντως η επτάφωτος λυχνία των επτά χαρισμάτων τού αγίου
Πνεύματος, με τα οποία έλαμπε — λέγει ο μέγας Αθανάσιος — από τους
πρώτους χρόνους της ηλικίας. Αυτή ήτον η ζωηφόρος τράπεζα του άρτου
της ζωής. Αυτή το χρυσούν θυμιατήριον όπου εκράτησεν αφλέκτως το πυρ
της Θεότητος. Αυτή η στάμνος η χρυσή, οπού εβάσταξε το ουράνιον μάννα.
Αυτή η πλάκα, οπού έφερε σωματούμενον τον ενυπόστατον Λόγον. Αυτή η
ράβδος, όπου εβλάστησε παραδόξως το άνθος της αφθαρσίας. Αυτή η
κιβωτός, οπού έσωσεν εκ τού κατακλυσμού της αμαρτίας το ανθρώπινον
γένος. Αυτή το θείον ιλαστήριον, οπού επεσκίαζεν, όχι τα Χερουβίμ, άλλ'
αυτή η δύναμις τού Υψίστου. Αυτή η θεοδόχος γαστήρ, τα όντως άγια των
αγίων, οπού άπαξ εισήλθεν ασπόρως και εξήλθεν αφθόρως ο αθάνατος
Αρχιερεύς, όταν ο Λόγος σαρξ εγένετο.
Και
ιδού η Παρθένος Μαρία, ναός έμψυχος τού Θεού, τον οποίον επροεικόνιζε
τυπικώς εκείνος τού Σολομώντος· όθεν και η δόξα εκείνη, οπού
επλήρωσε μετά την καθιέρωσιν τον ναόν τού Σολομώντος, αίνιγμα μόνον
αμυδρόν ήτον της απειρουσίου δόξης, οπού επλήρωσε την Θεομήτορα, περί
της οποίας προφητικώς το Πνεύμα το άγιον προανεφώνησε˙ «και είδον, και
ιδού πλήρης δόξης ο οίκος Κυρίου». Διατί, τριών χρόνων ούσα η
Παρθένος, εισήλθεν εις τον ναόν; εις τους τρεις χρόνους, γνωρίζεται το
μέγεθος της ηλικίας τού ανθρώπου˙ όστις, όσος είναι εις τους τρεις
χρόνους, δύο φοραίς τόσον ακόμη αυξάνει και όχι περισσότερον ή
ολιγώτερον το σημειώνει ο μέγας Βασίλειος εις την εξαήμερον: «όσος εν
τη τριετία, δις τοσούτος έσται».2 Τριών
χρόνων ήτον η Παρθένος και είχε τόσην αγιότητα οπού ενομίσθη αξία να
εισέλθη εις τα άγια των αγίων, όπου δεν εισέβαινε τινάς άλλος, παρά
μόνος ο Αρχιερεύς, και τούτος μίαν φοράν τον χρόνον λοιπόν από τούτο
απεικάζομεν, πως η Παρθένος με τον καιρόν έμελλε να αυξήση δύο φοραίς
τόσον ακόμη εις την αγιότητα˙ ήγουν, καθώς ούσα τριών χρόνων
υπερέβαινεν εις την αγιότητα όλους τους δικαίους και προφήτας και
πατριάρχας τού παλαιού νόμου· έτσι έμελλε να αυξήση άλλο τόσον εις την
αγιότητα, άλλο τόσον να υπερέβη όλους τους Αποστόλους και μάρτυρας και
οσίους και διδασκάλους της Εκκλησίας· Και πάλιν άλλο τόσον να υπερέβη
όλους και Αγγέλους και Αρχαγγέλους και Σεραφείμ και Χερουβείμ του
ουρανού. Όθεν, αν τριών χρόνων έφθασεν έως εις τα άγια των αγίων τού
ναού, έως τέλους θέλει φθάσει έως εις τα άγια των αγίων τού παραδείσου˙
Έως δηλαδή εις αυτόν τον θρόνον της τρισηλίου Θεότητός. Και εδώ
αληθινά την προείδεν ανεβασμένην ο προφητάναξ Δαυίδ: «παρέστη η
βασίλισσα εκ δεξιών σου»· και τούτο είναι το σωστόν μέγεθος της
αγιότητας, οπού έλαβεν η Παρθένος, ο έμψυχος ναός τού Θεού˙ πλήρης
χάριτος εδώ εις την γην, πλήρης δόξης εις τον ουρανόν «και είδον, και
ιδού πλήρης δόξης ο οίκος Κυρίου».
Αλλά
εσύ, δεδοξασμένη Παρθένε, εσύ εμβαίνεις σήμερον εις τον ναόν τού
Θεού, ο έμψυχος ναός τού Θεού· εμβαίνεις εις τα άγια των αγίων, το
ηγιασμένον σκήνωμα τού Υψίστου· εμβαίνεις εις το ιλαστήριον τού Κυρίου,
ο ιλασμός των ψυχών ημών˙ και ημείς, ωσάν αι λαμπηδοφόροι Παρθένοι, με
καρδίας αναμμένος από ευλάβειαν, σε δορυφορούμεν νοερώς και
πανηγυρίζομεν εν αγαλλιάσει πνευματική τα ένδοξά σου εισόδια.3
1. Λογ. κβ', εις τον Ευαγγελ.
2. Ομιλ. Γ.
3. Επειδή ο λόγος ούτος δεν είναι κυρίως ειμή σημειώσεις τινές του συγγραφέως, δια τούτο ετέθησαν εν τω μεταξύ αι φαινόμεναι στιγμαί προς δείξιν των ελλείψεων,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου