ΜΗΝΥΜΑ

ΓΙΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΥΡΙΑΚΩΝ, ΕΟΡΤΩΝ ΚΑΙ ΑΓΙΩΝ ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΕΤΙΚΕΤΕΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑ

Παρασκευή 2 Ιουνίου 2023

 ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ

Απόστολος: Πράξ. β΄ 1 – 11

Ευαγγέλιο: Ιω. ζ΄ 37 – 52, η΄ 12

4 Ιουνίου 2023

Η εορτή της Πεντηκοστής αναφέρεται και ως γενέθλιος ημέρα της Εκκλησίας αφού το Άγιο Πνεύμα που καταπέμφθηκε σε μας «όλον συγκροτεί τον θεσμόν της Εκκλησίας». Όλα τα γεγονότα της ενανθρώπησης του Θεού Λόγου, των Παθών, της ταφής, της Αναστάσεως και Αναλήψεως έγιναν για να φθάσουμε στην ημέρα της Πεντηκοστής. Οι λόγοι του Χριστού στους μαθητές προ του Πάθους «συμφέρει ὑμῖν ἵνα ἐγὼ ἀπέλθω. ἐὰν γὰρ ἐγὼ μὴ ἀπέλθω, ὁ παράκλητος οὐκ ἐλεύσεται πρὸς ὑμᾶς· ἐὰν δὲ πορευθῶ, πέμψω αὐτὸν πρὸς ὑμᾶς» δεικνύουν πόσο σημαντική είναι η παρουσία του Αγίου Πνεύματος στη ζωή μας. 

 Πολλές μικρές προσευχές μας αναφέρονται στον Ένα αληθινό Θεό ο οποίος είναι Τριαδικός: «Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος», «Δόξα Πατρί και Υιώ και Αγίω Πνεύματι». Το Άγιο Πνεύμα είναι κατά την ομολογία πίστεως μας στο Σύμβολο της Πίστεως, το γνωστό «Πιστεύω…» είναι Άγιο, Κύριο, Ζωοποιό και Ομοούσιο με τα άλλα δύο πρόσωπα της Αγίας Τριάδος, τον Θεό Πατέρα και τον Υιό συμπροσκυνούμενον και συνδοξαζόμενο. Δεν χωρίζεται από τον Θεό Πατέρα ούτε από τον Υιό και Λόγο του Θεού, τον Χριστό αλλά και μόνο του είναι όλη η Θεότητα. Όταν ο Χριστός ρωτήθηκε από τους μαθητές να τους δείξει τον Θεό Πατέρα, Αυτός τους απάντησε «Ο εωρακώς εμέ εώρακε τόν Πατέρα» «Εγώ εν τω Πατρί καί ο Πατήρ εν εμοί εστι». Το ίδιο συμβαίνει και με το Άγιο Πνεύμα. Οι κληρικοί και οι λαϊκοί μέσα στην Εκκλησία το πρόσωπο που επικαλούνται για να κατέλθει και να αγιάσει και εμάς αλλά και κάθε τι γύρω μας είναι το Άγιο Πνεύμα. Όταν παρακαλούμε το Άγιο Πνεύμα πάλι δεν σημαίνει ότι το χωρίζουμε από τα άλλα δύο πρόσωπα αλλά η προσευχή μας φτάνει και στα Τρία Πρόσωπα μαζί. Το Άγιο Πνεύμα φαίνεται να εμφανίζεται μέσα στην ιστορία με διάφορους τρόπους: α) στην Παλαιά Διαθήκη εμφανίζεται ως άγγελος εκεί στην φιλοξενία του Αβραάμ που δέχθηκε τους τρις αγγέλους, β) στην Μεταμόρφωση του Σωτήρος στο όρος Θαβώρ εμφανίζεται ως νεφέλη, γ) στη βάπτιση του Χριστού στον Ιορδάνη ως εν είδη περιστεράς, και δ) στην Πεντηκοστή ως εν είδη πυρίνων γλωσσών. Δεν είναι ότι το Άγιο Πνεύμα έλαβε την ουσία της ύλης που αποτελούν τα πιο πάνω. Το Άγιο Πνεύμα ως Θεός, όπως μας εξηγεί και ο άγιος Ιωάννης Δαμασκηνός είναι ασώματος και πέραν κάθε υλικής κτιστής δημιουργίας. Απλά εμφανίζεται όπως σωστά διατυπώνεται στα κείμενα της Αγίας Γραφής ως «εν είδη» δηλαδή κάτι που φάνηκε σε μας ως να ομοιάζει με νεφέλη, περιστέρι, φλόγα. Παραχώρησε ως Θεός που είναι το Άγιο Πνεύμα να εμφανιστεί έτσι για να μπορούν τα σωματικά μάτια των ανθρώπων να το δουν.

Ειδικότερα στην Πεντηκοστή κατήλθε στους ανθρώπους και τους Αγίασε τους Φώτισε και οι ολιγογράμματοι κατά το πλείστων ψαράδες άρχισαν να ομιλούν ξένες γλώσσες και να αρθρώνουν λόγους καθώς το Άγιο Πνεύμα τους φώτιζε. Μπόρεσαν μέσα σε λίγο διάστημα να μεταστρέψουν την οικουμένη στην αληθινή πίστη. Αυτό το Άγιο Πνεύμα κατέρχεται σε κάθε άνθρωπο κατά την ημέρα της βαπτίσεως του και του Χρίσματος – Αγίου Μύρου. Δίδεται ως δωρεά σε μας και εφόδιο ώστε να το έχουμε ενεργό στη ζωή μας και να μας οδηγεί «εις πάσαν την Αλήθειαν» δηλαδή κοντά στον αληθινό Τριαδικό Θεό.

 Η Πεντηκοστή που έγινε στους αποστόλους δεν είναι ένα μοναδικό γεγονός του παρελθόντος που απλά καταγράφεται στην ιστορία, πέρασε και τελείωσε. Η Πεντηκοστή επαναλαμβάνεται ή καλύτερα ξανά γευόμαστε αυτής της εμπειρίας στο διηνεκές. Κάθε φορά που κάποιος βαπτίζεται και χρίεται με το Άγιο Μύρο λαμβάνει τα άπειρα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος, το ίδιο και όταν κάποιος χειροτονείται κληρικός στον κάθε βαθμό της ιεροσύνης. Αν θέλουμε ακόμα να το επεκτείνουμε το Άγιο Πνεύμα κατέρχεται στον καθένα μας, στη ζωή μας κάθε φορά όταν το επικαλούμαστε ως βαπτισμένοι χριστιανοί και έρχεται και κατασκηνώνει μέσα μας, μας καθαρίζει και μας σώζει: «ἐλθέ, καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν, καὶ καθάρισον ἡμᾶς ἀπὸ πάσης κηλῖδος, καὶ σῶσον ἀγαθὲ τὰς ψυχὰς». Το Άγιο Πνεύμα ως Θεός είναι «πανταχοῦ παρών, καὶ τὰ πάντα πληρῶν». Επομένως μπορούμε κάθε στιγμή να το επικαλούμαστε για να έρθει και να μας βοηθήσει σε κάθε πτυχή της ζωής μας και πρωτίστως την σωτηρία της ψυχής μας. Για να το επικαλούμαστε από μόνοι μας βέβαια και αυτό να κατέρχεται πρέπει απαραιτήτως να υπάρχουν πέντε κυρίως προϋποθέσεις: α) να είμαστε βαπτισμένοι ορθόδοξοι Χριστιανοί, β) να έχουμε ακράδαντη και ορθή πίστη στον μόνο Αληθινό Θεό διαχωρίζοντας τον εαυτό μας από αιρέσεις και πλάνες, γ) να έχουμε όσο το δυνατό καθαρότητα από αμαρτίες και αν δεν έχουμε θα πρέπει να καθαριζόμαστε συνεχώς με την μετάνοια και την εξομολόγηση, δ) να κοινωνούμε των μυστηρίων της Εκκλησίας και κυρίως της Θείας Κοινωνίας, του Σώματος και Αίματος του Χριστού και τέλος ε) να έχουμε ταπείνωση γιατί ο Θεός χωρεί μόνο όπου υπάρχει ταπεινό φρόνημα, έναντι της παντοδυναμίας του Θεού.

Η σημερινή εορτή της Πεντηκοστής θα πρέπει να γεμίσει και εμάς με Άγιο Πνεύμα. Το Άγιο Πνεύμα που λάβαμε με την βάπτισή μας θα πρέπει να το κρατάμε συνεχώς κοντά μας με την συνεχή επίκληση με πίστη προς Αυτό να κατέρχεται σε εμάς. Θα πρέπει πάντοτε να το κρατάμε ενεργό ή να το επαναενεργοποιούμε με την μετάνοια, την Θεία Κοινωνία, την γενικά συμμετοχή στα Μυστήρια της Εκκλησίας και το να καθαρίζουμε τον εαυτό μας από αμαρτίες, εγωισμούς και πάθη.

† ο Πάφου Τυχικός

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου