ΤΟ ΘΕΙΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ (09.06.2024)
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ
09 Ἰουνίου 2024
«Αὐτός ἥξει καί σώσει ἡμᾶς...τότε ἀνοιγήσονται ὀφθαλμοί τυφλῶν»
(Ἠσ. 35, 4-6).
Αὐτά τά θεόπνευστα λόγια, ἀγαπητοί ἀδελφοί, ἀναφωνεῖ ὁ Προφήτης Ἠσαΐας, 800 χρόνια πρίν ἀπό τήν ἔλευση τοῦ Μεσσία. «Αὐτός θά ἔλθει καί θά μᾶς σώσει...τότε θά ἀνοιχθοῦν μάτια τυφλῶν». Καί στό Βιβλίο τῆς Δ΄ Βασιλειῶν διαβάζουμε: (Ε,10): «Καί ἀπέστειλε ὁ Κύριος ἄγγελο στόν Ἐλισαιέ λέγοντάς του̇ πήγαινε νά λουστεῖς ἑπτά φορές στόν Ἰορδάνη καί θά ἀποκατασταθεῖ ἡ σάρκα σου καί θά καθαρισθεῖς. Ἡ Παλαιά Διαθήκη ὁρίζεται μέ τό «ἔρχεται», ἡ Καινή Διαθήκη ἀπαντᾶ μέ τό «ἦρθε» καί ἡ Ἀποκάλυψη τοῦ Ἰωάννου μέ τό «θά ξανάρθει». Ὁ προαιώνιος Λόγος - ὁ Χριστός εἶναι αὐτός πού ἀποτελεῖ τό κέντρο καί ὁ Ἴδιος «παρατείνεται» στούς αἰῶνες.
Ἡ τοῦ Θεοῦ δύναμις καί σοφία κατασκεύασε τόν κόσμο, φτιάχνοντας τό πολυτιμότερο, τό τελειότερο καί σοφότερο μέρος ὅλης τῆς Δημιουργίας, τόν βασιλέα, τήν κορωνίδα τῆς Δημιουργίας, τόν ἄνθρωπο, προσδίνοντάς του καί τό περίτεχνο καί τό πιό θαυμαστό μέλος του, πού εἶναι τά μάτια του. Ἔτσι, σύμφωνα μέ τόν Ἅγιο Κύριλλο Ἀλεξανδρείας, μεταχειρίζεται πηλό ἀπό χῶμα, καί φτιάχνει ὁ Πλαστουργός τό πτύσμα του «δείχνοντας μέ αὐτό, ὅτι Αὐτός ἦταν ἐκεῖνος πού μᾶς ἔπλασε καί ἀπό τήν ἀρχή κτίστης καί δημιουργός τοῦ παντός». Ὁ πηλός πού ἁπλώθηκε στά σβυσμένα μάτια τοῦ ἐκ γενετῆς τυφλοῦ τῆς Εὐαγγελικῆς Περικοπῆς τί ἄλλο ὑπενθύμιζε παρά τόν λόγο ἐκεῖνο ἀπό τό Βιβλίο τῆς Γενέσεως «καί ἔπλασεν ὁ Θεός τόν ἄνθρωπον, χοῦν (χῶμα) ἀπό τῆς γῆς» (Γεν. 2,7). Τό δέ πτύσμα ἀπό τό πανάχραντο Στόμα θύμιζε τήν ζωαρχική πνοή τοῦ Θεοῦ, πού ἐμψύχωσε τόν Ἀδάμ «καί ἐνεφύσησεν εἰς τό πρόσωπον αὐτοῦ πνοήν ζωῆς, καί ἐγένετο ὁ ἄνθρωπος εἰς ψυχήν ζῶσαν» (Γεν. 2,7).
Τό σῶμα τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ναός καί κατοικητήριο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος (Α΄Κορ. 3,16) καί ἐπιπλέον εἶναι ὁ ἀξεχώριστος σύντροφος καί ὁ μόνιμος συναγωνιστής τῆς ψυχῆς στόν ἀγῶνα τοῦ ἁγιασμοῦ καί τῆς θέωσης. Τό θαῦμα τῆς θεραπείας τοῦ τυφλοῦ ἔρχεται νά ἐξάρει τή σημασία ἑνός σωματικοῦ ὀργάνου, ὅπως εἶναι τά μάτια μας. Καί «ἡ ὅραση εἶναι καί ἡ βασικοτάτη τῶν αἰσθήσεων», κατά τόν Ἅγιο Νικόδημο τόν Ἁγιορείτη. Εἶναι ἀλήθεια πώς ὁ ἄνθρωπος εὔκολα αἰχμαλωτίζεται ἀπό τά μάτια του καί ὅσα ἐφάμαρτα βλέπει τόν ἀναστατώνουν ἐσωτερικά καί τόν παρασύρουν στή δίνη τῶν παθῶν καί τῶν ἐπιθυμιῶν. Χρειάζεται, λοιπόν, προσοχή, ὥστε ἡ ὅρασή μας νά ἐλέγχεται καί νά κατευθύνεται σωστά «Ὀφθαλμοί σου ὀρθά βλεπέτωσαν...» συνιστᾶ ὁ σοφός Σολομών. Καί προσθέτει: «μή ἀγρευθεῖς σοῖς ὀφθαλμοίς» (μή σέ παρασύρουν τά μάτια σου) (Παρ. 4, 25 καί 6, 25). Ὁ δέ προφητάναξ Δαβίδ συχνά ἀπευθυνόταν πρός τόν Θεό καί Τόν παρακαλοῦσε: «Ἀπόστρεψον (Κύριε) τούς ὀφθαλμούς μου τοῦ μή ἰδεῖν ματαιότητα» (Ψαλμ. 118,37).
Ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ εἶναι τό φῶς καί ἡ ἀλήθεια. Ὁ ἄνθρωπος, πού σκύβει στίς ἀθάνατες σελίδες τῆς Ἁγίας Γραφῆς, ἁγιάζει τά μάτια του καί φωτίζει τόν ἐσωτερικό του κόσμο̇ τότε μέσα του ἐπέρχεται ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ καί ὁ φωτισμός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος μᾶς λέει χαρακτηριστικά: «Ὅταν ὁ ἄνθρωπος ζητήσει ἀπό τόν ἀναστημένο Χριστό νά θεραπεύσει τήν τύφλωσή του καί νά τόν φωτίσει...βλέπει τά πάντα πληρωμένα ἀπό φῶς...καί τόν κάθε ὄμορφο ἄνθρωπο τόν κοιτάει ὅλο καί μέ πιό πολύ ἔκσταση καί ἀναζητάει τό ἀσύγκριτα ὡραιότερο πρόσωπο: Ἐκεῖνον πού τόν δημιούργησε.
Ὁ Μέγας Βασίλειος συμβουλεύει: «Ἐκτός ἀπό τούς γιατρούς νά καταφεύγουμε καί στή Θεία Χάρη».
Ὁ Ἅγιος Ἀστέριος Ἀμασείας τονίζει: «Ὁ Κύριος μέ τή πρώτη ἐνέργεια τῆς ἴασης τῶν ὀφθαλμῶν τοῦ τυφλοῦ φανερώνει τή δημιουργική του δύναμη̇ καί προστάζει τόν τυφλό νά πληθεῖ στοῦ Σιλωάμ τήν κολυμβήθρα». Καί προτρέπει ὁ Ἅγιος Ἐπίσκοπος λέγοντας: «νιφθῆτε καί σεῖς στά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας γιά νά μήν ἀποθάνετε τυφλοί».
Ὁ Ἅγιος Ἄνθιμος διδάσκει: «Πρέπει νά φροντίσωμεν νά φέρωμεν τόν ἑαυτόν μας ἔμπροσθεν τοῦ Θεοῦ, διά νά μᾶς θεραπεύσει. Ἡ κολυμβήθρα τοῦ Σιλωάμ δέν εἶναι μακράν μας. Ἡ ἐξομολόγησις εἶναι ἡ κολυμβήθρα τοῦ Σιλωάμ̇ ἀλλά ἡ καθαρά ἐξομολόγησις ̇ νά πᾶς νά ἐξομολογηθεῖς ὄχι μέ ὑπερηφάνεια, ὄχι μέ δικαιολογίες, ὄχι μέ ψέματα.
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἐπισημαίνει: Ὁ ἄρχων τοῦ κόσμου τούτου (ὁ σατανᾶς) ἐτύφλωσε τά νοήματα τῶν ἀπίστων εἰς «τό μή αὐγᾶσαι αὐτοῖς τόν φωτισμόν τοῦ Εὐαγγελίου, τῆς δόξης τοῦ Χριστοῦ» (Β΄Κορ. δ΄,4).
Χριστιανοί μου,
τά μάτια μας βομβαρδίζονται καθημερινά ἀπό κάθε λογῆς εἰκόνες καί παραστάσεις. Καί ἡ πλημμυρίδα αὐτή τῶν εἰκόνων ἔχει πολλαπλασιάσει τούς ἠθικούς κινδύνους πού διατρέχουμε. Μπροστά σ’αὐτή τήν κατάσταση ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ καί ἡ ἐμπειρία τῆς Ἐκκλησίας μᾶς προειδοποιοῦν: νά προσέχουμε τό σῶμα μας καί τά μάτια μας καί νά δώσουμε μιά ἄλλη πνευματική διάσταση καί σημασία στό πολύτιμο αὐτό ἀγαθό, τήν ὅρασή μας. Ἐπιζητῶντας, λοιπόν, τή φωτιστική ἐνέργεια τῆς Χάρης τοῦ Θεοῦ πού ἐκπορεύεται ἀπό τό ἀνέσπερο φῶς, τόν Ἀναστημένο Χριστό, ἄς ἀναφωνήσουμε καί ἐμεῖς σήμερα μαζί μέ τόν ὑμνῳδό τῆς Ἐκκλησίας μας: «Χριστέ καί Θεέ μας, Ἐσύ πού εἶσαι ὁ νοητός ἥλιος τῆς δικαιοσύνης, Ἐσύ πού φώτισες μέ τό ἄγγιγμα τῶν ἀχράντων χεριῶν Σου, τήν ψυχή καί τό σῶμα αὐτοῦ πού στερήθηκε τό φῶς ἀπό τήν κοιλιά τῆς μητέρας του ἀκόμη, καί τά δικά μας μάτια τῆς ψυχῆς φώτισε καί ἀνάδειξέ μας παιδιά ἡμέρας, ὥστε μέ πίστη νά ἀναφωνήσουμε καί ἐμεῖς: Φιλάνθρωπε, δόξα Σοι».
Ἀδελφοί μου,
ὁ μόνος Ἀναμάρτητος καί γεμᾶτος ἀγάπη Δημιουργός μας, θέλει νά βλέπει τά μάτια τῆς ψυχῆς μας νά εἶναι καθαρά, ὥστε, ὅταν προβάλλει ἡ Αὐγή τῆς Καινούργιας Ἡμέρας (Ἀποκ. Ἰω. 16,14), νά ἀντικρύσουμε ἐμεῖς τά δημιουργήματά Του, τήν ὡραιότητά τοῦ προσώπου Του καί νά ἀναφωνήσουμε μαζί μέ τήν γλυκόηχη κιθάρα τοῦ Γ. Βερίτη: «Ὄμορφοι κόσμοι γαλανοί, σεῖς π’ ἀγκαλιάζετε γλυκά τά ὑπερούσια μυστικά, τά μυστικά τ’ἀγαπημένα ̇ μεγάλοι διάπλατοι οὐρανοί, σ’ἐσᾶς κυττῶ νοσταλγικά, ὡς νἄρθ’ ἡ ὥρα ἡ ποθεινή πού θ’ ἀγκαλιάσετε καί μένα». ΑΜΗΝ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου