ΜΗΝΥΜΑ

ΓΙΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΥΡΙΑΚΩΝ, ΕΟΡΤΩΝ ΚΑΙ ΑΓΙΩΝ ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΕΤΙΚΕΤΕΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑ

Σάββατο 20 Ιουλίου 2019

ΚΥΡΙΑΚΗ Ε΄ΜΑΤΘΑΙΟΥ
Απόστολος: Ρωμ. ι΄1-10
Ευαγγέλιο: Ματθ. η΄28-θ΄1
21 Ιουλίου 2019
Το περιστατικό της θεραπείας δύο δαιμονισμένων μας διηγείται σήμερα ο ευαγγελιστής Ματθαίος, οι οποίοι κατοικούσαν σε μνήματα, έξω από την πόλη των Γαδαρηνών, και αποτελούσαν κίνδυνο για τους διερχόμενους ταξιδιώτες. Μόλις είδαν τον Χριστό, φώναξαν: “Τί έχεις μαζί μας, Ιησού, Υιέ του Θεού; ήρθες εδώ πρόωρα για να μας βασανίσεις;”. Ήταν τα δαιμόνια που μιλούσαν και παρακαλούσαν τον Χριστό, αν τα διώξει, να τους επιτρέψει να πάνε στο κοπάδι των χοίρων που έβοσκε εκεί κοντά. “Πηγαίνετε”, τους λέει ο Χριστός, και αμέσως άφησαν τους ανθρώπους και πήγαν στους χοίρους και ολόκληρο το κοπάδι έπεσε στη θάλασσα και αφανίστηκε στα νερά. Τότε οι βοσκοί των χοίρων γύρισαν στην πόλη και διηγήθηκαν όσα είχαν συμβεί. Και σύσσωμος ο λαός βγήκε από την πόλη όχι για να υποδεχτεί τον Χριστό, αλλά για να Τον παρακαλέσει να φύγει από τα σύνορά τους, όπως και έγινε.

Η περικοπή αυτή περιέχει δύο παράδοξα και αλληλοσυγκρουόμενα γεγονότα. Από τη μια μεριά, οι δαίμονες αναγνωρίζουν τη θεότητα του Χριστού και Τον παρακαλούν να τους λυπηθεί, ενώ από την άλλη, οι κάτοικοι της πόλεως αρνούνται να Τον δεχτούν. Τα δαιμόνια δεν μπορούν να μην αναγνωρίσουν ότι μπροστά τους βρίσκεται ο Υιός και Λόγος του Θεού, γι΄ αυτό και τρέμουν τη δίκαια κρίση Του. Τον παρακαλούν να μην τα στείλει από τώρα στο αιώνιο σκοτάδι, αλλά να τους επιτρέψει να μπουν στην αγέλη των χοίρων. Τον παρακαλούν γιατί, όπως χαρακτηριστικά φαίνεται μέσα από την ιστορία του Ιώβ, δεν έχουν καμία εξουσία επάνω στην κτίση, ούτε βέβαια επάνω στους ανθρώπους, αν δεν το επιτρέψει ο ίδιος ο Θεός, ο οποίος προσβλέπει και αποσκοπεί στη σωτηρία μας. Έτσι, ο Χριστός το επιτρέπει, θέλοντας να δείξει σε όλους ότι εκεί που ενεργούν τα δαιμόνια, τα αποτελέσματα είναι καταστροφικά και πολλές φορές θανάσιμα, τόσο για την ψυχή όσο και για το σώμα. 
Από την άλλη μεριά, παρά την τόσο συγκλονιστική αποκάλυψη
της θεότητας του Χριστού, παρά το θαύμα της θεραπείας των δύο
δαιμονισμένων, ο λαός της πόλης αντί να δεχτεί τον Χριστό, όπως άλλοτε
οι Σαμαρείτες, Του ζητάνε να εγκαταλείψει τα όρια της πόλης τους. Αντί
να Του ζητήσουν να τους βοηθήσει θεραπεύοντας τους ασθενείς, όπως
συνέβαινε σε κάθε τόπο από τον οποίο περνούσε, Του ζητάνε να φύγει
χωρίς χρονοτριβή. Η στάση τους αυτή δεν μπορεί να ερμηνευτεί, παρά
ως γεγονός πνευματικής τύφλωσης και αναλγησίας. Παρόλο που έχουν 
μπροστά τους το θαύμα, αδυνατούν να πιστέψουν στον Χριστό. Φαίνεται
πως πιο πολύ τους ενόχλησε ο χαμός των χοίρων, των οποίων
σημειωτέον η εκτροφή απαγορευόταν από τον Μωσαϊκό νόμο, αντί να
τους συνετίσει και να τους οδηγήσει σε μετάνοια. Με τον τρόπο που
συμπεριφέρονται αποδεικνύουν ότι μπορεί να μην κατέχονται από
δαιμόνια, αλλά είναι συντεταγμένοι με τα έργα του σκότους, είναι
συμβιβασμένοι με την αμαρτία και την ανομία, και δεν επιθυμούν την
πνευματική τους θεραπεία, ούτε να αλλάξουν τρόπο ζωής. Διότι, αν
δέχονταν τον Χριστό στην πόλη τους, αν Τον δέχονταν στην καρδιά τους,
έπρεπε να μετανοήσουν και να ακολουθήσουν τη διδασκαλία του
Ευαγγελίου.
Μην μας ξενίζει, όμως, το παράδειγμα των Γαδαρηνών. Ακούμε
συχνά γύρω μας ανθρώπους να λένε, “αν δεν δω ένα θαύμα, δεν
πιστεύω”, οι οποίοι στην ουσία αναζητούν άλλοθι για τη δική τους
απιστία έναντι του Θεού. Το θαύμα προϋποθέτει την πίστη, όπως
βλέπουμε σε όλα όσα έκανε ο Χριστός. Υπάρχουν, ωστόσο, περιπτώσεις
θαυμάτων, σαν το σημερινό, που προσφέρονται για εκείνους που θέλουν
να ενισχύσουν την πίστη τους και όχι να αποκτήσουν πίστη. Πολλά, όσα
θαύματα και να δουν δεν είναι διατεθειμένοι να πιστέψουν, γιατί δεν
είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν τρόπο ζωής. Και για τον λόγο αυτό,
επειδή δεν μπορούν πλέον να δικαιολογηθούν, αρνούνται τον ίδιο τον
Χριστό και Τον εξορίζουν εντελώς από τη ζωή τους. Αλλά και στη δική
μας, χριστιανική καθημερινότητα, συχνά δημιουργούμε στεγανά, είτε
στον “προσωπικό” είτε στον εργασιακό μας χώρο, από τα οποία
θεωρούμε ότι μπορούμε να εξορίσουμε τον Χριστό και να
συμπεριφερθούμε όπως οι άλλοι που δεν πιστεύουν. Αυτός είναι και
ένας από τους μεγαλύτερους πειρασμούς της εποχής μας, το να
θεωρούμε δηλαδή ότι τα θρησκευτικά μας καθήκοντα αρχίζουν και
τελειώνουν μέσα στον Ναό, είτε τις στιγμές που μόνοι μας
προσευχόμαστε. Και όλες τις άλλες ώρες, σαν τους Γαδαρηνούς,
επιδιδόμαστε σε ασχολίες από τις οποίες απουσιάζει το πνεύμα του
Θεού.
Ας προσέξουμε, λοιπόν, τους εαυτούς μας, ενώ μέσα στο Ναό
δοξολογούμε τον Θεό, βγαίνοντας από εδώ να μην γίνουμε σαν τους
αφιλόξενους και αντίθεους ανθρώπους της σημερινής περικοπής.

Γεώργιος Σαββίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου