ΜΗΝΥΜΑ

ΓΙΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΥΡΙΑΚΩΝ, ΕΟΡΤΩΝ ΚΑΙ ΑΓΙΩΝ ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΕΤΙΚΕΤΕΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑ

Σάββατο 17 Φεβρουαρίου 2018

18 Φεβρουαρίου 2018.
Εἰς τήν Κυριακήν τῆς Τυρινῆς.
Ματθ. 6, 14 – 21.
«Σήμερον μνείαν ποιούμεθα τῆς τοῦ Παραδείσου ἐξορίας τοῦ Ἀδάμ».

Μ’ αὐτή τή φράση ὑποδηλώνει ὁ Συναξαριστής τῆς σημερινῆς ἡμέρας τό περιστατικό πού μᾶς βάζει
ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία νά θυμηθοῦμε σήμερα, γιά νά διδαχθοῦμε καταλλήλως καί νά ρυθμίσουμε τήν
ἔνταση τοῦ πνευματικοῦ μας ἀγώνα, ὁ ὁποῖος ξεκινάει ἀπό αὔριο, καθώς ἀρχίζει ἡ εὐλογημένη περίοδος τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς.
Ἡ ἐξορία τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τόν Παράδεισο πραγματοποιήθηκε στό πρόσωπο τοῦ Ἀδάμ, ἀλλά ἀνακλήθηκε στό πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ὁ Ἀδάμ ἐξόρισε τόν ἄνθρωπο ἀπό τήν τρυφή καί τή χαρά τοῦ Παραδείσου καί ὁ Χριστός τόν ξαναεισήγαγε σ’ αὐτή τήν ἀτέρμονη χαρά. Ὁ Ἀδάμ ἔδιωξε ὅλο μαζί τό ἀνθρώπινο γένος ἀπό τόν Παράδεισο, διότι μετέδωσε τό μικρόβιο τῆς ἀνυπακοῆς καί τῆς
ἁμαρτίας σ’ ὅλους τούς ἀπογόνους του. Ἔχασαν, λοιπόν, οἱ ἄνθρωποι τόν Παράδεισο χωρίς νά ἔχουν
τήν εὐκαιρία τῆς ἐπιλογῆς, μόνον καί μόνον ἐπειδή εἶναι ἀπόγονοι τοῦ Ἀδάμ. Ὁ Χριστός ἀνοίγει τήν
πόρτα τῆς σωτηρίας καί τοῦ Παραδείσου ὁμοίως γιά ὅλο τό ἀνθρώπινο γένος, ἀλλά δίνει στό κάθε πρόσωπο τήν εὐκαιρία νά διαλέξει ἐλεύθερα ἄν θά περάσει αὐτή τήν πόρτα ἤ ἄν προτιμάει νά μείνει ἔξω ἀπό τό χῶρο τῶν σεσωσμένων.
Ἡ ἐξορία τοῦ Ἀδάμ ἀπό τόν Παράδεισο εἶναι τό τραγικώτερο περιστατικό τῆς ἀνθρώπινης ἱστορίας.
Καθώς ἐξορίζεται ὁ προπάτοράς μας ἀπό τόν Παράδεισο, εἰσάγεται στή ζωή μας ὁ πόνος, ἡ φθορά, ἡ
ἀρρώστια καί ὁ θάνατος. Ποιά εἶναι λοιπόν ἡ αἰτία αὐτῆς τῆς ἐξορίας; Ποιό εἶναι τό λάθος τοῦ Ἀδάμ,
πού τόν ἔδιωξε μακριά ἀπό τή χαρά; Ποιό εἶναι τό περίφημο προπατορικό ἁμάρτημα, στό ὁποῖο δυστυχῶς γλιστροῦμε ὅλοι μας, ἀκόμη καί ἄν ἡ ζωή μας διαρκεῖ λίγα λεπτά σ’ αὐτόν τόν κόσμο; Τό μεγάλο λάθος τοῦ Ἀδάμ ἦταν ἡ λησμοσύνη τοῦ Θεοῦ.
Ἡ ζωή τοῦ Παραδείσου ἦταν μία ζωή συνεχοῦς ἐπικοινωνίας τοῦ δημιουργήματος μέ τό Δημιουργό του. Παρασύρεται ὁ Ἀδάμ ἀπό τό Σατανά καί ξεχνάει γιά λίγο τό Θεό. Δέχεται ν’ ἀνοίξει συνομιλία μέ τό Διάβολο καί διακόπτει τή συνομιλία του μέ τό Θεό. Μέ τό πού διακόπτει λοιπόν αὐτή τή θεϊκή ἀδολεσχία καί λησμονεῖ τήν παρουσία τοῦ Θεοῦ, συλλαμβάνεται μέσα στήν πονηρή παγίδα τοῦ ἐγωισμοῦ καί τῆς ἀνυπακοῆς καί διαπράττει τήν πρώτη παραβίαση τοῦ θεϊκοῦ θελήματος. Αὐτό τό πρῶτο λάθος του τόν ἀπομονώνει ἀπό τό Θεό, ἐπειδή μένει ἀμετανόητο καί ἀνεξομολόγητο, παρόλο πού ὁ Θεός δίνει στόν πρωτόπλαστο τή μεγάλη εὐκαιρία τῆς ἐπιστροφῆς καί τῆς μετάνοιας.
Μᾶς βάζει, λοιπόν, σήμερα ἡ Ἐκκλησία νά θυμηθοῦμε αὐτό τό τραγικό πάθημα τοῦ προπάτορός μας, γιά νά διδαχθοῦμε ἀπό αὐτό καί νά κερδίσουμε ἐμεῖς ὅ,τι ἔχασε ἐκεῖνος. Ἐπειδή εἴμαστε ὅλοι φορεῖς αὐτῆς τῆς λησμοσύνης τοῦ Θεοῦ, ἔρχονται στιγμές πού ξεχνᾶμε τό Δημιουργό μας καί αὐτονομούμαστε ἀπό Ἐκεῖνον. Προσπαθοῦμε νά βροῦμε μόνοι μας τήν εὐτυχία καί τήν ὁλοκλήρωση.
Μπλεκόμαστε μέσα στά βρώμικα μονοπάτια τῆς ἀνυπακοῆς. Νομίζουμε ὅτι μέ τίς δικές μας δυνάμεις  θά κερδίσουμε ὅ,τι ἐπιθυμοῦμε καί ὅ,τι ὀνειρευόμαστε.
Ὁ Παράδεισος παραμένει μιά νοσταλγική ἀνάμνηση γιά ὅλους μας. Γίνεται ἀντικείμενο πόθου καί ἀναζήτησης, ἀλλά δέν ξέρουμε πῶς θά τόν βροῦμε καί πῶς θά τόν κατακτήσουμε. Ἔρχεται λοιπόν ἡ σημερινή Κυριακή, γιά νά μᾶς ὑπενθυμίσει πώς ἐμεῖς, «τοῦ Παραδείσου οἱ ναυαγοί», μποροῦμε νά ξαναβροῦμε τό δρόμο τῆς ἐπιστροφῆς γιά τή χαμένη μας πατρίδα.
Μέσα στή δύσκολη ἐποχή μας, μέ τούς τόσους πειρασμούς καί τίς ἀμέτρητες προκλήσεις, καλούμαστε ἀπειράριθμες φορές κάθε ἡμέρα νά ἐπιλέξουμε ἀνάμεσα στήν ἐπιστροφή πρός τήν πατρίδα ἤ στό νά μείνουμε ἐδῶ, στόν τόπο τῆς ἐξορίας. Δυστυχῶς σέ πολλούς ἀρέσει ἡ ἐξορία. Ὅπως οἱ Ἑβραῖοι ἔμαθαν τά «σκόρδα καί τά ὀκρόμμυα» τῆς Αἰγύπτου καί τούς ἄρεσαν, ἔτσι κι ἐμεῖς συνηθίσαμε τά φτηνά καί χαμερπή αὐτοῦ τοῦ κόσμου καί ξεχάσαμε τά ἀκριβά καί πολύτιμα ἀγαθά τῆς πραγματικῆς μας πατρίδας.
Μάθαμε νά διασκεδάζουμε μέ τή λάσπη καί νά χορ-
ταίνουμε μέ χαρούπια. Γελᾶμε, ἀλλά δέν εἴμαστε 
εὐτυχισμένοι, τρῶμε, ἀλλά εἴμαστε πεινασμένοι, πί-
νουμε πολύ, ἀλλά διψᾶμε περισσότερο, διαβάζουμε
καί παίρνουμε πτυχία, ἀλλά αἰσθανόμαστε ἀκόμη
πιό πολύ τήν ἄγνοιά μας, κάνουμε γνωριμίες, ἀλλά
δέν ἔχουμε φιλίες, μιλᾶμε μέ πολλούς, ἀλλά εἴμαστε
μόνοι. Πῶς θά ξεφύγουμε λοιπόν ἀπό αὐτή τήν τρα-
γικότητα τῆς ἐξορίας μας; Πῶς θά ξαναβροῦμε τόν
προσανατολισμό μας πρός τήν πραγματική μας πα-
τρίδα;
Εἶναι ἁπλό. Ἄς κάνουμε τά ἀντίθετα ἀπό ὅ,τι
ἔπραξε ὁ Ἀδάμ καί θά ἐπιστρέψουμε ἐκεῖ ἀπ’ ὅπου
μᾶς ἔδιωξε ἐκεῖνος. Ὁ Ἀδάμ λησμόνησε τό Θεό.
Ἐμεῖς ἄς ἔχουμε συνεχῶς μέσα μας ζωντανή τή μνή-
μη τοῦ Θεοῦ. Ὁ Χριστός γι’ αὐτό ἦλθε ἀνάμεσά μας.
Ἦλθε καί μᾶς μίλησε, μᾶς δίδαξε τήν ἀρετή, τήν
ἐπιστροφή, τή μετάνοια, τήν ἐλευθερία καί τή χαρά.
Ὁ Χριστός ἦλθε καί ἔφερε στόν κόσμο τήν ἀγάπη,
διότι ἡ ἀγάπη εἶναι ἡ πραγματική μνήμη τοῦ Θεοῦ.
Ὅσο ὁ ἄνθρωπος ἀγαπάει τό συνάνθρωπό του, τόσο
κρατάει μέσα του ζωντανή τήν παρουσία τοῦ Θεοῦ.
Ὅσο ἔχει μέσα του το Θεό, τόσο καί περισσότερο
ἀγαπάει τό συνάνθρωπό του. Ὁ ἄνθρωπος μαθαίνει 
ν’ ἀγαπάει, καθώς συγχωρεῖ. Ὅσο συγχωρεῖ τόσο
ἀγαπάει καί ὅσο ἀγαπάει τόσο θεώνεται καί ὅσο
θεώνεται τόσο ἡ ἐπιστροφή του καί ἡ ἐγκατάσταση
στόν Παράδεισο γίνεται μόνιμη καί ἀδιάπτωτη.
Ὁ σοφός ἄνθρωπος διδάσκεται ἀπό τά λάθη
του. Ὁ σοφώτερος, ὅμως, διδάσκεται ἀπό τά λάθη
τῶν ἄλλων. Ἐμεῖς, ὡς πραγματικά σοφοί καί
ἔξυπνοι, ἄς διδαχθοῦμε ἀπό τό λάθος τοῦ Ἀδάμ. Ἄς
μήν ἐπαναλάβουμε τό δικό του λάθος. Ἄς κρατή-
σουμε μέσα μας ζωντανή τή μνήμη τοῦ Θεοῦ μέ τήν
ἀγάπη πρός τό συνάνθρωπο καί ἄς ἐλπίσουμε ὅτι μέ
τή συγγνώμη πού δίνουμε στούς ἄλλους καί μέ τή
συγγνώμη πού ζητοῦμε ἀπό τό Θεό καί ἀπό τούς
ἄλλους θ’ ἀξιωθοῦμε νά χαροῦμε τήν ἐπιστροφή μας
στό μακάριο κῆπο τῆς Ἐδέμ. Ἀμήν. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου