ΜΗΝΥΜΑ

ΓΙΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΥΡΙΑΚΩΝ, ΕΟΡΤΩΝ ΚΑΙ ΑΓΙΩΝ ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΕΤΙΚΕΤΕΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑ

Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου 2018

«ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟΙ ΑΝΤΙΛΑΛΟΙ»

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ

11η Φεβρουαρίου 2018

(Α΄ Κορινθίους Η’ 8 - Θ΄ 2)

Η σημερινή Κυριακή, Τρίτη στην σειρά τού Τριωδίου, λέγεται «Κυριακή τής Απόκρεω», γιατί μέχρι σήμερα η Εκκλησία μας έχει ορίσει την κρεοφαγία. Όλες τις ημέρες τής εβδομάδας που έρχεται, επιτρέπεται η χρήση κάθε είδους τροφής, εκτός του κρέατος. Και αυτό, γιατί η εβδομάδα που αρχίζει από σήμερα, είναι η εισαγωγή, το προανάκρουσμα της αγίας και Μεγάλης Σαρακοστής.


            Ο Θείος Παύλος στην ιερή αποστολική περικοπή που ακούσαμε, ξεκινώντας από το ότι οι Χριστιανοί της εποχής του δεν έπρεπε να τρώνε τα «ειδωλόθυτα»  δηλαδή τα περισσεύματα από τα κρέατα των ζώων που θυσίαζαν οι ειδωλολάτρες, διευρύνει στην συνέχεια την διδαχή του και μάς λέει για το πνευματικό κακό που προκαλείται, όταν οι άνθρωποι και δη οι Χριστιανοί γίνονται πρόξενοι πνευματικής βλάβης στους άλλους.

            Δεν είναι ούτε τυχαίο, ούτε ασήμαντο το ότι οι Πατέρες της Εκκλησίας μας όρισαν να διαβάζεται σήμερα στους Ιερούς μας Ναούς αυτή η αποστολική περικοπή. Γιατί μια χρονική περίοδος, μια εποχή που εγκυμονεί τον κίνδυνο τού σκανδαλισμού, είναι ο καιρός, η εποχή τής νηστείας τής Σαρακοστής.

            Η Εκκλησία μας φυσικά, δεν υποχρεώνει με το ζόρι κανένα να συμμετέχει στο αγώνισμα τής νηστείας και μάλιστα όσους έχουν σοβαρούς λόγους υγείας ή άλλων δυσκολιών. Ναι! Αλλά παράλληλα, και κανένας δεν έχει το δικαίωμα να συμπεριφέρεται κατά τρόπο προκλητικό, παριστάνοντας τον προοδευτικό και προκαλώντας όσους αγωνίζονται πνευματικά στον στίβο τής εγκράτειας και τής νηστείας.

            Δυστυχώς και στον τομέα αυτό υπήρξαν περιπτώσεις σκανδαλισμού αδυνάτων ως προς την πίστη ανθρώπων, οι οποίοι και τελικά έχασαν τον δρόμο για την Θεία Βασιλεία.

            Είναι σαφέστατη και πολύ δυνατή η Παύλεια διακήρυξη και τοποθέτηση. Μάς λέει συγκεκριμένα: «Όποιος με την συμπεριφορά του, με τις κινήσεις, τα έργα και τα λόγια του οδηγεί στο κακό τούς άλλους, αυτός χτυπά την άρρωστη συνείδηση τού πλησίον του.

            Για σκεφθείτε! Να είναι κάποιος άρρωστος και κάποιος άλλος να τον χτυπά!! Τι γνώμη θα είχαμε γι΄ αυτόν; Πως θα χαρακτηρίζαμε αυτή την πράξη του;

            Αλλά και αυτός που χτυπά και προκαλεί την συνείδηση τού άλλου, είναι το ίδιο αποκρουστικός. Και όπως ο άρρωστος θέλει στοργή, αγάπη, περιποίηση και κατανόηση, έτσι και ο κάθε πνευματικά αδύναμος θέλει τα ίδια, έχει δηλαδή την ανάγκη από στοργή, αγάπη και κατανόηση.

            Ο Ιερός Χρυσόστομος σχολιάζοντας αυτή την αποστολική περικοπή και το παράδειγμα που μάς παραθέτει ο Απόστολος Παύλος, σημειώνει: «Τι σκληρότερο, από άνθρωπο που χτυπά ασθενή; Ο σκανδαλισμός είναι το φοβερότερο από κάθε χτύπημα. Πολλές φορές μάλιστα, προκάλεσε ακόμα και θάνατο!»

            Έτσι εξηγεί ο Χρυσόστομος!

            Ο σημερινός αποστολικός λόγος μάς τονίζει, ότι όσοι προκαλούν τους συνανθρώπους τους στο κακό και τούς οδηγούν άμεσα ή έμμεσα στην απιστία ή στην αμαρτία, αυτοί αμαρτάνουν εις Χριστόν!

            Δηλαδή: Κάθε αρνητική πρόκληση δεν αναφέρεται στον συγκεκριμένο συνάνθρωπό μας, αλλά στον ίδιο Τον Θεάνθρωπο Ιησού.

            Άρα, κάθε μας ενέργεια που αποπροσανατολίζει από την πνευματική πορεία τούς άλλους, είναι και από ένα χτύπημα κατά τού Κυρίου μας!

            Αυτό σημαίνει, ότι οφείλομε να προσέχουμε σε όλες μας τις εκδηλώσεις, ακόμα και στις πιο λεπτομερείς, γιατί θα δώσουμε λόγο στον Τριαδικό Θεό για το πώς συμπεριφερόμαστε. Ο συνειδητός πιστός δεν σταματά μόνο στην αποφυγή τού σκανδαλισμού, αλλά προχωρεί ακόμα πιο πέρα, πιο ψηλά. Θυσιάζεται, αρνείται ακόμα και τον ίδιο τον εαυτό του για να υποταχθεί στο Θείο Θέλημα.

            Και έτσι, ζώντας μέσα στον κόσμο, να γίνεται φως που θα φωτίζει την πορεία και των άλλων.

            Και η αυταπάρνηση στην εποχή μας ταυτίζεται με το μαρτύριο.

            Τέτοιου είδους μαρτυρικό παράδειγμα παρουσιάζεται στην ζωή τού ίδιου τού Θεοκήρυκα Αποστόλου των Εθνών. Πληρέστερα υποτάχθηκε στο Θείο Θέλημα. Αρνήθηκε όλο του το «εγώ» και ακολούθησε τον μαρτυρικό δρόμο τού καθήκοντος και τού συνειδησιακού αλλά και βιολογικού μαρτυρίου.

            Η σημερινή Ιερή αποστολική περικοπή μάς δίνει την ευκαιρία και μάλιστα τώρα, εν όψει των αγίων και πάνσεπτων ημερών που με τη Χάρη τού Θεού και πάλι έφθασαν, να επανατοποθετηθούν ως προς τον τρόπο Επικοινωνίας και συμπεριφοράς μας προς τους συνανθρώπους μας, που είναι πνευματικοί μας αδελφοί και μάλιστα προς όσους είναι αδύναμοι πνευματικά.

            Έτσι έμπρακτα θα μπορούμε να ενεργοποιούμε την Θεία υπόδειξη τού Κυρίου μας, που μάς προτρέπει: «Οὕτω λαμψάτω τό φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τά καλά ἔργα καί δοξάσωσι τόν Πατέρα ὑμῶν τόν ἐν τοῖς οὑρανοῖς, Ἀμήν!»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου