ΠΑΤΕΡΙΚΟΝ ΚΥΡΙΑΚΟΔΡΟΜΙΟΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΥΛΙΔΟΥ Μητροπολίτου Νικαίας
ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ Μητροπολίτου Φλωρίνης
Συλλογὴ Κηρυγμάτων Γιὰ Κάθε Κυριακή, Ἑορτῶν καὶ Ἁγίων
ΠΑΤΕΡΙΚΟΝ ΚΥΡΙΑΚΟΔΡΟΜΙΟΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΥΛΙΔΟΥ Μητροπολίτου Νικαίας
ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ Μητροπολίτου Φλωρίνης
2025 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 23 – ΚΥΡΙΑΚΗ Θ’ ΛΟΥΚΑ
ΤΟΥ ΑΦΡΟΝΟΣ ΠΛΟΥΣΙΟΥ (Λουκ. 12, 16-21)
†ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ
(Διασκευή ομιλίας στην Καμαρίνα, στις 23/11/1980)
Τοίχος από πάγο
Αναφέρει το Ευαγγέλιο, πως κάποια ημέρα πήγε κάποιος στον Χριστό και του είπε: «Κύριε, πες στον αδελφό μου να χωρίσουμε την περιουσία μας δίκαια».
Ερώτημα: Γιατί τσακωνόντουσαν τα δύο αδέλφια; Γιατί και οι δυο ήταν πλεονέκτες. Και ο καθένας ήθελε να αποκτήσει όσο πιο πολλά μπορούσε έστω και αν ήταν εις βάρος του άλλου.
Ο Χριστός απάντησε:
- Άνθρωπε, ποιος με έβαλε δικαστή ανάμεσα σας; Είναι δική μου δουλειά να μοιράζω χωράφια; Δεν σκέφτεσαι ότι με αυτό που μου ζητάς δείχνεις ότι ανάμεσα σε σένα και σε Μένα είναι ένας τοίχος από πάγο; Γιατί εσύ άλλα θέλεις, εγώ όμως ενδιαφέρομαι για τα πνευματικά.
ΦΩΝΗ ΚΥΡΙΟΥ
ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ
Στό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα, ὁ Παῦλος ἀπευθύνεται στούς χριστιανούς τῆς Ἐφέσου πού προέρχονται ἀπό τόν εἰδωλολατρικό κόσμο καί τούς θυμίζει τό μακράν τοῦ Θεοῦ παρελθόν τους, τότε πού ἡ πίστη τῶν εἰδώλων τούς κρατοῦσε ἀποκλεισμένους ἀπό τήν Ἐκκλησία καί τήν προοπτική τῆς σωτηρίας. Ὁ Ἀπόστολος διδάσκει πώς ὁ Χριστός, μέ τή σταυρική Του θυσία, γκρέμισε τά τείχη τῆς ἐχθρότητας καί τῆς ἀντιπαλότητας, πού κυριαρχοῦσαν μεταξύ τοῦ Ἰουδαϊκοῦ καί τοῦ Ἐθνικοῦ κόσμου καί δημιούργησε μιά νέα ἀνθρωπότητα, φέρνοντας τήν εἰρήνη.
Αὐτή ἡ νέα ἀνθρωπότητα εἶναι ἡ Ἐκκλησία Του, ἡ Ἐκκλησία τῆς ἑνότητας καί τῆς εἰρήνης.
Κυριακὴ Θ΄ Λουκᾶ
Εὐαγγελικὸ Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς 23 Νοεμβρίου 2025, Κυριακὴ Θ΄ Λουκᾶ (Λουκ. ιβ΄ 16-21)
ΣΚΕΨΕΙΣ – ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. Διαχειριστὲς καὶ ὄχι ἰδιοκτῆτες
Ἕνα βασανιστικὸ ἐρώτημα ἀπασχολοῦσε τὸν πλούσιο τῆς παραβολῆς τοῦ σημερινοῦ ἱεροῦ Εὐαγγελίου. Τὰ κτήματά του ἀπέδωσαν πάρα πολὺ μεγάλη σοδειά· πλούσια καρποφορία. Τόσο πολύ, ποὺ δὲν θὰ ἔφθαναν οἱ ἀποθῆκες του γιὰ νὰ συγκεντρώσει τοὺς καρπούς. «Τί ποιήσω;», ἀναρωτιόταν. Τί θὰ κάνω; Βρῆκε λοιπὸν τὴ λύση. Ἀποφάσισε νὰ γκρεμίσει τὶς ἀποθῆκες του καὶ νὰ χτίσει ἄλλες, μεγαλύτερες, γιὰ νὰ χωρέσουν ὅλα ἐκεῖ. Θεώρησε ὅτι μὲ τὴ ρύθμιση αὐτὴ θὰ εἶναι εὐτυχισμένος γιὰ πάντα.
Κυριακή 23η Νοεμβρίου 2025
Κυριακή Θ’ Λουκά (Λκ. 12, 16–21)
“ἀναπαύου, φάγε, πίε, εὐφραίνου”
Τή διδακτικότατη παραβολή τοῦ ἄφρονος πλουσίου ἀκούσαμε σήμερα στὸ εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα. Ἕνας πλούσιος μεριμνοῦσε γιὰ τὸ τί ἔπρεπε νὰ κάνει, προκειμένου νὰ μὴ χάσει τίποτε ἀπὸ τὴ συνεχῶς αὐξανόμενη περιουσία του, ἐνῶ τὸ ἴδιο βράδυ ἐπρόκειτο νὰ χάσει αὐτή τὴν ἴδια τὴ ζωή του.
Ὁ Κύριος εἶπε αὐτὴν τὴν παραβολή, γιὰ νὰ διδάξει πόσο μεγάλη ἀνοησία εἶναι νὰ δίνουμε πρωτεύουσα σημασία στὰ ρέοντα καὶ δευτερεύουσα σημασία στὰ μένοντα. Εἶναι μεγάλη ἀφροσύνη νὰ ἀπασχολούμαστε καὶ νὰ κουραζόμαστε, γιὰ νὰ τακτοποιήσουμε τὰ ἐφήμερα, ἐνῶ ἀμελοῦμε καὶ παραθεωροῦμε τὰ αἰώνια.
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΡΟΝΑΞΙΑΣ
«ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟΙ ΑΝΤΙΛΑΛΟΙ»
Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2025
ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ
Ἡ παραβολὴ ποὺ ἔχουμε μπροστά μας εἶναι πολὺ σύντομη ἀλλὰ ἠχηρὴ σὰν ἀστραπή, καὶ κοντινὴ στὴν καθημερινότητά μας. Δὲν ὑπάρχει ἐδῶ κάποια συγκεκριμένη ἱστορία μὲ πλοκή, δὲν ὑπάρχει κάποια ἐξώφθαλμη ἁμαρτία, φόνος, προδοσία ἢ δολοπλοκία.
Ὁ Κύριος μιλᾶ γιὰ ἕνα καθημερινὸ ἄνθρωπο ποὺ ἡ γῆ καὶ οἱ εὔκρατοι καιροὶ τοῦ φέρνουν μεγάλη σοδειά. Ὁ ἀποθηκευτικός του χῶρος γεμίζει μὲ σιτάρι καὶ ὁ ἰδιοκτήτης καλεῖται νὰ ἀνταποκριθεῖ στὴν ἀνάγκη τῆς ἀποθήκευσης. Θὰ λέγαμε μάλιστα ὅτι ἦταν καὶ καθῆκον του. Ὑπάρχει λοιπὸν ἕνας ἄνθρωπος πετυχημένος καὶ ὅλες οἱ κινήσεις καὶ ἀποφάσεις του φαίνονται φυσιολογικὲς καὶ λογικές.
ΚΥΡΙΑΚΗ 23 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2025
Θ΄ ΛΟΥΚΑ
(Λουκ. ιβ΄ 16-21) (Εφεσ. β΄ 14-22)
Πλήρωμα ζωής
«Άφρον, ταύτη τη νυκτί την ψυχήν σου απαιτούσιν από σου, α δε ητοίμασας τίνι έσται; Ούτως ο θησαυρίζων εαυτώ, και μή εις Θεόν πλουτών».
Η σημερινή ευαγγελική παραβολή είχε σαν αφορμή τη φιλονικία δύο αδελφών πάνω σε κληρονομικά ζητήματα. Ο Κύριος γνώριζε ότι και οι δυο τους είχαν κυριευθεί από το φοβερό πάθος της πλεονεξίας. Για να βοηθήσει λοιπόν όλους μας να αποφύγουμε την αδυναμία αυτή, μάς πρόσφερε την παραβολή του άφρονος πλουσίου, με τα τόσο ζωηρά αλλά και διδακτικά μηνύματα και νοήματα.
Η υποδούλωση στην ύλη
ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΚΔ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ
23-11-2025
«οἱ δέ βουλόμενοι εἰρήνην εὐφρανθήσονται» (Παροιμ. Σολομ. 12,20)
Στήν Παλαιά Διαθήκη, ἀγαπητοί ἀδελφοί, οἱ «Παροιμίες» τοῦ σοφοῦ Σολομῶντα ἀναφωνοῦν: «Ὅσοι ἐπιθυμοῦν καί ἐπιδιώκουν τήν εἰρήνη τοῦ Θεοῦ θά τήν ἐπιτύχουν καί θά εὐφρανθοῦν». «Βάδιζε τήν εὐθεῖα ὁδό. Αὐτός (ὁ Θεός)...θά σέ ὁδηγεῖ ἐν εἰρήνῃ στούς δρόμους τῆς ζωῆς σου» (4,27). Ὁ Προφήτης Ζαχαρίας λέγει: «Τάδε λέγει Κύριος... τήν εἰρήνην ἀγαπήσατε» (8,19). Ὁ θεσπέσιος Δαβίδ μέλπει στούς Ψαλμούς του: «Ὁ Θεός θά λυτρώσει μέ εἰρήνη τήν ψυχή μου» (54,18).
«Εἰρήνη πολλή βασιλεύει στίς καρδιές ἐκείνων πού ἀγαποῦν τόν νόμον σου, Κύριε» (118,165).
ΚΥΡΙΑΚΗ Θ' ΛΟΥΚΑ (23-11-2025)
ΓΡΑΠΤΟΝ ΘΕΙΟΝ ΚΗΡΥΓΜΑ
Πλεονεξία καί ἀφροσύνη
Τό διπλό θαῦμα πού ἀκούσαμε, Χριστιανοί μου, στή σημερινή εὐαγγελική περικοπή ἔχει νά κάνει μέ δύο τραγικές καταστάσεις στή ζωή τοῦ ἀνθρώπου. Καταστάσεις πού ἐξαιτίας τῆς ἐξόδου τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τόν Παράδεισο μπῆκαν στή ζωή του καί εἶναι πάντοτε οἱ ἴδιες γιά ὅλους τούς ἀνθρώπους ὅλων τῶν ἐποχῶν. Εἶναι ἡ ἀσθένεια καί ὁ θάνατος. Βασανίζουν τόν ἄνθρωπο, τόν κάνουν νά ὑποφέρει, νά θλίβεται καί ἐνίοτε νά χάνει το κουράγιο του καί τη δύναμή του.
Πολλές φορές, χριστιανοί μου, ὁ Κύριός μας ἀναφερόταν στίς παραβολές Του σέ πλουσίους.
ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, 23-11-2025 « Ο ΑΦΡΩΝ»
« Ο ΑΦΡΩΝ»
Μέ αὐτόν τόν χαρακτηρισμό προσφωνεῖ τόν πλεονέκτη πλούσιο ὁ Χριστός στή σημερινή εὐαγγελική περικοπή. «Ἄφρον», τοῦ λέει, δηλαδή, ἀσύνετε, παράφρον, «αὐτή τή νύχτα τελειώνει ἡ ζωή σου, Τί θά τά κάνεις ὅλα αὐτά, πού μέ νοσηρή ἰδιοτέλεια θησαύρισες; Σέ ποιόν θά τά ἀφήσεις;
Ὁ χαρακτηρισμός αὐτός, πού χρησιμοποιεῖ ό Κύριος γιά τον ἄπληστο πλούσιο, μᾶς ἀποκαλύπτει ὅτι ή πλεονεξία είναι ἀληθινή ἀρρώστια πού δέν ἀφήνει τόν ἄνθρωπο νά ἡρεμήσει καί νά χαρεῖ. «Καί διελογίζετο ἐν ἑαυτῷ». Τά ὅρια στά ὁποῖα κλείνονται οἱ σκέψεις του καί οἱ προοπτικές του, εἶναι ἡ λέξη «ἐγώ»
Κυριακή Θ΄ Λουκᾶ (23.11.2025)
Λουκᾶ ιβ΄ 16-21
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
«Οὐκ ἔχω...», λέει σήμερα στήν εὐαγγελική περικοπή ἕνας πλούσιος ἄνθρωπος. Τά χωράφια του ἐκείνη τή χρονιά εἶχαν μεγάλη συγκομιδή, εἶχαν ἀποδώσει ὑπεράφθονα. Κι ὅμως, σ’ αὐτή τήν κατάσταση, ἀκούγεται ἀπό τά χείλη τοῦ πλούσιου τό «δέν ἔχω».
Βέβαια, τό «οὐκ ἔχω» τό εἶπε ὁ ἄφρων ἐκεῖνος ἄνθρωπος σχετικά μέ τίς ἀποθῆκες του, πού ἦταν πλέον μικρές γιά νά χωρέσουν τήν ἐξαιρετικά μεγάλη σοδιά.
Νομίζει ὅτι ἐκείνη τή χρονιά εἶχε ἐξασφαλίσει ἀγαθά στή ζωή του γιά πάντα. Κι ἔτσι, ἀποτεινόμενος στόν ἑαυτό του, ἔλεγε: «Ψυχή μου, ἔχεις πολλά ἀγαθά γιά ἀτελείωτα χρόνια. Ἀναπαύου, τρῶγε, πίνε, ἀπόλαυσε».
2025 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 16 – ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ (Ματθ. 9, 9-13)
†ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ
(Ὁμιλία πού ἔγινε στίς 16/11/1980)
Μία γλυκύτατη ἱστορία
Τό Εὐαγγέλιο πού ἀκούσαμε σήμερα, μᾶς ἔφερε στήν μνήμη μιά γλυκύτατη ἱστορία. Ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, μιά μέρα πέρασε ἔξω ἀπό ἕνα τελωνεῖο. Ἐκεῖ εἶδε ἕνα τελώνη, ὁ ὁποῖος ὀνομαζόταν Ματθαῖος. Καί τόν κάλεσε νά γίνει Ἀπόστολός Του, νά πάει κοντά Του. Ὄχι ἁπλῶς νά πάει κοντά Του γιά λίγο, ἀλλά νά πάει «μιά γιά πάντα» κοντά Του. Καί ὄχι μόνο νά σταθεῖ κοντά Του, γιά νά αἰσθανθεῖ τήν χαρά καί τήν εἰρήνη πού δίνει ὁ Χριστός, ἀλλά καί γιά νά ἀνοίξει τό στόμα του καί νά κηρύσσει τήν ἐμπειρία του σέ ὅλο τόν κόσμο.
ΦΩΝΗ ΚΥΡΙΟΥ
ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΣΩΤΗΡΙΑΣ
Στή σύνδεση τῆς σωτηρίας τῆς ψυχῆς μας μέ τήν ἀποδοχή τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ καί τήν τήρηση τῶν θείων ἐντολῶν προβαίνει ὁ Πρωτοκορυφαῖος Παῦλος, στό σημερινό Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Διδάσκει ὅτι καθένας πού θά ἐπικαλεστεῖ τό ὄνομα τοῦ Κυρίου, θά σωθεῖ. Γιά νά συμβεῖ ὅμως αὐτό, πρέπει νά πιστέψει στόν Χριστό, ὡς Σωτῆρα καί Λυτρωτή. Καί αὐτή ἡ πίστη ἔρχεται διά τοῦ θείου λόγου, τόν ὁποῖο ἀναλαμβάνει ἡ Ἐκκλησία νά διδάξει διά τῶν διδασκάλων της. Ἀλλά δέν ἀρκεῖ μόνον αὐτό. Ἀπαιτεῖται ἡ ἀποδοχή τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ, πού συνίσταται στήν τήρηση τῶν ἐντολῶν Του. Προηγεῖται, δηλαδή, ἡ ἐναλλαγή συγκεκριμένων προϋποθέσεων, πού ὁδηγοῦν στή σωτηρία.
**Στό ἐπίκεντρο ἡ κάθε τοπική Ἐκκλησία**
Τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Ματθαίου
Εὐαγγελικὸ Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς 16 Νοεμβρίου 2025, Τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Ματθαίου (Ματθ. θ΄ 9-13)
ΣΚΕΨΕΙΣ – ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. Ἡ ἱεραποστολὴ τοῦ τελώνη
Ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ἑορτάζει σήμερα τὴ μνήμη τοῦ ἁγίου ἔνδοξου ἀποστόλου καὶ εὐαγγελιστῆ Ματθαίου. Γι᾿ αὐτὸ καὶ τὰ ἱερὰ ἀναγνώσματα τῆς θείας Λειτουργίας εἶναι ἀφιερωμένα σ᾿ ἐκεῖνον. Στὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα τῆς ἡμέρας ἀκούσαμε τὴν περικοπὴ ποὺ περιγράφει τὴν κλήση τοῦ Ματθαίου ἀπὸ τὸν Κύριο. Ὁ Ματθαῖος ἦταν τελώνης στὸ ἐπάγγελμα. Εἰσέπραττε τοὺς φόρους γιὰ λογαριασμὸ τῶν Ρωμαίων, στοὺς ὁποίους ἦταν ὑπόδουλοι οἱ Ἑβραῖοι. Οἱ τελῶνες ὅμως τὴν ἐποχὴ ἐκείνη ἐκμεταλλεύονταν τὴν ἰδιότητά τους καὶ ἔκλεβαν τὶς ξένες περιουσίες. Ἦταν ἄνθρωποι ἁμαρτωλοί, ποὺ πλούτιζαν ἀπὸ τὸν κόπο τῶν ἄλλων.
Κυριακή 16η Νοεμβρίου 2025
Ματθαίου τοῦ ἀποστόλου καί εὐαγγελιστοῦ.
(Μτθ. 9, 9 –13)
«Καί παράγων ὁ Ἰησοῦς ἐκεῖθεν εἶδεν ἄνθρωπον καθήμενον ἐπί τό τελώνιον, Ματθαῖον λεγόμενον» (Μτθ. 9, 9).
Κατά τή σημερινή Κυριακή τιμοῦμε τή μνήμη τοῦ ἁγίου ἀποστόλου καί εὐαγγελιστῆ Ματθαίου. Στό ἀνάγνωσμα τῆς ἡμέρας ὁ ἴδιος περιγράφει σέ τρίτο πρόσωπο τή στιγμή πού γνωρίστηκε μέ τόν Ἰησοῦ: «Καί παράγων ὁ Ἰησοῦς ἐκεῖθεν εἶδεν ἄνθρωπον καθήμενον ἐπί τό τελώνιον, Ματθαῖον λεγόμενον». Ἦταν ἡ στιγμή πού ἄλλαξε τή ζωή του γιά πάντα. Ἦταν ἡ στιγμή πού ἡ ἀνθρωπότητα ἀπέκτησε ἕναν τιτάνα τοῦ πνεύματος. Ἦταν ἡ στιγμή πού ὁ Χριστός τοποθετοῦσε ἕναν ὁδοδείκτη στίς ἀνθρώπινες διαδρομές.
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΡΟΝΑΞΙΑΣ
«ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟΙ ΑΝΤΙΛΑΛΟΙ»
Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2025
ΚΥΡΙΑΚΗ H΄ ΛΟΥΚΑ
Ὁ νομικὸς στὸ εὐαγγέλιο τοῦ Λουκᾶ θέτει ἕνα τέτοιο ἐρώτημα ὅχι γιὰ νὰ λάβει ἀπάντηση, ἀλλὰ γιὰ νὰ ὑπερασπιστεῖ αὐτὸ ποὺ ἤδη πιστεύει, ὅπως κάνουμε πολλὲς φορὲς στὴ ζωή μας: «Τί ἔδει ποιῆσαι γιὰ νὰ κληρονομήσω ζωὴν αἰώνιον;»
Πρόκειται γιὰ μιὰ εὐγενὴ ἐρώτηση, ποὺ προκαλεῖ συμπάθεια καὶ θαυμασμό, ἀλλὰ ὁ εὐαγγελιστὴς μᾶς λέει καθαρά: τὴν ἔθεσε γιὰ νὰ δοκιμάσει τὸν Ἰησοῦ. Καὶ ὁ Ἰησοῦς, πάντοτε πρᾶος διδάσκαλος, δὲν ἀπαντᾶ μὲ λόγια, ἀλλὰ μὲ μιὰ ἱστορία. Μιὰ ἱστορία ποὺ ταράσσει, ἐνοχλεῖ, γίνεται καθρέφτης γιὰ μᾶς.
ΚΥΡΙΑΚΗ 16 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2025
ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗ
(Ματθ. θ΄ 9-13) (Ρωμ. ι΄ 11- ια΄ 2)
Η μεγαλειώδης κλήση
«Ἀκολούθει μοι»
Η ευαγγελική περικοπή που ακούσαμε σήμερα περιγράφει την κλήση του Ματθαίου από τον ίδιο τον Χριστό και ξεδιπλώνει το σκηνικό του γεύματος που ακολούθησε στο σπίτι του. Ένα γεγονός που συνδέεται αβίαστα με την εορτή του αποστόλου και ευαγγελιστή Ματθαίου. Γι’ αυτό το λόγο έγινε και η επιλογή. Περιγράφει την κλήση του Ματθαίου από τον Ιησού. Η μνήμη του στις 16 Νοεμβρίου, τον τιμά ως τον πρώτο που έγραψε Ευαγγέλιο και ως παράδειγμα του μετανοημένου αμαρτωλού, που κλήθηκε να γίνει Απόστολος, αποδεικνύοντας έμπρακτα την αγάπη του Χριστού προς όλους τους ανθρώπους.
ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
ΜΝΗΜΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
16-11-2025
«ὡς πόδες εὐαγγελιζομένου ἀκοήν εἰρήνης» (Ἠσαΐου 52,7)
Στήν Παλαιά Διαθήκη, ἀγαπητοί ἀδελφοί, ὁ Κύριος λέγει στήν Σιών: «ὅπως τά πόδια ἐκείνου ὁ ὁποῖος σπεύδει νά ἀναγγείλει τό χαρμόσυνο μήνυμα τῆς εἰρήνης...ἔτσι καί ἐγώ θά διαλαλήσω τήν χαρμόσυνον ἡμέρα τῆς σωτηρίας σου».
Στήν σημερινή ἀποστολική περικοπή ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἀναφέρει: «ὡς ὡραῖοι οἱ πόδες τῶν εὐαγγελιζομένων εἰρήνην, τῶν εὐαγγελιζομένων τά ἀγαθά» (Ρωμ. 10,15). Ἡ λέξη ὡραῖος στήν ἀρχαία ἑλληνική γραμματεία σημαίνει τόν καλό, τόν περικαλῆ, αὐτόν πού ἐμφανίζεται στή κατάλληλη στιγμή. Οἱ πόδες τῶν εὐαγγελιζομένων τά εὐχάριστα τῆς Βασιλείας τοῦ Μεσσία εἶναι «ὡραῖοι» δηλαδή καλοί καί περικαλεῖς.
ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, 16-11-2025 «ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ»
«ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ»
Ἡ σημερινὴ Κυριακὴ συμπίπτει μὲ τὴν μνήμη τοῦ Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ Ματθαίου τὸν ὁποῖον κάλεσε ὁ Χριστὸς ἀπὸ τὸ τελώνιο γιὰ νὰ τὸν κάνει μαθητή, Ἀπόστολο καὶ Εὐαγγελιστή. Οἱ Γραμματεῖς καὶ οἱ Φαρισαῖοι σκανδαλίζονται, ἀλλὰ ὁ Χριστὸς κατακλείει τὸ σημερινὸ Εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα λέγοντας ὅτι: « δὲν ἦλθα νὰ καλέσω δικαίους, ἀλλὰ ἁμαρτωλοὺς εἰς μετάνοια».
Κυριακή ἀποστόλου Ματθαίου (16.11.2025)
Ματθαίου θ΄ 9-13
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
σήμερα εἶναι ἡ ἑορτή τοῦ ἁγίου ἐνδόξου ἀποστόλου καί εὐαγγελιστῆ Ματθαίου. Ὁ ἴδιος μᾶς περιγράφει τόν τρόπο γνωριμίας του μέ τόν Χριστό καί ὅτι τόν ἀκολούθησε καί ἔγινε πιστός μαθητής του.
Τόν βρῆκε ὁ Χριστός στήν ἐργασία του, στό τελωνεῖο τῆς Καπερναούμ. Ἦταν τελώνης, φοροεισπράκτορας. Ἐπάγγελμα πού δέν ἦταν τίμιο καί δίκαιο γιατί, συνήθως, αὐτοί οἱ ἄνθρωποι ἦταν καί ἀδικοῦντες.
Ἔβαζαν δυσβάστακτους φόρους στόν λαό καί οἱ ἄνθρωποι ἀγανακτοῦσαν ἐναντίον τῶν τελωνῶν, διότι ἀδυνατοῦσαν νά πληρώσουν τούς φόρους.
2025 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 9 – ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ ΛΟΥΚΑ
Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΚΟΡΗΣ ΤΟΥ ΙΑΕΙΡΟΥ (Λουκ. 8, 41-56)
†ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ
(Κήρυγμα στο Μιχαλίτσι, στις 8/11/1998)
Για τον Χριστό δεν υπάρχει θάνατος
Όταν διαβάζεται το Ευαγγέλιο, πρέπει να το ακούμε όχι μόνο με τα αυτιά του σώματος, αλλά κυρίως με τα αυτιά της καρδιάς. Να μην το αφήνουμε δηλαδή να περνά σαν κάποιος ήχος, όπως ακούμε να κελαηδά ένα πουλί, αλλά να επιδιώκουμε να μπει μέσα στην καρδιά μας και να γίνει πηγή ζωής.
Σήμερα ακούσαμε ότι συνάντησε τον Χριστό ένας αρχισυνάγωγος. Ένας ανώτερος κληρικός των Εβραίων. Τον προσκύνησε και του είπε:
-Κύριε, λυπήσου με. Η κόρη μου, δώδεκα χρονών, είναι άρρωστη στο κρεβάτι. Πεθαίνει. Αν μπορείς, έλα κοντά μου.
ΦΩΝΗ ΚΥΡΙΟΥ
ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΣΤΙΓΜΑΤΑ ΘΥΣΙΑΣ
Ὁλοκληρώνοντας τήν ἐπικοινωνία του μέ τήν Ἐκκλησία τῶν Γαλατῶν, ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, ἀναφέρεται στά στίγματα τοῦ πάθους καί τῶν θυσιῶν πού ἀπέκτησε γιά τό ὄνομα τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, γιά τά ὁποῖα, μάλιστα, αἰσθανόταν ἰδιαίτερη ὑπερηφάνεια, ἀφοῦ «κοσμοῦσαν» καί, ταυτόχρονα, ταλαιπωροῦσαν τό σῶμα του. Αὐτά τά στίγματα τοῦ πάθους καί τῶν θυσιῶν χαρακτήρισαν τή ζωή χιλιάδων μαρτύρων καί ἐραστῶν τῆς χριστιανικῆς διδασκαλίας στό πέρασμα τῶν αἰώνων καί ἀποτελοῦν ἀπόδειξη ἀφοσίωσης, πίστης καί ἀφιέρωσης ὁλόκληρης τῆς ζωῆς στό πρόσωπο τοῦ Θεανθρώπου.
Ἀντίδοτο στήν πνευματική νωθρότητα
Κυριακὴ Z΄ Λουκᾶ
Εὐαγγελικὸ Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς 9 Νοεμβρίου 2025, Z΄ Λουκᾶ (Λουκ. η΄ 41-56)
ΣΚΕΨΕΙΣ – ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. Ἡ εὐεργεσία τοῦ πόνου
Τὸ δράμα δύο ἀνθρώπων μᾶς περιέγραψε ἡ εὐαγγελικὴ περικοπὴ ποὺ ἀκούσαμε σήμερα· τὸν ἀβάσταχτο πόνο τους, τὴν ὀδύνη ποὺ ξεχείλιζε ἀπὸ τὴν καρδιά τους. Ὁ πρῶτος, ὁ ἀρχισυνάγωγος Ἰάειρος, ἔβλεπε τὸ παιδί του, τὴ μονάκριβη δωδεκάχρονη κόρη του ἀσθενὴ νὰ παλεύει μὲ τὸν θάνατο. Ἡ δεύτερη, μιὰ γυναίκα ποὺ ὑπέφερε ἀπὸ αἱμορραγία ἐπὶ δώδεκα ὁλόκληρα χρόνια. Εἶχε ξοδέψει ὅλα τὰ χρήματά της στοὺς γιατρούς, χωρὶς ἀποτέλεσμα.
Κυριακή 9η Νοεμβρίου 2025
Κυριακή Ζ΄ Λουκᾶ. (Λκ. 8, 41–56)
«ἥψατο τοῦ κρασπέδου τοῦ ἱματίου αὐτοῦ» (Λκ. 8, 44)
Τρία θαύματα γιορτάζουμε κατά τή σημερινή Κυριακή. Τό πρῶτο θαῦμα εἶναι ἡ θεραπεία τῆς αἱμορροούσας γυναίκας. Τό δεύτερο θαῦμα εἶναι ἡ ἀνάσταση τῆς μικρῆς κόρης τοῦ ἀρχισυνάγωγου Ἰάειρου. Τό τρίτο θαῦμα εἶναι ὁ Ἅγιος Νεκτάριος. Εἶναι αὐτός ὁ πανορθόδοξος καί παγκόσμιος ἅγιος που τιμᾶμε σήμερα, ὁ θαυματουργός, ὁ οἰκουμενικός διδάσκαλος τῆς Ἐκκλησίας, ὁ ταπεινός γίγαντας, ἡ δόξα τῶν ἀρχιερέων, τό στολίδι τῆς ρωμιοσύνης κατά τόν εἰκοστό αἰώνα, ἡ ἀπαντοχή καί ἡ παρηγοριά τῶν πονεμένων, ὁ σοφός σύμβουλος τῶν προβληματισμένων, τό στήριγμα κάθε πιστοῦ. Αὐτά τά τρία θαύματα ἔχουν μία πνευματική ἀφετηρία, πού ἀποδίδεται μέ τή φράση: «ἥψατο τοῦ κρασπέδου τοῦ ἱματίου αὐτοῦ». Ἡ φράση αὐτή λέγεται γιά τήν αἱμορροοῦσα, διότι αὐτή κατά κυριολεξία ἄγγιξε τήν ἄκρη ἀπό τό ἱμάτιο τοῦ Ἰησοῦ. Ταιριάζει, ὅμως, μεταφορικά καί γιά τά δύο ἄλλα πρόσωπα τῆς σημερινῆς Κυριακῆς.
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΡΟΝΑΞΙΑΣ
«ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟΙ ΑΝΤΙΛΑΛΟΙ»
Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2025
ΚΥΡΙΑΚΗ Z΄ ΛΟΥΚΑ
Ἡ περικοπὴ αὐτὴ περιλαμβάνει δύο ἱστορίες, τὴ μία μέσα σὲ ἄλλη, δύο νήματα δεμένα στὴν παλάμη τοῦ Κυρίου. Ἀρχίζει μὲ ἕνα ἄνδρα ἐξουσίας, καὶ σὲ κάποια στιγμὴ διακόπτεται ἀπὸ μιὰ γυναίκα ποὺ δὲν ἔχει καμιὰ ἐξουσία. Ὅμως, σὲ κάθε στρῶμα ἀνασαίνει ἕνας καὶ μόνος παλμός: ἡ δύναμις τοῦ Ἰησοῦ ποὺ κινεῖται πέρα ἀπὸ τὴ δύναμη καὶ τὶς πιθανότητες τοῦ κόσμου.
ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
09-11-2025
« τῷ μώλωπι αὐτοῦ ἡμεῖς ἰάθημεν» (Ἠσαΐου 53,5)
Ὁ μεγαλοφωνότατος Προφήτης Ἠσαΐας, ἀγαπητοί ἀδελφοί, αἰῶνες πρίν τήν ἔλευση τοῦ Χριστοῦ ἀναφωνοῦσε: «Αὐτός, ὅμως, (ὁ σαρκωθείς Κύριος) τραυματίσθηκε γιά τίς παραβάσεις μας· ταλαιπωρήθηκε γιά τίς ἀνομίες μας· ἡ τιμωρία πού ἔφερε γιά τή δική μας εἰρήνη ἦταν ἐπάνω σ’ Ἀὐτόν· καί, διά μέσου τῶν πληγῶν Του, ἐμεῖς γιατρευτήκαμε».
ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ΄ ΛΟΥΚΑ
Απόστολος: Εφ. ε΄ 8-19
Ευαγγέλιον: Λουκ. η΄ 41-56
9 Νοεμβρίου 2025
«Μη φοβού, μόνον πίστευε»
Ο Χριστός αγαπητοί μου αδελφοί έχει φύγει από τα Γάδαρα, όπου είχε θεραπεύσει τον νεαρό δαιμονιζόμενο και έχει έρθει στην δεύτερη του πατρίδα, την Καπερναούμ. Οι κάτοικοι των Γαδάρων μετά το θαύμα παρακάλεσαν τον Χριστό να απομακρυνθεί από την περιοχή τους, ενώ οι κάτοικοι της Καπερναούμ τον υποδέχτηκαν μαζικά και με ενθουσιασμό. Εκεί συντελούνται δυο θαύματα τα οποία ακούσαμε στο σημερινό ευαγγέλιο και τα οποία γίνονται διαδοχικά.
ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, 09-11-2025 «ΜΕ ΕΥΛΑΒΙΚΟ ΔΕΟΣ»
«ΜΕ ΕΥΛΑΒΙΚΟ ΔΕΟΣ»
«Καὶ εἶπεν ὁ Ἰησοῦς∙ Τίς ὁ ἁψάμενός μου;» Τὴν ἐρώτηση αὐτὴ ἔκανε ὁ Χριστὸς ἐνῷ «οἱ ὄχλοι συνέπνιγον αὐτόν». Οἱ γύρω Του κοιτάζουν παραξενεμένοι. Ὁ Πέτρος καὶ οἱ ἄλλοι μαθητὲς δὲν κρατήθηκαν: «Τί λές, Δάσκαλε, τοῦ εἶπαν τὰ πλήθη τοῦ λαοῦ σὲ ἔχουν περικυκλωμένο, σὲ συνθλίβουν καὶ σὺ λές, ποιὸς μὲ ἄγγιξε;». Καὶ ὅμως κάποιος μὲ ἄγγιξε μ’ ἕναν τρόπο ἐντελῶς ξεχωριστὸ, ἐπιμένει ὁ Κύριος. «Ὅταν εἶδε ἡ γυναῖκα ὅτι δὲν διέφυγε τὴν προσοχὴ τοῦ Χριστοῦ, ἦλθε μὲ τρόμο, ἔπεσε στὰ πόδια Του καὶ Τοῦ εἶπε μπροστὰ σ’ ὅλο τὸν κόσμο τὴν αἰτία, γιὰ τὴν ὁποία Τὸν ἄγγιξε, καὶ πὼς ἀμέσως θεραπεύθηκε».