ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΘΕΣΣΑΛΙΩΤΙΔΟΣ ΚΑΙ ΦΑΝΑΡΙΟΦΕΡΣΑΛΩΝ
Κυριακή τῆς Τυρινῆς (Ματθ. στ΄ 14-21) – 18 Φεβρουαρίου 2007
ΟΜΙΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ
Μέ τή σημερινή Κυριακή, τήν Κυριακή τῆς Τυροφάγου, τελειώνει τό πρῶτο μέρος τοῦ Τριωδίου, πού εἶναι προπαρασκευαστικό, καί ἀρχίζει τό δεύτερο καί μεγαλύτερο, ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Αὐτή ἀποτελεῖ «τό στάδιον τῶν ἀρετῶν», καί καλούμαστε νά μποῦμε σ’ αὐτό καί νά ἀγωνιστοῦμε. Πῶς θά ἐπιτύχουμε; Ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία μᾶς δίνει κάποια ἐφόδια. Ποιά εἶναι;
* * *
Ἀπό τό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα.
Ἕνα ἀπαραίτητο ἐφόδιο γιά αὐτό «τό στάδιο τῶν ἀρετῶν» εἶναι ἡ συγχωρητικότητα. Ὁ Κύριος τό τονίζει μέ ἔμφαση, καί τό θέτει ὡς βασική προϋπόθεση γιά τή δική μας συγχώρηση.
Ἕνα δεύτερο ἐφόδιο εἶναι ἡ νηστεία. Ὄχι φυσικά ὅπως τή νομίζουν οἱ πολλοί, σά μιά ἁπλή ἀλλαγή φαγητῶν, ἀλλά συνδυασμένη μέ πνευματικό ἀγώνα. Ὅπως τήν τονίζει ὁ Κύριος καί τήν βιώνει ἡ Ἐκκλησία.
Τό τρίτο ἐφόδιο εἶναι ἡ κατάκτηση τῆς ἀρετῆς. Ἡ ἀπόκτηση καί ὁ πλουτισμός μας μέ καλά ἔργα. Αὐτά δέ χάνονται, ἀλλά μᾶς συνοδεύουν καί στήν ἄλλη ζωή.
Κάτι σημαντικό γιά ὅλα αὐτά, εἶναι πώς ὁ Κύριος τά εἶπε στήν ἐπί τοῦ ὄρους ὁμιλία Του. Σ’ αὐτή, μᾶς παρέδωσε τό ἠθικό νόμο τοῦ Εὐαγγελίου.
Καί ἰσχύουν γιά ὅλους. Ἴσχυαν γιά ὅσους τά ἄκουσαν τότε γιά πρώτη φορά, ἀλλά καί γιά μᾶς τούς σημερινούς. Καί βέβαια, καί γιά τό μέλλον.
* * *
Πιό πρακτικά:
1. Ἡ συγχωρητικότητα, δέν εἶναι κάτι τό περιθωριακό. Εἶναι πολύ βασικό γιά τήν πνευματική μας πορεία. Καί προϋπόθεση καί γιά τή δική μας συγχώρηση ἀπό τόν Θεό. Οἱ ἅγιοι Πατέρες μας, ἡ Ἐκκλησία μας, τό χριστιανικό βίωμα, τήν ὑπογραμμίζουν. Ὁ Ἑσπερινός τῆς συγγνώμης, εἶναι χαρακτηριστικός.
Εἶναι γνώρισμα τῶν παιδιῶν τοῦ Θεοῦ, πού δέχονται τήν ἀλήθεια τῶν λόγων Του, μέ ταπείνωση, ὑπακοή, ἀγάπη. Καί ἔχουν ὡς κέρδος τους, τήν εἰρήνη.
2. Ὅσο γιά τή νηστεία, ἄς ποῦμε ὅτι εἶναι μιά πολύ παρεξηγημένη ὑπό-θεση. Γιά κάποιους εἶναι κάτι τό ξεπερασμένο. Γιά ἄλλους, ἕνα μέσο γιά χάσιμο κιλῶν. Καί γιά πολλούς δέν ἀξίζει νά τοῦ δώσουν σημασία.
Γιά τούς πιστούς βέβαια, εἶναι μιά ἐντολή τοῦ Θεοῦ. Πού τήν ἐφαρμόζουν σωστά. Ὄχι μόνο σάν ἀλλαγή φαγητῶν, ἀλλά ὡς μέσο γιά ἀπαλλαγή ἀπό τά πάθη καί γι’ αὐτό τή θεωροῦν ὡς δύναμη ἀνυψωτική πρός τόν Θεό.
3. Κι ἕνα τρίτο σημεῖο: Ὁ οὐρανός, ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, εἶναι ὁ προορισμός μας. Γιά τήν κατάκτησή του χρειάζεται κατάλληλη προετοιμασία.
Νά ἀποκτήσουμε καί νά καταθέσουμε στήν Τράπεζά του κάποια ἀγαθά. Ποιά εἶναι αὐτά; Τά καλά ἔργα. Ἡ ἀγάπη, ἡ φιλανθρωπία, ἡ γνώση καί βίωση τοῦ θείου θελήματος. Ἀκόμα τό καλό παράδειγμα, ἀλλά καί ἡ μετάνοια.
* * *
Αὐτά καλούμαστε νά τά προσέξουμε, ἀδελφοί μου. Ἔτσι ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή, θά ἀποτελέσει γιά τόν καθένα μας, μιά περίοδο ἀναγεννητική. Ἕνα σταθμό πνευματικοῦ ἀνεφοδιασμοῦ. ( Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως)
Κυριακή τῆς Τυρινῆς (Ματθ. στ΄ 14-21) – 18 Φεβρουαρίου 2007
ΟΜΙΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ
Μέ τή σημερινή Κυριακή, τήν Κυριακή τῆς Τυροφάγου, τελειώνει τό πρῶτο μέρος τοῦ Τριωδίου, πού εἶναι προπαρασκευαστικό, καί ἀρχίζει τό δεύτερο καί μεγαλύτερο, ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Αὐτή ἀποτελεῖ «τό στάδιον τῶν ἀρετῶν», καί καλούμαστε νά μποῦμε σ’ αὐτό καί νά ἀγωνιστοῦμε. Πῶς θά ἐπιτύχουμε; Ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία μᾶς δίνει κάποια ἐφόδια. Ποιά εἶναι;
* * *
Ἀπό τό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα.
Ἕνα ἀπαραίτητο ἐφόδιο γιά αὐτό «τό στάδιο τῶν ἀρετῶν» εἶναι ἡ συγχωρητικότητα. Ὁ Κύριος τό τονίζει μέ ἔμφαση, καί τό θέτει ὡς βασική προϋπόθεση γιά τή δική μας συγχώρηση.
Ἕνα δεύτερο ἐφόδιο εἶναι ἡ νηστεία. Ὄχι φυσικά ὅπως τή νομίζουν οἱ πολλοί, σά μιά ἁπλή ἀλλαγή φαγητῶν, ἀλλά συνδυασμένη μέ πνευματικό ἀγώνα. Ὅπως τήν τονίζει ὁ Κύριος καί τήν βιώνει ἡ Ἐκκλησία.
Τό τρίτο ἐφόδιο εἶναι ἡ κατάκτηση τῆς ἀρετῆς. Ἡ ἀπόκτηση καί ὁ πλουτισμός μας μέ καλά ἔργα. Αὐτά δέ χάνονται, ἀλλά μᾶς συνοδεύουν καί στήν ἄλλη ζωή.
Κάτι σημαντικό γιά ὅλα αὐτά, εἶναι πώς ὁ Κύριος τά εἶπε στήν ἐπί τοῦ ὄρους ὁμιλία Του. Σ’ αὐτή, μᾶς παρέδωσε τό ἠθικό νόμο τοῦ Εὐαγγελίου.
Καί ἰσχύουν γιά ὅλους. Ἴσχυαν γιά ὅσους τά ἄκουσαν τότε γιά πρώτη φορά, ἀλλά καί γιά μᾶς τούς σημερινούς. Καί βέβαια, καί γιά τό μέλλον.
* * *
Πιό πρακτικά:
1. Ἡ συγχωρητικότητα, δέν εἶναι κάτι τό περιθωριακό. Εἶναι πολύ βασικό γιά τήν πνευματική μας πορεία. Καί προϋπόθεση καί γιά τή δική μας συγχώρηση ἀπό τόν Θεό. Οἱ ἅγιοι Πατέρες μας, ἡ Ἐκκλησία μας, τό χριστιανικό βίωμα, τήν ὑπογραμμίζουν. Ὁ Ἑσπερινός τῆς συγγνώμης, εἶναι χαρακτηριστικός.
Εἶναι γνώρισμα τῶν παιδιῶν τοῦ Θεοῦ, πού δέχονται τήν ἀλήθεια τῶν λόγων Του, μέ ταπείνωση, ὑπακοή, ἀγάπη. Καί ἔχουν ὡς κέρδος τους, τήν εἰρήνη.
2. Ὅσο γιά τή νηστεία, ἄς ποῦμε ὅτι εἶναι μιά πολύ παρεξηγημένη ὑπό-θεση. Γιά κάποιους εἶναι κάτι τό ξεπερασμένο. Γιά ἄλλους, ἕνα μέσο γιά χάσιμο κιλῶν. Καί γιά πολλούς δέν ἀξίζει νά τοῦ δώσουν σημασία.
Γιά τούς πιστούς βέβαια, εἶναι μιά ἐντολή τοῦ Θεοῦ. Πού τήν ἐφαρμόζουν σωστά. Ὄχι μόνο σάν ἀλλαγή φαγητῶν, ἀλλά ὡς μέσο γιά ἀπαλλαγή ἀπό τά πάθη καί γι’ αὐτό τή θεωροῦν ὡς δύναμη ἀνυψωτική πρός τόν Θεό.
3. Κι ἕνα τρίτο σημεῖο: Ὁ οὐρανός, ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, εἶναι ὁ προορισμός μας. Γιά τήν κατάκτησή του χρειάζεται κατάλληλη προετοιμασία.
Νά ἀποκτήσουμε καί νά καταθέσουμε στήν Τράπεζά του κάποια ἀγαθά. Ποιά εἶναι αὐτά; Τά καλά ἔργα. Ἡ ἀγάπη, ἡ φιλανθρωπία, ἡ γνώση καί βίωση τοῦ θείου θελήματος. Ἀκόμα τό καλό παράδειγμα, ἀλλά καί ἡ μετάνοια.
* * *
Αὐτά καλούμαστε νά τά προσέξουμε, ἀδελφοί μου. Ἔτσι ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή, θά ἀποτελέσει γιά τόν καθένα μας, μιά περίοδο ἀναγεννητική. Ἕνα σταθμό πνευματικοῦ ἀνεφοδιασμοῦ. ( Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου