ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ
(22-2-2004)
Ἡ σημερινή Κυριακή, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, ἔχει ἕνα ἰδιαίτερο ὄνομα. Λέγεται Κυριακή τῆς Τυρινῆς. Ἀπό αὔριο ἀρχίζει ἡ κατανυκτική περίοδος τῆς Ἐκκλησίας μας, ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Τό στάδιο τῶν πνευματικῶν ἀγώνων ἀνοίγει ἀπό αὔριο, «οἱ βουλόμενοι ἀθλῆσαι εἰσέλθετε», ὅσοι, δηλαδή, θέλετε νά συμμετάσχετε στά πνευματικά αὐτά ἀγωνίσματα ἄς μπῆτε, ἀκούσαμε σήμερα σ᾿ ἕνα τροπάριο τοῦ Ὄρθρου, ἐπίκαιρο ὅσο ποτέ, λόγῳ καί τῆς ἐπικείμενης Ὀλυμπιάδας.
Ἕνα ἀπό τά ἀγωνίσματα εἶναι καί ἡ νηστεία μέ τήν ἐγκράτεια, στήν ὁποία ἀναφέρθηκε καί ὁ Χριστός στό σημερινό Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα.
Ὅποιος λέει ὅτι οἱ ἄνθρωποι σήμερα δέν νηστεύουν, εἶναι ἔξω ἀπό τήν πραγματικότητα. Ποτέ κατά τό παρελθόν οἱ ἄνθρωποι δέ νήστευαν τόσο πολύ ὅσο σήμερα. Μάλιστα γιά μερικούς ἡ νηστεία θά ἔπρεπε νά ὀνομασθῆ ἀσιτία, ἀφοῦ γιά μεγάλες περιόδους δέν τρῶνε σχεδόν καθόλου καί περνοῦν μέ νερό ἤ φροῦτα ἤ μέ ἕνα ὡρισμένο εἶδος τροφῆς. Νηστεύουν σήμερα οἱ ἄνθρωποι. Νηστεύουν ὅμως ὄχι ὅπως ὁρίζει ἡ Ἐκκλησία, ἀλλ᾿ ὅπως θέλουν αὐτοί. Νηστεύουν γιά νά κρατοῦν τή σιλουέτα τους. Νηστεύουν γιατί πάσχουν ἀπό κάποια ἀρρώστεια. Νηστεύουν γιατί τούς τό ἐπιβάλλει ὁ γιατρός. Ἡ νηστεία τους εἶναι ἐγωκεντρική, δέν εἶναι πνευματική. Κι ἀκόμα εἶναι περιορισμένη μόνο στό στομάχι γιά λόγους σαρκικούς· δέν ἐπεκτείνεται στά μάτια, στή γλῶσσα, στήν ἀκοή, σ᾿ ὅλες τίς αἰσθήσεις.
Γιά τήν Ἐκκλησία ἡ νηστεία δέν εἶναι μόνο ἀποχή ἀπό τά φαγητά. Εἶναι ἕνας τρόπος προσεγγίσεως τοῦ Θεοῦ, εἶναι ἕνα δύσκολο ταξίδι. Ὅπως οἱ Πρωτόπλαστοι, λόγῳ τῆς λαιμαργίας τους ἐκδιώχθηκαν ἀπό τόν Παράδεισο, ἔτσι κι ὅλοι ἐμεῖς θά ξαναμποῦμε στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ μέ τή νηστεία. Οἱ μεγάλες ἑορτές μᾶς δίδουν τήν εὐκαιρία συναντήσεώς μας μέ τόν Θεό. Γι᾿ αὐτό ὑποδεικνύει ἡ Ἐκκλησία τόν τρόπο τῆς νηστείας μέ τήν ἐξάσκηση τῆς ὁποίας προετοιμάζονται οἱ ψυχές καί εὐτρεπίζονται γιά τήν ὥρα τῆς μεγάλης συναντήσεως. Ἡ νηστεία ἀφορᾶ τόν ὅλο ἄνθρωπο. Γιά τήν Ἐκκλησία νηστεία θά πῆ ἐγκράτεια τοῦ στομάχου, ἀλλά καί τῶν κακιῶν, καθαρισμός τοῦ σώματος καί τῆς ψυχῆς. Ἡ νηστεία, ὅπως τήν ὁρίζει ἡ Ἐκκλησια, συμβαδίζει μέ τούς κανόνες τῆς φυσικῆς ὑγιεινῆς. Ἡ πνευματική νηστεία ἀφορᾶ τίς ἐπιθυμίες καί τά σκιρτήματα τῆς ψυχῆς. Νηστεύω πνευματικά θά πεῖ ἀγωνίζομαι νά κόψω τά πάθη μου, προσπαθῶ νά καθαρίσω τήν ψυχή μου. «Ἀληθής νηστεία ἡ τῶν κακῶν ἀλλοτρίωσις, ἐγκράτεια γλώσσης, θυμοῦ ἀποχή, καταλαλιᾶς, ψεύδους καί ἐπιορκίας», ψάλλουμε σήμερα στήν Ἐκκλησία. Τί ὠφελεῖ ἄν νηστεύσουμε στίς τροφές καί κολυμποῦμε στό βοῦρκο τῶν ἡδονῶν; Ἤ ἄν δέν τρῶμε κρέας καί μέ τή γλῶσσα μας καταρρακώνουμε ὑπολήψεις; Τί ἀξία μπορεῖ νά ἔχη μιά νηστεία σωματική, ἔστω κι ἄν εἶναι ἐξαντλητική, ἄν δέν συνοδεύεται ἀπό τόν ἀγώνα ἀπαλλαγῆς μας ἀπό τά πάθη καί τίς κακίες;
Γιά νά εἶναι ὁλοκληρωμένη ἡ νηστεία πρέπει νά συνοδεύεται ἀπό ἀρετές, καί ἰδίως ἀπό τίς ἀρετές τῆς προσευχῆς καί τῆς ἐλεημοσύνης. «Ὅπως τό πτηνό, ἐάν δέν ἔχει φτερά δέν μπορεῖ νά πετάξη, ἔτσι καί ἡ νηστεία, ἄν δέν ἔχη προσευχή καί ἐλεημοσύνη, δέν μπορεῖ νά μᾶς ἀνυψώση στό Θεό. Ἔτσι ἡ νηστεία ἀποδεικνύεται ἀρχή μετανοίας», γράφει ὁ Μέγας Bασίλειoς.
Ποιά εἶναι τά ὀφέλη τῆς νηστείας; Κατ᾿ ἀρχήν ταπεινώνει τή σάρκα. Ἡ πολυφαγία καί ἡ πολυποσία ἐξάπτουν τίς ἐπιθυμίες καί τά σαρκικά πάθη. Ἡ νηστεία κατευνάζει τά πάθη, ἠρεμεῖ τά ἡδονικά σκιρτήματα τῶν ὁρμῶν καί ἀπαλλάσσει τόν ὀργανισμό ἀπό τήν ἔνταση τῶν τοξινῶν. Ὁ ἄνθρωπος πού νηστεύει μπορεῖ νά ἐγκρατεύεται.
Ἀκόμη θεραπεύει τήν ψυχή καί τό σῶμα. Μέ τή νηστεία χαλυβδώνεται ἡ θέληση, καθαρίζεται ὁ νοῦς, ἠρεμοῦν τά συναισθήματα, ἐλευθερώνεται ἡ ψυχή, ἀνακουφίζεται τό σῶμα, παιδαγωγοῦνται οἱ ἐπιθυμίες, εἰρηνεύει ἡ συνείδηση, φωταγωγεῖται ἡ ψυχή. Στήν περίοδο τῆς νηστείας ἐκείνος πού χωρίς γογγυσμό νηστεύει καί χαίρεται τή στέρηση, αἰσθάνεται ἀνάλαφρος, ἤρεμος, πράος, εὐδιάθετος, εὐχάριστος. Ἡ νηστεία ἀποτοξινώνει τόν ὀργανισμό καί συντελεῖ στήν ἁρμονική λειτουργία τῶν ὀργάνων τοῦ σώματος. «Ἡ νηστεία» λέγει ὁ ἅγιος Συμεών ὁ νέος Θεολόγος «ὅπως ὁ ἥλιος σιγά-σιγά ἐκλεπτύνει καί διαλύει τήν ὁμίχλη, ἔτσι κι αὐτή ἀπελαύνει καί διαλύει τόν ζόφο τῆς ψυχῆς».
Κατ᾿ αὐτόν τόν τρόπο ἡ νηστεία βοηθεῖ στήν ἐξάσκηση τῶν ἀρετῶν, ἀφοῦ ἀναζητοῦμε περισσότερο τίς πνευματικές εὐκαιρίες, τήν προσευχή, τήν πνευματική μελέτη. Ἔτσι ἡ νηστεία κατατροπώνει τόν διάβολο.
Γιά τή δύναμη τῆς νηστείας στήν ἀπομάκρυνση τῶν δαιμόνων γράφει ὁ Μέγας Ἀθανάσιος. «Ἐκεῖνος πού ταλαιπωρεῖται ἀπό ἀκάθαρτο πνεῦμα ἐάν καταλάβη καί χρησιμοποιήσει τό φάρμακο τῆς νηστείας, ἀμέσως τό πονηρό πνεῦμα στενοχωρούμενον ἀναχωρεῖ, φοβούμενον τήν νηστείαν». Ἄλλως τε καί ὁ ἴδιος ὁ Κύριος ὅταν βρέθηκε μπροστά στό δαιμονιζόμενο εἶπε: «Τοῦτο τὸ γένoς οὐκ ἐκπoρεύεται εἰ μὴ ἐν προσευχῇ καὶ νηστείᾳ».
Ἀδελφοί μου! Ὁ τρόπος, μέ τόν ὁποῖο νηστεύει ὁ περισσότερος κόσμος σήμερα χαρακτηρίζεται ἀπό τήν κενοδοξία καί συνεπῶς εἶναι ἀνώφελος γιά τήν ψυχή. Οἱ ἄνθρωποι σήμερα θέλουν νά νηστεύουν, δέν ἔχουν ὅμως τή δύναμη νά ὑπακούσουν στήν Ἐκκλησία. Τά βιβλία τῆς ὑγιεινῆς διατροφῆς γίνονται ἀνάρπαστα, κανείς ὅμως δέν ἀνοίγει τά βιβλία τῆς Ἐκκλησίας, γιά νά μελετήση καί νά ἐφαρμόση τούς δικούς της ὅρους «ὑγιεινῆς διατροφῆς», πού ὠφελοῦν ὄχι μόνο τό σῶμα, ἀλλά καί τήν ψυχή.
Ἄς ἀγαπήσουμε τή νηστεία, ἄς ὑπακούσουμε στήν Ἐκκλησία, ἄς προχωρήσουμε πρός τόν Χριστό. Μᾶς καλεῖ καί μᾶς περιμένει. ΚΑΛΗ ΜΕΓΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ.
(22-2-2004)
Ἡ σημερινή Κυριακή, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, ἔχει ἕνα ἰδιαίτερο ὄνομα. Λέγεται Κυριακή τῆς Τυρινῆς. Ἀπό αὔριο ἀρχίζει ἡ κατανυκτική περίοδος τῆς Ἐκκλησίας μας, ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Τό στάδιο τῶν πνευματικῶν ἀγώνων ἀνοίγει ἀπό αὔριο, «οἱ βουλόμενοι ἀθλῆσαι εἰσέλθετε», ὅσοι, δηλαδή, θέλετε νά συμμετάσχετε στά πνευματικά αὐτά ἀγωνίσματα ἄς μπῆτε, ἀκούσαμε σήμερα σ᾿ ἕνα τροπάριο τοῦ Ὄρθρου, ἐπίκαιρο ὅσο ποτέ, λόγῳ καί τῆς ἐπικείμενης Ὀλυμπιάδας.
Ἕνα ἀπό τά ἀγωνίσματα εἶναι καί ἡ νηστεία μέ τήν ἐγκράτεια, στήν ὁποία ἀναφέρθηκε καί ὁ Χριστός στό σημερινό Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα.
Ὅποιος λέει ὅτι οἱ ἄνθρωποι σήμερα δέν νηστεύουν, εἶναι ἔξω ἀπό τήν πραγματικότητα. Ποτέ κατά τό παρελθόν οἱ ἄνθρωποι δέ νήστευαν τόσο πολύ ὅσο σήμερα. Μάλιστα γιά μερικούς ἡ νηστεία θά ἔπρεπε νά ὀνομασθῆ ἀσιτία, ἀφοῦ γιά μεγάλες περιόδους δέν τρῶνε σχεδόν καθόλου καί περνοῦν μέ νερό ἤ φροῦτα ἤ μέ ἕνα ὡρισμένο εἶδος τροφῆς. Νηστεύουν σήμερα οἱ ἄνθρωποι. Νηστεύουν ὅμως ὄχι ὅπως ὁρίζει ἡ Ἐκκλησία, ἀλλ᾿ ὅπως θέλουν αὐτοί. Νηστεύουν γιά νά κρατοῦν τή σιλουέτα τους. Νηστεύουν γιατί πάσχουν ἀπό κάποια ἀρρώστεια. Νηστεύουν γιατί τούς τό ἐπιβάλλει ὁ γιατρός. Ἡ νηστεία τους εἶναι ἐγωκεντρική, δέν εἶναι πνευματική. Κι ἀκόμα εἶναι περιορισμένη μόνο στό στομάχι γιά λόγους σαρκικούς· δέν ἐπεκτείνεται στά μάτια, στή γλῶσσα, στήν ἀκοή, σ᾿ ὅλες τίς αἰσθήσεις.
Γιά τήν Ἐκκλησία ἡ νηστεία δέν εἶναι μόνο ἀποχή ἀπό τά φαγητά. Εἶναι ἕνας τρόπος προσεγγίσεως τοῦ Θεοῦ, εἶναι ἕνα δύσκολο ταξίδι. Ὅπως οἱ Πρωτόπλαστοι, λόγῳ τῆς λαιμαργίας τους ἐκδιώχθηκαν ἀπό τόν Παράδεισο, ἔτσι κι ὅλοι ἐμεῖς θά ξαναμποῦμε στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ μέ τή νηστεία. Οἱ μεγάλες ἑορτές μᾶς δίδουν τήν εὐκαιρία συναντήσεώς μας μέ τόν Θεό. Γι᾿ αὐτό ὑποδεικνύει ἡ Ἐκκλησία τόν τρόπο τῆς νηστείας μέ τήν ἐξάσκηση τῆς ὁποίας προετοιμάζονται οἱ ψυχές καί εὐτρεπίζονται γιά τήν ὥρα τῆς μεγάλης συναντήσεως. Ἡ νηστεία ἀφορᾶ τόν ὅλο ἄνθρωπο. Γιά τήν Ἐκκλησία νηστεία θά πῆ ἐγκράτεια τοῦ στομάχου, ἀλλά καί τῶν κακιῶν, καθαρισμός τοῦ σώματος καί τῆς ψυχῆς. Ἡ νηστεία, ὅπως τήν ὁρίζει ἡ Ἐκκλησια, συμβαδίζει μέ τούς κανόνες τῆς φυσικῆς ὑγιεινῆς. Ἡ πνευματική νηστεία ἀφορᾶ τίς ἐπιθυμίες καί τά σκιρτήματα τῆς ψυχῆς. Νηστεύω πνευματικά θά πεῖ ἀγωνίζομαι νά κόψω τά πάθη μου, προσπαθῶ νά καθαρίσω τήν ψυχή μου. «Ἀληθής νηστεία ἡ τῶν κακῶν ἀλλοτρίωσις, ἐγκράτεια γλώσσης, θυμοῦ ἀποχή, καταλαλιᾶς, ψεύδους καί ἐπιορκίας», ψάλλουμε σήμερα στήν Ἐκκλησία. Τί ὠφελεῖ ἄν νηστεύσουμε στίς τροφές καί κολυμποῦμε στό βοῦρκο τῶν ἡδονῶν; Ἤ ἄν δέν τρῶμε κρέας καί μέ τή γλῶσσα μας καταρρακώνουμε ὑπολήψεις; Τί ἀξία μπορεῖ νά ἔχη μιά νηστεία σωματική, ἔστω κι ἄν εἶναι ἐξαντλητική, ἄν δέν συνοδεύεται ἀπό τόν ἀγώνα ἀπαλλαγῆς μας ἀπό τά πάθη καί τίς κακίες;
Γιά νά εἶναι ὁλοκληρωμένη ἡ νηστεία πρέπει νά συνοδεύεται ἀπό ἀρετές, καί ἰδίως ἀπό τίς ἀρετές τῆς προσευχῆς καί τῆς ἐλεημοσύνης. «Ὅπως τό πτηνό, ἐάν δέν ἔχει φτερά δέν μπορεῖ νά πετάξη, ἔτσι καί ἡ νηστεία, ἄν δέν ἔχη προσευχή καί ἐλεημοσύνη, δέν μπορεῖ νά μᾶς ἀνυψώση στό Θεό. Ἔτσι ἡ νηστεία ἀποδεικνύεται ἀρχή μετανοίας», γράφει ὁ Μέγας Bασίλειoς.
Ποιά εἶναι τά ὀφέλη τῆς νηστείας; Κατ᾿ ἀρχήν ταπεινώνει τή σάρκα. Ἡ πολυφαγία καί ἡ πολυποσία ἐξάπτουν τίς ἐπιθυμίες καί τά σαρκικά πάθη. Ἡ νηστεία κατευνάζει τά πάθη, ἠρεμεῖ τά ἡδονικά σκιρτήματα τῶν ὁρμῶν καί ἀπαλλάσσει τόν ὀργανισμό ἀπό τήν ἔνταση τῶν τοξινῶν. Ὁ ἄνθρωπος πού νηστεύει μπορεῖ νά ἐγκρατεύεται.
Ἀκόμη θεραπεύει τήν ψυχή καί τό σῶμα. Μέ τή νηστεία χαλυβδώνεται ἡ θέληση, καθαρίζεται ὁ νοῦς, ἠρεμοῦν τά συναισθήματα, ἐλευθερώνεται ἡ ψυχή, ἀνακουφίζεται τό σῶμα, παιδαγωγοῦνται οἱ ἐπιθυμίες, εἰρηνεύει ἡ συνείδηση, φωταγωγεῖται ἡ ψυχή. Στήν περίοδο τῆς νηστείας ἐκείνος πού χωρίς γογγυσμό νηστεύει καί χαίρεται τή στέρηση, αἰσθάνεται ἀνάλαφρος, ἤρεμος, πράος, εὐδιάθετος, εὐχάριστος. Ἡ νηστεία ἀποτοξινώνει τόν ὀργανισμό καί συντελεῖ στήν ἁρμονική λειτουργία τῶν ὀργάνων τοῦ σώματος. «Ἡ νηστεία» λέγει ὁ ἅγιος Συμεών ὁ νέος Θεολόγος «ὅπως ὁ ἥλιος σιγά-σιγά ἐκλεπτύνει καί διαλύει τήν ὁμίχλη, ἔτσι κι αὐτή ἀπελαύνει καί διαλύει τόν ζόφο τῆς ψυχῆς».
Κατ᾿ αὐτόν τόν τρόπο ἡ νηστεία βοηθεῖ στήν ἐξάσκηση τῶν ἀρετῶν, ἀφοῦ ἀναζητοῦμε περισσότερο τίς πνευματικές εὐκαιρίες, τήν προσευχή, τήν πνευματική μελέτη. Ἔτσι ἡ νηστεία κατατροπώνει τόν διάβολο.
Γιά τή δύναμη τῆς νηστείας στήν ἀπομάκρυνση τῶν δαιμόνων γράφει ὁ Μέγας Ἀθανάσιος. «Ἐκεῖνος πού ταλαιπωρεῖται ἀπό ἀκάθαρτο πνεῦμα ἐάν καταλάβη καί χρησιμοποιήσει τό φάρμακο τῆς νηστείας, ἀμέσως τό πονηρό πνεῦμα στενοχωρούμενον ἀναχωρεῖ, φοβούμενον τήν νηστείαν». Ἄλλως τε καί ὁ ἴδιος ὁ Κύριος ὅταν βρέθηκε μπροστά στό δαιμονιζόμενο εἶπε: «Τοῦτο τὸ γένoς οὐκ ἐκπoρεύεται εἰ μὴ ἐν προσευχῇ καὶ νηστείᾳ».
Ἀδελφοί μου! Ὁ τρόπος, μέ τόν ὁποῖο νηστεύει ὁ περισσότερος κόσμος σήμερα χαρακτηρίζεται ἀπό τήν κενοδοξία καί συνεπῶς εἶναι ἀνώφελος γιά τήν ψυχή. Οἱ ἄνθρωποι σήμερα θέλουν νά νηστεύουν, δέν ἔχουν ὅμως τή δύναμη νά ὑπακούσουν στήν Ἐκκλησία. Τά βιβλία τῆς ὑγιεινῆς διατροφῆς γίνονται ἀνάρπαστα, κανείς ὅμως δέν ἀνοίγει τά βιβλία τῆς Ἐκκλησίας, γιά νά μελετήση καί νά ἐφαρμόση τούς δικούς της ὅρους «ὑγιεινῆς διατροφῆς», πού ὠφελοῦν ὄχι μόνο τό σῶμα, ἀλλά καί τήν ψυχή.
Ἄς ἀγαπήσουμε τή νηστεία, ἄς ὑπακούσουμε στήν Ἐκκλησία, ἄς προχωρήσουμε πρός τόν Χριστό. Μᾶς καλεῖ καί μᾶς περιμένει. ΚΑΛΗ ΜΕΓΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου