ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΤΑΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
4 Φεβρουαρίου 2001
Ο ΦΑΡΙΣΑΙΟΣ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ
Πολλές φορές ἐπιβεβαιώνεται στό Εὐαγγέλιο ἡ σωτήριος ἀλήθεια ὅτι ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός δέν ἀποστράφηκε τούς ἁμαρτωλούς.
Λές καί δέν ἦταν τίποτε οἱ ἁμαρτίες τους. Καί οἱ Ἀπόστολοι τήν ἴδια συμπεριφορά ἔδειχναν. Δέν βλέπουμε πουθενά νά ἀποστράφηκαν ποτέ κανέναν. Ἀντίθετα οἱ Φαρισαῖοι ἀποστρεφόντουσαν τούς πάντες. Ἀποστρεφόντουσαν ἀκόμα καί τόν Παντέλειο Ἐνανθρωπήσαντα Θεό καί μάλιστα τόσο πολύ, ὥστε Τόν καταδικάζουν σάν ἐγκληματία. Τόν παραδίδουν σέ ἐπονείδιστο θάνατο καί Τόν σταυρώνουν ἐν μέσῳ δύο ληστῶν. Καί αὐτό εἶναι ἀρκετό γιά νά καταλάβουμε ὅτι ἡ τάση ἡμῶν τῶν ἀνθρώπων νά ἀποστρεφόμαστε τούς ἄλλους εἶναι μιά σοβαρή ἀρρώστια τῆς ψυχῆς πού λέγεται φαρισαϊσμός καί φθάνει στό ἔγκλημα. Βλέπουμε, κατά συνέπειαν, ξεκάθαρα στό Εὐαγγέλιο ὅτι πρέπει νά παρακολουθοῦμε μέ πολλή προσοχή τήν καρδιά μας καί νά νεκρώνουμε σ᾿ αὐτήν κάθε αἴσθημα ἀποστροφῆς καί καταφρόνησης πρός τόν πλησίον. Καί νά πῶς ἀποκαλύπτεται ἡ σχέση μας μέ τόν φαρισαϊσμό:
Φιλοξενούμενος κάποτε ὁ Χριστός στό σπίτι ἑνός τελώνη, τοῦ Ματθαίου, ἄν καί τέλειος καί ἀναμάρτητος, κάθισε στό τραπέζι μαζί μέ τούς ἁμαρτωλούς. Οἱ Φαρισαῖοι Τόν εἶδαν καί σκανδαλίστηκαν. Δόλια καί συκοφαντικά λέγουν στούς μαθητές Του: Γιατί «μετά ἁμαρτωλῶν ἐσθίει καὶ πίνει ὁ διδάσκαλος ὑμῶν»;
Τό ἴδιο καί σήμερα δυστυχῶς πολλές παρόμοιες ἐπικρίσεις γίνονται. Ὅμως, γιατί τούς ὀνομάζουν ἁμαρτωλούς; Μήπως θά ἦταν προτιμότερο νά τούς ὀνόμαζαν τυχερούς; Μακάριους; Ἄγγέλους, ἀφοῦ κάθισε ἀνάμεσά τους ὁ Θεός; Δέν θά ἦταν καλύτερα νά ἔλεγαν: «Καί ἐμεῖς, Κύριε, ἁμαρτωλοί εἴμαστε. Δέξου μας, Κύριε Ἰησοῦ. Προσπίπτουμε στά πόδια Σου, καρδιογνώστη καί δίκαιε Κριτή. Κάθισες ἀνάμεσα σ᾿ αὐτούς τούς ἁμαρτωλούς γιατί οἱ δικές μας ἁμαρτίες εἶναι βαρύτερες ἀπό τίς δικές τους. Ἀξίωσε κι ἐμᾶς τοὐλάχιστον νά προσπέσουμε στά πόδια Σου». Μά Ὄχι. Οἱ Φαρισαῖοι δέν σκέφθηκαν ἔτσι. Ἦταν πλούσιοι σέ δικαιοσύνη, ἀλλά ἡ δικαιοσύνη τους ἦταν κίβδηλη καί ψεύτικη. Ἦταν ἄγνωστη γι᾿ αὐτούς ἡ ἁγία ἐκείνη εὐωδία τῆς ταπείνωσης. Εὔκολη ἡ κατάκριση. Κατακρίνουν τούς ἁμαρτωλούς! Ἐπειδή εἶναι ἁμαρτωλοί. Κατακρίνουν τόν Χριστό ἐπειδή τούς δέχεται. Λένε «ὁ διδάσκαλος ὑμῶν (ὁ δικός σας)». Μ᾿ αὐτό δείχνουν ὅτι αὐτοί δέν θά Τόν ἀναγνωρίσουν ποτέ σάν «δικό» τους διδάσκαλο. Καί ὁ Κύριος ἀποκαλύπτει τήν πνευματική πενία τῶν Φαρισαίων. «Οὐ χρείαν ἔχουσιν οἱ ἰσχύοντες (=οἱ ὑγιεῖς) ἰατροῦ, ἀλλ᾿ οἱ κακῶς ἔχοντες (=οἱ ἄρρωστοι). Ἔλεον θέλω καὶ οὐ θυσίαν. Οὐ γάρ ἦλθον καλέσαι δικαίους, ἀλλὰ ἁμαρτωλοὺς εἰς μετάνοιαν». Φοβερή, σχολαστική, κακοδιάθετη καί ἀπαίσια ἡ ψυχοσύνθεση τοῦ Φαρισαίου πού σκοτώνει γιά τό γράμμα τοῦ νόμου καί καταπατεῖ ἀσύστολα τήν οὐσία του! Τυφλέ Φαρισαῖε, γιατί ἐρευνᾶς τόσο πολύ τίς ἐλλείψεις τοῦ πλησίον σου; Γίνε λίγο πιό εὔσπλαγχνος ἀπέναντί του! Ἡ σημερινή ἀδυναμία του αὔριο θά εἶναι δική σου. Γιατί εἶσαι τόσο περήφανος καί τυφλός; Ἐφαρμόζεις κάποιες ἐξωτερικές διατάξεις καί ξελιγώνεσαι στόν αὐτοθαυμασμό; Ποτέ δέν ἀναζητᾶς τίς ἀρετές τοῦ διπλανοῦ σου πού εἶναι πολύ εὐάρεστες στό Θεό, ἀλλά μένουν ἄγνωστες σέ σένα. Τίς δικές σου οὐσιαστικές ἁμαρτίες προσπαθεῖς νά τίς ἀγνοεῖς, γι᾿ αὐτό καί δέν ὁμολογεῖς ὅτι εἶσαι ἁμαρτωλός. Ἐκεῖνον πού δέν ἔχει ἐπίγνωση ὅτι εἶναι ἁμαρτωλός ὁ Ἰησοῦς τόν ἀπορρίπτει: «Οὐκ ἦλθον -λέγει- καλέσαι δικαίους, ἀλλὰ ἁμαρτωλοὺς εἰς μετάνοιαν». Τί εὐτυχία, λοιπόν, νά ἔχεις ἐπίγνωση ὅτι εἶσαι ἁμαρτωλός! Ὅποιος ἔχει αὐτή τήν ἐπίγνωση ἔχει τό δρόμο πρός τόν Χριστό ἀνοιχτό. Τί εὐτυχία νά ρίχνει κανείς μιά ματιά στήν καρδιά του! Ὅποιος τό κάνει αὐτό ξεχνάει ὅτι στή γῆ -ἐκτός ἀπό τόν ἑαυτό του- ὑπάρχουν καί ἄλλοι ἁμαρτωλοί. Οἱ ἄλλοι τοῦ φαίνονται ἄμεμπτοι, ὑπέροχοι, ἀληθινοί ἄγγελοι. Ὅσο πιό πολύ ὁ πιστός ἐρευνᾶ τόν ἑαυτό του, τόσο βλέπει τίς κηλίδες τῆς ψυχῆς του καί ἀντιλαμβάνεται ὅτι γιά τήν σωτηρία του ἕνα καί μοναδικό εἶναι τό μέσο: Τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Αἰσθάνεται ὅτι εἶναι ἕνας δοῦλος τοῦ Θεοῦ. Δοῦλος ἀχρεῖος. Ὄχι μόνο ἐπειδή καταπατεῖ τίς ἐντολές, ἀλλά καί γιατί δέν εἶναι ἄξιος νά τίς τηρήσει. Ὅταν βιώσει κάποιος ἔτσι τίς ἀτέλειές του, τότε τόν ἐγκαταλείπει ὁ φαρισαϊσμός πού ἀναπληρώνεται μέ τήν ταπείνωση καί ἀνοίγεται ἔτσι ὁ δρόμος τῆς σωτηρίας, μέ συνοδοιπόρο τήν μετάνοια.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
4 Φεβρουαρίου 2001
Ο ΦΑΡΙΣΑΙΟΣ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ
Πολλές φορές ἐπιβεβαιώνεται στό Εὐαγγέλιο ἡ σωτήριος ἀλήθεια ὅτι ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός δέν ἀποστράφηκε τούς ἁμαρτωλούς.
Λές καί δέν ἦταν τίποτε οἱ ἁμαρτίες τους. Καί οἱ Ἀπόστολοι τήν ἴδια συμπεριφορά ἔδειχναν. Δέν βλέπουμε πουθενά νά ἀποστράφηκαν ποτέ κανέναν. Ἀντίθετα οἱ Φαρισαῖοι ἀποστρεφόντουσαν τούς πάντες. Ἀποστρεφόντουσαν ἀκόμα καί τόν Παντέλειο Ἐνανθρωπήσαντα Θεό καί μάλιστα τόσο πολύ, ὥστε Τόν καταδικάζουν σάν ἐγκληματία. Τόν παραδίδουν σέ ἐπονείδιστο θάνατο καί Τόν σταυρώνουν ἐν μέσῳ δύο ληστῶν. Καί αὐτό εἶναι ἀρκετό γιά νά καταλάβουμε ὅτι ἡ τάση ἡμῶν τῶν ἀνθρώπων νά ἀποστρεφόμαστε τούς ἄλλους εἶναι μιά σοβαρή ἀρρώστια τῆς ψυχῆς πού λέγεται φαρισαϊσμός καί φθάνει στό ἔγκλημα. Βλέπουμε, κατά συνέπειαν, ξεκάθαρα στό Εὐαγγέλιο ὅτι πρέπει νά παρακολουθοῦμε μέ πολλή προσοχή τήν καρδιά μας καί νά νεκρώνουμε σ᾿ αὐτήν κάθε αἴσθημα ἀποστροφῆς καί καταφρόνησης πρός τόν πλησίον. Καί νά πῶς ἀποκαλύπτεται ἡ σχέση μας μέ τόν φαρισαϊσμό:
Φιλοξενούμενος κάποτε ὁ Χριστός στό σπίτι ἑνός τελώνη, τοῦ Ματθαίου, ἄν καί τέλειος καί ἀναμάρτητος, κάθισε στό τραπέζι μαζί μέ τούς ἁμαρτωλούς. Οἱ Φαρισαῖοι Τόν εἶδαν καί σκανδαλίστηκαν. Δόλια καί συκοφαντικά λέγουν στούς μαθητές Του: Γιατί «μετά ἁμαρτωλῶν ἐσθίει καὶ πίνει ὁ διδάσκαλος ὑμῶν»;
Τό ἴδιο καί σήμερα δυστυχῶς πολλές παρόμοιες ἐπικρίσεις γίνονται. Ὅμως, γιατί τούς ὀνομάζουν ἁμαρτωλούς; Μήπως θά ἦταν προτιμότερο νά τούς ὀνόμαζαν τυχερούς; Μακάριους; Ἄγγέλους, ἀφοῦ κάθισε ἀνάμεσά τους ὁ Θεός; Δέν θά ἦταν καλύτερα νά ἔλεγαν: «Καί ἐμεῖς, Κύριε, ἁμαρτωλοί εἴμαστε. Δέξου μας, Κύριε Ἰησοῦ. Προσπίπτουμε στά πόδια Σου, καρδιογνώστη καί δίκαιε Κριτή. Κάθισες ἀνάμεσα σ᾿ αὐτούς τούς ἁμαρτωλούς γιατί οἱ δικές μας ἁμαρτίες εἶναι βαρύτερες ἀπό τίς δικές τους. Ἀξίωσε κι ἐμᾶς τοὐλάχιστον νά προσπέσουμε στά πόδια Σου». Μά Ὄχι. Οἱ Φαρισαῖοι δέν σκέφθηκαν ἔτσι. Ἦταν πλούσιοι σέ δικαιοσύνη, ἀλλά ἡ δικαιοσύνη τους ἦταν κίβδηλη καί ψεύτικη. Ἦταν ἄγνωστη γι᾿ αὐτούς ἡ ἁγία ἐκείνη εὐωδία τῆς ταπείνωσης. Εὔκολη ἡ κατάκριση. Κατακρίνουν τούς ἁμαρτωλούς! Ἐπειδή εἶναι ἁμαρτωλοί. Κατακρίνουν τόν Χριστό ἐπειδή τούς δέχεται. Λένε «ὁ διδάσκαλος ὑμῶν (ὁ δικός σας)». Μ᾿ αὐτό δείχνουν ὅτι αὐτοί δέν θά Τόν ἀναγνωρίσουν ποτέ σάν «δικό» τους διδάσκαλο. Καί ὁ Κύριος ἀποκαλύπτει τήν πνευματική πενία τῶν Φαρισαίων. «Οὐ χρείαν ἔχουσιν οἱ ἰσχύοντες (=οἱ ὑγιεῖς) ἰατροῦ, ἀλλ᾿ οἱ κακῶς ἔχοντες (=οἱ ἄρρωστοι). Ἔλεον θέλω καὶ οὐ θυσίαν. Οὐ γάρ ἦλθον καλέσαι δικαίους, ἀλλὰ ἁμαρτωλοὺς εἰς μετάνοιαν». Φοβερή, σχολαστική, κακοδιάθετη καί ἀπαίσια ἡ ψυχοσύνθεση τοῦ Φαρισαίου πού σκοτώνει γιά τό γράμμα τοῦ νόμου καί καταπατεῖ ἀσύστολα τήν οὐσία του! Τυφλέ Φαρισαῖε, γιατί ἐρευνᾶς τόσο πολύ τίς ἐλλείψεις τοῦ πλησίον σου; Γίνε λίγο πιό εὔσπλαγχνος ἀπέναντί του! Ἡ σημερινή ἀδυναμία του αὔριο θά εἶναι δική σου. Γιατί εἶσαι τόσο περήφανος καί τυφλός; Ἐφαρμόζεις κάποιες ἐξωτερικές διατάξεις καί ξελιγώνεσαι στόν αὐτοθαυμασμό; Ποτέ δέν ἀναζητᾶς τίς ἀρετές τοῦ διπλανοῦ σου πού εἶναι πολύ εὐάρεστες στό Θεό, ἀλλά μένουν ἄγνωστες σέ σένα. Τίς δικές σου οὐσιαστικές ἁμαρτίες προσπαθεῖς νά τίς ἀγνοεῖς, γι᾿ αὐτό καί δέν ὁμολογεῖς ὅτι εἶσαι ἁμαρτωλός. Ἐκεῖνον πού δέν ἔχει ἐπίγνωση ὅτι εἶναι ἁμαρτωλός ὁ Ἰησοῦς τόν ἀπορρίπτει: «Οὐκ ἦλθον -λέγει- καλέσαι δικαίους, ἀλλὰ ἁμαρτωλοὺς εἰς μετάνοιαν». Τί εὐτυχία, λοιπόν, νά ἔχεις ἐπίγνωση ὅτι εἶσαι ἁμαρτωλός! Ὅποιος ἔχει αὐτή τήν ἐπίγνωση ἔχει τό δρόμο πρός τόν Χριστό ἀνοιχτό. Τί εὐτυχία νά ρίχνει κανείς μιά ματιά στήν καρδιά του! Ὅποιος τό κάνει αὐτό ξεχνάει ὅτι στή γῆ -ἐκτός ἀπό τόν ἑαυτό του- ὑπάρχουν καί ἄλλοι ἁμαρτωλοί. Οἱ ἄλλοι τοῦ φαίνονται ἄμεμπτοι, ὑπέροχοι, ἀληθινοί ἄγγελοι. Ὅσο πιό πολύ ὁ πιστός ἐρευνᾶ τόν ἑαυτό του, τόσο βλέπει τίς κηλίδες τῆς ψυχῆς του καί ἀντιλαμβάνεται ὅτι γιά τήν σωτηρία του ἕνα καί μοναδικό εἶναι τό μέσο: Τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Αἰσθάνεται ὅτι εἶναι ἕνας δοῦλος τοῦ Θεοῦ. Δοῦλος ἀχρεῖος. Ὄχι μόνο ἐπειδή καταπατεῖ τίς ἐντολές, ἀλλά καί γιατί δέν εἶναι ἄξιος νά τίς τηρήσει. Ὅταν βιώσει κάποιος ἔτσι τίς ἀτέλειές του, τότε τόν ἐγκαταλείπει ὁ φαρισαϊσμός πού ἀναπληρώνεται μέ τήν ταπείνωση καί ἀνοίγεται ἔτσι ὁ δρόμος τῆς σωτηρίας, μέ συνοδοιπόρο τήν μετάνοια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου