ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΤΑΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΕΩΡΩΝ (12-2-2006)
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
Ἡ ἔξαρση τοῦ ἡρωϊκοῦ στοιχείου τῆς χριστιανικῆς ζωῆς καί τῆς ἐμμονῆς στήν παραδοθεῖσα πίστη πού βλέπουμε νά χαρακτηρίζη τή σημερινή ἀποστολική περικοπή, ἴσως νά ἀπετέλεσε καί τό κριτήριο τῆς ἐπιλογῆς της γιά τή σημερινή Κυριακή τοῦ Τελώνου καί τοῦ Φαρισαίου. Εἶναι ἡ πρώτη Κυριακή τοῦ Τριωδίου, μιᾶς περιόδου πού, ἀποβλέποντας στό νά μᾶς προετοιμάση πνευματικά γιά τή βίωση τοῦ Πάθους καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου μας, προβάλλει, ὡς οὐσιώδη στοιχεῖα τῆς πνευματικῆς ζωῆς, τήν ἄσκηση καί τήν κακοπάθεια καί παράλληλα τήν ἀφοσίωση στήν ἀλήθεια τοῦ Χριστοῦ.
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, γιά νά στηρίξη τόν Τιμόθεο, ἀλλά καί κάθε ἄνθρωπο στόν πνευματικό ἀγῶνα, ἰδιαίτερα κατά τήν περίοδο αὐτή τοῦ Τριωδίου, προβάλλει τό προσωπικό του παράδειγμα καί τήν ἐν Χριστῷ ἐμπειρία του. Ἡ ζωή του εἶναι γεμάτη ἀπό πίστη, ἀγάπη, ὑπομονή, διωγμούς καί παθήματα.
Πολλές φορές προκαλεῖ τήν ψυχή μας τό γεγονός ὅτι οἱ ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ, αὐτοί πού ἀγωνίζονται νά ζήσουν μέ δικαιοσύνη, μέ καθαρότητα καί ἀγάπη, συναντοῦν θλίψεις καί διωγμούς, κινδύνους καί δυσκολίες. Ἕνα πλῆθος παραδειγμάτων ἀπό τήν Ἁγία Γραφή ἐπιβεβαιώνει τήν ἀλήθεια τοῦ λόγου τοῦ Ἀποστόλου Παύλου ὅτι «πάντες οἱ θέλοντες εὐσεβῶς ζῆν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ διωχθήσονται». Ὁ δίκαιος Ἄβελ φονεύεται ἀπό τόν φθονερό Κάϊν. Ὁ Ἠλίας διώκεται ἀπό τήν ἁμαρτωλή Ἰεζάβελ. Ὁ Τίμιος Πρόδρομος ἀποκεφαλίζεται ἐξ αἰτίας τῆς Ἡρωδιάδος. Ἀλλά στήν ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας, στή ζωή τῶν Ἁγίων, βλέπουμε νά ἐφαρμόζεται ὁ λόγος τοῦ Κυρίου πρός τούς Μαθητάς Του: «Παραδώσουσι γὰρ ὑμᾶς εἰς συνέδρια καὶ ἐν ταῖς συναγωγαῖς αὐτῶν μαστιγώσουσιν ὑμᾶς».
Ἡ ζωή τῶν περισσοτέρων Ἁγίων σημαδεύεται ἀπό τήν κακοπάθεια, τόν διωγμό καί τό μαρτύριο. Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, πού τόσες θλίψεις καί δοκιμασίες πέρασε στή ζωή του, μᾶς λέγει: «Ὁ ἄνθρωπος πού βαδίζει τόν δρόμο τῆς ἀρετῆς δέν εἶναι δυνατόν νά ζῆ χωρίς λύπη, θλίψη, ὀδύνη καί πειρασμούς». Ἀντίθετα μέ τήν ὑπόσχεση τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ὅπου ὁ Θεός εἶχε πῆ στούς Ἰσραηλίτες «ἐὰν θέλητε καὶ εἰσακούσητέ μου τὰ ἀγαθὰ τῆς γῆς φάγεσθε», στήν Καινή Διαθήκη, ἐκεῖνοι πού ὑπακούουν στόν Θεό καί ὑποτάσσονται στόν Νόμο Του δέν ἔχουν ὑλικά συμφέροντα καί κέρδη.
Οἱ ἄνθρωποι τοῦ «κόσμου», οἱ ἀσεβεῖς, μισοῦν καί διώκουν τούς ἀνθρώπους τοῦ Θεοῦ, κατά τόν λόγο τοῦ Κυρίου «καὶ ἔσεσθε μισούμενοι ὑπὸ πάντων διὰ τὸ ὄνομά μου». Ἀντίθετα, ἄνθρωποι πονηροί βλέπουμε, ὄχι μόνο νά μήν κινδυνεύουν καί νά μήν κακοπαθοῦν, ἀλλά ἀνενόχλητα νά ἐκδηλώνουν τήν κακία τους καί μάλιστα νά ἀπολαμβάνουν ἀγαθά, τιμές καί ἀναγνώριση. Πολλές φορές ἡ ἀρετή διώκεται καί ἡ κακία θριαμβεύει. Μέσα σ᾿ ὅλα αὐτά ὁ ἄνθρωπος ταράσσεται, σκανδαλίζεται καί ἀναρωτιέται μαζί μέ τόν Προφήτη Ἱερεμία: «Γιατί πάει καλά ἡ ζωή τῶν ἀσεβῶν καί πλουτίζουν ὅλοι ἐκεῖνοι πού κάνουν παρανομίες»; Καί ὁ ἴδιος ἀπαντᾶ: «Γιά τήν μακροθυμία τοῦ Θεοῦ» πού ἀνέχεται τίς ἁμαρτίες μας, περιμένοντας τήν μετάνοιά μας.
Ὁ πνευματικός ἀγώνας τοῦ ἀνθρώπου βρίσκεται πιό πάνω ἀπό τίς ὁρατές δυνάμεις του. Μέ τά ἀνθρώπινα δεδομένα, δηλαδή, μέ τό νά στηρίζεται κανείς στίς δικές του δυνάμεις, εἶναι ἀδύνατη ἡ ἔκβασή του. Ἄν ὅμως ὁ ἄνθρωπος παραδώση τήν ἀδυναμία του στήν ἀγάπη τοῦ Κυρίου, τότε τά πάντα εἶναι δυνατά. Σ᾿ αὐτή τήν πορεία του δοκιμάζει πολλά ἐμπόδια, πόνους, θλίψεις, δοκιμασίες. Ἐκεῖ ὅμως φαίνεται καλύτερα ἡ δύναμη τῆς πίστεως καί ἀποδεικνύονται ὁλοφάνερα οἱ πιστοί γνήσια τέκνα τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος ζητεῖ ἀπό ἐκείνους πού θέλουν νά Τόν ἀκολουθήσουν νά ἀπαρνηθοῦν τόν ἑαυτό τους. Ὁ Κύριος ἐξηγεῖ «ὃς γὰρ ἄν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν».
Οἱ ἄπιστοι βλέπουν τίς θλίψεις τῶν Χριστιανῶν καί εἰρωνεύονται. Οἱ ὀλιγόπιστοι κλονίζονται. Οἱ πιστοί ὅμως δέχονται τίς θλίψεις καί τίς δοκιμασίες καί ἀσκοῦν τόν ἑαυτό τους, ὥστε νά ἔχουν πάντοτε σύντροφο στή ζωή τους τόν σταυρό τοῦ Κυρίου. Γιατί ὁ σταυρός προμηνύει τήν Ἀνάσταση καί ἐγγυᾶται τήν γνησιότητα τῶν Χριστιανῶν.
Ἀδελφοί μου, ἡ ὑπομονή στίς θλίψεις κάνει τόν ἄνθρωπο δόκιμο, δηλαδή κατάλληλο καί ἕτοιμο νά ἀποδεχθῆ μέσα του τήν παρουσία τοῦ Κυρίου, παρ᾿ ὅλη τήν αἴσθηση τῆς ἁμαρτωλότητάς του. Μιά τέτοια δοκιμή γεμίζει τήν καρδιά μας μέ ἐλπίδα, ἡ ὁποία μέ κανένα τρόπο δέν ντροπιάζει τόν ἄνθρωπο, γιατί ἡ βεβαιότητά της ταυτίζεται μέ τήν ἐμπειρία τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ. ΑΜΗΝ.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
Ἡ ἔξαρση τοῦ ἡρωϊκοῦ στοιχείου τῆς χριστιανικῆς ζωῆς καί τῆς ἐμμονῆς στήν παραδοθεῖσα πίστη πού βλέπουμε νά χαρακτηρίζη τή σημερινή ἀποστολική περικοπή, ἴσως νά ἀπετέλεσε καί τό κριτήριο τῆς ἐπιλογῆς της γιά τή σημερινή Κυριακή τοῦ Τελώνου καί τοῦ Φαρισαίου. Εἶναι ἡ πρώτη Κυριακή τοῦ Τριωδίου, μιᾶς περιόδου πού, ἀποβλέποντας στό νά μᾶς προετοιμάση πνευματικά γιά τή βίωση τοῦ Πάθους καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου μας, προβάλλει, ὡς οὐσιώδη στοιχεῖα τῆς πνευματικῆς ζωῆς, τήν ἄσκηση καί τήν κακοπάθεια καί παράλληλα τήν ἀφοσίωση στήν ἀλήθεια τοῦ Χριστοῦ.
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, γιά νά στηρίξη τόν Τιμόθεο, ἀλλά καί κάθε ἄνθρωπο στόν πνευματικό ἀγῶνα, ἰδιαίτερα κατά τήν περίοδο αὐτή τοῦ Τριωδίου, προβάλλει τό προσωπικό του παράδειγμα καί τήν ἐν Χριστῷ ἐμπειρία του. Ἡ ζωή του εἶναι γεμάτη ἀπό πίστη, ἀγάπη, ὑπομονή, διωγμούς καί παθήματα.
Πολλές φορές προκαλεῖ τήν ψυχή μας τό γεγονός ὅτι οἱ ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ, αὐτοί πού ἀγωνίζονται νά ζήσουν μέ δικαιοσύνη, μέ καθαρότητα καί ἀγάπη, συναντοῦν θλίψεις καί διωγμούς, κινδύνους καί δυσκολίες. Ἕνα πλῆθος παραδειγμάτων ἀπό τήν Ἁγία Γραφή ἐπιβεβαιώνει τήν ἀλήθεια τοῦ λόγου τοῦ Ἀποστόλου Παύλου ὅτι «πάντες οἱ θέλοντες εὐσεβῶς ζῆν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ διωχθήσονται». Ὁ δίκαιος Ἄβελ φονεύεται ἀπό τόν φθονερό Κάϊν. Ὁ Ἠλίας διώκεται ἀπό τήν ἁμαρτωλή Ἰεζάβελ. Ὁ Τίμιος Πρόδρομος ἀποκεφαλίζεται ἐξ αἰτίας τῆς Ἡρωδιάδος. Ἀλλά στήν ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας, στή ζωή τῶν Ἁγίων, βλέπουμε νά ἐφαρμόζεται ὁ λόγος τοῦ Κυρίου πρός τούς Μαθητάς Του: «Παραδώσουσι γὰρ ὑμᾶς εἰς συνέδρια καὶ ἐν ταῖς συναγωγαῖς αὐτῶν μαστιγώσουσιν ὑμᾶς».
Ἡ ζωή τῶν περισσοτέρων Ἁγίων σημαδεύεται ἀπό τήν κακοπάθεια, τόν διωγμό καί τό μαρτύριο. Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, πού τόσες θλίψεις καί δοκιμασίες πέρασε στή ζωή του, μᾶς λέγει: «Ὁ ἄνθρωπος πού βαδίζει τόν δρόμο τῆς ἀρετῆς δέν εἶναι δυνατόν νά ζῆ χωρίς λύπη, θλίψη, ὀδύνη καί πειρασμούς». Ἀντίθετα μέ τήν ὑπόσχεση τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ὅπου ὁ Θεός εἶχε πῆ στούς Ἰσραηλίτες «ἐὰν θέλητε καὶ εἰσακούσητέ μου τὰ ἀγαθὰ τῆς γῆς φάγεσθε», στήν Καινή Διαθήκη, ἐκεῖνοι πού ὑπακούουν στόν Θεό καί ὑποτάσσονται στόν Νόμο Του δέν ἔχουν ὑλικά συμφέροντα καί κέρδη.
Οἱ ἄνθρωποι τοῦ «κόσμου», οἱ ἀσεβεῖς, μισοῦν καί διώκουν τούς ἀνθρώπους τοῦ Θεοῦ, κατά τόν λόγο τοῦ Κυρίου «καὶ ἔσεσθε μισούμενοι ὑπὸ πάντων διὰ τὸ ὄνομά μου». Ἀντίθετα, ἄνθρωποι πονηροί βλέπουμε, ὄχι μόνο νά μήν κινδυνεύουν καί νά μήν κακοπαθοῦν, ἀλλά ἀνενόχλητα νά ἐκδηλώνουν τήν κακία τους καί μάλιστα νά ἀπολαμβάνουν ἀγαθά, τιμές καί ἀναγνώριση. Πολλές φορές ἡ ἀρετή διώκεται καί ἡ κακία θριαμβεύει. Μέσα σ᾿ ὅλα αὐτά ὁ ἄνθρωπος ταράσσεται, σκανδαλίζεται καί ἀναρωτιέται μαζί μέ τόν Προφήτη Ἱερεμία: «Γιατί πάει καλά ἡ ζωή τῶν ἀσεβῶν καί πλουτίζουν ὅλοι ἐκεῖνοι πού κάνουν παρανομίες»; Καί ὁ ἴδιος ἀπαντᾶ: «Γιά τήν μακροθυμία τοῦ Θεοῦ» πού ἀνέχεται τίς ἁμαρτίες μας, περιμένοντας τήν μετάνοιά μας.
Ὁ πνευματικός ἀγώνας τοῦ ἀνθρώπου βρίσκεται πιό πάνω ἀπό τίς ὁρατές δυνάμεις του. Μέ τά ἀνθρώπινα δεδομένα, δηλαδή, μέ τό νά στηρίζεται κανείς στίς δικές του δυνάμεις, εἶναι ἀδύνατη ἡ ἔκβασή του. Ἄν ὅμως ὁ ἄνθρωπος παραδώση τήν ἀδυναμία του στήν ἀγάπη τοῦ Κυρίου, τότε τά πάντα εἶναι δυνατά. Σ᾿ αὐτή τήν πορεία του δοκιμάζει πολλά ἐμπόδια, πόνους, θλίψεις, δοκιμασίες. Ἐκεῖ ὅμως φαίνεται καλύτερα ἡ δύναμη τῆς πίστεως καί ἀποδεικνύονται ὁλοφάνερα οἱ πιστοί γνήσια τέκνα τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος ζητεῖ ἀπό ἐκείνους πού θέλουν νά Τόν ἀκολουθήσουν νά ἀπαρνηθοῦν τόν ἑαυτό τους. Ὁ Κύριος ἐξηγεῖ «ὃς γὰρ ἄν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν».
Οἱ ἄπιστοι βλέπουν τίς θλίψεις τῶν Χριστιανῶν καί εἰρωνεύονται. Οἱ ὀλιγόπιστοι κλονίζονται. Οἱ πιστοί ὅμως δέχονται τίς θλίψεις καί τίς δοκιμασίες καί ἀσκοῦν τόν ἑαυτό τους, ὥστε νά ἔχουν πάντοτε σύντροφο στή ζωή τους τόν σταυρό τοῦ Κυρίου. Γιατί ὁ σταυρός προμηνύει τήν Ἀνάσταση καί ἐγγυᾶται τήν γνησιότητα τῶν Χριστιανῶν.
Ἀδελφοί μου, ἡ ὑπομονή στίς θλίψεις κάνει τόν ἄνθρωπο δόκιμο, δηλαδή κατάλληλο καί ἕτοιμο νά ἀποδεχθῆ μέσα του τήν παρουσία τοῦ Κυρίου, παρ᾿ ὅλη τήν αἴσθηση τῆς ἁμαρτωλότητάς του. Μιά τέτοια δοκιμή γεμίζει τήν καρδιά μας μέ ἐλπίδα, ἡ ὁποία μέ κανένα τρόπο δέν ντροπιάζει τόν ἄνθρωπο, γιατί ἡ βεβαιότητά της ταυτίζεται μέ τήν ἐμπειρία τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ. ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου