ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΤΑΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
8 Φεβρουαρίου 1998
«Ἄνθρωποι δύο ἀνέβησαν εἰς τὸ ἱερὸν προσεύξασθαι».
Γιατί ὁ Ἰησοῦς διακηρύσσει τήν ὑπεροχή τῆς προσευχῆς τοῦ Τελώνη σέ σχέση μέ τοῦ Φαρισαίου; Οἱ λόγοι αὐτῆς τῆς προτίμησης, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, εἶναι φανεροί, πολύ σπάνια ὅμως φθάνουμε στό βάθος τους.
Θά πρέπει νά παραδεχθοῦμε ὅτι ὁ Ἰησοῦς δέν ἀπαγγέλει μία ρητή καταδίκη τοῦ Φαρισαίου. Συνηθίζουμε νά τά ρίχνουμε ὅλα πάνω στούς Φαρισαίους καί νά τούς θεωροῦμε ὑποκριτές. Ἴσως εἶναι ἕνα εὔκολο ἄλλοθι γιά νά ἀγνοοῦμε τίς δικές μας συνειδητές ἡ ἀσυνείδητες ὑποκρισίες! Ὁ Κύριος ἐκφράζεται ὅμως μέ μία ἀξιοπρόσεκτα διακριτική ἀπόχρωση: «Λέγω ὑμῖν, κατέβη οὗτος (ὁ τελώνης) δεδικαιωμένος εἰς τὸν οἶκον αὐτοῦ ἢ γὰρ ἐκεῖνος (ὁ Φαρισαῖος)». Ὁ Τελώνης, μᾶς λέει, κατέβηκε δικαιωμένος στό σπίτι του, παρά ὁ Φαρισαῖος.
Ὁ Φαρισαῖος προσεύχεται ὄρθιος, ὁ Τελώνης πεσμένος στό ἔδαφος. Δέν μπορεῖ ὅμως νά χαρακτηρισθεῖ ὑπερήφανος γι᾿ αὐτό ὁ Φαρισαῖος, ἀφοῦ ἡ ὄρθια στάση ἦταν ἡ κανονική στήν ἑβραϊκή προσευχή.
Ὁ Φαρισαῖος λέει ὅτι δέν εἶναι ἅρπαγας, μοιχός, ἄδικος. Κι αὐτό εἶναι ἀλήθεια. Οἱ φαρισαῖοι τά πρόσεχαν πολύ αὐτά. Λέει πώς νηστεύει δύο φορές τήν ἑβδομάδα καί δίνει τό ἕνα δέκατο ἀπ᾿ τά εἰσοδήματά του. Καί πραγματικά τό ἔκανε.
Τί λάθος, λοιπόν, ἔχει ἡ προσευχή τοῦ Φαρισαίου; δέν ἔχει λάθος σ᾿ αὐτά πού λέει, ἀλλά σ᾿ αὐτά πού δέν λέει. Τῆς λείπει ἡ ταπείνωση. Γι᾿ αὐτό ὁ Κύριος εἶπε: «Πᾶς ὁ ὑψῶν ἑαυτὸν ταπεινωθήσεται, ὁ δὲ ταπεινῶν ἑαυτὸν ὑψωθήσεται».
Σέ τί ὀφείλεται, λοιπόν, ἡ μοναδική ἀξία τῆς προσευχῆς τοῦ Τελώνη, «Ὁ Θεός ἰλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ»; Ὑπάρχει πρῶτα τό γεγονός τῆς φυσικῆς στάσης τοῦ Τελώνη, πού εἶναι πεσμένος καί δέν τολμᾶ νά σηκώσει τά μάτια του ψηλά, σάν κατάδικος.
Ὑπάρχει τό γεγονός ὅτι ὁ Τελώνης χτυπιέται στό στῆθος, δείχνοντας ἔτσι πώς οἱ παραβάσεις μας ἔχουν τίς ρίζες τους μέσα στήν καρδιά μας, μέσα μας. Ὑπάρχει ἀκόμη τό γεγονός ὅτι χαρακτηρίζει τόν ἑαυτό του ἁμαρτωλό.
Ὅλα αὐτά δικαιολογοῦν τήν ἔγκριση τοῦ Κυρίου στήν προσευχή τοῦ Τελώνη. Ὡστόσο, ὑπάρχει μέσα στήν προσευχή αὐτή κάτι ἀκόμα βαθύτερο, κι αὐτό εἶναι πού συγκινεῖ περισσότερο ἀπό τά ἄλλα τήν καρδιά τοῦ Σωτῆρα μας. Εἶναι τά ἁπλᾶ λόγια «ἱλάσθητί μοι».
Μέ τά λόγια αὐτά ὁ Τελώνης ἐπικαλεῖται τήν ἐλεημοσύνη, τήν ἀγαθότητα, τήν εὐσπλαγχνία, τήν συγκατάβαση τοῦ Θεοῦ ἀπέναντί του. Μέ τά λόγια του ὁ Τελώνης ἀνοίγεται χωρίς ὅρους στήν ἀπέραντη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, κι αὐτή ἡ ἀγάπη τόν ἀγκαλιάζει ὁλόκληρο καί τόν δικαιώνει. Μόνο καί μόνο γιατί ἐμπιστεύθηκε.
Νά τί ἔλειπε κυρίως ἀπό τήν προσευχή τοῦ Φαρισαίου. Νά τί δίνει τήν ὑπέρτατη ἀξία στήν προσευχή τοῦ Τελώνη. Δέν ἔφθανε νά πεῖ «εἶμαι ἕνας ἁμαρτωλός». Ἡ προσευχή πού δέχεται ὁ Θεός εἶναι αὐτή πού προσθέτει: «Πιστεύω στή συγγνώμη Σου. Πιστεύω στή χάρη Σου. Πιστεύω στήν ἀγαθότητά Σου».
Ἀδελφοί μου! Ὁ Τελώνης εἶχε γνωρίσει τόν Πατέρα. Ἄς προσευχηθοῦμε νά μᾶς δώσει ὁ Κύριος τόν φωτισμό Του, γιά νά Τόν γνωρίσουμε κι ἐμεῖς. ΑΜΗΝ.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
8 Φεβρουαρίου 1998
«Ἄνθρωποι δύο ἀνέβησαν εἰς τὸ ἱερὸν προσεύξασθαι».
Γιατί ὁ Ἰησοῦς διακηρύσσει τήν ὑπεροχή τῆς προσευχῆς τοῦ Τελώνη σέ σχέση μέ τοῦ Φαρισαίου; Οἱ λόγοι αὐτῆς τῆς προτίμησης, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, εἶναι φανεροί, πολύ σπάνια ὅμως φθάνουμε στό βάθος τους.
Θά πρέπει νά παραδεχθοῦμε ὅτι ὁ Ἰησοῦς δέν ἀπαγγέλει μία ρητή καταδίκη τοῦ Φαρισαίου. Συνηθίζουμε νά τά ρίχνουμε ὅλα πάνω στούς Φαρισαίους καί νά τούς θεωροῦμε ὑποκριτές. Ἴσως εἶναι ἕνα εὔκολο ἄλλοθι γιά νά ἀγνοοῦμε τίς δικές μας συνειδητές ἡ ἀσυνείδητες ὑποκρισίες! Ὁ Κύριος ἐκφράζεται ὅμως μέ μία ἀξιοπρόσεκτα διακριτική ἀπόχρωση: «Λέγω ὑμῖν, κατέβη οὗτος (ὁ τελώνης) δεδικαιωμένος εἰς τὸν οἶκον αὐτοῦ ἢ γὰρ ἐκεῖνος (ὁ Φαρισαῖος)». Ὁ Τελώνης, μᾶς λέει, κατέβηκε δικαιωμένος στό σπίτι του, παρά ὁ Φαρισαῖος.
Ὁ Φαρισαῖος προσεύχεται ὄρθιος, ὁ Τελώνης πεσμένος στό ἔδαφος. Δέν μπορεῖ ὅμως νά χαρακτηρισθεῖ ὑπερήφανος γι᾿ αὐτό ὁ Φαρισαῖος, ἀφοῦ ἡ ὄρθια στάση ἦταν ἡ κανονική στήν ἑβραϊκή προσευχή.
Ὁ Φαρισαῖος λέει ὅτι δέν εἶναι ἅρπαγας, μοιχός, ἄδικος. Κι αὐτό εἶναι ἀλήθεια. Οἱ φαρισαῖοι τά πρόσεχαν πολύ αὐτά. Λέει πώς νηστεύει δύο φορές τήν ἑβδομάδα καί δίνει τό ἕνα δέκατο ἀπ᾿ τά εἰσοδήματά του. Καί πραγματικά τό ἔκανε.
Τί λάθος, λοιπόν, ἔχει ἡ προσευχή τοῦ Φαρισαίου; δέν ἔχει λάθος σ᾿ αὐτά πού λέει, ἀλλά σ᾿ αὐτά πού δέν λέει. Τῆς λείπει ἡ ταπείνωση. Γι᾿ αὐτό ὁ Κύριος εἶπε: «Πᾶς ὁ ὑψῶν ἑαυτὸν ταπεινωθήσεται, ὁ δὲ ταπεινῶν ἑαυτὸν ὑψωθήσεται».
Σέ τί ὀφείλεται, λοιπόν, ἡ μοναδική ἀξία τῆς προσευχῆς τοῦ Τελώνη, «Ὁ Θεός ἰλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ»; Ὑπάρχει πρῶτα τό γεγονός τῆς φυσικῆς στάσης τοῦ Τελώνη, πού εἶναι πεσμένος καί δέν τολμᾶ νά σηκώσει τά μάτια του ψηλά, σάν κατάδικος.
Ὑπάρχει τό γεγονός ὅτι ὁ Τελώνης χτυπιέται στό στῆθος, δείχνοντας ἔτσι πώς οἱ παραβάσεις μας ἔχουν τίς ρίζες τους μέσα στήν καρδιά μας, μέσα μας. Ὑπάρχει ἀκόμη τό γεγονός ὅτι χαρακτηρίζει τόν ἑαυτό του ἁμαρτωλό.
Ὅλα αὐτά δικαιολογοῦν τήν ἔγκριση τοῦ Κυρίου στήν προσευχή τοῦ Τελώνη. Ὡστόσο, ὑπάρχει μέσα στήν προσευχή αὐτή κάτι ἀκόμα βαθύτερο, κι αὐτό εἶναι πού συγκινεῖ περισσότερο ἀπό τά ἄλλα τήν καρδιά τοῦ Σωτῆρα μας. Εἶναι τά ἁπλᾶ λόγια «ἱλάσθητί μοι».
Μέ τά λόγια αὐτά ὁ Τελώνης ἐπικαλεῖται τήν ἐλεημοσύνη, τήν ἀγαθότητα, τήν εὐσπλαγχνία, τήν συγκατάβαση τοῦ Θεοῦ ἀπέναντί του. Μέ τά λόγια του ὁ Τελώνης ἀνοίγεται χωρίς ὅρους στήν ἀπέραντη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, κι αὐτή ἡ ἀγάπη τόν ἀγκαλιάζει ὁλόκληρο καί τόν δικαιώνει. Μόνο καί μόνο γιατί ἐμπιστεύθηκε.
Νά τί ἔλειπε κυρίως ἀπό τήν προσευχή τοῦ Φαρισαίου. Νά τί δίνει τήν ὑπέρτατη ἀξία στήν προσευχή τοῦ Τελώνη. Δέν ἔφθανε νά πεῖ «εἶμαι ἕνας ἁμαρτωλός». Ἡ προσευχή πού δέχεται ὁ Θεός εἶναι αὐτή πού προσθέτει: «Πιστεύω στή συγγνώμη Σου. Πιστεύω στή χάρη Σου. Πιστεύω στήν ἀγαθότητά Σου».
Ἀδελφοί μου! Ὁ Τελώνης εἶχε γνωρίσει τόν Πατέρα. Ἄς προσευχηθοῦμε νά μᾶς δώσει ὁ Κύριος τόν φωτισμό Του, γιά νά Τόν γνωρίσουμε κι ἐμεῖς. ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου