ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΤΑΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
(24 Φεβρουαρίου 2002)
Μέ τή χάρη καί τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ, φθάσαμε καί φέτος στήν ἀρχή τοῦ Τριωδίου. Ἄνοιξε σήμερα ἡ ἐκκλησιαστική περίοδος πού μᾶς καλεῖ σέ προετοιμασία γιά νά εἰσέλθουμε ἕτοιμοι στό στάδιο τῶν πνευματικῶν ἀγώνων, τήν Μεγάλη Τεσσαρακοστή.
Ἡ Ἐκκλησία μας μέ τίς Εὐαγγελικές Περικοπές αὐτῆς τῆς περιόδου μᾶς δίνει τά ἐφόδια πού θά χρειαστοῦμε γιά νά διανύσουμε ἐπιτυχῶς «τό στάδιο τῶν ἀρετῶν» τῆς Σαρακοστῆς πού ἀνοίγει γιά ὅσους θέλουν νά ἀθληθοῦν, ὅπως ψάλλουμε.
Ἡ σημερινή Περικοπή τοῦ Εὐαγγελίου μᾶς παρουσιάζει τήν παραβολή τοῦ Κυρίου γιά τόν Τελώνη καί τόν Φαρισαῖο καί εἶναι, ὅπως γράφει ὁ Ἅγιος Ἀνδρέας Κρήτης, «σάν προάσκηση καί προετοιμασία γιά ὅσους θέλουν νά κατακτήσουν τήν ἱερή ταπείνωση -πού εἶναι ἡ βάση ὅλων τῶν ἀρετῶν- καί νά ἀποφύγουν τήν θεομίσητη ἀλαζονεία πού ἐκτρέπει τόν ἄνθρωπο ἀπ᾿ ὅλες τίς φιλόχριστες ἀρετές». Ἡ ταπείνωση εἶναι ἡ τροφή τῶν ἀρετῶν τῆς χριστιανικῆς ὀμορφιᾶς, ἡ βάση τῆς εὐσέβειας, ἡ ἀρχή καί τό τέλος. Αὐτή κάνει τόν Τελώνη κήρυκα τοῦ Πνεύματος, ἐνῶ ἡ ἀλαζονεία μεταβάλλει τόν Φαρισαῖο σέ «ἄδειο τενεκέ πού κάνει θόρυβο».
Ἀνέβηκαν, λοιπόν, ὁ Τελώνης καί ὁ Φαρισαῖος στό Ναό. Ὅμως ὁ Τελώνης ἀνέβηκε, ἐνῶ ἡ ψυχή του κατέβαινε μέ τήν ταπείνωση, ὁ Φαρισαῖος κατέβηκε, ἐπειδή ἡ ψυχή του ψήλωνε ἀπό περηφάνεια. Ὁ ἕνας ἔκανε τήν ἀνάβαση τοῦ Δαυΐδ μέ τή μετάνοια καί βάδισε τό δρόμο πού ὁδηγεῖ στόν Παράδεισο. Ὁ ἄλλος κατέβηκε τό δρόμο πού ὁδηγεῖ στόν Ἑωσφόρο, τόν ἀρχηγό τῆς ὑπερηφάνειας.
Ὁ ὑπερήφανος δέν μένει μέσα στό κλῖμα τῆς ἀγάπης. Κι ὅποιος δέν μένει στήν ἀγάπη, δέ μένει μέσα στόν Θεό, σύμφωνα μέ τόν Εὐαγγελιστή Ἰωάννη. Ὅποιος, ὅμως, μένει μέσα στόν Θεό κι ὁ Θεός μένει μέσα του καί γίνεται ναός Θεοῦ, ὅπως γράφει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος.
Αὐτός πού δέν ταπεινώνεται πετᾶ τήν ἀγάπη κι ὅποιος δέν ἀγαπάει περιφρονεῖ. Πραγματικά ἡ ὑπερηφάνεια εἶναι ἀρχή κάθε ἁμαρτίας.
Ἄς προσέξουμε πάλι τόν Εὐαγγελικό λόγο: «Δύο ἄνθρωποι ἀνέβηκαν στό ἱερό νά προσευχηθοῦν, ὁ ἕνας Φαρισαῖος καί ὁ ἄλλος Τελώνης». Ὁ Κύριός μας βάζει τόν Φαρισαῖο παράδειγμα καί πρότυπο τῶν ἀνθρώπων πού δικαιολογοῦν τόν ἑαυτό τους καί ἐξουθενώνουν ὅσους ἁμαρτάνουν, δεῖγμα τῶν ὑπερήφανων. Τόν Τελώνη τόν προβάλλει ὡς παράδειγμα τῶν ἀνθρώπων πού ἁμαρτάνουν καί κάνουν τήν προσευχή καί τήν ἐξομολόγησή τους μέ καρδιά γεμάτη συντριβή. Μᾶς διδάσκει ἔτσι νά μισοῦμε τήν ὑπερηφάνεια καί νά ἀγαποῦμε τήν ταπείνωση πού εἶναι «τό ἔνδυμα τῆς Θεότητος». Αὐτή ντύθηκε ὁ Χριστός μέ τήν Ἐνανθρώπισή Του, αὐτή πρέπει νά ντυθοῦμε κι ἐμεῖς, ἄν θέλουμε νά εἴμαστε πραγματικοί μαθητές Του, ἀληθινοί Χριστιανοί.
Δύο πράγματα ζητοῦνται ἀπ᾿ ὅλους μας: Νά καταδικάζουμε τά ἁμαρτήματά μας καί νά συγχωροῦμε τά ἁμαρτήματα τῶν ἄλλων. Γιατί, ὅποιος βλέπει τά ἁμαρτήματά του γίνεται πιό συγχωρητικός ἀπέναντι στούς ἄλλους. Κι ὅποιος κατακρίνει τούς ἄλλους, κατακρίνει καί καταδικάζει τόν ἑαυτό του, ἔστω κι ἄν ἔχει πολλές ἀρετές. Εἶναι πραγματικά μεγάλο πρᾶγμα, ἀδελφοί μου, νά μήν κατακρίνεις τούς ἄλλους, ἀλλά τόν ἑαυτό σου. Ἐμεῖς, ὅμως, παραβλέποντας τά δικά μας ἁμαρτήματα, τούς ἄλλους πιό πολύ κατακρίνουμε καί τούς ἄλλους ἐξετάζουμε. Καί δέν καταλαβαίνουμε ὅτι, ὅταν κατακρίνουμε τούς ἄλλους, γινόμαστε ἔνοχοι καί εἴμαστε ἄξιοι γιά τήν ἴδια τιμωρία καί κόλαση μ᾿ αὐτόν πού κατακρίνουμε. «Μέ ὅποιο μέτρο κρίνετε, θά κριθῆτε», λέει ὁ Χριστός. Ὅποιος πορνεύει παραβαίνει ἐντολή, τό ἴδιο κι αὐτός πού κρίνει τόν πορνεύοντα. Καί οἱ δύο, λοιπόν, παραβαίνουν θεία ἐντολή καί ὅποιος πορνεύει καί ὅποιος κρίνει.
Ἄς στρέψουμε, λοιπόν, τήν ἐνασχόλησή μας μέ τούς ἄλλους στόν ἑαυτό μας. Κι ἄν δοῦμε κάποιους νά ἁμαρτάνουν, ἄς ἔχουμε μπροστά στά μάτια μας τά δικά μας ἁμαρτήματα κι ἄς τά λογαριάζουμε χειρότερα ἀπό τῶν ἄλλων. Γιατί, ὅποιος ἁμάρτησε, ἴσως μετάνοιωσε κατά τήν ὥρα τῆς ἁμαρτίας, ἐνῶ ἐμεῖς, ἐξετάζοντας καί κατακρίνοντας τούς ἄλλους, μένουμε πάντα ἀδιόρθωτοι.
Καλή μετάνοια, ἀδελφοί μου. ΚΑΛΟ ΤΡΙΩΔΙΟ!
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
(24 Φεβρουαρίου 2002)
Μέ τή χάρη καί τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ, φθάσαμε καί φέτος στήν ἀρχή τοῦ Τριωδίου. Ἄνοιξε σήμερα ἡ ἐκκλησιαστική περίοδος πού μᾶς καλεῖ σέ προετοιμασία γιά νά εἰσέλθουμε ἕτοιμοι στό στάδιο τῶν πνευματικῶν ἀγώνων, τήν Μεγάλη Τεσσαρακοστή.
Ἡ Ἐκκλησία μας μέ τίς Εὐαγγελικές Περικοπές αὐτῆς τῆς περιόδου μᾶς δίνει τά ἐφόδια πού θά χρειαστοῦμε γιά νά διανύσουμε ἐπιτυχῶς «τό στάδιο τῶν ἀρετῶν» τῆς Σαρακοστῆς πού ἀνοίγει γιά ὅσους θέλουν νά ἀθληθοῦν, ὅπως ψάλλουμε.
Ἡ σημερινή Περικοπή τοῦ Εὐαγγελίου μᾶς παρουσιάζει τήν παραβολή τοῦ Κυρίου γιά τόν Τελώνη καί τόν Φαρισαῖο καί εἶναι, ὅπως γράφει ὁ Ἅγιος Ἀνδρέας Κρήτης, «σάν προάσκηση καί προετοιμασία γιά ὅσους θέλουν νά κατακτήσουν τήν ἱερή ταπείνωση -πού εἶναι ἡ βάση ὅλων τῶν ἀρετῶν- καί νά ἀποφύγουν τήν θεομίσητη ἀλαζονεία πού ἐκτρέπει τόν ἄνθρωπο ἀπ᾿ ὅλες τίς φιλόχριστες ἀρετές». Ἡ ταπείνωση εἶναι ἡ τροφή τῶν ἀρετῶν τῆς χριστιανικῆς ὀμορφιᾶς, ἡ βάση τῆς εὐσέβειας, ἡ ἀρχή καί τό τέλος. Αὐτή κάνει τόν Τελώνη κήρυκα τοῦ Πνεύματος, ἐνῶ ἡ ἀλαζονεία μεταβάλλει τόν Φαρισαῖο σέ «ἄδειο τενεκέ πού κάνει θόρυβο».
Ἀνέβηκαν, λοιπόν, ὁ Τελώνης καί ὁ Φαρισαῖος στό Ναό. Ὅμως ὁ Τελώνης ἀνέβηκε, ἐνῶ ἡ ψυχή του κατέβαινε μέ τήν ταπείνωση, ὁ Φαρισαῖος κατέβηκε, ἐπειδή ἡ ψυχή του ψήλωνε ἀπό περηφάνεια. Ὁ ἕνας ἔκανε τήν ἀνάβαση τοῦ Δαυΐδ μέ τή μετάνοια καί βάδισε τό δρόμο πού ὁδηγεῖ στόν Παράδεισο. Ὁ ἄλλος κατέβηκε τό δρόμο πού ὁδηγεῖ στόν Ἑωσφόρο, τόν ἀρχηγό τῆς ὑπερηφάνειας.
Ὁ ὑπερήφανος δέν μένει μέσα στό κλῖμα τῆς ἀγάπης. Κι ὅποιος δέν μένει στήν ἀγάπη, δέ μένει μέσα στόν Θεό, σύμφωνα μέ τόν Εὐαγγελιστή Ἰωάννη. Ὅποιος, ὅμως, μένει μέσα στόν Θεό κι ὁ Θεός μένει μέσα του καί γίνεται ναός Θεοῦ, ὅπως γράφει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος.
Αὐτός πού δέν ταπεινώνεται πετᾶ τήν ἀγάπη κι ὅποιος δέν ἀγαπάει περιφρονεῖ. Πραγματικά ἡ ὑπερηφάνεια εἶναι ἀρχή κάθε ἁμαρτίας.
Ἄς προσέξουμε πάλι τόν Εὐαγγελικό λόγο: «Δύο ἄνθρωποι ἀνέβηκαν στό ἱερό νά προσευχηθοῦν, ὁ ἕνας Φαρισαῖος καί ὁ ἄλλος Τελώνης». Ὁ Κύριός μας βάζει τόν Φαρισαῖο παράδειγμα καί πρότυπο τῶν ἀνθρώπων πού δικαιολογοῦν τόν ἑαυτό τους καί ἐξουθενώνουν ὅσους ἁμαρτάνουν, δεῖγμα τῶν ὑπερήφανων. Τόν Τελώνη τόν προβάλλει ὡς παράδειγμα τῶν ἀνθρώπων πού ἁμαρτάνουν καί κάνουν τήν προσευχή καί τήν ἐξομολόγησή τους μέ καρδιά γεμάτη συντριβή. Μᾶς διδάσκει ἔτσι νά μισοῦμε τήν ὑπερηφάνεια καί νά ἀγαποῦμε τήν ταπείνωση πού εἶναι «τό ἔνδυμα τῆς Θεότητος». Αὐτή ντύθηκε ὁ Χριστός μέ τήν Ἐνανθρώπισή Του, αὐτή πρέπει νά ντυθοῦμε κι ἐμεῖς, ἄν θέλουμε νά εἴμαστε πραγματικοί μαθητές Του, ἀληθινοί Χριστιανοί.
Δύο πράγματα ζητοῦνται ἀπ᾿ ὅλους μας: Νά καταδικάζουμε τά ἁμαρτήματά μας καί νά συγχωροῦμε τά ἁμαρτήματα τῶν ἄλλων. Γιατί, ὅποιος βλέπει τά ἁμαρτήματά του γίνεται πιό συγχωρητικός ἀπέναντι στούς ἄλλους. Κι ὅποιος κατακρίνει τούς ἄλλους, κατακρίνει καί καταδικάζει τόν ἑαυτό του, ἔστω κι ἄν ἔχει πολλές ἀρετές. Εἶναι πραγματικά μεγάλο πρᾶγμα, ἀδελφοί μου, νά μήν κατακρίνεις τούς ἄλλους, ἀλλά τόν ἑαυτό σου. Ἐμεῖς, ὅμως, παραβλέποντας τά δικά μας ἁμαρτήματα, τούς ἄλλους πιό πολύ κατακρίνουμε καί τούς ἄλλους ἐξετάζουμε. Καί δέν καταλαβαίνουμε ὅτι, ὅταν κατακρίνουμε τούς ἄλλους, γινόμαστε ἔνοχοι καί εἴμαστε ἄξιοι γιά τήν ἴδια τιμωρία καί κόλαση μ᾿ αὐτόν πού κατακρίνουμε. «Μέ ὅποιο μέτρο κρίνετε, θά κριθῆτε», λέει ὁ Χριστός. Ὅποιος πορνεύει παραβαίνει ἐντολή, τό ἴδιο κι αὐτός πού κρίνει τόν πορνεύοντα. Καί οἱ δύο, λοιπόν, παραβαίνουν θεία ἐντολή καί ὅποιος πορνεύει καί ὅποιος κρίνει.
Ἄς στρέψουμε, λοιπόν, τήν ἐνασχόλησή μας μέ τούς ἄλλους στόν ἑαυτό μας. Κι ἄν δοῦμε κάποιους νά ἁμαρτάνουν, ἄς ἔχουμε μπροστά στά μάτια μας τά δικά μας ἁμαρτήματα κι ἄς τά λογαριάζουμε χειρότερα ἀπό τῶν ἄλλων. Γιατί, ὅποιος ἁμάρτησε, ἴσως μετάνοιωσε κατά τήν ὥρα τῆς ἁμαρτίας, ἐνῶ ἐμεῖς, ἐξετάζοντας καί κατακρίνοντας τούς ἄλλους, μένουμε πάντα ἀδιόρθωτοι.
Καλή μετάνοια, ἀδελφοί μου. ΚΑΛΟ ΤΡΙΩΔΙΟ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου