ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΤΑΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΕΩΡΩΝ (24-2-2013)
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ
(ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ)
«Ὁ δὲ ταπεινῶν ἑαυτὸν ὑψωθήσεται».
Τί ὡραία ἔκφραση, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, πού εἰπώθηκε ἀπό θεϊκά χείλη! Καί τόσο ὠφέλιμη εἶναι γιά τήν ψυχή μας αὐτή ἡ προτροπή.
Μᾶς ἀναφέρει ἡ Εὐαγγελική περικοπή γιά δύο ἀνθρώπους, ἑνός Τελώνη καί ἑνός Φαρισαίου, οἱ ὁποῖοι πῆγαν στό Ναό γιά τόν ἴδιο σκοπό. Νά προσευχηθοῦν.
Ὁ Φαρισαῖος, μέ ὑπερηφάνεια καί ἐγωϊσμό, προσεύχεται καί βαττολογεῖ. Ὁ Τελώνης ἀναλογίζεται τό βάρος τῶν ἁμαρτιῶν του καί κτυπώντας τό στῆθος κλαίει καί μετά πολλῶν δακρύων εἰλικρινῶν λέγει: «Ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ».
Γεννᾶται, ὅμως, τό ἐρώτημα, ποία προσευχή ἐκ τῶν δύο ἔγινε δεκτή ἀπό τόν Θεό, ἤ καλύτερα, ποιός ἔφυγε δικαιωμένος ἀπό τό Ἱερό, ὁ Τελώνης ἤ ὁ Φαρισαῖος; Ἀσφαλῶς ὁ Τελώνης.
Ὁ Τελώνης, ἀγαπητοί μου, δικαιώθηκε, διότι ταπεινώθηκε, συντρίβοντας τόν ἑαυτό του μέ τή μετάνοια, μέ τήν ταπεινοφροσύνη.
Ἡ ταπεινοφροσύνη εἶναι ἡ μεγάλη ὑψοποιός ἀρετή, εἶναι ἡ βαθειά συναίσθηση τῆς ἀτέλειας καί ἀναξιότητός μας ἀπέναντι στόν Παντέλειο Θεό.
Ὁ ταπεινός ἄνθρωπος, διά τῆς ὑπομονῆς καί ἐγκαρτερήσεως, γίνεται φίλος Χριστοῦ καί ἀποκτᾶ τό «γνῶθι σαυτόν». Εἶναι μεγάλο καί δύσκολο πρᾶγμα νά γνωρίζη κάποιος τόν ἑαυτό του. Ζητώντας ὅμως τήν χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, διά τῆς εἰλικρινοῦς προσευχῆς, προάγεται ἠθικά καί γίνεται ἄξιο τέκνο τῆς Ἐκκλησίας καί φίλος τοῦ Θεοῦ.
Ἀντίθετα, ὁ ὑπερήφανος καί ἀλαζών ἄνθρωπος πέφτει καί συντρίβεται ἀπ᾿ τό βάρος τῆς ὑπερηφανείας του, τῆς ἀλαζονείας του, τοῦ ἐγωϊσμοῦ του· συνθλίβεται κυριολεκτικά ἡ ψυχή του καί ἀμαυρώνεται ἡ ὕπαρξή του.
Ἀδελφοί μου, ἄς ἐπιδείξουμε ταπείνωση καί εἰλικρινῆ μετάνοια. Ἡ ταπείνωση, μᾶς λέγει ὁ Ἅγιος Κυπριανός, «εἶναι θεμέλιον τῆς ἁγιότητος καί τῆς φιλοσοφίας» (θεμέλιόν ἐστι τῆς καθ᾿ ἡμᾶς φιλοσοφίας) καί ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος λέγει πώς δέν εἶναι δυνατόν νά ὑπάρξη ἄλλη μεγαλύτερη ἀρετή ἀπό τήν ταπεινοφροσύνη.
Ἔτσι, σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας μᾶς εἰσάγει στήν κατ᾿ ἐξοχήν περίοδο τῆς ταπείνωσης, τῆς μετανοίας καί τῆς προσευχῆς πού εἶναι ἡ περίοδος τοῦ Τριωδίου καί μᾶς καλεῖ ὅλους διά τοῦ Ὑμνωδοῦ νά μᾶς ἀνοίξη «τὰς πύλας τῆς μετανοίας», ὥστε νά εὐφρανθοῦμε καί τήν Ἁγία Ἀνάσταση. Ἀμήν.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ
(ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ)
«Ὁ δὲ ταπεινῶν ἑαυτὸν ὑψωθήσεται».
Τί ὡραία ἔκφραση, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, πού εἰπώθηκε ἀπό θεϊκά χείλη! Καί τόσο ὠφέλιμη εἶναι γιά τήν ψυχή μας αὐτή ἡ προτροπή.
Μᾶς ἀναφέρει ἡ Εὐαγγελική περικοπή γιά δύο ἀνθρώπους, ἑνός Τελώνη καί ἑνός Φαρισαίου, οἱ ὁποῖοι πῆγαν στό Ναό γιά τόν ἴδιο σκοπό. Νά προσευχηθοῦν.
Ὁ Φαρισαῖος, μέ ὑπερηφάνεια καί ἐγωϊσμό, προσεύχεται καί βαττολογεῖ. Ὁ Τελώνης ἀναλογίζεται τό βάρος τῶν ἁμαρτιῶν του καί κτυπώντας τό στῆθος κλαίει καί μετά πολλῶν δακρύων εἰλικρινῶν λέγει: «Ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ».
Γεννᾶται, ὅμως, τό ἐρώτημα, ποία προσευχή ἐκ τῶν δύο ἔγινε δεκτή ἀπό τόν Θεό, ἤ καλύτερα, ποιός ἔφυγε δικαιωμένος ἀπό τό Ἱερό, ὁ Τελώνης ἤ ὁ Φαρισαῖος; Ἀσφαλῶς ὁ Τελώνης.
Ὁ Τελώνης, ἀγαπητοί μου, δικαιώθηκε, διότι ταπεινώθηκε, συντρίβοντας τόν ἑαυτό του μέ τή μετάνοια, μέ τήν ταπεινοφροσύνη.
Ἡ ταπεινοφροσύνη εἶναι ἡ μεγάλη ὑψοποιός ἀρετή, εἶναι ἡ βαθειά συναίσθηση τῆς ἀτέλειας καί ἀναξιότητός μας ἀπέναντι στόν Παντέλειο Θεό.
Ὁ ταπεινός ἄνθρωπος, διά τῆς ὑπομονῆς καί ἐγκαρτερήσεως, γίνεται φίλος Χριστοῦ καί ἀποκτᾶ τό «γνῶθι σαυτόν». Εἶναι μεγάλο καί δύσκολο πρᾶγμα νά γνωρίζη κάποιος τόν ἑαυτό του. Ζητώντας ὅμως τήν χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, διά τῆς εἰλικρινοῦς προσευχῆς, προάγεται ἠθικά καί γίνεται ἄξιο τέκνο τῆς Ἐκκλησίας καί φίλος τοῦ Θεοῦ.
Ἀντίθετα, ὁ ὑπερήφανος καί ἀλαζών ἄνθρωπος πέφτει καί συντρίβεται ἀπ᾿ τό βάρος τῆς ὑπερηφανείας του, τῆς ἀλαζονείας του, τοῦ ἐγωϊσμοῦ του· συνθλίβεται κυριολεκτικά ἡ ψυχή του καί ἀμαυρώνεται ἡ ὕπαρξή του.
Ἀδελφοί μου, ἄς ἐπιδείξουμε ταπείνωση καί εἰλικρινῆ μετάνοια. Ἡ ταπείνωση, μᾶς λέγει ὁ Ἅγιος Κυπριανός, «εἶναι θεμέλιον τῆς ἁγιότητος καί τῆς φιλοσοφίας» (θεμέλιόν ἐστι τῆς καθ᾿ ἡμᾶς φιλοσοφίας) καί ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος λέγει πώς δέν εἶναι δυνατόν νά ὑπάρξη ἄλλη μεγαλύτερη ἀρετή ἀπό τήν ταπεινοφροσύνη.
Ἔτσι, σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας μᾶς εἰσάγει στήν κατ᾿ ἐξοχήν περίοδο τῆς ταπείνωσης, τῆς μετανοίας καί τῆς προσευχῆς πού εἶναι ἡ περίοδος τοῦ Τριωδίου καί μᾶς καλεῖ ὅλους διά τοῦ Ὑμνωδοῦ νά μᾶς ἀνοίξη «τὰς πύλας τῆς μετανοίας», ὥστε νά εὐφρανθοῦμε καί τήν Ἁγία Ἀνάσταση. Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου