ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ (26-2-2012)
Ἡ Κυριακὴ τῆς Τυρινῆς, ἀγαπητοί μου, εἶναι τὸ προανάκρουσμα τῆς εὐλογημένης περιόδου τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς ποὺ ἐντονότερα ἀπὸ κάθε ἄλλη στιγμὴ ὁ χριστιανὸς καλεῖται νὰ ζεῖ ὡς μέτοχος τοῦ Σταυροῦ καὶ τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ μας. Αὐτὴ τὴν εὐλογημένη περίοδο, γυρεύει ἡ Ἐκκλησία ἀπὸ τὰ παιδιά της νὰ ζήσουν τὴν χαρμολύπη καὶ τὸ χαροποιὸ πένθος της, νὰ γίνουν φιλόθεοι ἢ νὰ παραμείνουν φιλόϋλοι, νὰ καταθέσουν τὸν θησαυρό τους στὸν δρόμο Του ἤ στὴν σαπίλα τοῦ κόσμου. Μᾶς καλεῖ νὰ ριχτοῦμε στὸν πνευματικὸ ἀγώνα γιὰ τὴν λαμπρότερη νίκη, γιὰ τὴν πραγματοποίηση τοῦ ὑψηλότερου ἔργου ἐπάνω στὴ γῆ, τὴν ἠθικὴ τελειοποίηση, τὸν ἐξαγιασμὸ καὶ τὴν σωτηρία μας, ὑπενθυμίζοντάς μας τὴν μεγάλη ἀρετὴ τῆς συγγνώμης, τῆς συγχωρήσεως.
Ὅπως, ἐὰν θέλουμε νὰ ταξιδέψουμε μὲ ὁποιοδήποτε μεταφορικὸ μέσο, πρέπει νὰ εἴμαστε ἐφοδιασμένοι μὲ τὸ ἀνάλογο εἰσιτήριο, ἔτσι καὶ ὅταν θέλουμε νὰ ταξιδέψουμε, ἀπὸ τὴν γῆ στὸν οὐρανὸ καὶ νὰ κατακτήσουμε τοὺς θησαυροὺς τῆς αἰωνιότητας, χρειαζόμαστε ἐπίσης εἰσιτήριο. Γι᾿ αὐτὸ τὸ εἰσιτήριο μᾶς μίλησε ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς στὸ σημερινὸ Εὐαγγέλιο. «Ἐὰν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος τα παραπτώματα ὑμῶν». Ἂν θέλετε νὰ ἔρθετε μαζί μου, ἂν θέλετε νὰ ταξιδέψετε στὸν οὐρανό, πρέπει νὰ συγχωρεῖτε ὅλους τοὺς ἀνθρώπους ποὺ σᾶς ἔβλαψαν, ποὺ σᾶς ἔκαναν κάποιο κακό. Χωρὶς τὴν συγχωτητικότητα δὲν μποροῦμε νὰ κάνουμε οὔτε βῆμα.
Μᾶς προτρέπει λοιπὸν καὶ ἡ Ἐκκλησία, πρὶν ἀρχίσουμε τὸν ἀγώνα, πρὶν προσέλθουμε στὰ μυστήρια, πρὶν γευθοῦμε τὴ χαρὰ τῆς Ἀναστάσεως, πρὶν κάνουμε ὁποιοδήποτε ἄλλο βῆμα, νὰ ἀνοίξουμε τὴν καρδιά μας καὶ νὰ βάλουμε μέσα τοὺς ἀδελφούς μας. Νὰ ξεχάσουμε αὐτὰ ποὺ μᾶς ἔχουν κάνει, νὰ ἀφήσουμε κάθε πικρία, νὰ σβήσουμε κάθε ἀρνητικὸ ἀπόηχο ἀπὸ τὴν καρδιά μας. Τὸ πρῶτο βῆμα, συνεπῶς, καὶ ἡ πρώτη ἀρετὴ εἶναι αὐτὴ ποὺ ὅλοι ξέρουμε πόσο εὔκολη εἶναι στὸν ὁρισμό της καὶ πόσο δύσκολη στὴ πρακτική της· εἶναι ἡ ἀρετὴ τῆς συγχωρήσεως. Πρέπει νὰ ἁγιάσουμε τὸν χῶρο. Καὶ γιὰ νὰ γίνει αὐτό, πρέπει νὰ ἁγιάσουμε τὸν δικό μας καρδιακὸ χῶρο, τὸν χῶρο τῆς ἀνθρώπινης ὑποστάσεώς μας· αὐτόν, ποὺ ἐνῷ εἶναι προορισμένος νὰ λειτουργεῖ ὡς χῶρος τοῦ προσώπου μας, στὸν ὁποῖον νὰ ἐκφράζεται καὶ νὰ ἀναπαύεται ὁ Θεός, συνήθως παρουσιάζεται ὡς χῶρος τοῦ ἐγώ μας, ὁ ὁποῖος κυριαρχεῖται ἀπὸ τὰ πάθη τῆς φιλαυτίας μας. Τὸ πρῶτο βῆμα γιὰ νὰ ἁγιασθεῖ ὁ χῶρος τῆς ψυχῆς μας εἶναι νὰ δεχθοῦμε τοὺς ἄλλους μέσα μας.
Ἀγαπητοί μου, πολλοὶ ἄνθρωποι καυχῶνται γιὰ τὴν δύναμη ποὺ ἔχουν. Τὰ κράτη καυχῶνται γιὰ τὴν δύναμη τῶν ὅπλων, ποὺ διαθέτουν. Ἡ μεγαλύτερη δική μας δύναμη εἶναι τὸ νὰ ζητοῦμε συγγνώμη, ἀλλὰ καὶ νὰ συγχωροῦμε. Αὐτὸ εἶναι τὸ ἀσφαλὲς εἰσιτήριο γιὰ τὸν οὐρανό. Ὁ κόσμος σήμερα γιὰ νὰ ζήσει ἔχει ἀνάγκη ἀπὸ τὴν μεγαλοσύνη τῆς συγγνώμης, ποὺ σβήνει φωτιές, ποὺ καταλαγιάζει τὰ πάθη, ποὺ φυγαδεύει τὶς ἔριδες, ποὺ στήνει γέφυρες, ποὺ γιατρεύει σωθηκὰ καὶ πληγές, ποὺ ἀφήνει στὰ χέρια τοῦ Θεοῦ τὴν κρίση γιὰ τὸν ἄλλο. Συνιστᾷ ὄντως πράξη βασιλική τὸ νὰ συγχωροῦμε. Γιατί ὁ Θεὸς εἶναι πάντοτε ἐκεῖνος ποὺ συγχωρεῖ ἁμαρτίες καὶ ποὺ συμβιβάζει διαφωνίες. Ἐρχόμαστε πολλὲς φορὲς σὲ διάσταση ὁ ἕνας μὲ τὸν ἄλλον καὶ σχεδὸν αἰσθανόμαστε δυστυχεῖς, ὅταν ἀλληλοσυναντιώμαστε χωρὶς νὰ μιλᾶμε. Μὰ σὰν βρεθεῖ ὁ ἕνας καὶ ἐκφράσει τὴν λύπη του γι᾿ αὐτό, ἡ ἔριδα τακτοποιεῖται. Τὸ νέφος παρέρχεται. Τὸ θαῦμα τῆς συγχωρήσεως ἔχει τελεστεῖ καὶ ἡ ἱερουργία τῆς συγγνώμης ἔδωσε τοὺς καρπούς της.
Ἡ συγγνώμη, ἀδελφοί μου, γεννάει τὴν ἐλευθερία. Δὲν εἶναι ἐλεύθερος ὅποιος δὲν συγχωρεῖ. Ἡ συγγνώμη ποδοπατεῖ τὶς ἐνοχὲς καὶ διώχνει ἀπ᾿ τὶς καρδιές τὸν φόβο. Ὁ ἄνθρωπος τῆς συγνώμης γνωρίζει ν᾿ ἁπλώνει τὰ χέρια καὶ νὰ καρφώνεται στὸ ξύλο τοῦ σταυροῦ, ἐκεῖ ἀναπαύεται καὶ ἀναπαύει κι ἄλλους. Δὲν ὑπάρχει τρόπος καὶ τόπος ν᾿ ἀναπαύει τὴν ἀνθρώπινη φύση βαθύτερα, πιὸ ἀληθινὰ καὶ θεανθρώπινα ἀπὸ τὸ ὕψος τοῦ σταυροῦ τῆς συγγνώμης. Μόνο ὁ ἄνθρωπος ποὺ κρύβει μέσα του τὸ μεγαλεῖο τῆς συγγνώμης μπορεῖ νὰ ἑρμηνεύσει τὸ «γιατί» τοῦ σταυροῦ τοῦ Χριστοῦ, τὸν λόγο γιὰ τὸν ὁποῖο Ἐκεῖνος πέθανε: πέθανε γιὰ νὰ μᾶς καταστήσει ἄξιους συγγνώμης, ὥστε νὰ μπορέσουμε νὰ λάβουμε τέλεια καὶ πλήρη τὴν συγγνώμη τοῦ Θεοῦ.
«Κάποιος ἀδελφός της Σκήτης κάποτε ἔσφαλε, γράφει τὸ γεροντικό. Ἔγινε συγκέντρωση, στὴν ὁποία κάλεσαν τὸν ἀββᾶ Μωυσῆ, ἀλλ᾿ αὐτὸς δὲν θέλησε νὰ πάει. Τοῦ παρήγγειλε τότε ὁ πρεσβύτερος: «Ἔλα γιατί σὲ περιμένουν ὅλοι». Κι ἐκεῖνος σηκώθηκε καὶ πῆγε κρατώντας στὴν πλάτη ἕνα τρύπιο καλάθι ποὺ τὸ γέμισε ἄμμο. Οἱ Πατέρες ποὺ βγῆκαν νὰ τὸν προϋπαντήσουν τοῦ λένε: «τί εἶναι αὐτὸ πάτερ; «οἱ ἁμαρτίες μου -ἀπαντάει ὁ Γέροντας- ποὺ κυλοῦν καὶ πέφτουν πίσω μου καὶ δὲν τὶς βλέπω. Κι ἦλθα ἐγὼ σήμερα νὰ κρίνω τὰ σφάλματα τοῦ ἄλλου». Ὅταν τὰ ἄκουσαν οἱ πατέρες δὲν εἶπαν τίποτα ἐναντίον τοῦ ἀδελφοῦ, ἀλλὰ τὸν συγχώρεσαν.
Μὲ αὐτὸ τὸ ὅπλο τῆς συγχωρητικότητος ἂς ἀγωνισθοῦμε νὰ μᾶς ἀξιώσει ὁ Θεὸς νὰ φτάσουμε αἰσίως νικηταὶ στὸ τέρμα καὶ νὰ προσκυνήσουμε τὴν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ. Ἀμήν.
Ἡ Κυριακὴ τῆς Τυρινῆς, ἀγαπητοί μου, εἶναι τὸ προανάκρουσμα τῆς εὐλογημένης περιόδου τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς ποὺ ἐντονότερα ἀπὸ κάθε ἄλλη στιγμὴ ὁ χριστιανὸς καλεῖται νὰ ζεῖ ὡς μέτοχος τοῦ Σταυροῦ καὶ τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ μας. Αὐτὴ τὴν εὐλογημένη περίοδο, γυρεύει ἡ Ἐκκλησία ἀπὸ τὰ παιδιά της νὰ ζήσουν τὴν χαρμολύπη καὶ τὸ χαροποιὸ πένθος της, νὰ γίνουν φιλόθεοι ἢ νὰ παραμείνουν φιλόϋλοι, νὰ καταθέσουν τὸν θησαυρό τους στὸν δρόμο Του ἤ στὴν σαπίλα τοῦ κόσμου. Μᾶς καλεῖ νὰ ριχτοῦμε στὸν πνευματικὸ ἀγώνα γιὰ τὴν λαμπρότερη νίκη, γιὰ τὴν πραγματοποίηση τοῦ ὑψηλότερου ἔργου ἐπάνω στὴ γῆ, τὴν ἠθικὴ τελειοποίηση, τὸν ἐξαγιασμὸ καὶ τὴν σωτηρία μας, ὑπενθυμίζοντάς μας τὴν μεγάλη ἀρετὴ τῆς συγγνώμης, τῆς συγχωρήσεως.
Ὅπως, ἐὰν θέλουμε νὰ ταξιδέψουμε μὲ ὁποιοδήποτε μεταφορικὸ μέσο, πρέπει νὰ εἴμαστε ἐφοδιασμένοι μὲ τὸ ἀνάλογο εἰσιτήριο, ἔτσι καὶ ὅταν θέλουμε νὰ ταξιδέψουμε, ἀπὸ τὴν γῆ στὸν οὐρανὸ καὶ νὰ κατακτήσουμε τοὺς θησαυροὺς τῆς αἰωνιότητας, χρειαζόμαστε ἐπίσης εἰσιτήριο. Γι᾿ αὐτὸ τὸ εἰσιτήριο μᾶς μίλησε ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς στὸ σημερινὸ Εὐαγγέλιο. «Ἐὰν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος τα παραπτώματα ὑμῶν». Ἂν θέλετε νὰ ἔρθετε μαζί μου, ἂν θέλετε νὰ ταξιδέψετε στὸν οὐρανό, πρέπει νὰ συγχωρεῖτε ὅλους τοὺς ἀνθρώπους ποὺ σᾶς ἔβλαψαν, ποὺ σᾶς ἔκαναν κάποιο κακό. Χωρὶς τὴν συγχωτητικότητα δὲν μποροῦμε νὰ κάνουμε οὔτε βῆμα.
Μᾶς προτρέπει λοιπὸν καὶ ἡ Ἐκκλησία, πρὶν ἀρχίσουμε τὸν ἀγώνα, πρὶν προσέλθουμε στὰ μυστήρια, πρὶν γευθοῦμε τὴ χαρὰ τῆς Ἀναστάσεως, πρὶν κάνουμε ὁποιοδήποτε ἄλλο βῆμα, νὰ ἀνοίξουμε τὴν καρδιά μας καὶ νὰ βάλουμε μέσα τοὺς ἀδελφούς μας. Νὰ ξεχάσουμε αὐτὰ ποὺ μᾶς ἔχουν κάνει, νὰ ἀφήσουμε κάθε πικρία, νὰ σβήσουμε κάθε ἀρνητικὸ ἀπόηχο ἀπὸ τὴν καρδιά μας. Τὸ πρῶτο βῆμα, συνεπῶς, καὶ ἡ πρώτη ἀρετὴ εἶναι αὐτὴ ποὺ ὅλοι ξέρουμε πόσο εὔκολη εἶναι στὸν ὁρισμό της καὶ πόσο δύσκολη στὴ πρακτική της· εἶναι ἡ ἀρετὴ τῆς συγχωρήσεως. Πρέπει νὰ ἁγιάσουμε τὸν χῶρο. Καὶ γιὰ νὰ γίνει αὐτό, πρέπει νὰ ἁγιάσουμε τὸν δικό μας καρδιακὸ χῶρο, τὸν χῶρο τῆς ἀνθρώπινης ὑποστάσεώς μας· αὐτόν, ποὺ ἐνῷ εἶναι προορισμένος νὰ λειτουργεῖ ὡς χῶρος τοῦ προσώπου μας, στὸν ὁποῖον νὰ ἐκφράζεται καὶ νὰ ἀναπαύεται ὁ Θεός, συνήθως παρουσιάζεται ὡς χῶρος τοῦ ἐγώ μας, ὁ ὁποῖος κυριαρχεῖται ἀπὸ τὰ πάθη τῆς φιλαυτίας μας. Τὸ πρῶτο βῆμα γιὰ νὰ ἁγιασθεῖ ὁ χῶρος τῆς ψυχῆς μας εἶναι νὰ δεχθοῦμε τοὺς ἄλλους μέσα μας.
Ἀγαπητοί μου, πολλοὶ ἄνθρωποι καυχῶνται γιὰ τὴν δύναμη ποὺ ἔχουν. Τὰ κράτη καυχῶνται γιὰ τὴν δύναμη τῶν ὅπλων, ποὺ διαθέτουν. Ἡ μεγαλύτερη δική μας δύναμη εἶναι τὸ νὰ ζητοῦμε συγγνώμη, ἀλλὰ καὶ νὰ συγχωροῦμε. Αὐτὸ εἶναι τὸ ἀσφαλὲς εἰσιτήριο γιὰ τὸν οὐρανό. Ὁ κόσμος σήμερα γιὰ νὰ ζήσει ἔχει ἀνάγκη ἀπὸ τὴν μεγαλοσύνη τῆς συγγνώμης, ποὺ σβήνει φωτιές, ποὺ καταλαγιάζει τὰ πάθη, ποὺ φυγαδεύει τὶς ἔριδες, ποὺ στήνει γέφυρες, ποὺ γιατρεύει σωθηκὰ καὶ πληγές, ποὺ ἀφήνει στὰ χέρια τοῦ Θεοῦ τὴν κρίση γιὰ τὸν ἄλλο. Συνιστᾷ ὄντως πράξη βασιλική τὸ νὰ συγχωροῦμε. Γιατί ὁ Θεὸς εἶναι πάντοτε ἐκεῖνος ποὺ συγχωρεῖ ἁμαρτίες καὶ ποὺ συμβιβάζει διαφωνίες. Ἐρχόμαστε πολλὲς φορὲς σὲ διάσταση ὁ ἕνας μὲ τὸν ἄλλον καὶ σχεδὸν αἰσθανόμαστε δυστυχεῖς, ὅταν ἀλληλοσυναντιώμαστε χωρὶς νὰ μιλᾶμε. Μὰ σὰν βρεθεῖ ὁ ἕνας καὶ ἐκφράσει τὴν λύπη του γι᾿ αὐτό, ἡ ἔριδα τακτοποιεῖται. Τὸ νέφος παρέρχεται. Τὸ θαῦμα τῆς συγχωρήσεως ἔχει τελεστεῖ καὶ ἡ ἱερουργία τῆς συγγνώμης ἔδωσε τοὺς καρπούς της.
Ἡ συγγνώμη, ἀδελφοί μου, γεννάει τὴν ἐλευθερία. Δὲν εἶναι ἐλεύθερος ὅποιος δὲν συγχωρεῖ. Ἡ συγγνώμη ποδοπατεῖ τὶς ἐνοχὲς καὶ διώχνει ἀπ᾿ τὶς καρδιές τὸν φόβο. Ὁ ἄνθρωπος τῆς συγνώμης γνωρίζει ν᾿ ἁπλώνει τὰ χέρια καὶ νὰ καρφώνεται στὸ ξύλο τοῦ σταυροῦ, ἐκεῖ ἀναπαύεται καὶ ἀναπαύει κι ἄλλους. Δὲν ὑπάρχει τρόπος καὶ τόπος ν᾿ ἀναπαύει τὴν ἀνθρώπινη φύση βαθύτερα, πιὸ ἀληθινὰ καὶ θεανθρώπινα ἀπὸ τὸ ὕψος τοῦ σταυροῦ τῆς συγγνώμης. Μόνο ὁ ἄνθρωπος ποὺ κρύβει μέσα του τὸ μεγαλεῖο τῆς συγγνώμης μπορεῖ νὰ ἑρμηνεύσει τὸ «γιατί» τοῦ σταυροῦ τοῦ Χριστοῦ, τὸν λόγο γιὰ τὸν ὁποῖο Ἐκεῖνος πέθανε: πέθανε γιὰ νὰ μᾶς καταστήσει ἄξιους συγγνώμης, ὥστε νὰ μπορέσουμε νὰ λάβουμε τέλεια καὶ πλήρη τὴν συγγνώμη τοῦ Θεοῦ.
«Κάποιος ἀδελφός της Σκήτης κάποτε ἔσφαλε, γράφει τὸ γεροντικό. Ἔγινε συγκέντρωση, στὴν ὁποία κάλεσαν τὸν ἀββᾶ Μωυσῆ, ἀλλ᾿ αὐτὸς δὲν θέλησε νὰ πάει. Τοῦ παρήγγειλε τότε ὁ πρεσβύτερος: «Ἔλα γιατί σὲ περιμένουν ὅλοι». Κι ἐκεῖνος σηκώθηκε καὶ πῆγε κρατώντας στὴν πλάτη ἕνα τρύπιο καλάθι ποὺ τὸ γέμισε ἄμμο. Οἱ Πατέρες ποὺ βγῆκαν νὰ τὸν προϋπαντήσουν τοῦ λένε: «τί εἶναι αὐτὸ πάτερ; «οἱ ἁμαρτίες μου -ἀπαντάει ὁ Γέροντας- ποὺ κυλοῦν καὶ πέφτουν πίσω μου καὶ δὲν τὶς βλέπω. Κι ἦλθα ἐγὼ σήμερα νὰ κρίνω τὰ σφάλματα τοῦ ἄλλου». Ὅταν τὰ ἄκουσαν οἱ πατέρες δὲν εἶπαν τίποτα ἐναντίον τοῦ ἀδελφοῦ, ἀλλὰ τὸν συγχώρεσαν.
Μὲ αὐτὸ τὸ ὅπλο τῆς συγχωρητικότητος ἂς ἀγωνισθοῦμε νὰ μᾶς ἀξιώσει ὁ Θεὸς νὰ φτάσουμε αἰσίως νικηταὶ στὸ τέρμα καὶ νὰ προσκυνήσουμε τὴν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ. Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου