ΜΗΝΥΜΑ

ΓΙΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΥΡΙΑΚΩΝ, ΕΟΡΤΩΝ ΚΑΙ ΑΓΙΩΝ ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΕΤΙΚΕΤΕΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑ

Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ          

Κυριακή 9η Φεβρουαρίου 2014

Μια νέα κατανυκτική περίοδος ανοίγει από αυτή την Κυριακή για την Εκκλησία μας. Από σήμερα Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου εισερχόμεθα στην περίοδο του Τριωδίου, η οποία διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα με κατάληξη το Μεγάλο Σαββάτο. Ονομάζεται Τριώδιο , διότι στην ακολουθία του όρθρου των καθημερινών έχουν μόνο τρείς ωδές και όχι οκτώ όπως συνήθως.

Η Εκκλησία ως μεγάλος παιδαγωγός μας δίνει την ευκαιρία να αγωνιστούμε με μεγαλύτερη προσπάθεια και ζέση στον πνευματικό μας αγώνα, να μετανοήσουμε και απαλλαγμένοι από τα πάθη μας να εορτάσουμε πραγματικά τα άχραντα Πάθη, το Σταυρικό Θάνατο και την ένδοξο Ανάσταση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Μέσα από τα ευαγγελικά και αποστολικά αναγνώσματα των Κυριακών του Τριωδίου καθώς και των πλούσιων σε θεολογικά νοήματα και υπέροχων σε μέλος κατανυκτικών τροπαρίων μας βοηθούν να αγωνιστούμε για την καταπολέμηση των παθών μας δια της μυστηριακής ζωής και εμπράκτου μετανοίας μας. Χαρακτηριστικά είναι τα τροπάρια που ψέλνονται τις Κυριακές του Τριωδίου μετά την ανάγνωση του εωθινού ευαγγελίου στην ακολουθία του όρθρου και τα οποία φανερώνουν την έντονη ικετευτική προσευχή μας για την απαλλαγή από τις αμαρτίες μας και την παράκληση της αποδοχής της μετάνοιάς μας από τον Τριαδικό Θεό.

Στο πρώτο τροπάριο « Της μετανοίας άνοιξόν πύλας, ζωοδότα», παρουσιάζεται ο πιστός ο οποίος από πολύ νωρίς το πρωί προστρέχει στο ναό έχοντας επίγνωση της αμαρτωλότητάς του, ότι με τις αμαρτίες του έχει ρυπάνει το σώμα και τη ψυχή του. Ο ιερός υμνογράφος χρησιμοποιεί την φράση του αποστόλου Παύλου, ο οποίος θεωρεί ότι όσοι έχουμε βαπτισθεί στο όνομα της Αγίας Τριάδος και έχουμε λάβει το μυστήριο του χρίσματος έχοντας αποκτήσει τις δωρεές του Αγίου Πνεύματος, στο σώμα μας ,σε όλη μας την ύπαρξη πλέον ενοικεί το Άγιο Πνεύμα, γι’ αυτό οφείλουμε να το διατηρούμε καθαρό από τα πάθη και τις αμαρτίες. Ο πιστός συναισθανόμενος την πνευματική ρυπαρότητα προσέρχεται στο ναό του Κυρίου όπως ο τελώνης της σημερινής ευαγγελικής περικοπής, με ταπείνωση, συντετριμμένος παρακαλώντας τον Χριστό να μας ανοίξει τις πύλες της μετανοίας και ως Οικτίρμων και Φιλεύσπλαχνος να μας προσφέρει την κάθαρση από τα πάθη μας.

Στο δεύτερο τροπάριο «Της σωτηρίας εύθυνόν μοι τρίβους, Θεοτόκε», αναγνωρίζοντας ότι δαπανήσαμε τον πρότερο βίο μας σε ανώφελα για την ψυχή μας πράξεις βρωμίζοντας την με αμαρτίες και ραθυμώντας , τεμπελιάζοντας για την πνευματική μας ωφέλεια ικετευτικά δια του στόματος του υμνογράφου παρακαλούμε την Υπεραγία Θεοτόκο να μας οδηγήσει στον ορθό δρόμο της σωτηρίας μας.

Στο τρίτο τροπάριο « Τα πλήθη των πεπραγμένων μοι δεινών», αναλογιζόμενοι το πλήθος των ανομημάτων μας και ενθυμούμενοι την ημέρα της αδεκάστου Κρίσεως νιώθουμε οι ταλαίπωροι αμαρτωλοί άνθρωποι τρόμο και δέος, αλλά δεν πρέπει να απελπιζόμαστε , διότι το έλεος της ευσπλαχνίας του Θεού απέναντι στον μετανοούντα είναι ατελεύτητο και με θάρρος να ελπίζουμε στο μέγα έλεός Του, όπως ο ιερός ψαλμωδός Δαυίδ επικαλείται στους ψαλμούς.

Τα παραπάνω τροπάρια αποτελούν ένα ενδεικτικό δείγμα του ανεκτίμητου υμνογραφικού πλούτου της Εκκλησίας για την περίοδο του Τριωδίου. Μας διδάσκουν ότι το Τριώδιο δεν είναι αφορμή για να παρασυρθούμε στο κοσμικό πνεύμα του αποκριάτικου ξεφαντώματος και μασκαρέματος. Αλλά είναι η ευκαιρία για την πνευματική μας περισυλλογή. Για την αδιάκοπη και ολόθερμη προσευχή, την συνειδητή μετοχή μας στη λατρευτική και μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας. Είναι ευκαιρία για τη συνειδητοποίηση των αμαρτιών μας και της καταφυγής μας στο μυστήριο της ιεράς εξομολόγησης με ταπεινό φρόνημα, ώστε μετανοημένοι ειλικρινά να προσπαθήσουμε εντονότερα τον πνευματικό μας αγώνα για την κάθαρσή μας. Μας δίνετε η δυνατότητα να αποφύγουμε το υπερήφανο φρόνημα για την πνευματική μας επάρκεια και την αποφυγή της κατάκρισης για τις αμαρτίες του αδελφού μας. Η έναρξη του Τριωδίου σηματοδοτεί την πνευματική μας προετοιμασία για περισσότερο αγώνα στην πορεία μας για την Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή.

Η χάρις του Αγίου Πνεύματος, δια πρεσβειών της Υπεραγίας Θεοτόκου να μας κρατάει σταθερούς στην προσπάθειά μας να απαλλαχτούμε από τις αμαρτίες μας για να εορτάσουμε πραγματικά το Πάσχα ως το πέρασμα από την αμαρτία και τον πνευματικό μας θάνατο στην κάθαρση και στην κατά χάριν θέωσή μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου