ΥΠΑΠΑΝΤΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ
(Λκ. 2, 22-40)
«Ὁ παλαιὸς ἡμερῶν, νηπιάσας σαρκί, ὑπὸ Μητρὸς παρθένου τῷ Θεῶ προσάγεται, τοῦ οἰκείου νόμου πληρῶν τὸ ἐπάγγελμα».
Ἡ δεσποτικὴ καὶ θεομητορικὴ ἑορτὴ τῆς Ὑπαπαντῆς ἀφορᾶ στὴν παρουσία τοῦ Κυρίου στὸν Ναὸ σαράντα ἡμέρες μετὰ τὴ Γέννησή του. Περιτέμνεται ὁ Κύριος, ἀνάγεται στὸν ναὸ καὶ προσφέρεται ὑπὸ τῶν γονέων του, τῆς Παναγίας καὶ τοῦ δικαίου Ἰωσήφ, θυσία, σύμφωνα μὲ ὅσα διέτασσε ὁ Νόμος τοῦ Θεοῦ. Ὁ ποιητὴς λοιπὸν καὶ δεσπότης τοῦ παντὸς γίνεται καθ᾽ ὅλα ὑπήκοος στὸν Νόμο. Ἐπιτελῶντας τί μὲ αὐτά; Καθιστῶντας, μᾶς διδάσκει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, καθ᾽ ὅλα ὑπήκοο τὴ φύση μας στὸν Πατέρα καὶ θεραπεύοντας τὴν παρακοή μας καὶ μετατρέποντας τὴν προγονικὴ κατάρα σὲ εὐλογία.
Μετὰ τὴ γέννηση τοῦ Ἰησοῦ καὶ τὴ συμπλήρωση τῶν προκαθορισμένων σαράντα ἡμερῶν ὁδήγησαν ἡ Παναγία καὶ ὁ πρεσβύτης Ἰωσὴφ τὸν Κύριο στὸν Ναὸ, ὥστε νὰ ἐπιτελέσουν ὅσα ὅριζε ὁ Νόμος. Ὁ Νόμος ἔλεγε ὅτι κάθε πρωτότοκο ἀρσενικὸ παιδὶ ἔπρεπε νὰ ἀφιερωθεῖ στὸν Θεό. Ταυτόχρονα ἔπρεπε νὰ προσφερθεῖ ὡς θυσία ἕνα ζευγάρι τρυγόνια ἢ δύο μικρὰ περιστέρια. Στὸν Ναὸ γίνεται καὶ ἡ ὑπαπαντή, ἡ προϋπάντηση καὶ ἡ ὑποδοχὴ τοῦ Μεσσία ἀπὸ τὸν δίκαιο Συμεών. Ὁ Συμεὼν ἦταν ἕνας ἄνθρωπος πλήρης Πνεύματος Ἁγίου καὶ περίμενε καρτερικὰ προτοῦ πεθάνει νὰ δεῖ τὸν Μεσσία, σύμφωνα μὲ τὴν ὑπόσχεση ποὺ τοῦ ἔδωσε ὁ ἴδιος ὁ Θεός. Μόλις ὁδήγησαν τὸ παιδίο Ἰησοῦ στὸν Ναό, τὸν πῆρε στὶς ἀγκάλες του ὁ Συμεὼν καὶ ἀναφώνησε μὲ ἱκανοποίηση: «Νῦν ἀπολύεις τὸν δοῦλόν σου, δέσποτα, κατὰ τὸ ρῆμά σου ἐν εἰρήνῃ, ὅτι εἶδον οἱ ὀφθαλμοί μου τὸ σωτήριόν σου». Ἔπειτα εὐλόγησε τοὺς γονεῖς τοῦ Ἰησοῦ καὶ εἶπε στὴν Παναγία ὅτι ὁ Υἱός της θὰ γίνει αἰτία νὰ σωθοῦν, ἀλλὰ καὶ νὰ πέσουν πολλοὶ ἄνθρωποι, ἀπὸ δὲ τὴν ψυχή της θὰ διέλθει ρομφαία. Δοξολογία ἀνέπεμψε καὶ ἡ προφήτιδα Ἄννα, χήρα ἀφιερωμένη στὴν προσευχὴ καὶ τὴ δοξολογία τοῦ Θεοῦ.
Στὴν ἴδια ἀκριβῶς συνάντηση μὲ τὸν Θεὸ καλεῖ καὶ ἐμᾶς ἡ ὑμνολογία τῆς Ἐκκλησίας˙ νὰ συναντήσουμε τὸν Σωτῆρα, νὰ τὸν ἀποδεχθοῦμε καὶ νὰ τὸν προσκυνήσουμε: «Δεῦτε καὶ ἡμεῖς, ἄσμασι ἐνθέοις, Χριστῷ συναντηθῶμεν, καὶ δεξώμεθα αὐτόν, οὗ τὸ σωτήριον, ὁ Συμεὼν ἑώρακεν. Οὗτός ἐστιν, ὃν ὁ Δαυΐδ καταγγέλει· οὗτός ἐστιν, ὁ ἐν Προφήταις λαλήσας· ὁ σαρκωθεὶς δι᾽ ἡμᾶς, καὶ νόμῳ φθεγγόμενος. Αὐτὸν προσκυνήσωμεν».
Κατὰ τὸ πρότυπο τῆς Παναγίας, φέρουμε καὶ ἐμεῖς τὰ τεσσαρακονθήμερα βρέφη στὴν Ἐκκλησία γιὰ νὰ τὰ ἀφιερώσουμε στὸν Θεό: «Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν», εὔχεται ὁ ἱερέας, «ὁ ἐν τεσσαράκοντα ἡμέραις βρέφος τῷ νομικῷ Ναῷ προσαχθεὶς ὑπὸ Μαρίας τῆς ἀπειρογάμου καὶ ἁγίας σου Μητρός… Αὐτὸς Δέσποτα παντοδύναμε καὶ τὸ προσαχθὲν τοῦτο βρέφος ἐμφανισθῆναι σοὶ τῷ πάντων Ποιητῇ, εὐλόγησον». Οἱ εὐχὲς ποὺ ἀναγινώσκει ὁ ἱερέας ἀποτελοῦν εὐλογίες γιὰ τοὺς γονεῖς, τοὺς ἀναδόχους καὶ τὸ βρέφος. Εἰδικότερα γιὰ τὸ βρέφος εὔχεται στὸν Θεὸ ὁ ἱερέας, ὥστε τοῦτο νὰ εὐλογηθεῖ, νὰ μεγαλώσει ὀρθά, φρόνιμα καὶ συνετά, νὰ ἁγιασθεῖ καὶ νὰ ἀπομακρυνθεῖ ἀπὸ αὐτὸ κάθε ἐναντία δύναμη, διὰ τὴς σημειώσεως τοῦ τύπου τοῦ Σταυροῦ. Εὔχεται στὴ συνέχεια νὰ ἀξιωθεῖ τὸ βρέφος τοῦ βαπτίσματος καὶ τῆς συμμετοχῆς στὴν ἐν Χριστῷ λατρευτικὴ ζωή: «ἵνα καὶ τοῦ νοητοῦ καταξιωθῇ φωτὸς ἐν καιρῷ, ᾧ προώρισας καὶ συγκαταριθμηθῇ τῇ ἁγίᾳ σου ποίμνῃ».
Μετὰ τὶς εὐχὲς τὸ βρέφος βασταζόμενο ἀπὸ τὸν ἱερέα προσκομίζεται καὶ ἀνατίθεται στὸν Θεό. Τὸ ἀνυψώνει ὁ ἱερέας μὲ τὰ χέρια του, σχηματίζοντας τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ στὸν οὐρανὸ καὶ ἐπιλέγοντας: «Ἐκκλησιάζεται ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ (τάδε) εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν».
Συμμορφώθηκε λοιπὸν ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς πρὸς τὸν νόμο καὶ προσφέρθηκε ἀφιερούμενος στὸν Ναό, ἡ δὲ πανάμωμος Παναγία ὑποβλήθηκε στὶς διατάξεις τῆς θυσίας τοῦ καθαρισμοῦ, γιὰ νὰ φανεῖ πὼς ὅλοι, χωρὶς ἐξαίρεση, ὀφείλουμε νὰ ἐπιτελοῦμε μὲ ταπεινὸ φρόνημα ὅ,τι ἐντέλλεται πρὸς σωτηρία καὶ ἁγιασμό μας ὁ Θεὸς καὶ ὁρίζει ἡ ἁγία του Ἐκκλησία.
(Λκ. 2, 22-40)
«Ὁ παλαιὸς ἡμερῶν, νηπιάσας σαρκί, ὑπὸ Μητρὸς παρθένου τῷ Θεῶ προσάγεται, τοῦ οἰκείου νόμου πληρῶν τὸ ἐπάγγελμα».
Ἡ δεσποτικὴ καὶ θεομητορικὴ ἑορτὴ τῆς Ὑπαπαντῆς ἀφορᾶ στὴν παρουσία τοῦ Κυρίου στὸν Ναὸ σαράντα ἡμέρες μετὰ τὴ Γέννησή του. Περιτέμνεται ὁ Κύριος, ἀνάγεται στὸν ναὸ καὶ προσφέρεται ὑπὸ τῶν γονέων του, τῆς Παναγίας καὶ τοῦ δικαίου Ἰωσήφ, θυσία, σύμφωνα μὲ ὅσα διέτασσε ὁ Νόμος τοῦ Θεοῦ. Ὁ ποιητὴς λοιπὸν καὶ δεσπότης τοῦ παντὸς γίνεται καθ᾽ ὅλα ὑπήκοος στὸν Νόμο. Ἐπιτελῶντας τί μὲ αὐτά; Καθιστῶντας, μᾶς διδάσκει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, καθ᾽ ὅλα ὑπήκοο τὴ φύση μας στὸν Πατέρα καὶ θεραπεύοντας τὴν παρακοή μας καὶ μετατρέποντας τὴν προγονικὴ κατάρα σὲ εὐλογία.
Μετὰ τὴ γέννηση τοῦ Ἰησοῦ καὶ τὴ συμπλήρωση τῶν προκαθορισμένων σαράντα ἡμερῶν ὁδήγησαν ἡ Παναγία καὶ ὁ πρεσβύτης Ἰωσὴφ τὸν Κύριο στὸν Ναὸ, ὥστε νὰ ἐπιτελέσουν ὅσα ὅριζε ὁ Νόμος. Ὁ Νόμος ἔλεγε ὅτι κάθε πρωτότοκο ἀρσενικὸ παιδὶ ἔπρεπε νὰ ἀφιερωθεῖ στὸν Θεό. Ταυτόχρονα ἔπρεπε νὰ προσφερθεῖ ὡς θυσία ἕνα ζευγάρι τρυγόνια ἢ δύο μικρὰ περιστέρια. Στὸν Ναὸ γίνεται καὶ ἡ ὑπαπαντή, ἡ προϋπάντηση καὶ ἡ ὑποδοχὴ τοῦ Μεσσία ἀπὸ τὸν δίκαιο Συμεών. Ὁ Συμεὼν ἦταν ἕνας ἄνθρωπος πλήρης Πνεύματος Ἁγίου καὶ περίμενε καρτερικὰ προτοῦ πεθάνει νὰ δεῖ τὸν Μεσσία, σύμφωνα μὲ τὴν ὑπόσχεση ποὺ τοῦ ἔδωσε ὁ ἴδιος ὁ Θεός. Μόλις ὁδήγησαν τὸ παιδίο Ἰησοῦ στὸν Ναό, τὸν πῆρε στὶς ἀγκάλες του ὁ Συμεὼν καὶ ἀναφώνησε μὲ ἱκανοποίηση: «Νῦν ἀπολύεις τὸν δοῦλόν σου, δέσποτα, κατὰ τὸ ρῆμά σου ἐν εἰρήνῃ, ὅτι εἶδον οἱ ὀφθαλμοί μου τὸ σωτήριόν σου». Ἔπειτα εὐλόγησε τοὺς γονεῖς τοῦ Ἰησοῦ καὶ εἶπε στὴν Παναγία ὅτι ὁ Υἱός της θὰ γίνει αἰτία νὰ σωθοῦν, ἀλλὰ καὶ νὰ πέσουν πολλοὶ ἄνθρωποι, ἀπὸ δὲ τὴν ψυχή της θὰ διέλθει ρομφαία. Δοξολογία ἀνέπεμψε καὶ ἡ προφήτιδα Ἄννα, χήρα ἀφιερωμένη στὴν προσευχὴ καὶ τὴ δοξολογία τοῦ Θεοῦ.
Στὴν ἴδια ἀκριβῶς συνάντηση μὲ τὸν Θεὸ καλεῖ καὶ ἐμᾶς ἡ ὑμνολογία τῆς Ἐκκλησίας˙ νὰ συναντήσουμε τὸν Σωτῆρα, νὰ τὸν ἀποδεχθοῦμε καὶ νὰ τὸν προσκυνήσουμε: «Δεῦτε καὶ ἡμεῖς, ἄσμασι ἐνθέοις, Χριστῷ συναντηθῶμεν, καὶ δεξώμεθα αὐτόν, οὗ τὸ σωτήριον, ὁ Συμεὼν ἑώρακεν. Οὗτός ἐστιν, ὃν ὁ Δαυΐδ καταγγέλει· οὗτός ἐστιν, ὁ ἐν Προφήταις λαλήσας· ὁ σαρκωθεὶς δι᾽ ἡμᾶς, καὶ νόμῳ φθεγγόμενος. Αὐτὸν προσκυνήσωμεν».
Κατὰ τὸ πρότυπο τῆς Παναγίας, φέρουμε καὶ ἐμεῖς τὰ τεσσαρακονθήμερα βρέφη στὴν Ἐκκλησία γιὰ νὰ τὰ ἀφιερώσουμε στὸν Θεό: «Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν», εὔχεται ὁ ἱερέας, «ὁ ἐν τεσσαράκοντα ἡμέραις βρέφος τῷ νομικῷ Ναῷ προσαχθεὶς ὑπὸ Μαρίας τῆς ἀπειρογάμου καὶ ἁγίας σου Μητρός… Αὐτὸς Δέσποτα παντοδύναμε καὶ τὸ προσαχθὲν τοῦτο βρέφος ἐμφανισθῆναι σοὶ τῷ πάντων Ποιητῇ, εὐλόγησον». Οἱ εὐχὲς ποὺ ἀναγινώσκει ὁ ἱερέας ἀποτελοῦν εὐλογίες γιὰ τοὺς γονεῖς, τοὺς ἀναδόχους καὶ τὸ βρέφος. Εἰδικότερα γιὰ τὸ βρέφος εὔχεται στὸν Θεὸ ὁ ἱερέας, ὥστε τοῦτο νὰ εὐλογηθεῖ, νὰ μεγαλώσει ὀρθά, φρόνιμα καὶ συνετά, νὰ ἁγιασθεῖ καὶ νὰ ἀπομακρυνθεῖ ἀπὸ αὐτὸ κάθε ἐναντία δύναμη, διὰ τὴς σημειώσεως τοῦ τύπου τοῦ Σταυροῦ. Εὔχεται στὴ συνέχεια νὰ ἀξιωθεῖ τὸ βρέφος τοῦ βαπτίσματος καὶ τῆς συμμετοχῆς στὴν ἐν Χριστῷ λατρευτικὴ ζωή: «ἵνα καὶ τοῦ νοητοῦ καταξιωθῇ φωτὸς ἐν καιρῷ, ᾧ προώρισας καὶ συγκαταριθμηθῇ τῇ ἁγίᾳ σου ποίμνῃ».
Μετὰ τὶς εὐχὲς τὸ βρέφος βασταζόμενο ἀπὸ τὸν ἱερέα προσκομίζεται καὶ ἀνατίθεται στὸν Θεό. Τὸ ἀνυψώνει ὁ ἱερέας μὲ τὰ χέρια του, σχηματίζοντας τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ στὸν οὐρανὸ καὶ ἐπιλέγοντας: «Ἐκκλησιάζεται ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ (τάδε) εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν».
Συμμορφώθηκε λοιπὸν ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς πρὸς τὸν νόμο καὶ προσφέρθηκε ἀφιερούμενος στὸν Ναό, ἡ δὲ πανάμωμος Παναγία ὑποβλήθηκε στὶς διατάξεις τῆς θυσίας τοῦ καθαρισμοῦ, γιὰ νὰ φανεῖ πὼς ὅλοι, χωρὶς ἐξαίρεση, ὀφείλουμε νὰ ἐπιτελοῦμε μὲ ταπεινὸ φρόνημα ὅ,τι ἐντέλλεται πρὸς σωτηρία καὶ ἁγιασμό μας ὁ Θεὸς καὶ ὁρίζει ἡ ἁγία του Ἐκκλησία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου