ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΗ
29 Δεκεμβρίου 1996
«Ἐγερθεὶς παράλαβε τὸ παιδίον καὶ τὴν μητέρα αὐτοῦ καὶ φεῦγε εἰς Αἴγυπτον».
Ἡ ἀποκαλυπτική αὐτή, ἀγαπητοί μου Χριστιανοί, ἐντολή τοῦ ἀγγέλου τοῦ Θεοῦ πρός τόν προστάτην καί δίκαιον Ἰωσήφ μᾶς φανερώνει τό μέγεθος τῆς θείας οἰκονομίας καί τήν πρόνοια τού Θεοῦ, ὥστε τό Μυστήριον τῆς ἐνσαρκώσεως τοῦ Θεοῦ νά κατευθύνεται σέ αἴσιο τέλος καί νά ἐκπληρώνη τόν σωτηριώδη προορισμό του.
Ἡ προσοχή μας συγκεντρώνεται σήμερα σέ τρεῖς φάσεις τῆς ζωῆς τοῦ Θείου Βρέφους, οἱ ὁποῖες καί φανερώνουν τήν προστατευτική παρουσία τοῦ Παντοδύναμου Θεοῦ: Ἡ ἀναχώρηση γιά τήν Αἴγυπτο, ἡ ἐκεῖ παραμονή Του καί ἡ ἐπιστροφή Του εἰς τήν γῆν Ἰσραήλ.
Οἱ Μάγοι, ἀφοῦ προσκύνησαν τόν Χριστό μας, προσφέροντας τά πλούσια δῶρα τους, καθοδηγούμενοι μέ ὄνειρο ἀπό τόν Θεό, ἀνεχώρησαν στή χώρα τους ἀπό ἄλλο δρόμο, χωρίς νά περάσουν ἀπό τόν Ἡρώδη, ὅπως εἶχε συμφωνηθεῖ.
Ὁ Θεός πού ἐγνώριζε τίς προθέσεις τοῦ Ἡρώδη γιά τό Παιδί, εἰδοποιεῖ τόν Ἰωσήφ σέ ὄνειρο μέ τόν ἄγγελό Του καί τοῦ λέγει: Σήκω ἐπάνω, πάρε τό Παιδί καί τήν Μητέρα καί φύγε στήν Αἴγυπτο καί μεῖνε ἐκεῖ μέχρις ὅτου σοῦ εἰπῶ, διότι ὁ Ἡρώδης πρόκειται νά ἀναζητήσει τό Παιδί, μέ σκοπό νά τό θανατώσει. Ὁ Ἰωσήφ, ἀφοῦ ξύπνησε, πῆρε τόν Χριστό μας καί τήν Παναγία μας καί ἀνεχώρησαν νύχτα στήν Αἴγυπτο καί ἐκεῖ ἔμεινε μέχρι τοῦ θανάτου τοῦ Ἡρώδη.
Εἶναι ἄξιον θαυμασμοῦ, ἀγαπητοί μου, ὅτι στά Ἱερά Εὐαγγέλια δέν σώζεται οὔτε ἕνας λόγος τοῦ Ἰωσήφ. Δέχεται τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ διά τοῦ ἀγγέλου καί ἐνεργεῖ ἐν σιωπῇ μέ πίστη καί ὑπακοή. Πῶς νά ἐξηγήσουμε αὐτή του τή στάση καί συμπεριφορά;
Ὁ Εὐαγγελιστής ἀποδίδει ἕνα πολύ τιμητικό χαρακτηρισμό στόν προστάτη τοῦ Χριστοῦ μας Ἰωσήφ. Τόν ἀποκαλεῖ δίκαιο, δηλ. ἐνάρετο καί ἅγιο.
Ἔτσι εἶναι πάντοτε οἱ Ἅγιοι· γεμᾶτοι πίστη καί ὑπακοή. Ὑποτάσσουν πάντα τό δικό τους θέλημα στό θέλημα τού Θεοῦ. Γι᾿ αὐτούς δέν νοεῖται ἀνυπακοή ἤ ἀντιλογία σ᾿ ὅ,τι ὁ Θεός κελεύει. Ἡ ἐμπιστοσύνη τους καί ἡ ἀφοσίωσή τους στήν πρόνοια τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀναντίρρητη καί ἀπόλυτη. Μέ τέτοιους ἀνθρώπους συνεργάζεται ὁ Θεός. Μέ ἀνθρώπους πού ταπεινώνονται ἐμπρός εἰς τό μεγαλεῖο Του καί ὑπακούουν στό θέλημά Του μέ ἐμπιστοσύνη, χωρίς καμμιά ἐπιφύλαξη.
Αὐτός πού ἔχει ὁλοκληρωμένη πίστη πρέπει νά ἐγκαταλείψη κάθε τι πού τοῦ παρέχει ἀσφάλεια καί νά φύγη εἰς τό ἄγνωστον, ὄχι γιά περιπέτειες, ἀλλά γιά νά φέρη τήν μαρτυρίαν τῆς πίστεως εἰς τό ἄγνωστον καί νά δοξασθῆ τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ.
Ὁ Ἰωσήφ ἔλαβε ἀκριβῶς τέτοια ἐντολή, νά πάρη τό Παιδί καί τήν Μητέρα Του καί νά φύγη στήν Αἴγυπτο. Τά λογικά ἐπιχειρήματά του ὁ Ἰωσήφ, ἐάν τά χρησιμοποιοῦσε, ἴσως νά τόν ὁδηγοῦσαν σέ διαφορετική συμπεριφορά. Ἄν καί δέν μποροῦσε νά ἐξηγήση μέσα του τά λόγια τοῦ Ἀγγέλου, σέ ὅλες τίς περιπτώσεις συμμορφωνόταν πρός τίς ὁδηγίες του καί ὑποτασσόταν στό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Αὐτή εἶναι ἡ πίστη τῶν Ἁγίων, γιά τήν ὁποία ὁ Θεός τούς ἐπιλέγει νά ὑπηρετοῦν τό θέλημά Του.
Ἡ Ἁγία Γραφή παρουσιάζει τήν πίστη καί τήν ὑπακοή τοῦ Ἀβραάμ ὡς ὑπόδειγμα: «Ἄφησε τήν χώρα σου καί τούς συγγενεῖς σου καί ἔλα στή χώρα πού θά σοῦ δείξω» τοῦ εἶπε ὁ Θεός. Γι᾿ αὐτή τήν πίστη καί τήν ὑπακοή εὐλογήθηκε πολύ καί ὁ Ἀβραάμ.
Χριστιανοί μου,
Ἀκούγοντας σήμερα πολλές φορές τήν διήγηση τῆς Γεννήσεως, θέλουμε νά τά ἑρμηνεύσουμε ὅλα μέ τό νοῦ μας. Ἔτσι, ὅμως, χάνουμε τό χρόνο καί τήν ἐσωτερική μας διάθεση νά δοξάσουμε καί νά μεγαλύνουμε τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ γιά τά σπουδαῖα καί θαυμαστά ἔργα πού ἐπιτελεῖ γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου.
Ἀπό τόν δίκαιο Ἰωσήφ πάντως ἔχουμε σήμερα νά μάθουμε κάτι πολύ σπουδαῖο καί σημαντικό γιά τήν προκοπή τῆς πνευματικῆς μας ζωῆς:
Τήν ἀνεπιφύλακτη ἐμπιστοσύνη καί ὑποταγή στό θέλημα τοῦ Θεοῦ. ΑΜΗΝ.
29 Δεκεμβρίου 1996
«Ἐγερθεὶς παράλαβε τὸ παιδίον καὶ τὴν μητέρα αὐτοῦ καὶ φεῦγε εἰς Αἴγυπτον».
Ἡ ἀποκαλυπτική αὐτή, ἀγαπητοί μου Χριστιανοί, ἐντολή τοῦ ἀγγέλου τοῦ Θεοῦ πρός τόν προστάτην καί δίκαιον Ἰωσήφ μᾶς φανερώνει τό μέγεθος τῆς θείας οἰκονομίας καί τήν πρόνοια τού Θεοῦ, ὥστε τό Μυστήριον τῆς ἐνσαρκώσεως τοῦ Θεοῦ νά κατευθύνεται σέ αἴσιο τέλος καί νά ἐκπληρώνη τόν σωτηριώδη προορισμό του.
Ἡ προσοχή μας συγκεντρώνεται σήμερα σέ τρεῖς φάσεις τῆς ζωῆς τοῦ Θείου Βρέφους, οἱ ὁποῖες καί φανερώνουν τήν προστατευτική παρουσία τοῦ Παντοδύναμου Θεοῦ: Ἡ ἀναχώρηση γιά τήν Αἴγυπτο, ἡ ἐκεῖ παραμονή Του καί ἡ ἐπιστροφή Του εἰς τήν γῆν Ἰσραήλ.
Οἱ Μάγοι, ἀφοῦ προσκύνησαν τόν Χριστό μας, προσφέροντας τά πλούσια δῶρα τους, καθοδηγούμενοι μέ ὄνειρο ἀπό τόν Θεό, ἀνεχώρησαν στή χώρα τους ἀπό ἄλλο δρόμο, χωρίς νά περάσουν ἀπό τόν Ἡρώδη, ὅπως εἶχε συμφωνηθεῖ.
Ὁ Θεός πού ἐγνώριζε τίς προθέσεις τοῦ Ἡρώδη γιά τό Παιδί, εἰδοποιεῖ τόν Ἰωσήφ σέ ὄνειρο μέ τόν ἄγγελό Του καί τοῦ λέγει: Σήκω ἐπάνω, πάρε τό Παιδί καί τήν Μητέρα καί φύγε στήν Αἴγυπτο καί μεῖνε ἐκεῖ μέχρις ὅτου σοῦ εἰπῶ, διότι ὁ Ἡρώδης πρόκειται νά ἀναζητήσει τό Παιδί, μέ σκοπό νά τό θανατώσει. Ὁ Ἰωσήφ, ἀφοῦ ξύπνησε, πῆρε τόν Χριστό μας καί τήν Παναγία μας καί ἀνεχώρησαν νύχτα στήν Αἴγυπτο καί ἐκεῖ ἔμεινε μέχρι τοῦ θανάτου τοῦ Ἡρώδη.
Εἶναι ἄξιον θαυμασμοῦ, ἀγαπητοί μου, ὅτι στά Ἱερά Εὐαγγέλια δέν σώζεται οὔτε ἕνας λόγος τοῦ Ἰωσήφ. Δέχεται τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ διά τοῦ ἀγγέλου καί ἐνεργεῖ ἐν σιωπῇ μέ πίστη καί ὑπακοή. Πῶς νά ἐξηγήσουμε αὐτή του τή στάση καί συμπεριφορά;
Ὁ Εὐαγγελιστής ἀποδίδει ἕνα πολύ τιμητικό χαρακτηρισμό στόν προστάτη τοῦ Χριστοῦ μας Ἰωσήφ. Τόν ἀποκαλεῖ δίκαιο, δηλ. ἐνάρετο καί ἅγιο.
Ἔτσι εἶναι πάντοτε οἱ Ἅγιοι· γεμᾶτοι πίστη καί ὑπακοή. Ὑποτάσσουν πάντα τό δικό τους θέλημα στό θέλημα τού Θεοῦ. Γι᾿ αὐτούς δέν νοεῖται ἀνυπακοή ἤ ἀντιλογία σ᾿ ὅ,τι ὁ Θεός κελεύει. Ἡ ἐμπιστοσύνη τους καί ἡ ἀφοσίωσή τους στήν πρόνοια τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀναντίρρητη καί ἀπόλυτη. Μέ τέτοιους ἀνθρώπους συνεργάζεται ὁ Θεός. Μέ ἀνθρώπους πού ταπεινώνονται ἐμπρός εἰς τό μεγαλεῖο Του καί ὑπακούουν στό θέλημά Του μέ ἐμπιστοσύνη, χωρίς καμμιά ἐπιφύλαξη.
Αὐτός πού ἔχει ὁλοκληρωμένη πίστη πρέπει νά ἐγκαταλείψη κάθε τι πού τοῦ παρέχει ἀσφάλεια καί νά φύγη εἰς τό ἄγνωστον, ὄχι γιά περιπέτειες, ἀλλά γιά νά φέρη τήν μαρτυρίαν τῆς πίστεως εἰς τό ἄγνωστον καί νά δοξασθῆ τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ.
Ὁ Ἰωσήφ ἔλαβε ἀκριβῶς τέτοια ἐντολή, νά πάρη τό Παιδί καί τήν Μητέρα Του καί νά φύγη στήν Αἴγυπτο. Τά λογικά ἐπιχειρήματά του ὁ Ἰωσήφ, ἐάν τά χρησιμοποιοῦσε, ἴσως νά τόν ὁδηγοῦσαν σέ διαφορετική συμπεριφορά. Ἄν καί δέν μποροῦσε νά ἐξηγήση μέσα του τά λόγια τοῦ Ἀγγέλου, σέ ὅλες τίς περιπτώσεις συμμορφωνόταν πρός τίς ὁδηγίες του καί ὑποτασσόταν στό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Αὐτή εἶναι ἡ πίστη τῶν Ἁγίων, γιά τήν ὁποία ὁ Θεός τούς ἐπιλέγει νά ὑπηρετοῦν τό θέλημά Του.
Ἡ Ἁγία Γραφή παρουσιάζει τήν πίστη καί τήν ὑπακοή τοῦ Ἀβραάμ ὡς ὑπόδειγμα: «Ἄφησε τήν χώρα σου καί τούς συγγενεῖς σου καί ἔλα στή χώρα πού θά σοῦ δείξω» τοῦ εἶπε ὁ Θεός. Γι᾿ αὐτή τήν πίστη καί τήν ὑπακοή εὐλογήθηκε πολύ καί ὁ Ἀβραάμ.
Χριστιανοί μου,
Ἀκούγοντας σήμερα πολλές φορές τήν διήγηση τῆς Γεννήσεως, θέλουμε νά τά ἑρμηνεύσουμε ὅλα μέ τό νοῦ μας. Ἔτσι, ὅμως, χάνουμε τό χρόνο καί τήν ἐσωτερική μας διάθεση νά δοξάσουμε καί νά μεγαλύνουμε τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ γιά τά σπουδαῖα καί θαυμαστά ἔργα πού ἐπιτελεῖ γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου.
Ἀπό τόν δίκαιο Ἰωσήφ πάντως ἔχουμε σήμερα νά μάθουμε κάτι πολύ σπουδαῖο καί σημαντικό γιά τήν προκοπή τῆς πνευματικῆς μας ζωῆς:
Τήν ἀνεπιφύλακτη ἐμπιστοσύνη καί ὑποταγή στό θέλημα τοῦ Θεοῦ. ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου