ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΛΟΥΚΑ
(16-12-2007)
Ἡ σημερινή εὐαγγελική περικοπή ἀναφέρεται στήν παραβολή τοῦ μεγάλου δείπνου, πού ἡ κατάληξή της δημιουργεῖ αἰσθήματα ἐλπίδας γιά ὅλους μας, ἰδιαίτερα γιά τούς ταπεινούς καί περιφρονημένους τῆς ζωῆς. Στό πρῶτο μέρος τῆς παραβολῆς, τό ἐνδιαφέρον περιορίζεται στούς ἐλαχίστους ἐπώνυμους καί ἐκλεκτούς τοῦ κόσμου τούτου καί στό δεύτερο στούς πολλούς καί ἀνώνυμους, στήν ἀπρόσωπη μάζα τοῦ λαοῦ.
Ἕνας πλούσιος ἄρχοντας, λοιπόν, ἑτοίμασε μεγάλο δεῖπνο καί κάλεσε μέλη τῆς ὑψηλῆς κοινωνίας νά τιμήσουν τήν βασιλική τράπεζα. Ἄν καί καθένας ἀπό τούς προσκεκλημένους προβάλλει τήν δική του δικαιολογία καί ἀρνεῖται τήν πρόσκληση, οὐσιαστικά ὅλοι ἐνεργοῦν πανομοιότυπα. Ὁ ἕνας ἀγόρασε κάποιο χωράφι καί θέλει νά πάη νά τό δῆ, νά χαρῆ τήν ἀγορά καί νά ἀπολαύση τήν αὔξηση τῆς περιουσίας του. Ἆρα δέν ἔχει χρόνο νά χάση καί διάθεση νά μετάσχη σέ κάποια κοινή ἐκδήλωση. Ὁ δεύτερος «ζεύγη βοῶν ἠγόρασε πέντε» καί θέλει νά πάη νά τά δοκιμάση, μήπως τόν ἐξαπάτησε ὁ πωλητής καί θιγοῦν τά οἰκονομικά του συμφέροντα. Ὁ τρίτος προβάλλει τήν δικαιολογία τοῦ γάμου του καί θεωρεῖ ἀδιανόητο νά χάση τήν προσωπική του χαρά καί νά μοιρασθῆ τήν εὐτυχία του μέ τούς ἄλλους. Καί οἱ τρεῖς καταλήγουν στήν ἴδια ἀπάντηση: «Ἔχε με παρῃτημένον». Βέβαια, στό τέλος, ὁ Ἄρχοντας θά προβάλη τήν ἀρνητική του στάση ἔναντι ὅλων αὐτῶν καί θά πῆ ὅτι «οὐδεὶς τῶν ἀνδρῶν ἐκείνων τῶν κεκλημένων γεύσεταί μου τοῦ δείπνου».
Μετά τήν ἄρνηση τῶν κεκλημένων, μᾶς λέει ἡ παραβολή, ὁ Ἄρχοντας στέλνει τούς ὑπηρέτες του στίς πλατεῖες καί στά σοκάκια τῆς πόλεως γιά νά καλέση ὅλους τούς ταπεινούς καί περιφρονημένους τῆς ζωῆς. Τούς ἀσήμαντους, τούς ἀσθενεῖς καί τούς περιθωριακούς, θά λέγαμε, τῆς ζωῆς. Γιά νά γεμίση τό σπίτι καί νά ἐκπληρωθῆ ὁ σκοπός τοῦ δείπνου.
Τό μήνυμα πού μᾶς δίνει ἡ παραβολή αὐτή εἶναι ἡ ἄσκηση αὐστηρῆς κριτικῆς πρός τούς ἄρχοντες καί πλουσίους, πρός τούς αὐτάρκεις καί ἐγωκεντρικούς, οἱ ὁποῖοι προτάσσουν τίς προσωπικές τους προτιμήσεις ἔναντι τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ καί αὐτονομοῦν τήν ζωή τους, ἀδιαφορώντας γιά τίς συνέπειες διασπάσεως τῆς κοινωνικῆς συνοχῆς. Ἀπό τήν ἄλλη πλευρά στέλνεται μήνυμα ἀνακούφισης πρός τούς μικρούς καί περιφρονημένους ὅτι ἡ ζωή δέν τελειώνει στά ἀδιέξοδα τοῦ παρόντος καί ὅτι ὁ Θεός δέν ἔχει πεῖ ἀκόμη τήν τελευταία του λέξη. Καί ὑπάρχουν πολλοί πού δέν μποροῦν νά φαντασθοῦν ἄξιους τούς ἑαυτούς τους μιᾶς θείας ἀγάπης καί ὑψηλῆς βασιλικῆς φιλοξενίας. Εἶναι ἐκ φύσεως ταπεινοί. Ποτέ δέν προβάλλουν αἰτήματα καί εἶναι φειδωλοί στίς φιλοφρονήσεις. Τελικά, ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ εἶναι γι᾿ αὐτούς τούς σεμνούς καί ταπεινούς τῇ καρδίᾳ.
Ἡ τιμή τῆς μετοχῆς στό δεῖπνο δίνεται στούς ταπεινούς, πού ποτέ δέν περίμεναν μιά τέτοια πρόσκληση. Καί ὁ ἐκλεκτός λαός τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, πού κλήθηκε νά ὑποδεχθῆ καί νά καταξιωθῆ νά ἰδῆ τήν ἔλευση τοῦ Μεσσία Χριστοῦ καί νά γίνη μέτοχος καί συνδαιτημόνας στό μέγα δεῖπνο τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ, λόγῳ τῆς ἄρνησής του, ἀπορρίφθηκε καί δόθηκε ἡ τιμή αὐτή στά Ἔθνη.
Τό μέγα δεῖπνο εἶναι ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Σ᾿ αὐτήν καλεῖ ὁ Θεός ὅλους τούς ἀνθρώπους διά τοῦ Μονογενοῦς Υἱοῦ Του. Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός ἦρθε κοντά μας γιά νά μαζέψη «εἰς ἕν» τά διασκορπισμένα παιδιά τοῦ Θεοῦ. Ἐκεῖνος μᾶς ὑποσχέθηκε τό δικαίωμα νά τρῶμε καί νά πίνουμε στό τραπέζι Του. Ἡ εἴσοδός μας στήν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ προϋποθέτει τήν ἔνταξή μας στό Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Ὡς μέλη τῆς Ἐκκλησίας, μποροῦμε νά συμμετέχουμε στό τραπέζι τῆς Θείας Εὐχαριστίας. Νά κοινωνοῦμε τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ. Ἡ Θεία Εὐχαριστία εἶναι τό «Κυριακόν καί μέγα Δεῖπνον». Αἰῶνες τώρα στρώνεται τό θεϊκό τραπέζι. Κάθε Κυριακή ὁ Κύριος μᾶς καλεῖ στό μεγάλο Του δεῖπνο καί ἐμεῖς δέν ἀνταποκρινόμαστε. Περιφρονοῦμε τήν μεγάλη τιμή νά παρακαθήσουμε στό θεϊκό τραπέζι, ἐπιστρατεύοντας διάφορες δικαιολογίες, ὅπως οἱ καλεσμένοι τῆς παραβολῆς. Ἐνῶ εἴμαστε κλητοί, δέν θέλουμε νά γίνουμε ἐκλεκτοί.
Ἀδελφοί μου, ἡ πρόσκληση ἐκ μέρους τοῦ Θεοῦ ἔχει γίνει πρός ὅλους μας προσωπικά διά τοῦ Χριστοῦ, χωρίς διακρίσεις καί ἐκλεκτικές προτιμήσεις. Ἀπό δῶ καί πέρα ἐξαρτᾶται ἀπό τήν δική μας ἀνταπόκριση. Ἄν θέλουμε νά ἀνήκουμε στούς ἐκλεκτούς τοῦ Θεοῦ, ἄς ἀποδεχθοῦμε τήν πρόσκληση, ἀκολουθώντας τήν πορεία τῆς ἀρετῆς, τῆς ἁγιότητας, τῆς σεμνότητας καί τῆς ταπείνωσης. ΑΜΗΝ.
(16-12-2007)
Ἡ σημερινή εὐαγγελική περικοπή ἀναφέρεται στήν παραβολή τοῦ μεγάλου δείπνου, πού ἡ κατάληξή της δημιουργεῖ αἰσθήματα ἐλπίδας γιά ὅλους μας, ἰδιαίτερα γιά τούς ταπεινούς καί περιφρονημένους τῆς ζωῆς. Στό πρῶτο μέρος τῆς παραβολῆς, τό ἐνδιαφέρον περιορίζεται στούς ἐλαχίστους ἐπώνυμους καί ἐκλεκτούς τοῦ κόσμου τούτου καί στό δεύτερο στούς πολλούς καί ἀνώνυμους, στήν ἀπρόσωπη μάζα τοῦ λαοῦ.
Ἕνας πλούσιος ἄρχοντας, λοιπόν, ἑτοίμασε μεγάλο δεῖπνο καί κάλεσε μέλη τῆς ὑψηλῆς κοινωνίας νά τιμήσουν τήν βασιλική τράπεζα. Ἄν καί καθένας ἀπό τούς προσκεκλημένους προβάλλει τήν δική του δικαιολογία καί ἀρνεῖται τήν πρόσκληση, οὐσιαστικά ὅλοι ἐνεργοῦν πανομοιότυπα. Ὁ ἕνας ἀγόρασε κάποιο χωράφι καί θέλει νά πάη νά τό δῆ, νά χαρῆ τήν ἀγορά καί νά ἀπολαύση τήν αὔξηση τῆς περιουσίας του. Ἆρα δέν ἔχει χρόνο νά χάση καί διάθεση νά μετάσχη σέ κάποια κοινή ἐκδήλωση. Ὁ δεύτερος «ζεύγη βοῶν ἠγόρασε πέντε» καί θέλει νά πάη νά τά δοκιμάση, μήπως τόν ἐξαπάτησε ὁ πωλητής καί θιγοῦν τά οἰκονομικά του συμφέροντα. Ὁ τρίτος προβάλλει τήν δικαιολογία τοῦ γάμου του καί θεωρεῖ ἀδιανόητο νά χάση τήν προσωπική του χαρά καί νά μοιρασθῆ τήν εὐτυχία του μέ τούς ἄλλους. Καί οἱ τρεῖς καταλήγουν στήν ἴδια ἀπάντηση: «Ἔχε με παρῃτημένον». Βέβαια, στό τέλος, ὁ Ἄρχοντας θά προβάλη τήν ἀρνητική του στάση ἔναντι ὅλων αὐτῶν καί θά πῆ ὅτι «οὐδεὶς τῶν ἀνδρῶν ἐκείνων τῶν κεκλημένων γεύσεταί μου τοῦ δείπνου».
Μετά τήν ἄρνηση τῶν κεκλημένων, μᾶς λέει ἡ παραβολή, ὁ Ἄρχοντας στέλνει τούς ὑπηρέτες του στίς πλατεῖες καί στά σοκάκια τῆς πόλεως γιά νά καλέση ὅλους τούς ταπεινούς καί περιφρονημένους τῆς ζωῆς. Τούς ἀσήμαντους, τούς ἀσθενεῖς καί τούς περιθωριακούς, θά λέγαμε, τῆς ζωῆς. Γιά νά γεμίση τό σπίτι καί νά ἐκπληρωθῆ ὁ σκοπός τοῦ δείπνου.
Τό μήνυμα πού μᾶς δίνει ἡ παραβολή αὐτή εἶναι ἡ ἄσκηση αὐστηρῆς κριτικῆς πρός τούς ἄρχοντες καί πλουσίους, πρός τούς αὐτάρκεις καί ἐγωκεντρικούς, οἱ ὁποῖοι προτάσσουν τίς προσωπικές τους προτιμήσεις ἔναντι τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ καί αὐτονομοῦν τήν ζωή τους, ἀδιαφορώντας γιά τίς συνέπειες διασπάσεως τῆς κοινωνικῆς συνοχῆς. Ἀπό τήν ἄλλη πλευρά στέλνεται μήνυμα ἀνακούφισης πρός τούς μικρούς καί περιφρονημένους ὅτι ἡ ζωή δέν τελειώνει στά ἀδιέξοδα τοῦ παρόντος καί ὅτι ὁ Θεός δέν ἔχει πεῖ ἀκόμη τήν τελευταία του λέξη. Καί ὑπάρχουν πολλοί πού δέν μποροῦν νά φαντασθοῦν ἄξιους τούς ἑαυτούς τους μιᾶς θείας ἀγάπης καί ὑψηλῆς βασιλικῆς φιλοξενίας. Εἶναι ἐκ φύσεως ταπεινοί. Ποτέ δέν προβάλλουν αἰτήματα καί εἶναι φειδωλοί στίς φιλοφρονήσεις. Τελικά, ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ εἶναι γι᾿ αὐτούς τούς σεμνούς καί ταπεινούς τῇ καρδίᾳ.
Ἡ τιμή τῆς μετοχῆς στό δεῖπνο δίνεται στούς ταπεινούς, πού ποτέ δέν περίμεναν μιά τέτοια πρόσκληση. Καί ὁ ἐκλεκτός λαός τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, πού κλήθηκε νά ὑποδεχθῆ καί νά καταξιωθῆ νά ἰδῆ τήν ἔλευση τοῦ Μεσσία Χριστοῦ καί νά γίνη μέτοχος καί συνδαιτημόνας στό μέγα δεῖπνο τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ, λόγῳ τῆς ἄρνησής του, ἀπορρίφθηκε καί δόθηκε ἡ τιμή αὐτή στά Ἔθνη.
Τό μέγα δεῖπνο εἶναι ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Σ᾿ αὐτήν καλεῖ ὁ Θεός ὅλους τούς ἀνθρώπους διά τοῦ Μονογενοῦς Υἱοῦ Του. Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός ἦρθε κοντά μας γιά νά μαζέψη «εἰς ἕν» τά διασκορπισμένα παιδιά τοῦ Θεοῦ. Ἐκεῖνος μᾶς ὑποσχέθηκε τό δικαίωμα νά τρῶμε καί νά πίνουμε στό τραπέζι Του. Ἡ εἴσοδός μας στήν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ προϋποθέτει τήν ἔνταξή μας στό Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Ὡς μέλη τῆς Ἐκκλησίας, μποροῦμε νά συμμετέχουμε στό τραπέζι τῆς Θείας Εὐχαριστίας. Νά κοινωνοῦμε τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ. Ἡ Θεία Εὐχαριστία εἶναι τό «Κυριακόν καί μέγα Δεῖπνον». Αἰῶνες τώρα στρώνεται τό θεϊκό τραπέζι. Κάθε Κυριακή ὁ Κύριος μᾶς καλεῖ στό μεγάλο Του δεῖπνο καί ἐμεῖς δέν ἀνταποκρινόμαστε. Περιφρονοῦμε τήν μεγάλη τιμή νά παρακαθήσουμε στό θεϊκό τραπέζι, ἐπιστρατεύοντας διάφορες δικαιολογίες, ὅπως οἱ καλεσμένοι τῆς παραβολῆς. Ἐνῶ εἴμαστε κλητοί, δέν θέλουμε νά γίνουμε ἐκλεκτοί.
Ἀδελφοί μου, ἡ πρόσκληση ἐκ μέρους τοῦ Θεοῦ ἔχει γίνει πρός ὅλους μας προσωπικά διά τοῦ Χριστοῦ, χωρίς διακρίσεις καί ἐκλεκτικές προτιμήσεις. Ἀπό δῶ καί πέρα ἐξαρτᾶται ἀπό τήν δική μας ἀνταπόκριση. Ἄν θέλουμε νά ἀνήκουμε στούς ἐκλεκτούς τοῦ Θεοῦ, ἄς ἀποδεχθοῦμε τήν πρόσκληση, ἀκολουθώντας τήν πορεία τῆς ἀρετῆς, τῆς ἁγιότητας, τῆς σεμνότητας καί τῆς ταπείνωσης. ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου