ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ
23 Δεκεμβρίου 2001
Ἡ σημερινή Κυριακή, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, ὀνομάζεται ἀπό τήν Ἐκκλησία μας «Κυριακή πρό τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως». Ἔρχεται ἡ μεγάλη γιορτή τῶν Χριστουγέννων καί ἡ Περικοπή πού ἀκούσαμε σήμερα στό Ἱερό Εὐαγγέλιο ἦταν σχετική μέ τήν γιορτή αὐτή.
Πολλά ὀνόματα ἀκούσαμε σήμερα στό Εὐαγγέλιο. Γιατί; Γιατί τά ὀνόματα αὐτά περικλείουν ὅλη τήν Παλαιά Διαθήκη. Καί ὅλη Παλαιά Διαθήκη καταλήγει στόν Ἰησοῦ Χριστό πού Τόν ἀκούσαμε τελευταῖο στόν σημερινό κατάλογο τῶν ὀνομάτων.
Ὅλη ἡ Παλαιά Διαθήκη προσεύχεται καί λέει «Ἔλα, ἔλα, Μεσσία». Καί ἡ σημερινή εὐαγγελική Περικοπή, ἀπαντώντας στήν γεμάτη λαχτάρα προσευχή τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, λέει ὅτι ἦρθε ὁ Μεσσίας, πού ἀνέμεναν γενεές γενεῶν.
Σέ τρεῖς σειρές χωρίζει ὁ Εὐαγγελιστής Ματθαῖος τόν γενεαλογικό κατάλογο τοῦ Χριστοῦ πού ἀκούσαμε σήμερα, μέ δεκατέσσερα ὀνόματα κάθε σειρά. Καί κάθε σειρά ἀντιστοιχεῖ σέ μία ἐποχή τῆς ἰσραηλιτικῆς ἱστορίας. Ἡ πρώτη ἐποχή, ἀπό τόν Ἀβραάμ μέχρι τή βασιλεία τοῦ Δαυΐδ, ἦταν ἡ περίοδος τῶν Πατριαρχῶν καί τῶν Κριτῶν μέ δημοκρατικό τό πολίτευμα. Ἡ δεύτερη ἐποχή, ἀπό τόν Δαυΐδ μέχρι τήν αἰχμαλωσία στήν Βαβυλώνα, ἦταν ἡ περίοδος τῶν Βασιλέων. Καί ἡ τρίτη ἐποχή, ἀπό τήν αἰχμαλωσία στήν Βαβυλώνα μέχρι τόν Ἰησοῦ Χριστό, ἦταν ἀπολυταρχική περίοδος, δουλεία σέ ξένους δικτάτορες. Ἀλλά οὔτε τό δημοκρατικό πολίτευμα, οὔτε ἡ Βασιλεία, οὔτε ἡ δικτατορία ἔσωσαν τόν κόσμο. Οἱ πολιτικές καταστάσεις, ἀδελφοί μου, δέν φέρνουν τήν σωτηρία. Ἡ σωτηρία ἦρθε μόνο ἀπό τόν Ἰησοῦ Χριστό, γι᾿ αὐτό καί λέγεται ΙΗΣΟΥΣ, πού σημαίνει ΣΩΤΗΡΑΣ.
Ἀπό τί μᾶς ἔσωσε ὁ Χριστός, ἀδελφοί μου; Μᾶς ἔσωσε ἀπό τήν ἁμαρτία, τή φθορά καί τό θάνατο: Ἀπό τά ἀποτελέσματα, δηλαδή, τοῦ προπατορικοῦ ἁμαρτήματος.
Ὁ βαθύτερος Λόγος, γιά τόν ὁποῖο ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ ἔγινε Ἄνθρωπος ἦταν γιά νά κάνει τόν ἄνθρωπο Θεό!
Εἶναι δυνατόν ὁ ἄνθρωπος νά γίνει Θεός; Εἶναι, γιατί ὁ Θεός ἔγινε ἄνθρωπος! Ἡ θέωση, ἀδελφοί μου, ἡ ἕνωση δηλαδή τῆς φύσης μας μέ τήν θεία φύση εἶναι ὁ σκοπός, γιά τόν ὁποῖο πλαστήκαμε, εἶναι ὁ ὑψηλός προορισμός μας. Γι᾿ αὐτό σαρκώθηκε ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ, γι᾿ αὐτό στήν θεία Του ὑπόσταση προσέλαβε καί ἕνωσε μέ τήν θεία Του φύση καί τήν ἀνθρώπινη φύση, γιά νά τήν θεραπεύσει, νά τήν ἁγιάσει, νά τήν θεώσει.
Ποῦ ἔγινε αὐτό τό μεγάλο θαῦμα, ἡ σάρκωση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, τό νά ἑνωθεῖ δηλαδή ἡ θεία φύση μέ τήν ἀνθρώπινη;
Ἔγινε στήν κοιλιά τῆς Παρθένου Μαρίας, τῆς Παναγίας, γιά τήν ὁποία μιλοῦσε σήμερα τό Ἱερό Εὐαγγέλιο. Γι᾿ αὐτό καί ἡ Κοιλία τῆς Παναγίας λέγεται «ἐργαστήριον ἑνώσεως τῶν δύο φύσεων».
Καί ποῦ θά γίνει ἡ δική μας θέωση, τό νά ἑνωθεῖ δηλαδή ἡ ἀνθρώπινη φύση μας μέ τήν θεία; Θά γίνει σ᾿ αὐτήν τήν μεγάλη κοιλιά, στήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, πού εἶναι εἰκόνα τῆς Παναγίας, γιατί ὅ,τι λέγεται γιά τήν Παναγία λέγεται καί γιά τήν Ἐκκλησία. Ἐδῶ στήν Ἐκκλησία, ἀδελφοί μου, μέ τήν χάρη τῶν Ἁγίων Μυστηρίων, καθαρίζεται ἡ φύση μας ἀπό τόν ρύπο τῆς ἁμαρτίας καί ἑνώνεται μέ τήν θεία φύση. Ἔτσι πετυχαίνουμε τήν θέωση μέ τόν συνεχῆ ἀγῶνα, ὅπως μᾶς τόν καθορίζουν οἱ Ἅγιοι Πατέρες.
Ἀδελφοί μου! Ὁ Θεός ἔγινε ἄνθρωπος, γιά νά κάνει ἐσένα καί μένα Θεό· Ὄχι βέβαια νά γίνουμε στήν φύση, στήν οὐσία θεοί -αὐτό εἶναι ἀδύνατον- ἀλλά νά γίνουμε θεοί κατά Χάρη, χωρίς νά πάψουμε νά εἴμαστε κατά φύση ἄνθρωποι, ὅπως ὁ Χριστός μας ἔγινε ἄνθρωπος, χωρίς νά πάψει νά εἶναι Θεός κατά φύση. Ἄς μή λησμονοῦμε, ἀδελφοί, αὐτόν τόν ὑψηλό προορισμό μας, γιά τόν ὁποῖο εἴμαστε πλασμένοι. Καί γιά νά τόν πετύχουμε, ἄς εἴμαστε πάντα στήν κοιλιά τῆς Θεοτόκου Ἐκκλησίας, τῆς ἀχράντου, τῆς ὑπερευλογημένης καί ἐνδόξου εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων. ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ.
23 Δεκεμβρίου 2001
Ἡ σημερινή Κυριακή, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, ὀνομάζεται ἀπό τήν Ἐκκλησία μας «Κυριακή πρό τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως». Ἔρχεται ἡ μεγάλη γιορτή τῶν Χριστουγέννων καί ἡ Περικοπή πού ἀκούσαμε σήμερα στό Ἱερό Εὐαγγέλιο ἦταν σχετική μέ τήν γιορτή αὐτή.
Πολλά ὀνόματα ἀκούσαμε σήμερα στό Εὐαγγέλιο. Γιατί; Γιατί τά ὀνόματα αὐτά περικλείουν ὅλη τήν Παλαιά Διαθήκη. Καί ὅλη Παλαιά Διαθήκη καταλήγει στόν Ἰησοῦ Χριστό πού Τόν ἀκούσαμε τελευταῖο στόν σημερινό κατάλογο τῶν ὀνομάτων.
Ὅλη ἡ Παλαιά Διαθήκη προσεύχεται καί λέει «Ἔλα, ἔλα, Μεσσία». Καί ἡ σημερινή εὐαγγελική Περικοπή, ἀπαντώντας στήν γεμάτη λαχτάρα προσευχή τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, λέει ὅτι ἦρθε ὁ Μεσσίας, πού ἀνέμεναν γενεές γενεῶν.
Σέ τρεῖς σειρές χωρίζει ὁ Εὐαγγελιστής Ματθαῖος τόν γενεαλογικό κατάλογο τοῦ Χριστοῦ πού ἀκούσαμε σήμερα, μέ δεκατέσσερα ὀνόματα κάθε σειρά. Καί κάθε σειρά ἀντιστοιχεῖ σέ μία ἐποχή τῆς ἰσραηλιτικῆς ἱστορίας. Ἡ πρώτη ἐποχή, ἀπό τόν Ἀβραάμ μέχρι τή βασιλεία τοῦ Δαυΐδ, ἦταν ἡ περίοδος τῶν Πατριαρχῶν καί τῶν Κριτῶν μέ δημοκρατικό τό πολίτευμα. Ἡ δεύτερη ἐποχή, ἀπό τόν Δαυΐδ μέχρι τήν αἰχμαλωσία στήν Βαβυλώνα, ἦταν ἡ περίοδος τῶν Βασιλέων. Καί ἡ τρίτη ἐποχή, ἀπό τήν αἰχμαλωσία στήν Βαβυλώνα μέχρι τόν Ἰησοῦ Χριστό, ἦταν ἀπολυταρχική περίοδος, δουλεία σέ ξένους δικτάτορες. Ἀλλά οὔτε τό δημοκρατικό πολίτευμα, οὔτε ἡ Βασιλεία, οὔτε ἡ δικτατορία ἔσωσαν τόν κόσμο. Οἱ πολιτικές καταστάσεις, ἀδελφοί μου, δέν φέρνουν τήν σωτηρία. Ἡ σωτηρία ἦρθε μόνο ἀπό τόν Ἰησοῦ Χριστό, γι᾿ αὐτό καί λέγεται ΙΗΣΟΥΣ, πού σημαίνει ΣΩΤΗΡΑΣ.
Ἀπό τί μᾶς ἔσωσε ὁ Χριστός, ἀδελφοί μου; Μᾶς ἔσωσε ἀπό τήν ἁμαρτία, τή φθορά καί τό θάνατο: Ἀπό τά ἀποτελέσματα, δηλαδή, τοῦ προπατορικοῦ ἁμαρτήματος.
Ὁ βαθύτερος Λόγος, γιά τόν ὁποῖο ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ ἔγινε Ἄνθρωπος ἦταν γιά νά κάνει τόν ἄνθρωπο Θεό!
Εἶναι δυνατόν ὁ ἄνθρωπος νά γίνει Θεός; Εἶναι, γιατί ὁ Θεός ἔγινε ἄνθρωπος! Ἡ θέωση, ἀδελφοί μου, ἡ ἕνωση δηλαδή τῆς φύσης μας μέ τήν θεία φύση εἶναι ὁ σκοπός, γιά τόν ὁποῖο πλαστήκαμε, εἶναι ὁ ὑψηλός προορισμός μας. Γι᾿ αὐτό σαρκώθηκε ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ, γι᾿ αὐτό στήν θεία Του ὑπόσταση προσέλαβε καί ἕνωσε μέ τήν θεία Του φύση καί τήν ἀνθρώπινη φύση, γιά νά τήν θεραπεύσει, νά τήν ἁγιάσει, νά τήν θεώσει.
Ποῦ ἔγινε αὐτό τό μεγάλο θαῦμα, ἡ σάρκωση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, τό νά ἑνωθεῖ δηλαδή ἡ θεία φύση μέ τήν ἀνθρώπινη;
Ἔγινε στήν κοιλιά τῆς Παρθένου Μαρίας, τῆς Παναγίας, γιά τήν ὁποία μιλοῦσε σήμερα τό Ἱερό Εὐαγγέλιο. Γι᾿ αὐτό καί ἡ Κοιλία τῆς Παναγίας λέγεται «ἐργαστήριον ἑνώσεως τῶν δύο φύσεων».
Καί ποῦ θά γίνει ἡ δική μας θέωση, τό νά ἑνωθεῖ δηλαδή ἡ ἀνθρώπινη φύση μας μέ τήν θεία; Θά γίνει σ᾿ αὐτήν τήν μεγάλη κοιλιά, στήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, πού εἶναι εἰκόνα τῆς Παναγίας, γιατί ὅ,τι λέγεται γιά τήν Παναγία λέγεται καί γιά τήν Ἐκκλησία. Ἐδῶ στήν Ἐκκλησία, ἀδελφοί μου, μέ τήν χάρη τῶν Ἁγίων Μυστηρίων, καθαρίζεται ἡ φύση μας ἀπό τόν ρύπο τῆς ἁμαρτίας καί ἑνώνεται μέ τήν θεία φύση. Ἔτσι πετυχαίνουμε τήν θέωση μέ τόν συνεχῆ ἀγῶνα, ὅπως μᾶς τόν καθορίζουν οἱ Ἅγιοι Πατέρες.
Ἀδελφοί μου! Ὁ Θεός ἔγινε ἄνθρωπος, γιά νά κάνει ἐσένα καί μένα Θεό· Ὄχι βέβαια νά γίνουμε στήν φύση, στήν οὐσία θεοί -αὐτό εἶναι ἀδύνατον- ἀλλά νά γίνουμε θεοί κατά Χάρη, χωρίς νά πάψουμε νά εἴμαστε κατά φύση ἄνθρωποι, ὅπως ὁ Χριστός μας ἔγινε ἄνθρωπος, χωρίς νά πάψει νά εἶναι Θεός κατά φύση. Ἄς μή λησμονοῦμε, ἀδελφοί, αὐτόν τόν ὑψηλό προορισμό μας, γιά τόν ὁποῖο εἴμαστε πλασμένοι. Καί γιά νά τόν πετύχουμε, ἄς εἴμαστε πάντα στήν κοιλιά τῆς Θεοτόκου Ἐκκλησίας, τῆς ἀχράντου, τῆς ὑπερευλογημένης καί ἐνδόξου εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων. ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου