(14-12-2008)
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΛΟΥΚΑ
Ἡ σημερινή Κυριακή τῶν Ἁγίων Προπατόρων μᾶς τοποθετεῖ στήν τελική εὐθεῖα τῆς ὑποδοχῆς τῆς μεγάλης Ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων. Ἡ Ἐκκλησία, σήμερα, τιμᾶ καί γεραίρει τούς ἀνθρώπους ἐκείνους τῆς Ἱερᾶς Ἱστορίας, τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, πού δέχθηκαν τήν κλήση τοῦ Θεοῦ, γιά νά γίνουν συνεργοί στό μυστήριο τῆς ἐν Χριστῷ σωτηρίας ὅλων τῶν ἀνθρώπων.
Τό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα πού ἀκούσαμε μᾶς παραπέμπει στήν φανέρωση τοῦ Χριστοῦ, «τῆς ζωῆς ἡμῶν». Ὁ Χριστός τώρα βρίσκεται μέσα στόν «νέον ἄνθρωπο», «πού ἀνανεώνεται συνεχῶς, σύμφωνα μέ τήν εἰκόνα τοῦ Δημιουργοῦ Του, ὥστε νά φθάση στήν τέλεια γνώση τοῦ Θεοῦ». Ἀλλά καί τό πρακτικό περιεχόμενο τῆς περικοπῆς ταιριάζει ἄριστα μέ τούς στόχους τῆς προεόρτιας αὐτῆς περιόδου, τήν πνευματική προετοιμασία, δηλαδή, τῶν πιστῶν γιά τήν ἐρχόμενη μεγάλη Ἑορτή τῶν Χριστουγέννων.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος λέγει: «Ὅταν θά φανερωθῆ ὁ Χριστός, πού αὐτός εἶναι ἡ ζωή μας, τότε καί σεῖς θά φανερωθῆτε μαζί μ᾿ Αὐτόν δοξασμένοι». Ἡ καινούργια ζωή κάθε Χριστιανοῦ ἐκπορεύεται ἀπό ἕνα συγκλονιστικό γεγονός, τή συμμετοχή στό θάνατο καί στήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ. Αὐτό τό γεγονός πού ζῆ μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ ὁ κάθε ἀναγεννημένος πιστός ἀποτελεῖ τήν ἀφετηρία τῆς καινούργιας ζωῆς. Αὐτή ἡ ζωή ξεκινᾶ ἀπό τόν παρόντα κόσμο, ξεκινᾶ μέ τό Βάπτισμα καί εἶναι ζωή κρυμμένη ἀπό τά μάτια τοῦ κόσμου καί ὁρατή μόνο σ᾿ ἐκείνους πού ζοῦν μέ τήν δύναμη τῆς πίστεως. Ὅμως στήν πληρότητα καί ὅλο τό μεγαλεῖο της ἡ ζωή τοῦ Χριστοῦ θά βιωθῆ ὄχι στόν παρόντα κόσμο, ἀλλά στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ κατά τήν Δευτέρα καί ἔνδοξη Παρουσία Του.
Ὁ Χριστός εἶναι ἡ ζωή τῶν πιστῶν. Ἡ ἑνότητα καί κοινωνία τοῦ πιστοῦ μέ τόν Χριστό εἶναι ἡ ἐγγύηση τῆς ἀληθινῆς ζωῆς, ἀφοῦ, ὅπως ὁ Ἴδιος διεκήρυξε, ἦρθε στόν κόσμο «ἵνα ζωὴν ἔχωμεν». Ὁ Χριστός καλεῖ τόν ἄνθρωπο νά ἀποδεχθῆ τήν ἀγάπη Του καί τήν δωρεά τῆς ἀφθάρτου καί αἰωνίου ζωῆς. Σ᾿ αὐτή τήν πρόσκληση τοῦ Κυρίου ὁ ἄνθρωπος ἀπάντησε ἐντελῶς ἄστοχα μέ τήν ἀνυπακοή στό θέλημά Του καί τήν διάπραξη τῆς ἁμαρτίας. Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἡ διάσπαση τῆς σχέσεως τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό.
Ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἐξοπλισμένος ἀπό τόν Θεό μέ τήν ἐλευθερία, μέ τό αὐτεξούσιο, ὥστε μέ τή σωστή ἤ μή λειτουργία του νά μπορῆ νά ἀνυψωθῆ στό ἐπίπεδο τοῦ Θεοῦ ἤ καί ἀντιθέτως νά πέση στό ἐπίπεδο τῶν ἀνοήτων κτηνῶν καί νά ὁμοιωθῆ μέ αὐτά. Ἔτσι ὁ ἄνθρωπος παραμορφώνει ὅλα τά ἱερά του φρονήματα σέ γήϊνα φρονήματα τῆς σαρκός καί κυριεύεται ἀπό τόν ἐγωϊσμό, τήν φιλαυτία, τό μῖσος, τήν καταστροφή καί τήν φιληδονία.
Τό θεμελιῶδες γνώρισμα τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς εἶναι ἡ νέκρωση τῶν διαφόρων παθῶν, ἀφοῦ, παρά τήν ἀναγέννησή μας μέ τό Βάπτισμα, βρισκόμαστε πολλές φορές ὑπό τήν ἐπήρεια τοῦ πονηροῦ καί τῶν δυνάμεων τοῦ ἁμαρτωλοῦ κόσμου.
Γι᾿ αὐτό ὁ Παῦλος μᾶς λέει ὅτι εἶναι ἀπαραίτητο νά νεκρώσουμε τό γήϊνο φρόνημα τῆς σάρκας, πού ἀνακεφαλαιώνεται στή πορνεία, τήν ἀκαθαρσία, τό πάθος, τήν κακή ἐπιθυμία, τήν πλεονεξία, τήν ὀργή, τόν θυμό, τήν κακία, τήν βλασφημία, τήν αἰσχρολογία, τό ψεῦδος. Ὅλες αὐτές οἱ ἁμαρτίες μᾶς ρίχνουν στό χῶρο τῆς εἰδωλολατρίας. Μέ τήν πλεονεξία ὁ ἄνθρωπος τοποθετεῖ στή θέση τοῦ ἀπουσιάζοντος Θεοῦ τά ὑλικά ἀγαθά καί τά λατρεύει. Μέ τά σαρκικά ἁμαρτήματα ἔχουμε τήν θεοποίηση τῆς σάρκας, πού ἔχει εὐτελίσει καί ἔχει ὑποβιβάσει τόν ἄνθρωπο στό ἐπίπεδο τῶν ἀλόγων ζώων.
Ὁ Χριστιανός ὀφείλει νά πεθάνη. Νά πεθάνη γιά τήν ἁμαρτία. Νά νεκρώση τό φρόνημα τῆς σάρκας. Νά σκοτώση τά πάθη πού φωλιάζουν στήν καρδιά του. Ὁ Ἀπόστολος καλεῖ τόν ἄνθρωπο νά ἐγκαταλείψη τίς ἀπαράδεκτες πράξεις καί ἐνέργειες τοῦ παλαιοῦ ἀνθρώπου, νά ἀπεκδυθῆ, δηλαδή, τήν ἁμαρτία καί νά ἐνδυθῆ τόν νέο ἄνθρωπο, ἐκεῖνον πού διαρκῶς ἀνανεώνεται ἐν Χριστῷ.
Ὅλη αὐτή ἡ πραγματικότητα γιά τήν ἔνδυση τοῦ νέου ἀνθρώπου μέ τόν Χριστό πραγματοποιεῖται στόν λειτουργικό χῶρο τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅπου ὁ Κύριος εἶναι «ὁ προσφέρων καὶ προσφερόμενος, ὁ προσδεχόμενος καὶ διαδιδόμενος». Μέ τήν μετοχή του ὁ ἄνθρωπος στά ἱερά Μυστήρια καί συγκεκριμένα μέ τό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας, μπορεῖ νά φθάση στήν ἐπίγνωση τοῦ Θεοῦ καί τοῦ θελήματός Του καί νά γίνη ἔτσι ζωντανό μέλος τοῦ σώματος τῆς Ἐκκλησίας, ὅπου «τὰ πάντα καὶ ἐν πᾶσι Χριστός».
Ἀδελφοί μου, ὁ ὕψιστος σκοπός τῆς ὑπάρξεώς μας εἶναι νά ζήσουμε τήν καινούργια ζωή τοῦ Χριστοῦ. Γιά νά γίνη ὅμως αὐτό, πρέπει νά νεκρωθοῦμε. Ὁ Κύριος ἀναστήθηκε, ἀφοῦ πρῶτα πέθανε πάνω στό Σταυρό. Κι ἐμεῖς, γιά νά γίνουμε μέτοχοι τῆς αἰώνιας ζωῆς καί κληρονόμοι τῆς ἄρρητης δόξας Του, εἶναι ἀνάγκη πρῶτα νά συμμετάσχουμε στό Πάθος καί τόν θάνατό Του, πεθαίνοντας γιά τήν ἁμαρτία.
Αὐτός εἶναι ὁ μοναδικός δρόμος, γιά νά φανερωθῆ ὁ καθένας μας «σὺν τῷ Χριστῷ ἐν δόξῃ». ΑΜΗΝ.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΛΟΥΚΑ
Ἡ σημερινή Κυριακή τῶν Ἁγίων Προπατόρων μᾶς τοποθετεῖ στήν τελική εὐθεῖα τῆς ὑποδοχῆς τῆς μεγάλης Ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων. Ἡ Ἐκκλησία, σήμερα, τιμᾶ καί γεραίρει τούς ἀνθρώπους ἐκείνους τῆς Ἱερᾶς Ἱστορίας, τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, πού δέχθηκαν τήν κλήση τοῦ Θεοῦ, γιά νά γίνουν συνεργοί στό μυστήριο τῆς ἐν Χριστῷ σωτηρίας ὅλων τῶν ἀνθρώπων.
Τό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα πού ἀκούσαμε μᾶς παραπέμπει στήν φανέρωση τοῦ Χριστοῦ, «τῆς ζωῆς ἡμῶν». Ὁ Χριστός τώρα βρίσκεται μέσα στόν «νέον ἄνθρωπο», «πού ἀνανεώνεται συνεχῶς, σύμφωνα μέ τήν εἰκόνα τοῦ Δημιουργοῦ Του, ὥστε νά φθάση στήν τέλεια γνώση τοῦ Θεοῦ». Ἀλλά καί τό πρακτικό περιεχόμενο τῆς περικοπῆς ταιριάζει ἄριστα μέ τούς στόχους τῆς προεόρτιας αὐτῆς περιόδου, τήν πνευματική προετοιμασία, δηλαδή, τῶν πιστῶν γιά τήν ἐρχόμενη μεγάλη Ἑορτή τῶν Χριστουγέννων.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος λέγει: «Ὅταν θά φανερωθῆ ὁ Χριστός, πού αὐτός εἶναι ἡ ζωή μας, τότε καί σεῖς θά φανερωθῆτε μαζί μ᾿ Αὐτόν δοξασμένοι». Ἡ καινούργια ζωή κάθε Χριστιανοῦ ἐκπορεύεται ἀπό ἕνα συγκλονιστικό γεγονός, τή συμμετοχή στό θάνατο καί στήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ. Αὐτό τό γεγονός πού ζῆ μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ ὁ κάθε ἀναγεννημένος πιστός ἀποτελεῖ τήν ἀφετηρία τῆς καινούργιας ζωῆς. Αὐτή ἡ ζωή ξεκινᾶ ἀπό τόν παρόντα κόσμο, ξεκινᾶ μέ τό Βάπτισμα καί εἶναι ζωή κρυμμένη ἀπό τά μάτια τοῦ κόσμου καί ὁρατή μόνο σ᾿ ἐκείνους πού ζοῦν μέ τήν δύναμη τῆς πίστεως. Ὅμως στήν πληρότητα καί ὅλο τό μεγαλεῖο της ἡ ζωή τοῦ Χριστοῦ θά βιωθῆ ὄχι στόν παρόντα κόσμο, ἀλλά στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ κατά τήν Δευτέρα καί ἔνδοξη Παρουσία Του.
Ὁ Χριστός εἶναι ἡ ζωή τῶν πιστῶν. Ἡ ἑνότητα καί κοινωνία τοῦ πιστοῦ μέ τόν Χριστό εἶναι ἡ ἐγγύηση τῆς ἀληθινῆς ζωῆς, ἀφοῦ, ὅπως ὁ Ἴδιος διεκήρυξε, ἦρθε στόν κόσμο «ἵνα ζωὴν ἔχωμεν». Ὁ Χριστός καλεῖ τόν ἄνθρωπο νά ἀποδεχθῆ τήν ἀγάπη Του καί τήν δωρεά τῆς ἀφθάρτου καί αἰωνίου ζωῆς. Σ᾿ αὐτή τήν πρόσκληση τοῦ Κυρίου ὁ ἄνθρωπος ἀπάντησε ἐντελῶς ἄστοχα μέ τήν ἀνυπακοή στό θέλημά Του καί τήν διάπραξη τῆς ἁμαρτίας. Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἡ διάσπαση τῆς σχέσεως τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό.
Ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἐξοπλισμένος ἀπό τόν Θεό μέ τήν ἐλευθερία, μέ τό αὐτεξούσιο, ὥστε μέ τή σωστή ἤ μή λειτουργία του νά μπορῆ νά ἀνυψωθῆ στό ἐπίπεδο τοῦ Θεοῦ ἤ καί ἀντιθέτως νά πέση στό ἐπίπεδο τῶν ἀνοήτων κτηνῶν καί νά ὁμοιωθῆ μέ αὐτά. Ἔτσι ὁ ἄνθρωπος παραμορφώνει ὅλα τά ἱερά του φρονήματα σέ γήϊνα φρονήματα τῆς σαρκός καί κυριεύεται ἀπό τόν ἐγωϊσμό, τήν φιλαυτία, τό μῖσος, τήν καταστροφή καί τήν φιληδονία.
Τό θεμελιῶδες γνώρισμα τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς εἶναι ἡ νέκρωση τῶν διαφόρων παθῶν, ἀφοῦ, παρά τήν ἀναγέννησή μας μέ τό Βάπτισμα, βρισκόμαστε πολλές φορές ὑπό τήν ἐπήρεια τοῦ πονηροῦ καί τῶν δυνάμεων τοῦ ἁμαρτωλοῦ κόσμου.
Γι᾿ αὐτό ὁ Παῦλος μᾶς λέει ὅτι εἶναι ἀπαραίτητο νά νεκρώσουμε τό γήϊνο φρόνημα τῆς σάρκας, πού ἀνακεφαλαιώνεται στή πορνεία, τήν ἀκαθαρσία, τό πάθος, τήν κακή ἐπιθυμία, τήν πλεονεξία, τήν ὀργή, τόν θυμό, τήν κακία, τήν βλασφημία, τήν αἰσχρολογία, τό ψεῦδος. Ὅλες αὐτές οἱ ἁμαρτίες μᾶς ρίχνουν στό χῶρο τῆς εἰδωλολατρίας. Μέ τήν πλεονεξία ὁ ἄνθρωπος τοποθετεῖ στή θέση τοῦ ἀπουσιάζοντος Θεοῦ τά ὑλικά ἀγαθά καί τά λατρεύει. Μέ τά σαρκικά ἁμαρτήματα ἔχουμε τήν θεοποίηση τῆς σάρκας, πού ἔχει εὐτελίσει καί ἔχει ὑποβιβάσει τόν ἄνθρωπο στό ἐπίπεδο τῶν ἀλόγων ζώων.
Ὁ Χριστιανός ὀφείλει νά πεθάνη. Νά πεθάνη γιά τήν ἁμαρτία. Νά νεκρώση τό φρόνημα τῆς σάρκας. Νά σκοτώση τά πάθη πού φωλιάζουν στήν καρδιά του. Ὁ Ἀπόστολος καλεῖ τόν ἄνθρωπο νά ἐγκαταλείψη τίς ἀπαράδεκτες πράξεις καί ἐνέργειες τοῦ παλαιοῦ ἀνθρώπου, νά ἀπεκδυθῆ, δηλαδή, τήν ἁμαρτία καί νά ἐνδυθῆ τόν νέο ἄνθρωπο, ἐκεῖνον πού διαρκῶς ἀνανεώνεται ἐν Χριστῷ.
Ὅλη αὐτή ἡ πραγματικότητα γιά τήν ἔνδυση τοῦ νέου ἀνθρώπου μέ τόν Χριστό πραγματοποιεῖται στόν λειτουργικό χῶρο τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅπου ὁ Κύριος εἶναι «ὁ προσφέρων καὶ προσφερόμενος, ὁ προσδεχόμενος καὶ διαδιδόμενος». Μέ τήν μετοχή του ὁ ἄνθρωπος στά ἱερά Μυστήρια καί συγκεκριμένα μέ τό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας, μπορεῖ νά φθάση στήν ἐπίγνωση τοῦ Θεοῦ καί τοῦ θελήματός Του καί νά γίνη ἔτσι ζωντανό μέλος τοῦ σώματος τῆς Ἐκκλησίας, ὅπου «τὰ πάντα καὶ ἐν πᾶσι Χριστός».
Ἀδελφοί μου, ὁ ὕψιστος σκοπός τῆς ὑπάρξεώς μας εἶναι νά ζήσουμε τήν καινούργια ζωή τοῦ Χριστοῦ. Γιά νά γίνη ὅμως αὐτό, πρέπει νά νεκρωθοῦμε. Ὁ Κύριος ἀναστήθηκε, ἀφοῦ πρῶτα πέθανε πάνω στό Σταυρό. Κι ἐμεῖς, γιά νά γίνουμε μέτοχοι τῆς αἰώνιας ζωῆς καί κληρονόμοι τῆς ἄρρητης δόξας Του, εἶναι ἀνάγκη πρῶτα νά συμμετάσχουμε στό Πάθος καί τόν θάνατό Του, πεθαίνοντας γιά τήν ἁμαρτία.
Αὐτός εἶναι ὁ μοναδικός δρόμος, γιά νά φανερωθῆ ὁ καθένας μας «σὺν τῷ Χριστῷ ἐν δόξῃ». ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου