ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΜΥΡΟΦΟΡΩΝ
3 Μαΐου 1998
«Διαγενομένου τοῦ Σαββάτου Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ καὶ Μαρία ἡ τοῦ Ἰακώβου καὶ Σαλώμη ἠγόρασαν ἀρώματα ἵνα ἐλθοῦσαι ἀλείψωσιν αὐτόν. καὶ λίαν πρωῒ τῆς μιᾶς σαββάτων ἔρχονται ἐπὶ τὸ μνημεῖον, ἀνατείλαντος τοῦ ἡλίου».
Ἡ Κυριακή, Χριστιανοί μου, ἡ «μία τῶν Σαββάτων», ὅπως τήν ὀνομάζει τό ἱερό Εὐαγγέλιο, μένει καί θά μένει ριζωμένη στή συνείδηση, στήν πίστη καί στή ζωή τῶν χριστιανικῶν λαῶν τοῦ πολιτισμένου κόσμου, σάν τό κέντρο τοῦ συμβατικοῦ χρόνου καί σάν τήν ἀπαρχή τοῦ ἑβδομαδιαίου κύκλου τῆς πνευματικῆς ζωῆς.
Συνδέθηκε ἀκόμα ἡ Κυριακή μέ τήν καινούργια ἐποχή τοῦ κόσμου, τοῦ καινούργιου κόσμου, «τοῦ κόσμου πού ἀπέθανε καί ἐτάφη καί ἀναστήθηκε σέ νέα ζωή», μιά ζωή τῆς «αἰωνίου ἀπαρχή». Εἶναι ἡ πρώτη ἡμέρα τῆς «καινῆς κτίσεως» κατά τήν ὑπόσχεση τοῦ Χριστοῦ μας.
Ἡ «μία τῶν Σαββάτων» εἶναι ἀκόμα δεμένη στή συνείδηση τῶν πιστῶν μέ τή φανέρωση τῆς χριστιανικῆς κοινωνίας καί τήν ἵδρυση τῆς ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς. Ἀπό τήν Κυριακή ἐπήγασαν οἱ παραδόσεις καί τά ἁγνά ἤθη καί τά τίμια ἔθιμα τοῦ λαοῦ μας καί ἐν συνόλῳ ἡ κεχαριτωμένη καί ἀναστάσιμη ζωή τῶν πιστῶν χριστιανῶν.
Καί εἶναι ἀλήθεια πώς ἡ ἀφετηριακή αὐτή ἡμέρα κρύβει μέσα της τήν πεμπτουσία τῆς ἀληθινῆς οὐρανοπολίτικης βιοτῆς, ὅπως αὐτή βιώθηκε στά πρότυπα πού τήν ἱστοροῦν στό σημερινό Εὐαγγέλιο καί ὅπως ἀποκαλύφτηκε ὑποδειγματικά στά γεγονότα πού τή συνθέτουν καί ἐμπειρικά τότε καί διαχρονικά ἔκτοτε.
Πόσες ἀλήθεια πνευματικές μαρτυρίες δέν μᾶς ἀποκαλύπτει ἡ ἡμέρα αὐτή! Ἡ ἀφοσίωση τῶν Μυροφόρων στόν ἀδίκως πάσχοντα Χριστό μας δείχνει, ὄχι μόνο τήν εὐθυκρισία τους, στήν ὁποία τίς ὁδήγησε ἡ ἀληθινή καί γνήσια ἀγάπη, ἀλλά καί τό ἠθικό μεγαλεῖο τοῦ ψυχικοῦ τους κόσμου. Ἡ ἀγγελική ὀπτασία καί τό παράδοξο ἄγγελμα τῆς Ἀναστάσεως εἶναι στή συνέχεια τό φανερό ἀντίδοτο τοῦ Θεοῦ καί τό οὐράνιο δῶρο Του στήν τόλμη καί τήν εὐγένεια τῶν μυροφόρων ὑπάρξεων. Ἡ ἀπάντηση πού δίνει ὁ ἄγγελος στίς τρεῖς μυροφόρες εἶναι ἡ πιό λιτή, ἡ πιό ἐπιγραμματική, ἀλλά καί ἡ πιό ἀποκαλυπτική μαρτυρία: «ἠγέρθη, οὐκ ἔστιν ὧδε· ἴδε ὁ τόπος ὅπου ἔθηκαν αὐτόν».
Μᾶς κάνει ἐντύπωση πραγματικά ἡ ἀπέριττη ἀνακοίνωση τοῦ Ἀγγέλου. Εἶναι σάν νά ἔλεγε τό πιό ἁπλό καί τό πιό φυσικό γεγονός τοῦ κόσμου. Καί ἀληθινά γιά ὅποιον ζεῖ κατά Θεόν καί σκέπτεται τήν παντοδύναμη ἐνέργειά Του τό γεγονός τῆς Ἀναστάσεως χάνει τό στοιχεῖο τῆς παράδοξης ἔκπληξης καί ἀποκτᾶ τή διάσταση τῆς καταξιωμένης ἀπό τό Θεό ἀνθρωποσωτηρίας μέσα ἀπό τή θεολογική μαρτυρία καί ἀποκάλυψη. Οἱ μαθητές πού ζοῦσαν μέσα στόν συναισθηματικό κύκλο τοῦ φόβου καί στή συνειδησιακή ἀπειλή τοῦ θανάτου μένουν ἀπομονωμένοι ἀπό τήν ἐμπειρία τοῦ ἀγγελικοῦ μηνύματος. Οἱ μυροφόρες ὅμως, ἀληθινά ἀφοσιωμένες στήν ἀλήθεια τῆς θεανθρωπίνης παρουσίας τοῦ Χριστοῦ μας καί ἔχοντας τήν τέλεια ἀγάπη στήν καρδιά τους, πού ἐλευθερώνει ἀπό τά δεσμά τῆς ἰδιοτέλειας, φανερώνονται ὁλότελα λυτρωμένες ἀπό τό κράτος τοῦ φόβου. «Ἡ τέλεια ἀγάπη ἔξω βάλλει τόν φόβον» εἶχε ὑποσχεθεῖ ὁ Χριστός μας ὅταν ζοῦσε στή γῆ. Τή γενναιότητα καί εἰλικρίνεια τῆς ψυχῆς τιμᾶ ὁ Θεός, μέ τό νά καταξιώνει τίς μυροφόρες γυναῖκες νά δεχθοῦν αὐτές πρῶτες τό «φαιδρὸν τῆς Ἀναστάσεως κήρυγμα». Αὐτή τή γενναιότητα τῶν καθαρῶν ψυχῶν, στίς ὁποῖες ὁ φόβος καί ἡ ἀτολμία δέν βρίσκει θέση νά θρονιαστεῖ μέσα τους, αὐτές τίς γυναικεῖες ὑπάρξεις καταξιώνει ὁ Κύριος νά γίνουν καί οἱ πρῶτοι κήρυκες τῆς Ἀναστάσεως καί τοῦ «κενοῦ μνημείου».
Ὅλα αὐτά, Χριστιανοί μου, ἔγιναν στούς Ἀποστόλους καί στήν πρώτη Ἐκκλησία σημάδια ζωῆς καί ὑποδείγματα πίστεως. Τήν Κυριακή μαζεύονταν οἱ Χριστιανοί γιά νά μυσταγωγηθοῦν στό γεγονός τῆς Θείας Κοινωνίας, νά λάβουν μέρος στό μυστήριο τῆς σωτηρίας, τελώντας τήν Θεία Εὐχαριστία. Τότε ἄκουγαν τό κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου καί πρόσφεραν τήν εὐγνωμοσύνη τους πρός τόν Θεό καί Κύριο, μέσῳ τῆς ἔμπρακτης ἀγάπης πρός τούς ἀδελφούς των Χριστιανούς.
Στήν Τρωάδα ὁ Ἀπόστολος Παῦλος μιά Κυριακή παρατείνει τό λόγο τῆς οἰκοδομῆς τῶν πνευματικά διψασμένων ψυχῶν ὥς τά μεσάνυχτα. Στούς Κορινθίους προτρέπει ὁ ἴδιος Ἀπόστολος νά μήν ξεχνοῦν τό χρέος τῆς ἀγάπης καί κάθε Κυριακή στή Θεία Λειτουργία νά μαζεύουν χρήματα γιά τούς ἐνδεεῖς. «Ἐν τῇ Κυριακή ἡμέρᾳ» ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης στήν Πάτμο δέχεται τήν Ἀποκάλυψη τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Τήν ἡμέρα αὐτή προφητεύει ὁ ψαλμωδός «ἐποίησεν ὁ Κύριος» καί μᾶς προσκαλεῖ σέ ἀγαλλίαση καί εὐφροσύνη πνευματική, γιατί, τιμώντας την ὅπως τό θέλησε ὁ Θεός, μποροῦμε καί δικαιούμεθα ἀληθινά νά χαιρόμεθα τόν κόσμο τῆς δημιουργίας καί τῆς ζωῆς τῆς ἐν Χριστῷ ἀναδημιουργίας.
Δυστυχῶς ὅμως, Χριστιανοί μου, στίς μέρες μας δέν θά πρέπει νά εἴμαστε εὐχαριστημένοι ἀπό τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο οἱ ἄνθρωποι αἰσθάνονται καί τιμοῦν τήν «μίαν Σαββάτων». Πολλοί, ὄχι μόνο δέν «ἁγιάζουν» τήν ζωή τους, ἀλλά οὔτε καί τήν χαίρονται. Σκοτώνονται ἕξι ἡμέρες στή σκληρή ἐργασία κσί δέν ξέρουν νά ἐκτιμήσουν τήν εὐκαιρία τῆς σωματικῆς ἀναπαύσεως, πού τούς παρέχει ἡ Κυριακή. Καί ἄλλοι κυνηγοῦν τή χαρά σέ ἀμφίβολους δρόμους ψυχαγωγίας καί παιχνιδιοῦ, χωρίς νά αἰσθάνονται τό μεγάλο κακό τοῦ καιροῦ μας πού εἶναι ἡ διάσπαση τῆς πατροπαράδοτης οἰκογενειακῆς χαρᾶς τοῦ λαοῦ μας.
Τί κρῖμα, Χριστιανοί μου, οἱ καμπάνες τῆς Κυριακῆς νά καλοῦν τούς ἀνθρώπους στή χαρά τῆς Ἀναστάσεως καί ἐκεῖνοι νά φεύγουν ταξιδεύοντας σέ βουνά καί λαγκάδια, χωρίς τήν ὑποψία τῆς ἀσέβειας καί ἀχαριστίας πρός τόν Θεόν καί χωρίς τήν ἐπίγνωση τῆς πνευματικῆς ἀφασίας πού τούς δέρνει καί τῆς τραγωδίας τοῦ κινδύνου πού τούς ἀπειλεῖ. Γιά κάτι ἄλλο, Χριστιανοί μου, γιά κάτι καλύτερο ἀπό τήν ἐκδρομή καί τό ποδόσφαιρο ξημερώνει ἡ «μία τῶν Σαββάτων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου