ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΤΑΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΕΩΡΩΝ (18-4-2010)
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΜΥΡΟΦΟΡΩΝ
Τήν περίοδο αὐτή, ἀπό τό Πάσχα μέχρι τήν Πεντηκοστή, τά ἀποστολικά ἀναγνώσματα προέρχονται ἀπό τίς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων. Οἱ Πράξεις εἶναι ἕνα ἀπό τά βιβλία τῆς Καινῆς Διαθήκης, τό ὁποῖο μᾶς πληροφορεῖ γιά τήν ἵδρυση τῆς πρώτης Ἐκκλησίας, τήν ἐξάπλωσή της, τίς ἀποστολικές περιοδεῖες, τούς πρώτους διωγμούς, καθώς καί γιά τήν ζωή τῶν πρώτων Χριστιανῶν.
Ὅπως εἶναι γνωστό, οἱ πρῶτοι Χριστιανοί διακρίνονταν γιά τήν φλογερή πίστη, ἀλλά καί γιά τήν μεγάλη ἀγάπη πού εἶχαν μεταξύ τους. Ἐν τούτοις, ὅπως ἀκούσαμε στήν σημερινή ἀποστολική Περικοπή, παρουσίασαν καί κάποιες ἀνθρώπινες ἀδυναμίες. Ἄν καί εἶχαν ἀποδεχθῆ τήν καινούργια πίστη καί εἶχαν ἐνταχθῆ στό Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας, ἐξακολουθοῦν νά περιβάλλονται ἀπό τήν ἀνθρώπινη ἀτέλεια καί νά ἐπηρεάζονται εἴτε ἀπό τά ἴδια τους τά πάθη, εἴτε ἀπό τίς προκλήσεις τοῦ πονηροῦ. «Καθώς πλήθαιναν οἱ μαθηταί-Χριστιανοί, ἄρχισαν νά παραπονοῦνται οἱ ἑλληνόφωνοι Χριστιανοί ἐναντίον τῶν ἑβραιοφώνων ὅτι παραμελοῦνταν οἱ χῆρες τους στήν καθημερινή διανομή τῶν τροφίμων». Δημιουργήθηκαν, λοιπόν, τά πρῶτα παράπονα ὅτι παραμελοῦσαν τίς χῆρες τῶν ἑλληνοφώνων. Ἴσως ἡ ἀνωμαλία αὐτή νά μήν προερχόταν ἀπό κακή πρόθεση. Ὑπῆρχε ἕνα πλῆθος καί μποροῦσαν νά γίνουν καί λάθη. Δέν φαίνεται, ὅμως, ὅτι ἡ ἀδικία ἔγινε σκόπιμα. Πάντως, ἔγιναν ἀδικίες καί αὐτό εἶναι μιά ἀτέλεια τῆς πρώτης χριστιανικῆς κοινότητας.
Ἀπό τήν πλευρά τῶν ἀδικουμένων ἀκούγονται γογγυσμοί. Εἶναι κι αὐτό μιά ἀδυναμία. Μπορεῖ νά σέ ἀδίκησαν καί νά ἔχης δίκαιο. Τό νά ἀρχίζης, ὅμως, ἀμέσως τά παράπονα καί νά μεμψιμοιρῆς γιά τά λίγα πού δέν ἔλαβες, νά μήν ἀναγνωρίζης καί νά μήν εὐχαριστῆς γιά τά πολλά πού ἔλαβες, εἶναι κι αὐτό ἀδυναμία. Ὁ φθόνος καί ἡ πλεονεξία εἶναι πάθη πού προσβάλλουν τίς καρδιές ὅλων τῶν ἀνθρώπων, πλουσίων καί πτωχῶν.
Καί στίς καλύτερες χριστιανικές κοινωνίες εἶναι δυνατόν νά δημιουργηθοῦν πραγματικές ἀφορμές γιά παράπονα. Μήν εἴμαστε, ὅμως, μεμψίμοιροι καί μήν ἐπικρίνουμε τά πάντα χωρίς πνεῦμα ἐπιείκειας. Ἡ Ἐκκλησία δέν εἶναι κοινωνία καθαρῶν καί τελείων, ἀλλά ἰατρεῖο ἀδυνάτων. Ἡ Ἐκκλησία δέν ἀποτελεῖται ἀπό Ἀγγέλους, ἀλλά ἀπό ἀνθρώπους, ἀπογόνους τοῦ Ἀδάμ, οἱ ὁποῖοι δέν εἶναι τέλειοι, ἀλλά μέ τήν χάρη τοῦ Θεοῦ ἀγωνίζονται νά γίνουν καλύτεροι. Τά παράπονα καί οἱ δυσαρέσκειες τῶν Χριστιανῶν τῆς πρώτης Ἱεροσολυμιτικῆς κοινότητας, πού ἀναφέρονται στήν περικοπή, ἔρχονται νά πιστοποιήσουν καί τήν ἀνθρώπινη πλευρά τῆς Ἐκκλησίας, κάτι πού συχνά ξεχνοῦμε καί γι᾿ αὐτό εὔκολα σκανδαλιζόμαστε ἀπό τίς ἀδυναμίες πού παρατηροῦνται στόν ἐκκλησιαστικό χῶρο.
Ταυτόχρονα, ἡ ἑνότητα καί ἡ σύμπνοια τῶν Ἀποστόλων καί τοῦ χριστιανικοῦ λαοῦ, ἡ ἀξιολογική ἱεράρχηση τῶν ἐπί μέρους στοιχείων πού συνθέτουν τήν ἐκκλησιαστική ζωή (προσευχή, κήρυγμα, φιλανθρωπία), ὁ τρόπος καί ἡ ἐπιλογή τῶν μελῶν πού ἀναδέχονται τά διάφορα λειτουργήματα καί ἡ κυρίαρχη θέση τῶν Ἀποστόλων στή ζωή τῆς κοινότητας πιστοποιοῦν τήν παρουσία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στήν Ἐκκλησία, πού τήν ἐλευθερώνει ἀπό τίς δυσκολίες. Καί πράγματι, οἱ μικρές ἀνωμαλίες στήν πρώτη Ἐκκλησία γρήγορα τακτοποιήθηκαν.
Οἱ Ἀπόστολοι ἔβλεπαν νά διατρέχουν τόν κίνδυνο νά ἀπορροφηθοῦν ἀπό τό ἔργο τῆς διακονίας τῶν τραπεζῶν καί ἔτσι νά παραμελήσουν τήν κύρια ἀποστολή τους, πού εἶναι τό κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου. Οἱ «πλήρεις Πνεύματος Ἁγίου» Ἀπόστολοι ἐνήργησαν μέ σοφία, ἀλλά καί δικαιοσύνη. Δέν ἐπιλύουν μόνοι τους τό πρόβλημα, ἀλλά τό θέτουν ὑπ᾿ ὄψιν ὁλοκλήρου τοῦ Σώματος τῆς Ἐκκλησίας καί ζητοῦν ἐνεργό συμμετοχή ὅλων τῶν πιστῶν στήν ἀντιμετώπισή του. Καί ἀναθέτουν τήν ἐπιλογή τῶν ἑπτά διακόνων στό συναγμένο πλῆθος, κρατώντας ὡς δική τους ἁρμοδιότητα τήν χειροτονία. Ὁ σκοπός τῆς ἐκλογῆς τῶν ἑπτά διακόνων εἶναι ἡ διακονία τῶν χηρῶν καί τῶν πτωχῶν, ὥστε οἱ Ἀπόστολοι νά παραμένουν ἀπερίσπαστοι στό ἔργο τοῦ κηρύγματος. Πρωταρχική σημασία εἶχε ἡ προσευχή καί ἡ διακονία τοῦ λόγου. Ἀντίθετα, ἡ διακονία τῶν τραπεζῶν ἦταν ἔργο δευτερεύουσας σημασίας. Ἡ προσευχή καί ἡ διακονία τοῦ λόγου ἀπετέλεσαν, ἀπό τά πρῶτα χρόνια τῆς Ἐκκλησίας, δύο βασικούς θεσμούς τῆς ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς. Μέ τήν διακονία τοῦ λόγου ὁ Θεός μιλοῦσε στόν λαό Του καί μέ τήν κοινή προσευχή ἡ συναγμένη Ἐκκλησία ἐπικοινωνοῦσε καί ἑνωνόταν μέ τόν Κύριό της. Ἔτσι, δέν ἄργησε νά φανῆ ἡ καρποφορία. Μέ τήν ἐξάπλωση τοῦ κηρύγματος αὐξανόταν στά Ἱεροσόλυμα καί ὁ ἀριθμός τῶν Χριστιανῶν.
Ἀδελφοί μου, ἡ Ἐκκλησία ποτέ δέν ἀρνήθηκε τά ἔργα τῆς ἀγάπης καί τῆς φιλανθρωπίας καί πάντοτε σέ καιρούς ἐκτάκτων ἀναγκῶν δίνει τό «παρών» καί ἀπό ὑλική πλευρά. Ὅμως, τό κύριο ἔργο της εἶναι νά χορτάση τήν πνευματική πεῖνα καί δίψα τοῦ λαοῦ καί, χωρίς νά ἀρνεῖται τήν ὑλική προσφορά, νά τόν ὁδηγῆ στήν ἀλήθεια καί στήν σωτηρία. ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου