Κυριακὴ Η΄ τῆς Πεντηκοστῆς
8 Ἰουνίου 2014
Ἰωάννου ζ΄, 37-52, η΄12
Ἡ σημερινὴ Κυριακή της Πεντηκοστῆς, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, εἶναι ἡ γενέθλιος ἡμέρα τῆς Ἐκκλησίας.
Ἡ οἰκονομία τοῦ μυστηρίου τῆς Ἐκκλησίας εἶναι «ἀποκεκρυμμένη ἀπὸ τῶν αἰώνων ἐν τῷ Θεῷ τῷ τὰ πάντα κτίσαντι διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἵνα γνωρισθῇ νῦν ταῖς ἀρχαῖς καὶ ταῖς ἐξουσίαις ἐν τοῖς ἐπουρανίοις διὰ τῆς ἐκκλησίας ἡ πολυποίκιλος σοφία τοῦ Θεοῦ».
Ἐδῶ βλέπουμε νὰ ἀποκαλύπτονται πολὺ βασικὲς ἀλήθειες: α) Ἡ Ἐκκλησία ὑπάρχει «πρὸ πάντων τῶν αἰώνων» στὸ Πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, β) εἶναι ἀποκεκρυμμένη, γιατί ἀκόμα δὲν εἶχε δημιουργηθεῖ ὁ κόσμος καὶ ἔπρεπε ὁ Θεὸς Λόγος νὰ σαρκωθεῖ ἐν χρόνῳ, γ) τὰ πάντα ἐκτίσθησαν διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ποὺ εἴναι «εἰκὼν τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀοράτου» καὶ ὁ τελικὸς προορισμὸς τῆς ὕπαρξής μας καὶ δ) ἐγνωρίσθη διὰ τῆς Ἐκκλησίας ἡ πολυποίκιλος σοφία τοῦ Θεοῦ.
Σήμερα πραγματοποιεῖται ἡ μεγάλη ὑπόσχεση τῆς Καινῆς Διαθήκης, ποὺ εἶναι ὁ ἐρχομὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἡ Παλαιὰ Διαθήκη ἦταν ἡ ὑπόσχεση γιὰ τὸν ἐρχομὸ τοῦ Χριστοῦ στὸν κόσμο. Μᾶς ἀπεκάλυψε μὲ ἀνθρώπινο τρόπο τὴν παρουσία τοῦ Θεοῦ στὸν κόσμο. Ἡ κάθοδος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἀπεκάλυψε τὸ πλήρωμα τοῦ ἀληθινοῦ καὶ σωσμένου ἀνθρώπου.
Ὁ Χριστὸς χρησιμοποιεῖ τὸ στοιχεῖο τοῦ νεροῦ γιὰ νὰ μᾶς παραπέμψει στὴ ζωτικὴ ἐνέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Τὸ «ὕδωρ τὸ ζῶν, δηλαδὴ αὐτὸ ποὺ χορηγεῖ τὴ ζωὴ στὸν ἄνθρωπο, εἶναι τὸ Ἅγιο Πνεῦμα. Κατὰ τὴ διάρκεια τῆς δημιουργίας τοῦ κόσμου «πνεῦμα Θεοῦ ἐπεφέρετο ἐπάνω τοῦ ὕδατος». Τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ἀγκαλιάζει ὁλόκληρο τὸν κόσμο καὶ μὲ τὴν πνοὴ του ζωοποιεῖ τὰ πάντα. Καὶ στὴ δημιουργία τοῦ ἀνθρώπου γίνεται ἀναφορὰ γιὰ «πνοὴ ζωῆς», μὲ τὴν ὁποία ὁ Θεὸς ἐνεφύσησε τὸ Ἅγιο Πνεῦμα στὸν ἄνθρωπο. Χωρὶς τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ὁ ἄνθρωπος δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι ἀληθινὴ καὶ ζωντανὴ ὕπαρξη. Τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ἀνυψώνει τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὸ βιολογικὸ ἐπίπεδο στὸ χῶρο τῆς ζωῆς τοῦ Θεοῦ.
Ὁ κόσμος τῆς ἐποχῆς μας ὅμως δὲν παρουσιάζεται πρόθυμος νὰ ἀποδεχθεῖ τὶς ἀλήθειες ποὺ μᾶς προσφέρει ἡ ἑορτὴ τῆς Πεντηκοστῆς. Ἡ σημερινὴ κοινωνία, δυστυχῶς, υἱοθετεῖ ἀντιπνευματικὰ στηρίγματα. Ἐνθαρρύνει τὴ διάσπαση τῆς ἀνθρώπινης φύσης καὶ ἐγκλωβίζει τὸν ἄνθρωπο στὸ ἀτομικὸ ἐγώ. Ἡ τραγωδία τοῦ σημερινοῦ ἀνθρώπου εἶναι ὅτι πιστεύει πὼς μὲ τὴ μοναξιὰ του ἀμύνεται καὶ διασώζει τὴν ἀνθρωπιά του, ἐνῶ στὴν πραγματικότητα τὴν καταδικάζει καὶ τὴν ἐξοντώνει.
Τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ἀποκαθιστᾶ τὴν κοινωνία τῆς ἀγάπης ἀνάμεσα στὸ Θεὸ καὶ τοὺς ἀνθρώπους. Μόνον ἔτσι διαλύεται ἡ σύγχυση καὶ ἡ διάσπαση καὶ ἀποκαθίσταται ἡ ἑνότητα στοὺς ἀνθρώπους. Τὸ Ἅγιο Πνεῦμα μᾶς χαρίζει τὸ ζωοποιὸν ὕδωρ ἀπὸ τὸ ὁποῖο ρέει ἡ χρηστότητα, ἡ καλωσύνη, ἡ ἀγαθωσύνη, ἡ ἀγάπη. Κι ἔτσι τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ζωοποιεῖ τὰ ἀνθρώπινα πρόσωπα.
Ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, ὁ Κύριος διαλύει τὰ ἀβάσταχτα σκοτάδια τῆς ζωῆς μας, ὅταν μᾶς διαβεβαιώνει: «Ἐγὼ εἰμι τὸ φῶς τοῦ κόσμου». Τὸ φῶς, ποὺ χαρίζει καὶ προάγει τὴ ζωή, εἶναι ἡ κοινωνία τῆς χρηστότητας καὶ τῆς ἀγάπης. Μᾶς τὴν προσφέρει ὁ Κύριος μὲ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, ποὺ «συγκροτεῖ ὅλον τὸν θεσμὸ τῆς Ἐκκλησίας». Γι’ αὐτὸ καὶ ἡ Ἐκκλησία εἶναι καὶ θὰ εἶναι «τὸ στερέωμα, ἡ καταφυγὴ καὶ ἡ σωτηρία μας». Ἀμήν.
8 Ἰουνίου 2014
Ἰωάννου ζ΄, 37-52, η΄12
Ἡ σημερινὴ Κυριακή της Πεντηκοστῆς, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, εἶναι ἡ γενέθλιος ἡμέρα τῆς Ἐκκλησίας.
Ἡ οἰκονομία τοῦ μυστηρίου τῆς Ἐκκλησίας εἶναι «ἀποκεκρυμμένη ἀπὸ τῶν αἰώνων ἐν τῷ Θεῷ τῷ τὰ πάντα κτίσαντι διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἵνα γνωρισθῇ νῦν ταῖς ἀρχαῖς καὶ ταῖς ἐξουσίαις ἐν τοῖς ἐπουρανίοις διὰ τῆς ἐκκλησίας ἡ πολυποίκιλος σοφία τοῦ Θεοῦ».
Ἐδῶ βλέπουμε νὰ ἀποκαλύπτονται πολὺ βασικὲς ἀλήθειες: α) Ἡ Ἐκκλησία ὑπάρχει «πρὸ πάντων τῶν αἰώνων» στὸ Πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, β) εἶναι ἀποκεκρυμμένη, γιατί ἀκόμα δὲν εἶχε δημιουργηθεῖ ὁ κόσμος καὶ ἔπρεπε ὁ Θεὸς Λόγος νὰ σαρκωθεῖ ἐν χρόνῳ, γ) τὰ πάντα ἐκτίσθησαν διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ποὺ εἴναι «εἰκὼν τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀοράτου» καὶ ὁ τελικὸς προορισμὸς τῆς ὕπαρξής μας καὶ δ) ἐγνωρίσθη διὰ τῆς Ἐκκλησίας ἡ πολυποίκιλος σοφία τοῦ Θεοῦ.
Σήμερα πραγματοποιεῖται ἡ μεγάλη ὑπόσχεση τῆς Καινῆς Διαθήκης, ποὺ εἶναι ὁ ἐρχομὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἡ Παλαιὰ Διαθήκη ἦταν ἡ ὑπόσχεση γιὰ τὸν ἐρχομὸ τοῦ Χριστοῦ στὸν κόσμο. Μᾶς ἀπεκάλυψε μὲ ἀνθρώπινο τρόπο τὴν παρουσία τοῦ Θεοῦ στὸν κόσμο. Ἡ κάθοδος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἀπεκάλυψε τὸ πλήρωμα τοῦ ἀληθινοῦ καὶ σωσμένου ἀνθρώπου.
Ὁ Χριστὸς χρησιμοποιεῖ τὸ στοιχεῖο τοῦ νεροῦ γιὰ νὰ μᾶς παραπέμψει στὴ ζωτικὴ ἐνέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Τὸ «ὕδωρ τὸ ζῶν, δηλαδὴ αὐτὸ ποὺ χορηγεῖ τὴ ζωὴ στὸν ἄνθρωπο, εἶναι τὸ Ἅγιο Πνεῦμα. Κατὰ τὴ διάρκεια τῆς δημιουργίας τοῦ κόσμου «πνεῦμα Θεοῦ ἐπεφέρετο ἐπάνω τοῦ ὕδατος». Τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ἀγκαλιάζει ὁλόκληρο τὸν κόσμο καὶ μὲ τὴν πνοὴ του ζωοποιεῖ τὰ πάντα. Καὶ στὴ δημιουργία τοῦ ἀνθρώπου γίνεται ἀναφορὰ γιὰ «πνοὴ ζωῆς», μὲ τὴν ὁποία ὁ Θεὸς ἐνεφύσησε τὸ Ἅγιο Πνεῦμα στὸν ἄνθρωπο. Χωρὶς τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ὁ ἄνθρωπος δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι ἀληθινὴ καὶ ζωντανὴ ὕπαρξη. Τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ἀνυψώνει τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὸ βιολογικὸ ἐπίπεδο στὸ χῶρο τῆς ζωῆς τοῦ Θεοῦ.
Ὁ κόσμος τῆς ἐποχῆς μας ὅμως δὲν παρουσιάζεται πρόθυμος νὰ ἀποδεχθεῖ τὶς ἀλήθειες ποὺ μᾶς προσφέρει ἡ ἑορτὴ τῆς Πεντηκοστῆς. Ἡ σημερινὴ κοινωνία, δυστυχῶς, υἱοθετεῖ ἀντιπνευματικὰ στηρίγματα. Ἐνθαρρύνει τὴ διάσπαση τῆς ἀνθρώπινης φύσης καὶ ἐγκλωβίζει τὸν ἄνθρωπο στὸ ἀτομικὸ ἐγώ. Ἡ τραγωδία τοῦ σημερινοῦ ἀνθρώπου εἶναι ὅτι πιστεύει πὼς μὲ τὴ μοναξιὰ του ἀμύνεται καὶ διασώζει τὴν ἀνθρωπιά του, ἐνῶ στὴν πραγματικότητα τὴν καταδικάζει καὶ τὴν ἐξοντώνει.
Τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ἀποκαθιστᾶ τὴν κοινωνία τῆς ἀγάπης ἀνάμεσα στὸ Θεὸ καὶ τοὺς ἀνθρώπους. Μόνον ἔτσι διαλύεται ἡ σύγχυση καὶ ἡ διάσπαση καὶ ἀποκαθίσταται ἡ ἑνότητα στοὺς ἀνθρώπους. Τὸ Ἅγιο Πνεῦμα μᾶς χαρίζει τὸ ζωοποιὸν ὕδωρ ἀπὸ τὸ ὁποῖο ρέει ἡ χρηστότητα, ἡ καλωσύνη, ἡ ἀγαθωσύνη, ἡ ἀγάπη. Κι ἔτσι τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ζωοποιεῖ τὰ ἀνθρώπινα πρόσωπα.
Ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, ὁ Κύριος διαλύει τὰ ἀβάσταχτα σκοτάδια τῆς ζωῆς μας, ὅταν μᾶς διαβεβαιώνει: «Ἐγὼ εἰμι τὸ φῶς τοῦ κόσμου». Τὸ φῶς, ποὺ χαρίζει καὶ προάγει τὴ ζωή, εἶναι ἡ κοινωνία τῆς χρηστότητας καὶ τῆς ἀγάπης. Μᾶς τὴν προσφέρει ὁ Κύριος μὲ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, ποὺ «συγκροτεῖ ὅλον τὸν θεσμὸ τῆς Ἐκκλησίας». Γι’ αὐτὸ καὶ ἡ Ἐκκλησία εἶναι καὶ θὰ εἶναι «τὸ στερέωμα, ἡ καταφυγὴ καὶ ἡ σωτηρία μας». Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου