ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ (27-5-2007)
Πνεῦμα Ἅγιο πρέπει νά ἔχη κανείς γιά νά μιλήση γιά τό Ἅγιο Πνεῦμα. Μυστήριο τό Πνεῦμα τό Ἅγιο, ὅπως μυστήριο εἶναι ὁ Τριαδικός Θεός. Δέν εἶναι δυνατόν νά συλλάβουμε τά ἀσύλληπτα, νά νοήσουμε τά ἀπερινόητα, νά μετρήσουμε τά ἀμέτρητα, νά προσεγγίσουμε τά ἀπρόσιτα.
Ἡ οὐσία τοῦ ἀνάρχου καί ἀκτίστου Θεοῦ εἶναι ἀπρόσιτη στά πεπερασμένα κτίσματα, στά ὁποῖα ἀνήκει καί ὁ ἄνθρωπος. Οἱ Ἀπόστολοι πού ἔλαβαν, κατά τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς, τήν χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἀσφαλῶς δέν ἔλαβαν γνώση τῆς οὐσίας Του, ἀλλά τῶν ἐνεργειῶν Του. Σύμφωνα μέ τήν περιγραφή τῶν Πράξεων τῶν Ἀποστόλων, «ἐγένετο ἄφνω ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἦχος ὥσπερ φερομένης πνοῆς βιαίας». Τό Πνεῦμα τό Ἅγιο ἐνεργεῖ καί ὡς αὔρα λεπτή παρηγοριᾶς, πού δροσίζει καί παρηγορεῖ τίς ψυχές. Ἐνεργεῖ ὅμως καί ὡς θύελλα πού ξερρίζωσε τό πανάρχαιο δένδρο τῆς εἰδωλολατρίας καί ξερριζώνει πάθη καί κατεστημένα διαφθορᾶς.
«Καὶ ὤφθησαν», συνεχίζει ὁ ἱερός συγγραφέας, «αὐτοῖς διαμεριζόμεναι γλῶσσαι ὡσεὶ πυρός, ἐκάθισέ τε ἐφ᾿ ἕνα ἕκαστον αὐτῶν». Οἱ ψυχές τῶν Μαθητῶν πυρακτώθηκαν μέ τήν ἔλευση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ποιός μποροῦσε τώρα ν᾿ ἐμποδίση τό πύρινο ποτάμι τῆς χάριτος καί τοῦ θείου ζήλου, μέ τόν ὁποῖο θά ξεχυνόταν στά πέρατα τοῦ κόσμου οἱ Ἀπόστολοι, γιά νά φέρουν τό μήνυμα τῆς σωτηρίας;
Φωτιά κι ἄνεμος μαζί! Δύο στοιχεῖα τῆς Πεντηκοστῆς. Κι ἄν στήν ὑλική φύση ἡ φωτιά καί ὁ ἄνεμος εἶναι μιά σύνθεση στοιχείων ἀκαταμάχητη, πόση δύναμη θά εἶχαν ὁ ἄνεμος καί οἱ πύρινες γλῶσσες τῆς Πεντηκοστῆς γιά νά μεταμορφώση τόν κόσμο! Εὐλογημένη ἡ δύναμη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος πού διέτρεξε τήν Οἰκουμένη διά τῶν Ἀποστόλων.
Οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι ἔγιναν οἱ φορεῖς τῆς θείας Χάριτος. Οἱ πνευματοφόροι καί πνευματοκίνητοι κήρυκες τοῦ Εὐαγγελίου, πού δαπάνησαν τούς ἑαυτούς τους στήν διάδοση τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ καί ἐσφράγισαν μέ τό αἷμα τους τό ἀποστολικό τους ἔργο. Ἔγιναν δοχεῖα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί ἀγωγοί Χάριτος. «Καὶ ἐπλήσθησαν ἅπαντες Πνεύματος Ἁγίου». Γέμισαν μέ Ἅγιο Πνεῦμα καί μετέδωσαν τήν χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος σέ πλῆθος ἀκροατῶν. Λαοί πολλοί καί φυλές ποικίλες ἄκουσαν, κατά τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς, ὁ καθένας στήν γλῶσσα του, τό κήρυγμα τῶν Ἀποστόλων. Κι ἀνάλογα μέ τήν δεκτικότητά του, τήν δύναμή του καί τήν προαίρεσή του, ἔλαβε καθένας τήν θεία Χάρη.
Ἡ Ἐκκλησία μας δογματίζει περί τοῦ Παρακλήτου ὅτι εἶναι τό τρίτο Πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος, σύνθρονο, ἰσοδύναμο, συνάναρχο καί συναΐδιο μέ τόν Πατέρα καί τόν Υἱό. Στό Σύμβολο τῆς Πίστεως ὁμολογοῦμε ὅτι πιστεύουμε: «καὶ εἰς τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον, τὸ κύριον, τὸ ζωοποιόν, τὸ ἐκ τοῦ Πατρὸς ἐκπορευόμενον, τῷ σὺν Πατρὶ καὶ Υἱῷ συμπροσκυνούμενον καὶ συνδοξαζόμενον, τὸ λαλῆσαν διὰ τῶν Προφητῶν».
Ὅμως, οἱ Χριστιανοί δέν γνωρίζουμε πολλά περί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Κάπως περιφρονημένος, θά λέγαμε, εἶναι ὁ Παράκλητος. Ἐνῶ μιλοῦμε γιά τόν Θεό Πατέρα καί γιά τόν Θεό Λόγο, δηλαδή γιά τόν Ἰησοῦ Χριστό, δέν μιλοῦμε γιά τόν Θεό Ἅγιο Πνεῦμα. Ἀκόμη καί τό «Βασιλεῦ οὐράνιε», τό ὁποῖο λέμε, δέν γνωρίζουμε ὅτι ἀπευθύνεται στό Ἅγιο Πνεῦμα.
Τό ἔργο τῆς σωτηρίας εἶναι ἔργο καί τῶν Τριῶν Προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδος. Ἔτσι, χωρίς τό Ἅγιο Πνεῦμα δέν ὑπάρχει πνευματική ζωή καί δέν ὑπάρχει σωτηρία. Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός ὑποσχέθηκε στούς Μαθητές Του ὅτι ὅταν Ἐκεῖνος φύγη ἀπό τήν γῆ, θά στείλη «ἄλλον Παράκλητο», δηλαδή, τό Ἅγιο Πνεῦμα, γιά νά μένη μαζί μέ τούς πιστούς στόν αἰῶνα. Ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία ζῆ ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι καί ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι τελεῖ τά Μυστήριά της.
Εἶναι χαρακτηριστικός ὁ τρόπος φανερώσεως τῆς Ἁγίας Τριάδος στόν κόσμο. Στήν ἐποχή τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, φανερώνεται ὁ Πατήρ. Ἡ ἐποχή τοῦ Μεσσία εἶναι ἡ ἐποχή τοῦ Θεοῦ Λόγου πού φανερώνεται σαρκωμένος στόν κόσμο. Καί ἡ ἐποχή τῆς Καινῆς Διαθήκης, ἡ ἐποχή τῆς Ἐκκλησίας, εἶναι ἡ ἐποχή τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Ὁ ἀγώνας τοῦ Χριστιανοῦ γίνεται γιά τήν ἀπόκτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας ἀναδείχθηκαν δοχεῖα τῆς Χάριτός Του καί διά τῆς δυνάμεώς Του θαυματουργοῦσαν. Ἄς ἀγωνισθοῦμε κι ἐμεῖς νά Τό δεχθοῦμε στίς ψυχές μας καί νά μεταδίδουμε τήν Χάρη Του στόν κόσμο. ΑΜΗΝ.
Πνεῦμα Ἅγιο πρέπει νά ἔχη κανείς γιά νά μιλήση γιά τό Ἅγιο Πνεῦμα. Μυστήριο τό Πνεῦμα τό Ἅγιο, ὅπως μυστήριο εἶναι ὁ Τριαδικός Θεός. Δέν εἶναι δυνατόν νά συλλάβουμε τά ἀσύλληπτα, νά νοήσουμε τά ἀπερινόητα, νά μετρήσουμε τά ἀμέτρητα, νά προσεγγίσουμε τά ἀπρόσιτα.
Ἡ οὐσία τοῦ ἀνάρχου καί ἀκτίστου Θεοῦ εἶναι ἀπρόσιτη στά πεπερασμένα κτίσματα, στά ὁποῖα ἀνήκει καί ὁ ἄνθρωπος. Οἱ Ἀπόστολοι πού ἔλαβαν, κατά τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς, τήν χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἀσφαλῶς δέν ἔλαβαν γνώση τῆς οὐσίας Του, ἀλλά τῶν ἐνεργειῶν Του. Σύμφωνα μέ τήν περιγραφή τῶν Πράξεων τῶν Ἀποστόλων, «ἐγένετο ἄφνω ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἦχος ὥσπερ φερομένης πνοῆς βιαίας». Τό Πνεῦμα τό Ἅγιο ἐνεργεῖ καί ὡς αὔρα λεπτή παρηγοριᾶς, πού δροσίζει καί παρηγορεῖ τίς ψυχές. Ἐνεργεῖ ὅμως καί ὡς θύελλα πού ξερρίζωσε τό πανάρχαιο δένδρο τῆς εἰδωλολατρίας καί ξερριζώνει πάθη καί κατεστημένα διαφθορᾶς.
«Καὶ ὤφθησαν», συνεχίζει ὁ ἱερός συγγραφέας, «αὐτοῖς διαμεριζόμεναι γλῶσσαι ὡσεὶ πυρός, ἐκάθισέ τε ἐφ᾿ ἕνα ἕκαστον αὐτῶν». Οἱ ψυχές τῶν Μαθητῶν πυρακτώθηκαν μέ τήν ἔλευση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ποιός μποροῦσε τώρα ν᾿ ἐμποδίση τό πύρινο ποτάμι τῆς χάριτος καί τοῦ θείου ζήλου, μέ τόν ὁποῖο θά ξεχυνόταν στά πέρατα τοῦ κόσμου οἱ Ἀπόστολοι, γιά νά φέρουν τό μήνυμα τῆς σωτηρίας;
Φωτιά κι ἄνεμος μαζί! Δύο στοιχεῖα τῆς Πεντηκοστῆς. Κι ἄν στήν ὑλική φύση ἡ φωτιά καί ὁ ἄνεμος εἶναι μιά σύνθεση στοιχείων ἀκαταμάχητη, πόση δύναμη θά εἶχαν ὁ ἄνεμος καί οἱ πύρινες γλῶσσες τῆς Πεντηκοστῆς γιά νά μεταμορφώση τόν κόσμο! Εὐλογημένη ἡ δύναμη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος πού διέτρεξε τήν Οἰκουμένη διά τῶν Ἀποστόλων.
Οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι ἔγιναν οἱ φορεῖς τῆς θείας Χάριτος. Οἱ πνευματοφόροι καί πνευματοκίνητοι κήρυκες τοῦ Εὐαγγελίου, πού δαπάνησαν τούς ἑαυτούς τους στήν διάδοση τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ καί ἐσφράγισαν μέ τό αἷμα τους τό ἀποστολικό τους ἔργο. Ἔγιναν δοχεῖα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί ἀγωγοί Χάριτος. «Καὶ ἐπλήσθησαν ἅπαντες Πνεύματος Ἁγίου». Γέμισαν μέ Ἅγιο Πνεῦμα καί μετέδωσαν τήν χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος σέ πλῆθος ἀκροατῶν. Λαοί πολλοί καί φυλές ποικίλες ἄκουσαν, κατά τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς, ὁ καθένας στήν γλῶσσα του, τό κήρυγμα τῶν Ἀποστόλων. Κι ἀνάλογα μέ τήν δεκτικότητά του, τήν δύναμή του καί τήν προαίρεσή του, ἔλαβε καθένας τήν θεία Χάρη.
Ἡ Ἐκκλησία μας δογματίζει περί τοῦ Παρακλήτου ὅτι εἶναι τό τρίτο Πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος, σύνθρονο, ἰσοδύναμο, συνάναρχο καί συναΐδιο μέ τόν Πατέρα καί τόν Υἱό. Στό Σύμβολο τῆς Πίστεως ὁμολογοῦμε ὅτι πιστεύουμε: «καὶ εἰς τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον, τὸ κύριον, τὸ ζωοποιόν, τὸ ἐκ τοῦ Πατρὸς ἐκπορευόμενον, τῷ σὺν Πατρὶ καὶ Υἱῷ συμπροσκυνούμενον καὶ συνδοξαζόμενον, τὸ λαλῆσαν διὰ τῶν Προφητῶν».
Ὅμως, οἱ Χριστιανοί δέν γνωρίζουμε πολλά περί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Κάπως περιφρονημένος, θά λέγαμε, εἶναι ὁ Παράκλητος. Ἐνῶ μιλοῦμε γιά τόν Θεό Πατέρα καί γιά τόν Θεό Λόγο, δηλαδή γιά τόν Ἰησοῦ Χριστό, δέν μιλοῦμε γιά τόν Θεό Ἅγιο Πνεῦμα. Ἀκόμη καί τό «Βασιλεῦ οὐράνιε», τό ὁποῖο λέμε, δέν γνωρίζουμε ὅτι ἀπευθύνεται στό Ἅγιο Πνεῦμα.
Τό ἔργο τῆς σωτηρίας εἶναι ἔργο καί τῶν Τριῶν Προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδος. Ἔτσι, χωρίς τό Ἅγιο Πνεῦμα δέν ὑπάρχει πνευματική ζωή καί δέν ὑπάρχει σωτηρία. Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός ὑποσχέθηκε στούς Μαθητές Του ὅτι ὅταν Ἐκεῖνος φύγη ἀπό τήν γῆ, θά στείλη «ἄλλον Παράκλητο», δηλαδή, τό Ἅγιο Πνεῦμα, γιά νά μένη μαζί μέ τούς πιστούς στόν αἰῶνα. Ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία ζῆ ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι καί ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι τελεῖ τά Μυστήριά της.
Εἶναι χαρακτηριστικός ὁ τρόπος φανερώσεως τῆς Ἁγίας Τριάδος στόν κόσμο. Στήν ἐποχή τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, φανερώνεται ὁ Πατήρ. Ἡ ἐποχή τοῦ Μεσσία εἶναι ἡ ἐποχή τοῦ Θεοῦ Λόγου πού φανερώνεται σαρκωμένος στόν κόσμο. Καί ἡ ἐποχή τῆς Καινῆς Διαθήκης, ἡ ἐποχή τῆς Ἐκκλησίας, εἶναι ἡ ἐποχή τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Ὁ ἀγώνας τοῦ Χριστιανοῦ γίνεται γιά τήν ἀπόκτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας ἀναδείχθηκαν δοχεῖα τῆς Χάριτός Του καί διά τῆς δυνάμεώς Του θαυματουργοῦσαν. Ἄς ἀγωνισθοῦμε κι ἐμεῖς νά Τό δεχθοῦμε στίς ψυχές μας καί νά μεταδίδουμε τήν Χάρη Του στόν κόσμο. ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου