ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ
7 Ἰουνίου 1998
Ἡμέρα «ἐνθέου εὐφροσύνης» εἶναι ἡ Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί. Ἡ Ἐκκλησία ζεῖ τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, συγκροτεῖται σέ σῶμα Χριστοῦ καί λαμβάνει τά θεϊκά χαρίσματα. Γι᾿ αὐτό καί ἡ σημερινή ἡμέρα ὀνομάζεται «γενέθλιος ἡμέρα τῆς Ἐκκλησίας». Ἡ Ἐκκλησία πού ἱδρύθηκε ἀπό τήν ἡμέρα τῆς πλάσεως τοῦ ἀνθρώπου καί ἀνακαινίστηκε μέ τό Πάθος καί τήν Ἀνάσταση τοῦ Θεανθρώπου, τώρα μέ τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ὁλοκληρώνεται καί τελειοποιεῖται. Μέ τήν ἔλευση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἑνώνονται τά πιστά μέλη τῆς Ἐκκλησίας σέ μία σχέση ἄρρηκτης ἀγάπης.
Ἀπό τότε οἱ Ἀπόστολοι καί ὅλοι οἱ πιστοί δέν εἶναι πιά μεμονωμένα ἄτομα, ἀλλά πρόσωπα ἑνωμένα σ᾿ ἕνα σῶμα μέ μία κεφαλή, τόν Ἰησοῦ Χριστό.
Στίς ὧρες τῶν ποικίλων δοκιμασιῶν, τῶν διωγμῶν καί τῶν αἱρέσεων, ἡ δύναμη πού διατήρησε τήν ἑνότητα τοῦ φρονήματος καί τήν κοινωνία τῆς ἀγάπης ἦταν ἡ μυστική ἕνωση τῶν πιστῶν μέ τήν Ἁγία Τριάδα, ἡ ὁποία πραγματοποιεῖται μέσα στήν Θεία Λειτουργία.
Τό γεγονός τῆς Πεντηκοστῆς ἀποτελεῖ τή λύση στό δρᾶμα τῆς διάσπασης πού ἀπ᾿ τήν ἐποχή τοῦ πύργου τῆς Βαβέλ μέχρι σήμερα δηλητηριάζει τήν εὐτυχία τῆς ζωῆς. Μόνον μέ τή ζωογόνο Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τοῦ τρίτου Προσώπου τῆς Ἁγίας Τριάδος, ἑνώνονται οἱ ἄνθρωποι, συγκρατοῦνται τά ἔθνη καί οἱ λαοί καί οἱ κοινωνίες γίνονται πραγματικές κοινωνίες προσώπων καί ὄχι μάζες ἀτόμων.
Ζώντας σήμερα τό δρᾶμα τῆς διάσπασης τῶν προσώπων σέ ὅλη του τήν ἔκταση, δέν ἔχουμε ἄλλο δρόμο πρός τήν ἑνότητα παρά τό δρόμο πρός τό «νοητό ὑπερῶο τῆς Ἱερουσαλήμ», πού δέν εἶναι ἄλλο ἀπ᾿ τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ. Μέσα σ᾿ αὐτήν πραγματώνεται ἡ ἑνότητα καί -ὅπως τότε, ἔτσι καί σήμερα- κατεβαίνει τό Ἅγιο Πνεῦμα καί συνενώνει γῆ καί οὐρανό, ἄνθρωπο καί Θεό, ἄνθρωπο μέ ἄνθρωπο.
Κάθε σύναξη πιστῶν δέν ἀποτελεῖ ἁπλά ἕνα κομμάτι τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλά ὁλόκληρη τήν Ἐκκλησία μέ ὅλη τήν ἀλήθεια, μέ ὅλη τή Χάρη, μέ ὅλο τόν Χριστό. Ἔτσι μέσα στίς ἐνορίες πραγματοποιεῖται τό Μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας, ὥστε σέ κάθε ἐνορία ἔχουμε, ὄχι μέρος, ἀλλά ὁλόκληρη τήν Μία, Ἁγία, Καθολική καί Ἀποστολική Ἐκκλησία.
Κάθε ἐνορία, μικρή ἤ μεγάλη, εἶναι μία οἰκογένεια μέ πατέρα τόν πρεσβύτερο καί ἀδελφούς ὅλους τούς πιστούς της. Κέντρο τῆς ἐνορίας εἶναι ὁ ναός, μέσα στόν ὁποῖο τελοῦνται καί βιώνονται ὅλα τά γεγονότα αὐτῆς τῆς ἐν Χριστῷ οἰκογένειας, χαρμόσυνα ἤ λυπηρά.
Δέν ἀρκεῖ ὅμως νά εἶναι κανείς ἐγγεγραμμένος σέ ἐνοριακούς καταλόγους γιά νά λέει ὅτι ἀνήκει στήν ἐνορία. Χρειάζεται οὐσιαστική συμμετοχή στή ζωή τῆς ἐνορίας: Συμμετοχή στήν Ἐξομολόγηση καί στή Θεία Κοινωνία, συμμετοχή στή λατρευτική ζωή καί σ᾿ ὅλες τίς ἀνάγκες της, συμμετοχή στά γεγονότα τῆς ζωῆς τῶν ἄλλων μελῶν τῆς ἐνορίας. Διότι ἡ βασική ἀρχή πού πρέπει νά κατευθύνει τή σχέση μας μέ τούς ἄλλους ἀδελφούς εἶναι αὐτή πού διατύπωσε ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στήν πρώτη πρός Κορινθίους ἐπιστολή του: «Ὅταν πάσχει ἕνα μέλος, συμπάσχουν ὅλα τά μέλη, ὅταν δοξάζεται ἕνα μέλος, χαίρονται μαζί του ὅλα τά μέλη». Δέν πρέπει νά εἴμαστε ξένοι δίπλα σέ ξένους, ἄγνωστοι δίπλα σέ ἄγνωστους, ἀλλά ἀδελφοί μέ ζωντανή ἀγάπη καί ζωηρό ἐνδιαφέρον ὁ ἕνας γιά τόν ἄλλον, μέσα πάντα στά πλαίσια τῆς πνευματικῆς διακρίσεως.
Ἀδελφοί μου! Οἱ σημερινές συνθῆκες ζωῆς δέν εὐνοοῦν τή δημιουργία ἐκκλησιαστικῆς συνείδησης. Ἡ ἐνοριακή σύναξη δέν γίνεται γιά μία ἀτομική ἱκανοποίηση κάποιων θρησκευτικῶν ἀναγκῶν, διότι τότε δέν εἶναι σῶμα Χριστοῦ, ἀλλά μία ἠθικιστική συγκέντρωση. Ἡ σύναξη τῆς ἐνορίας ἔχει σκοπό νά ἐγκεντρίσει τόν ἄνθρωπο στό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ. Νά τοῦ μεταδώσει ζωή ἀπ᾿ τήν πηγή τῆς ζωῆς. Νά σπάσει τά στεγανά καί τά ἐγωιστικά στερεότυπά του. Νά τόν ἑνώσει μέ τούς ἁγίους καί μέ τούς ἀδελφούς του. Νά τόν κάνει κληρονόμο τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ, νά τόν χριστοποιήσει.
Τό γεγονός τῆς Πεντηκοστῆς ἐπί δύο χιλιάδες χρόνια ἐπαναλαμβάνεται μέσα στήν Ἐκκλησία μας. Μέσα στήν κάθε ἐνορία -καί στήν ἐνορία μας- ἡ κάθοδος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος εἶναι καθημερινή πραγματικότητα. Ἄς μήν περιφρονοῦμε τήν δωρεά τοῦ Θεοῦ. Ἄς γίνουμε ζωντανά μέλη τῆς ἐνοριακῆς οἰκογένειάς μας καί ἄς παρακαλέσουμε τόν Παράκλητο: « Ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν...». ΑΜΗΝ.
7 Ἰουνίου 1998
Ἡμέρα «ἐνθέου εὐφροσύνης» εἶναι ἡ Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί. Ἡ Ἐκκλησία ζεῖ τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, συγκροτεῖται σέ σῶμα Χριστοῦ καί λαμβάνει τά θεϊκά χαρίσματα. Γι᾿ αὐτό καί ἡ σημερινή ἡμέρα ὀνομάζεται «γενέθλιος ἡμέρα τῆς Ἐκκλησίας». Ἡ Ἐκκλησία πού ἱδρύθηκε ἀπό τήν ἡμέρα τῆς πλάσεως τοῦ ἀνθρώπου καί ἀνακαινίστηκε μέ τό Πάθος καί τήν Ἀνάσταση τοῦ Θεανθρώπου, τώρα μέ τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ὁλοκληρώνεται καί τελειοποιεῖται. Μέ τήν ἔλευση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἑνώνονται τά πιστά μέλη τῆς Ἐκκλησίας σέ μία σχέση ἄρρηκτης ἀγάπης.
Ἀπό τότε οἱ Ἀπόστολοι καί ὅλοι οἱ πιστοί δέν εἶναι πιά μεμονωμένα ἄτομα, ἀλλά πρόσωπα ἑνωμένα σ᾿ ἕνα σῶμα μέ μία κεφαλή, τόν Ἰησοῦ Χριστό.
Στίς ὧρες τῶν ποικίλων δοκιμασιῶν, τῶν διωγμῶν καί τῶν αἱρέσεων, ἡ δύναμη πού διατήρησε τήν ἑνότητα τοῦ φρονήματος καί τήν κοινωνία τῆς ἀγάπης ἦταν ἡ μυστική ἕνωση τῶν πιστῶν μέ τήν Ἁγία Τριάδα, ἡ ὁποία πραγματοποιεῖται μέσα στήν Θεία Λειτουργία.
Τό γεγονός τῆς Πεντηκοστῆς ἀποτελεῖ τή λύση στό δρᾶμα τῆς διάσπασης πού ἀπ᾿ τήν ἐποχή τοῦ πύργου τῆς Βαβέλ μέχρι σήμερα δηλητηριάζει τήν εὐτυχία τῆς ζωῆς. Μόνον μέ τή ζωογόνο Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τοῦ τρίτου Προσώπου τῆς Ἁγίας Τριάδος, ἑνώνονται οἱ ἄνθρωποι, συγκρατοῦνται τά ἔθνη καί οἱ λαοί καί οἱ κοινωνίες γίνονται πραγματικές κοινωνίες προσώπων καί ὄχι μάζες ἀτόμων.
Ζώντας σήμερα τό δρᾶμα τῆς διάσπασης τῶν προσώπων σέ ὅλη του τήν ἔκταση, δέν ἔχουμε ἄλλο δρόμο πρός τήν ἑνότητα παρά τό δρόμο πρός τό «νοητό ὑπερῶο τῆς Ἱερουσαλήμ», πού δέν εἶναι ἄλλο ἀπ᾿ τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ. Μέσα σ᾿ αὐτήν πραγματώνεται ἡ ἑνότητα καί -ὅπως τότε, ἔτσι καί σήμερα- κατεβαίνει τό Ἅγιο Πνεῦμα καί συνενώνει γῆ καί οὐρανό, ἄνθρωπο καί Θεό, ἄνθρωπο μέ ἄνθρωπο.
Κάθε σύναξη πιστῶν δέν ἀποτελεῖ ἁπλά ἕνα κομμάτι τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλά ὁλόκληρη τήν Ἐκκλησία μέ ὅλη τήν ἀλήθεια, μέ ὅλη τή Χάρη, μέ ὅλο τόν Χριστό. Ἔτσι μέσα στίς ἐνορίες πραγματοποιεῖται τό Μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας, ὥστε σέ κάθε ἐνορία ἔχουμε, ὄχι μέρος, ἀλλά ὁλόκληρη τήν Μία, Ἁγία, Καθολική καί Ἀποστολική Ἐκκλησία.
Κάθε ἐνορία, μικρή ἤ μεγάλη, εἶναι μία οἰκογένεια μέ πατέρα τόν πρεσβύτερο καί ἀδελφούς ὅλους τούς πιστούς της. Κέντρο τῆς ἐνορίας εἶναι ὁ ναός, μέσα στόν ὁποῖο τελοῦνται καί βιώνονται ὅλα τά γεγονότα αὐτῆς τῆς ἐν Χριστῷ οἰκογένειας, χαρμόσυνα ἤ λυπηρά.
Δέν ἀρκεῖ ὅμως νά εἶναι κανείς ἐγγεγραμμένος σέ ἐνοριακούς καταλόγους γιά νά λέει ὅτι ἀνήκει στήν ἐνορία. Χρειάζεται οὐσιαστική συμμετοχή στή ζωή τῆς ἐνορίας: Συμμετοχή στήν Ἐξομολόγηση καί στή Θεία Κοινωνία, συμμετοχή στή λατρευτική ζωή καί σ᾿ ὅλες τίς ἀνάγκες της, συμμετοχή στά γεγονότα τῆς ζωῆς τῶν ἄλλων μελῶν τῆς ἐνορίας. Διότι ἡ βασική ἀρχή πού πρέπει νά κατευθύνει τή σχέση μας μέ τούς ἄλλους ἀδελφούς εἶναι αὐτή πού διατύπωσε ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στήν πρώτη πρός Κορινθίους ἐπιστολή του: «Ὅταν πάσχει ἕνα μέλος, συμπάσχουν ὅλα τά μέλη, ὅταν δοξάζεται ἕνα μέλος, χαίρονται μαζί του ὅλα τά μέλη». Δέν πρέπει νά εἴμαστε ξένοι δίπλα σέ ξένους, ἄγνωστοι δίπλα σέ ἄγνωστους, ἀλλά ἀδελφοί μέ ζωντανή ἀγάπη καί ζωηρό ἐνδιαφέρον ὁ ἕνας γιά τόν ἄλλον, μέσα πάντα στά πλαίσια τῆς πνευματικῆς διακρίσεως.
Ἀδελφοί μου! Οἱ σημερινές συνθῆκες ζωῆς δέν εὐνοοῦν τή δημιουργία ἐκκλησιαστικῆς συνείδησης. Ἡ ἐνοριακή σύναξη δέν γίνεται γιά μία ἀτομική ἱκανοποίηση κάποιων θρησκευτικῶν ἀναγκῶν, διότι τότε δέν εἶναι σῶμα Χριστοῦ, ἀλλά μία ἠθικιστική συγκέντρωση. Ἡ σύναξη τῆς ἐνορίας ἔχει σκοπό νά ἐγκεντρίσει τόν ἄνθρωπο στό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ. Νά τοῦ μεταδώσει ζωή ἀπ᾿ τήν πηγή τῆς ζωῆς. Νά σπάσει τά στεγανά καί τά ἐγωιστικά στερεότυπά του. Νά τόν ἑνώσει μέ τούς ἁγίους καί μέ τούς ἀδελφούς του. Νά τόν κάνει κληρονόμο τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ, νά τόν χριστοποιήσει.
Τό γεγονός τῆς Πεντηκοστῆς ἐπί δύο χιλιάδες χρόνια ἐπαναλαμβάνεται μέσα στήν Ἐκκλησία μας. Μέσα στήν κάθε ἐνορία -καί στήν ἐνορία μας- ἡ κάθοδος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος εἶναι καθημερινή πραγματικότητα. Ἄς μήν περιφρονοῦμε τήν δωρεά τοῦ Θεοῦ. Ἄς γίνουμε ζωντανά μέλη τῆς ἐνοριακῆς οἰκογένειάς μας καί ἄς παρακαλέσουμε τόν Παράκλητο: « Ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν...». ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου