ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ (11-6-2006)
Ἡ ἑορτή τῆς Πεντηκοστῆς εἶναι μία ἀπό τίς μεγαλύτερες ἑορτές τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους. Κατ᾿ αὐτήν ἐκπληρώθηκε ἡ ἐπαγγελία τοῦ Θεοῦ γιά τήν ἔλευση τοῦ Παρακλήτου, τοῦ τρίτου Προσώπου τῆς Ἁγίας Τριάδος, καί πραγματοποιήθηκε ἡ ἐπίσημη φανέρωση τῆς Ἐκκλησίας στόν κόσμο καί τήν Ἱστορία.
Ἡ σωτηριώδης ὑπόσχεση τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης εἶναι ἡ ἐπαγγελία τοῦ Θεοῦ γιά τόν ἐρχομό τοῦ Σωτῆρα Χριστοῦ. Ἡ ὑπόσχεση τῆς Καινῆς Διαθήκης εἶναι ἡ ἐπαγγελία τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ γιά τόν ἐρχομό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὁ Κύριος, μετά τόν Μυστικό Δεῖπνο, μίλησε στούς Μαθητάς καί Ἀποστόλους γιά τόν ἄλλο Παράκλητο πού θά εἶναι συνήγορος καί παρηγοριά τους. Λίγο πρίν ἀπό τήν Ἀνάληψή Του, εἶπε: «Σᾶς ἀποστέλλω τήν ἐπαγγελία τοῦ Πατρός μου· κι ἐσεῖς νά καθίσετε στήν πόλη Ἱερουσαλήμ μέχρις ὅτου ἐνδυθῆτε τήν ἐξ ὕψους δύναμη». Κατά τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς ἦλθε τό Ἅγιο Πνεῦμα, πού ἐκπορεύεται ἀπό τόν Θεό Πατέρα καί στέλλεται ἀπό τόν Θεό-Υἱό, Ἰησοῦ Χριστό, καί φανέρωσε τήν ὕπαρξη τοῦ Μυστηρίου τῆς Ἐκκλησίας. Τό Ἅγιον Πνεῦμα «ὅλον συγκροτεῖ τὸν θεσμὸν τῆς Ἐκκλησίας».
Ὁ Εὐαγγελιστής Λουκᾶς στό Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα μᾶς περιγράφει τά αἰσθητά σημεῖα τῆς ἐπιφοιτήσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος: «Ὅταν ἔφθασε ἡ ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς, ἦταν ὅλοι οἱ Ἀπόστολοι μαζί συνηγμένοι στό ἴδιο μέρος. Ξαφνικά ἦρθε ἀπό τόν οὐρανό μιά βοή, σάν νά φυσοῦσε δυνατός ἄνεμος, καί γέμισε ὅλο τό σπίτι ὅπου καθόταν. Τότε τούς παρουσιάσθηκαν γλῶσσες σάν φλόγες φωτιᾶς πού διαμοιράζονταν καί κάθισαν ἀπό μία στόν καθένα ἀπ᾿ αὐτούς».
Δέν εἶναι τυχαῖο τό γεγονός ὅτι ἡ παρουσία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἐκδηλώθηκε μέ πύρινες γλῶσσες. Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος παρατηρεῖ: «Καὶ καλῶς εἶπε, διαμεριζόμεναι. Ἐκ μιᾶς γὰρ ἦν ρίζης, ἵνα μάθῃς ὅτι ἐνέργειά ἐστιν ἀπό τοῦ Παρακλήτου πεμφθεῖσα». Τό πῦρ-φῶς εἶναι τό κατ᾿ ἐξοχήν σημεῖο τῆς ἐμφανείας καί παρουσίας τοῦ Θεοῦ στούς ἀνθρώπους. Πρῶτα ἐκπέμπεται ἑνιαία δέσμη πυρός καί διαμοιράζεται «ἐφ᾿ ἕνα ἕκαστον αὐτῶν», ἐν εἴδει γλωσσῶν. Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς σημειώνει ὅτι τό Ἅγιο Πνεῦμα φανερώθηκε μέ τό σχῆμα τῆς γλώσσης, γιά νά δείξη «τήν συγγένειά Του μέ τόν Λόγο τοῦ Θεοῦ» καί συγχρόνως γιά τήν «χάριν τῆς διδασκαλίας».
Πράγματι, ἡ οἰκονομία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος δέν εἶναι διαφορετική ἀπό τήν οἰκονομία τοῦ Χριστοῦ. Ὁ Χριστός ἀποστέλλει τό Ἅγιο Πνεῦμα καί τό Ἅγιο Πνεῦμα μορφώνει τόν Χριστό «ἐν ταῖς καρδίαις ἡμῶν». Ἐπίσης, γράφεται στίς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων «γλῶσσες ὡσεί πυρός», γιά νά μή νομίσουμε ὅτι τό πῦρ αὐτό ἦταν αἰσθητό καί ὑλικό.
Ἀμέσως μέ τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος δόθηκε στούς Ἀποστόλους τό χάρισμα τῆς γλωσσολαλιᾶς, πού ἦταν ὑπερφυσική ἐκδήλωση καί ἀποτελοῦσε ἔκτακτο χάρισμα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Τό γεγονός εἶναι ὅτι οἱ Ἀπόστολοι ἔγιναν ὄργανα τοῦ Παναγίου Πνεύματος, «ἐνεργοῦντά τε καὶ κινούμενα κατὰ θέλησιν Ἐκείνου καὶ δύναμιν». Τό χάρισμα τῆς γλωσσολαλιᾶς εἶναι μιά μορφή προσευχῆς πού δοξάζει τόν Θεό καί μιά μορφή προφητείας πού ἀναγγέλει στούς ἀνθρώπους τά μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ.
Ὅπως γνωρίζουμε ἀπό τήν ἱστορία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, στήν Βαβέλ χωρίσθηκαν οἱ γλῶσσες τῶν ἀνθρώπων, ἐνῶ στήν Πεντηκοστή ἔχουμε τήν ἑνότητα τῶν γλωσσῶν. Μέ τό Πανάγιο Πνεῦμα ἀποκτοῦμε τήν ἑνότητα καί ἀποκτοῦμε κοινή γλῶσσα. Αὐτήν τήν κοινή γλῶσσα μιλοῦσαν καί μιλοῦν οἱ Ἅγιοι, ὁπουδήποτε καί ὁποτεδήποτε καί ἄν ἔζησαν.
Ὅμως καί σήμερα ἐπικρατεῖ στίς ἀνθρώπινες κοινωνίες ἡ κατάσταση τῆς Βαβέλ. Ὅλοι πασχίζουν νά κατασκευάσουν μέ τόν ἐγωϊσμό τους τόν πύργο τῆς σωτηρίας καί μπερδεύονται μεταξύ τους. Ἀκούγονται διάφορες γλῶσσες-ἀπόψεις πού δημιουργοῦν σύγχυση. Ἀκόμη καί ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί, ἀφοῦ δέν ἔχουμε ἀποκτήσει τήν ἑνότητα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, μιλοῦμε ἀκατανόητα. Δέν καταλαβαίνουμε τήν γλῶσσα τῶν Ἁγίων μας, δέν ἀντιλαμβανόμαστε τήν γλῶσσα τῆς Ἐκκλησίας, ἑρμηνεύουμε αὐθαίρετα τό Εὐαγγέλιο, δημιουργώντας ἔτσι σύγχυση μέσα μας καί μεταξύ μας.
Σήμερα, λοιπόν, πού ἑορτάζουμε τήν ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, πρέπει νά συνειδητοποιήσουμε ὅτι ἡ Πεντηκοστή εἶναι ἕνα συνεχές καί παρατεινόμενο θαῦμα. Ὁ Παράκλητος ἐξακολουθεῖ νά εἶναι παρών στήν Ἐκκλησία. Ἡ ἐν δυνάμει δωρεά πού λάβαμε κατά τό Βάπτισμα πρέπει νά γίνη ἐνεργητική καί ζῶσα μετοχή στόν πλοῦτο τῶν χαρισμάτων τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Ἀδελφοί μου, σήμερα ἡ Ἐκκλησία μᾶς καλεῖ νά γονατίσουμε καί νά προσευχηθοῦμε θερμά στό Ἅγιο Πνεῦμα, νά κατασκηνώση μέσα στήν καρδιά μας, νά τήν μεταμορφώση καί νά τήν ἁγιάση.
«Ἐλθέ, τό φῶς τό ἀληθινόν, ἐλθέ ἡ αἰώνιος ζωή, ἐλθέ τό ἀποκεκρυμμένον μυστήριον....». ΑΜΗΝ.
Ἡ ἑορτή τῆς Πεντηκοστῆς εἶναι μία ἀπό τίς μεγαλύτερες ἑορτές τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους. Κατ᾿ αὐτήν ἐκπληρώθηκε ἡ ἐπαγγελία τοῦ Θεοῦ γιά τήν ἔλευση τοῦ Παρακλήτου, τοῦ τρίτου Προσώπου τῆς Ἁγίας Τριάδος, καί πραγματοποιήθηκε ἡ ἐπίσημη φανέρωση τῆς Ἐκκλησίας στόν κόσμο καί τήν Ἱστορία.
Ἡ σωτηριώδης ὑπόσχεση τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης εἶναι ἡ ἐπαγγελία τοῦ Θεοῦ γιά τόν ἐρχομό τοῦ Σωτῆρα Χριστοῦ. Ἡ ὑπόσχεση τῆς Καινῆς Διαθήκης εἶναι ἡ ἐπαγγελία τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ γιά τόν ἐρχομό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὁ Κύριος, μετά τόν Μυστικό Δεῖπνο, μίλησε στούς Μαθητάς καί Ἀποστόλους γιά τόν ἄλλο Παράκλητο πού θά εἶναι συνήγορος καί παρηγοριά τους. Λίγο πρίν ἀπό τήν Ἀνάληψή Του, εἶπε: «Σᾶς ἀποστέλλω τήν ἐπαγγελία τοῦ Πατρός μου· κι ἐσεῖς νά καθίσετε στήν πόλη Ἱερουσαλήμ μέχρις ὅτου ἐνδυθῆτε τήν ἐξ ὕψους δύναμη». Κατά τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς ἦλθε τό Ἅγιο Πνεῦμα, πού ἐκπορεύεται ἀπό τόν Θεό Πατέρα καί στέλλεται ἀπό τόν Θεό-Υἱό, Ἰησοῦ Χριστό, καί φανέρωσε τήν ὕπαρξη τοῦ Μυστηρίου τῆς Ἐκκλησίας. Τό Ἅγιον Πνεῦμα «ὅλον συγκροτεῖ τὸν θεσμὸν τῆς Ἐκκλησίας».
Ὁ Εὐαγγελιστής Λουκᾶς στό Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα μᾶς περιγράφει τά αἰσθητά σημεῖα τῆς ἐπιφοιτήσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος: «Ὅταν ἔφθασε ἡ ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς, ἦταν ὅλοι οἱ Ἀπόστολοι μαζί συνηγμένοι στό ἴδιο μέρος. Ξαφνικά ἦρθε ἀπό τόν οὐρανό μιά βοή, σάν νά φυσοῦσε δυνατός ἄνεμος, καί γέμισε ὅλο τό σπίτι ὅπου καθόταν. Τότε τούς παρουσιάσθηκαν γλῶσσες σάν φλόγες φωτιᾶς πού διαμοιράζονταν καί κάθισαν ἀπό μία στόν καθένα ἀπ᾿ αὐτούς».
Δέν εἶναι τυχαῖο τό γεγονός ὅτι ἡ παρουσία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἐκδηλώθηκε μέ πύρινες γλῶσσες. Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος παρατηρεῖ: «Καὶ καλῶς εἶπε, διαμεριζόμεναι. Ἐκ μιᾶς γὰρ ἦν ρίζης, ἵνα μάθῃς ὅτι ἐνέργειά ἐστιν ἀπό τοῦ Παρακλήτου πεμφθεῖσα». Τό πῦρ-φῶς εἶναι τό κατ᾿ ἐξοχήν σημεῖο τῆς ἐμφανείας καί παρουσίας τοῦ Θεοῦ στούς ἀνθρώπους. Πρῶτα ἐκπέμπεται ἑνιαία δέσμη πυρός καί διαμοιράζεται «ἐφ᾿ ἕνα ἕκαστον αὐτῶν», ἐν εἴδει γλωσσῶν. Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς σημειώνει ὅτι τό Ἅγιο Πνεῦμα φανερώθηκε μέ τό σχῆμα τῆς γλώσσης, γιά νά δείξη «τήν συγγένειά Του μέ τόν Λόγο τοῦ Θεοῦ» καί συγχρόνως γιά τήν «χάριν τῆς διδασκαλίας».
Πράγματι, ἡ οἰκονομία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος δέν εἶναι διαφορετική ἀπό τήν οἰκονομία τοῦ Χριστοῦ. Ὁ Χριστός ἀποστέλλει τό Ἅγιο Πνεῦμα καί τό Ἅγιο Πνεῦμα μορφώνει τόν Χριστό «ἐν ταῖς καρδίαις ἡμῶν». Ἐπίσης, γράφεται στίς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων «γλῶσσες ὡσεί πυρός», γιά νά μή νομίσουμε ὅτι τό πῦρ αὐτό ἦταν αἰσθητό καί ὑλικό.
Ἀμέσως μέ τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος δόθηκε στούς Ἀποστόλους τό χάρισμα τῆς γλωσσολαλιᾶς, πού ἦταν ὑπερφυσική ἐκδήλωση καί ἀποτελοῦσε ἔκτακτο χάρισμα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Τό γεγονός εἶναι ὅτι οἱ Ἀπόστολοι ἔγιναν ὄργανα τοῦ Παναγίου Πνεύματος, «ἐνεργοῦντά τε καὶ κινούμενα κατὰ θέλησιν Ἐκείνου καὶ δύναμιν». Τό χάρισμα τῆς γλωσσολαλιᾶς εἶναι μιά μορφή προσευχῆς πού δοξάζει τόν Θεό καί μιά μορφή προφητείας πού ἀναγγέλει στούς ἀνθρώπους τά μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ.
Ὅπως γνωρίζουμε ἀπό τήν ἱστορία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, στήν Βαβέλ χωρίσθηκαν οἱ γλῶσσες τῶν ἀνθρώπων, ἐνῶ στήν Πεντηκοστή ἔχουμε τήν ἑνότητα τῶν γλωσσῶν. Μέ τό Πανάγιο Πνεῦμα ἀποκτοῦμε τήν ἑνότητα καί ἀποκτοῦμε κοινή γλῶσσα. Αὐτήν τήν κοινή γλῶσσα μιλοῦσαν καί μιλοῦν οἱ Ἅγιοι, ὁπουδήποτε καί ὁποτεδήποτε καί ἄν ἔζησαν.
Ὅμως καί σήμερα ἐπικρατεῖ στίς ἀνθρώπινες κοινωνίες ἡ κατάσταση τῆς Βαβέλ. Ὅλοι πασχίζουν νά κατασκευάσουν μέ τόν ἐγωϊσμό τους τόν πύργο τῆς σωτηρίας καί μπερδεύονται μεταξύ τους. Ἀκούγονται διάφορες γλῶσσες-ἀπόψεις πού δημιουργοῦν σύγχυση. Ἀκόμη καί ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί, ἀφοῦ δέν ἔχουμε ἀποκτήσει τήν ἑνότητα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, μιλοῦμε ἀκατανόητα. Δέν καταλαβαίνουμε τήν γλῶσσα τῶν Ἁγίων μας, δέν ἀντιλαμβανόμαστε τήν γλῶσσα τῆς Ἐκκλησίας, ἑρμηνεύουμε αὐθαίρετα τό Εὐαγγέλιο, δημιουργώντας ἔτσι σύγχυση μέσα μας καί μεταξύ μας.
Σήμερα, λοιπόν, πού ἑορτάζουμε τήν ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, πρέπει νά συνειδητοποιήσουμε ὅτι ἡ Πεντηκοστή εἶναι ἕνα συνεχές καί παρατεινόμενο θαῦμα. Ὁ Παράκλητος ἐξακολουθεῖ νά εἶναι παρών στήν Ἐκκλησία. Ἡ ἐν δυνάμει δωρεά πού λάβαμε κατά τό Βάπτισμα πρέπει νά γίνη ἐνεργητική καί ζῶσα μετοχή στόν πλοῦτο τῶν χαρισμάτων τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Ἀδελφοί μου, σήμερα ἡ Ἐκκλησία μᾶς καλεῖ νά γονατίσουμε καί νά προσευχηθοῦμε θερμά στό Ἅγιο Πνεῦμα, νά κατασκηνώση μέσα στήν καρδιά μας, νά τήν μεταμορφώση καί νά τήν ἁγιάση.
«Ἐλθέ, τό φῶς τό ἀληθινόν, ἐλθέ ἡ αἰώνιος ζωή, ἐλθέ τό ἀποκεκρυμμένον μυστήριον....». ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου