ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ (19-6-2005)
Πενήντα ἡμέρες μετά τό Πάσχα, ἑορτάζουμε τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στόν κόσμο καί τήν καθιέρωση τῆς Ἐκκλησίας μας ὡς πνευματικοῦ θεσμοῦ στήν Ἱστορία.
Μέ τήν κάθοδο καί τήν ἀποκάλυψη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἀρχίζει οὐσιαστικά ἡ λειτουργία τῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας, μέ τή διενέργεια τῶν Μυστηρίων καί τῶν χαρισματικῶν λειτουργιῶν, γιά τήν πραγμάτωση τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου. Συνάμα ἡ Πεντηκοστή εἶναι καί εὐχαριστήριος ἑορτή γιά τά θαυμαστά πού ἐπιτελεῖ ὁ Θεός, διά μέσου τῆς Ἐκκλησίας στόν κόσμο.
Σύμφωνα μέ τό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα, πού ἀκούσαμε σήμερα, ὁ Κύριος, ἀπευθυνόμενος πρός τούς ἀκροατές Του, κάλεσε τόν κόσμο νά προσέλθη πρός Αὐτόν, διότι Αὐτός εἶναι τό πλήρωμα τῆς ζωῆς: «Ἐάν τις διψᾷ ἐρχέσθω πρός με καὶ πινέτω». Συνεπῶς, δέν νοεῖται ζωή χωρίς τόν Χριστό. Καί ἐπειδή ἡ Ἐκκλησία καλεῖ τόν κόσμο στήν κατ᾿ οὐσίαν ζωή, οὐσιαστικά τούς καλεῖ στήν πηγή τῆς ζωῆς, τόν Χριστό. Ἑπομένως, δέν νοεῖται Ἐκκλησία χωρίς τόν Χριστό.
Κατά τό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα, πού ἀκούσαμε σήμερα, κατά τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς καί ἐνῶ ὅλοι οἱ Μαθητές ἦταν συνηγμένοι «ὁμοῦ πάντες ἐπὶ τὸ αὐτό», «ἐπλήσθησαν πάντες Πνεύματος Ἁγίου» καί τότε ἀρχίζουν νά δραστηριοποιοῦνται καί νά κηρύσσουν τόν λόγο τοῦ Θεοῦ. Ὁ πρῶτος καρπός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί τῶν χαρισμάτων πού δέχονται οἱ Ἀπόστολοι ἦταν ἡ προσέλευση στήν πίστη τοῦ Χριστοῦ τριῶν χιλιάδων ἀνθρώπων ἀπό κάθε φυλή καί ἀπό κάθε γλῶσσα καί ἡ συγκρότηση τῆς πρώτης χριστιανικῆς κοινότητας τῶν Ἱεροσολύμων. Ἔτσι, πέρα ἀπό τήν Χριστολογική, ἔχουμε καί μιά Ἁγιοπνευματική κατανόηση τῆς Ἐκκλησίας.
Ἡ ἑορτή τῆς Πεντηκοστῆς δέν εἶναι μιά ἁπλῆ συνέχεια τοῦ ἔργου τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά βιώνεται ὡς τελείωση τοῦ σχεδίου τῆς Θείας Οἰκονομίας. Τό Ἅγιο Πνεῦμα καθιστᾶ ἀνοιχτό τό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας πρός ὅλο τόν κόσμο καί μέ τίς μυστηριακές καί χαρισματικές λειτουργίες του συνιστᾶται οὐσιαστικά καί ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας καί τῆς Οἰκουμένης ὅλης. Ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας δηλώνεται καί μέ τό πρῶτο χαρισματικό φαινόμενο τῆς γλωσσολαλιᾶς κατά τήν Πεντηκοστή, πού σημαίνει κοινωνία ἀγάπης ὅλων τῶν ἀνθρώπων, σέ ὅλες τίς γλῶσσες καί τίς φυλές τοῦ κόσμου.
Ἡ Πεντηκοστή, μέ τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἀναγγέλλει τό τέλος τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης καί ἐγκαινιάζει τή νέα πορεία τῆς Ἐκκλησίας πρός τόν κόσμο τῶν Ἐθνῶν, μιά πορεία πραγμάτωσης καί ἐκπλήρωσης τῶν ἐπαγγελιῶν. Τό νόημα τῆς ἑορτῆς τῆς Πεντηκοστῆς δέν ἔχει μόνο θεωρητικές διαστάσεις, ἀλλά εἶναι ὑπόθεση ζωῆς. Σ᾿ αὐτό ἀκριβῶς τό σημεῖο ἡ ὑμνολογία τῆς ἑορτῆς ἐπικεντρώνει σήμερα τήν προσοχή ὅλων μας. Τό Ἅγιο Πνεῦμα εἶναι «ζωῆς χορηγός», «θησαυρὸς τῶν ἀγαθῶν», «πηγὴ ἀγαθότητος», «ζωοποιοῦν».
Αὐτό πού ἔχει ἰδιαίτερη σημασία γιά μᾶς τούς πιστούς εἶναι οἱ καρποί πού ἔρχονται στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας καί στή δική μας προσωπική ζωή ἀπό τήν παρουσία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Τό Ἅγιο Πνεῦμα εἶναι πηγή ζωῆς γιά ὅλους καί ἔρχεται νά ζωοποιήση τούς πάντες καί τά πάντα μέ τίς δωρεές καί τά χαρίσματά Του. Ὁ ἁγιασμός μας καί ἡ μετοχή μας στά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας γίνεται ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι. Ἀλλά καί τά ἔργα φιλανθρωπίας καί κάθε ἱεραποστολικῆς δραστηριότητας δέν κατανοοῦνται χωρίς τόν φωτισμό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Μόνο ἡ χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος μᾶς κάνει ἀληθινούς πνευματικούς ἀνθρώπους. Αὐτή καί μόνο ἡ χάρη ἁγιάζει τούς ἀνθρώπους, διαμορφώνει ἕνα σεμνό καί ἀληθινό ἦθος καί δίνει πραγματικό νόημα στήν κάθε μας πράξη καί δραστηριότητα. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος εἶναι πολύ σαφής καί συγκεκριμένος, ὅταν λέη ὅτι «καρπὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματός ἐστιν ἀγάπη, χαρά, εἰρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, ἀγαθοσύνη, πίστις, πρᾳότης, ἐγκράτεια». Ὅλες οἱ ἀρετές καί ὅλα τά ἀγαθά, καθετί πού ἁγιάζει καί ὀμορφαίνει τή ζωή μας, προέρχεται ἀπό τό Ἅγιο Πνεῦμα.
Τό Ἅγιο Πνεῦμα μᾶς εἰσάγει οὐσιαστικά σέ μιά νέα ζωή, ἐντελῶς διαφορετική ἀπό τή συνήθη ζωή τοῦ κόσμου τούτου. Ἄν ὁ ἄνθρωπος θά ἐνεπνέετο καί θά ἐνεργοῦσε μέ τή χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ὅλες οἱ πράξεις καί οἱ ἐνέργειές του θά ἦταν ἅγιες. Ἐπειδή, ὅμως, ὁ ἄνθρωπος στηρίζεται μόνο στίς δικές του ἠθικές καί πνευματικές δυνάμεις, γιά τήν πραγματοποίηση τοῦ καλοῦ καί τοῦ ἀγαθοῦ, βλέπουμε στό τέλος ἡ κάθε του προσπάθεια νά ὁδηγεῖται σέ μιά τραγική ἀποτυχία. Κάθε αὐτονομημένη καί ἀποκομμένη ἀπό τό Ἅγιο Πνεῦμα πνευματική ζωή εἶναι μιά πλάνη καί ὁδηγεῖ σέ πλήρη ἀποτυχία.
Σύμφωνα μέ τό σημερινό Εὐαγγέλιο, βασική προϋπόθεση γιά νά λάβη κανείς τό Ἅγιο Πνεῦμα εἶναι ἡ πίστη καί ἡ κοινωνία μέ τό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ. Ὁ Χριστός εἶναι τό «φῶς τοῦ κόσμου καὶ ὁ ἀκολουθῶν Αὐτὸν οὐ μὴ περιπατήσῃ ἐν τῇ σκοτίᾳ ἀλλ᾿ ἕξει τὸ φῶς τῆς ζωῆς». Πρός αὐτή τήν κατεύθυνση τῆς φωτεινότητας τῆς ζωῆς ὁδηγεῖ τούς ἀνθρώπους καί τό Ἅγιο Πνεῦμα.
Ἀδελφοί μου, εἶναι ἀνάγκη νά γίνουμε πνευματοφόροι, χαριτωμένοι, ὥστε νά ἀρδεύη τή ζωή μας, τίς σκέψεις μας καί τίς ἀποφάσεις μας αὐτό τό Ἅγιο Πνεῦμα. Τότε ὅλα θά εἶναι ἐντελῶς διαφορετικά, λουσμένα μέσα στό φῶς τοῦ Χριστοῦ καί λαμπροφόρα μέσα στό φῶς τῆς Πεντηκοστῆς. ΑΜΗΝ.
Πενήντα ἡμέρες μετά τό Πάσχα, ἑορτάζουμε τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στόν κόσμο καί τήν καθιέρωση τῆς Ἐκκλησίας μας ὡς πνευματικοῦ θεσμοῦ στήν Ἱστορία.
Μέ τήν κάθοδο καί τήν ἀποκάλυψη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἀρχίζει οὐσιαστικά ἡ λειτουργία τῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας, μέ τή διενέργεια τῶν Μυστηρίων καί τῶν χαρισματικῶν λειτουργιῶν, γιά τήν πραγμάτωση τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου. Συνάμα ἡ Πεντηκοστή εἶναι καί εὐχαριστήριος ἑορτή γιά τά θαυμαστά πού ἐπιτελεῖ ὁ Θεός, διά μέσου τῆς Ἐκκλησίας στόν κόσμο.
Σύμφωνα μέ τό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα, πού ἀκούσαμε σήμερα, ὁ Κύριος, ἀπευθυνόμενος πρός τούς ἀκροατές Του, κάλεσε τόν κόσμο νά προσέλθη πρός Αὐτόν, διότι Αὐτός εἶναι τό πλήρωμα τῆς ζωῆς: «Ἐάν τις διψᾷ ἐρχέσθω πρός με καὶ πινέτω». Συνεπῶς, δέν νοεῖται ζωή χωρίς τόν Χριστό. Καί ἐπειδή ἡ Ἐκκλησία καλεῖ τόν κόσμο στήν κατ᾿ οὐσίαν ζωή, οὐσιαστικά τούς καλεῖ στήν πηγή τῆς ζωῆς, τόν Χριστό. Ἑπομένως, δέν νοεῖται Ἐκκλησία χωρίς τόν Χριστό.
Κατά τό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα, πού ἀκούσαμε σήμερα, κατά τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς καί ἐνῶ ὅλοι οἱ Μαθητές ἦταν συνηγμένοι «ὁμοῦ πάντες ἐπὶ τὸ αὐτό», «ἐπλήσθησαν πάντες Πνεύματος Ἁγίου» καί τότε ἀρχίζουν νά δραστηριοποιοῦνται καί νά κηρύσσουν τόν λόγο τοῦ Θεοῦ. Ὁ πρῶτος καρπός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί τῶν χαρισμάτων πού δέχονται οἱ Ἀπόστολοι ἦταν ἡ προσέλευση στήν πίστη τοῦ Χριστοῦ τριῶν χιλιάδων ἀνθρώπων ἀπό κάθε φυλή καί ἀπό κάθε γλῶσσα καί ἡ συγκρότηση τῆς πρώτης χριστιανικῆς κοινότητας τῶν Ἱεροσολύμων. Ἔτσι, πέρα ἀπό τήν Χριστολογική, ἔχουμε καί μιά Ἁγιοπνευματική κατανόηση τῆς Ἐκκλησίας.
Ἡ ἑορτή τῆς Πεντηκοστῆς δέν εἶναι μιά ἁπλῆ συνέχεια τοῦ ἔργου τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά βιώνεται ὡς τελείωση τοῦ σχεδίου τῆς Θείας Οἰκονομίας. Τό Ἅγιο Πνεῦμα καθιστᾶ ἀνοιχτό τό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας πρός ὅλο τόν κόσμο καί μέ τίς μυστηριακές καί χαρισματικές λειτουργίες του συνιστᾶται οὐσιαστικά καί ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας καί τῆς Οἰκουμένης ὅλης. Ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας δηλώνεται καί μέ τό πρῶτο χαρισματικό φαινόμενο τῆς γλωσσολαλιᾶς κατά τήν Πεντηκοστή, πού σημαίνει κοινωνία ἀγάπης ὅλων τῶν ἀνθρώπων, σέ ὅλες τίς γλῶσσες καί τίς φυλές τοῦ κόσμου.
Ἡ Πεντηκοστή, μέ τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἀναγγέλλει τό τέλος τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης καί ἐγκαινιάζει τή νέα πορεία τῆς Ἐκκλησίας πρός τόν κόσμο τῶν Ἐθνῶν, μιά πορεία πραγμάτωσης καί ἐκπλήρωσης τῶν ἐπαγγελιῶν. Τό νόημα τῆς ἑορτῆς τῆς Πεντηκοστῆς δέν ἔχει μόνο θεωρητικές διαστάσεις, ἀλλά εἶναι ὑπόθεση ζωῆς. Σ᾿ αὐτό ἀκριβῶς τό σημεῖο ἡ ὑμνολογία τῆς ἑορτῆς ἐπικεντρώνει σήμερα τήν προσοχή ὅλων μας. Τό Ἅγιο Πνεῦμα εἶναι «ζωῆς χορηγός», «θησαυρὸς τῶν ἀγαθῶν», «πηγὴ ἀγαθότητος», «ζωοποιοῦν».
Αὐτό πού ἔχει ἰδιαίτερη σημασία γιά μᾶς τούς πιστούς εἶναι οἱ καρποί πού ἔρχονται στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας καί στή δική μας προσωπική ζωή ἀπό τήν παρουσία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Τό Ἅγιο Πνεῦμα εἶναι πηγή ζωῆς γιά ὅλους καί ἔρχεται νά ζωοποιήση τούς πάντες καί τά πάντα μέ τίς δωρεές καί τά χαρίσματά Του. Ὁ ἁγιασμός μας καί ἡ μετοχή μας στά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας γίνεται ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι. Ἀλλά καί τά ἔργα φιλανθρωπίας καί κάθε ἱεραποστολικῆς δραστηριότητας δέν κατανοοῦνται χωρίς τόν φωτισμό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Μόνο ἡ χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος μᾶς κάνει ἀληθινούς πνευματικούς ἀνθρώπους. Αὐτή καί μόνο ἡ χάρη ἁγιάζει τούς ἀνθρώπους, διαμορφώνει ἕνα σεμνό καί ἀληθινό ἦθος καί δίνει πραγματικό νόημα στήν κάθε μας πράξη καί δραστηριότητα. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος εἶναι πολύ σαφής καί συγκεκριμένος, ὅταν λέη ὅτι «καρπὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματός ἐστιν ἀγάπη, χαρά, εἰρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, ἀγαθοσύνη, πίστις, πρᾳότης, ἐγκράτεια». Ὅλες οἱ ἀρετές καί ὅλα τά ἀγαθά, καθετί πού ἁγιάζει καί ὀμορφαίνει τή ζωή μας, προέρχεται ἀπό τό Ἅγιο Πνεῦμα.
Τό Ἅγιο Πνεῦμα μᾶς εἰσάγει οὐσιαστικά σέ μιά νέα ζωή, ἐντελῶς διαφορετική ἀπό τή συνήθη ζωή τοῦ κόσμου τούτου. Ἄν ὁ ἄνθρωπος θά ἐνεπνέετο καί θά ἐνεργοῦσε μέ τή χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ὅλες οἱ πράξεις καί οἱ ἐνέργειές του θά ἦταν ἅγιες. Ἐπειδή, ὅμως, ὁ ἄνθρωπος στηρίζεται μόνο στίς δικές του ἠθικές καί πνευματικές δυνάμεις, γιά τήν πραγματοποίηση τοῦ καλοῦ καί τοῦ ἀγαθοῦ, βλέπουμε στό τέλος ἡ κάθε του προσπάθεια νά ὁδηγεῖται σέ μιά τραγική ἀποτυχία. Κάθε αὐτονομημένη καί ἀποκομμένη ἀπό τό Ἅγιο Πνεῦμα πνευματική ζωή εἶναι μιά πλάνη καί ὁδηγεῖ σέ πλήρη ἀποτυχία.
Σύμφωνα μέ τό σημερινό Εὐαγγέλιο, βασική προϋπόθεση γιά νά λάβη κανείς τό Ἅγιο Πνεῦμα εἶναι ἡ πίστη καί ἡ κοινωνία μέ τό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ. Ὁ Χριστός εἶναι τό «φῶς τοῦ κόσμου καὶ ὁ ἀκολουθῶν Αὐτὸν οὐ μὴ περιπατήσῃ ἐν τῇ σκοτίᾳ ἀλλ᾿ ἕξει τὸ φῶς τῆς ζωῆς». Πρός αὐτή τήν κατεύθυνση τῆς φωτεινότητας τῆς ζωῆς ὁδηγεῖ τούς ἀνθρώπους καί τό Ἅγιο Πνεῦμα.
Ἀδελφοί μου, εἶναι ἀνάγκη νά γίνουμε πνευματοφόροι, χαριτωμένοι, ὥστε νά ἀρδεύη τή ζωή μας, τίς σκέψεις μας καί τίς ἀποφάσεις μας αὐτό τό Ἅγιο Πνεῦμα. Τότε ὅλα θά εἶναι ἐντελῶς διαφορετικά, λουσμένα μέσα στό φῶς τοῦ Χριστοῦ καί λαμπροφόρα μέσα στό φῶς τῆς Πεντηκοστῆς. ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου