ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ
(Μρ. 1, 1-8)
Προτοῦ ὁ Κύριός μας, ὁ Υἱὸς καὶ Λόγος τοῦ Θεοῦ, κατέβη ἀπὸ τοὺς οὐρανοὺς καὶ συλληφθεῖ ἀσπόρως καὶ ὑπερφυῶς στὴν παρθενικὴ κοιλία τῆς Παναγίας μητέρας του, συνέβη ἕνα ἄλλο πολὺ μεγάλο θαῦμα. Αὐτὸ ἀφοροῦσε στὴ σύλληψη τοῦ Ἰωάννη τοῦ Προδρόμου ἀπὸ τοὺς στείρους καὶ ὑπέργηρους γονεῖς του, τὸν Ζαχαρία καὶ τὴν Ἐλισάβετ. Τοῦτο τὸ παράδοξο ἔγινε ἕξι μῆνες πρὶν τὸν Εὐαγγελισμὸ τῆς Παναγίας, ὅταν ὁ ἀρχάγγελος Γαβριὴλ στάλθηκε στὸν προφήτη καὶ ἀρχιερέα Ζαχαρία γιὰ νὰ τοῦ ἀναγγείλει τὴ γέννηση τοῦ Προδρόμου. Ὁ Ἰωάννης, ἔλαβε τὴ μαρτυρία τοῦ Δεσπότη Χριστοῦ ὅτι εἶναι ὁ μείζων «ἐν γεννητοῖς γυναικῶν» καὶ ὅτι ὑπερτερεῖ ἀκόμα καὶ τῶν προφητῶν. Ἐνῶ ἀκόμα κυοφορεῖτο ὁ Ἰωάννης, ὅταν ἡ Παναγία, ἀμέσως μετὰ τὸν Εὐαγγελισμό της, ἐπισκέφθηκε τὴν Ἐλισάβετ, ἐσκίρτησε στὴ κοιλία τῆς μητέρας του, ἀναγνωρίζοντας καὶ κηρύττοντας, καὶ μὲ τὸν τρόπο αὐτό, τὸν Χριστό.
(Μρ. 1, 1-8)
Προτοῦ ὁ Κύριός μας, ὁ Υἱὸς καὶ Λόγος τοῦ Θεοῦ, κατέβη ἀπὸ τοὺς οὐρανοὺς καὶ συλληφθεῖ ἀσπόρως καὶ ὑπερφυῶς στὴν παρθενικὴ κοιλία τῆς Παναγίας μητέρας του, συνέβη ἕνα ἄλλο πολὺ μεγάλο θαῦμα. Αὐτὸ ἀφοροῦσε στὴ σύλληψη τοῦ Ἰωάννη τοῦ Προδρόμου ἀπὸ τοὺς στείρους καὶ ὑπέργηρους γονεῖς του, τὸν Ζαχαρία καὶ τὴν Ἐλισάβετ. Τοῦτο τὸ παράδοξο ἔγινε ἕξι μῆνες πρὶν τὸν Εὐαγγελισμὸ τῆς Παναγίας, ὅταν ὁ ἀρχάγγελος Γαβριὴλ στάλθηκε στὸν προφήτη καὶ ἀρχιερέα Ζαχαρία γιὰ νὰ τοῦ ἀναγγείλει τὴ γέννηση τοῦ Προδρόμου. Ὁ Ἰωάννης, ἔλαβε τὴ μαρτυρία τοῦ Δεσπότη Χριστοῦ ὅτι εἶναι ὁ μείζων «ἐν γεννητοῖς γυναικῶν» καὶ ὅτι ὑπερτερεῖ ἀκόμα καὶ τῶν προφητῶν. Ἐνῶ ἀκόμα κυοφορεῖτο ὁ Ἰωάννης, ὅταν ἡ Παναγία, ἀμέσως μετὰ τὸν Εὐαγγελισμό της, ἐπισκέφθηκε τὴν Ἐλισάβετ, ἐσκίρτησε στὴ κοιλία τῆς μητέρας του, ἀναγνωρίζοντας καὶ κηρύττοντας, καὶ μὲ τὸν τρόπο αὐτό, τὸν Χριστό.
Ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος ἦταν ἐνδεδυμένος τὴν ἁγιότητα ἤδη ἐκ κοιλίας μητρός. Εἶχε στὴν ψυχή του τὴν καθαρότητα καὶ τὴ σωφροσύνη. Ἀγάπησε τὸν Θεό, καὶ ἤδη ἀπὸ μικρὴ ἡλικία ἀπομακρύνθηκε ἀπὸ πᾶσα συναναστροφὴ ἀνθρώπων. Γιὰ τὸν Ἰωάννη «οὐκ ἦν ἄξιος ὁ κόσμος», ὄχι γιατὶ ὁ κόσμος καθαυτὸς εἶναι κακός, ἀλλὰ γιατὶ μέσα στὸν κόσμο ὑπάρχουν οἱ πειρασμοὶ καὶ ἡ ἁμαρτία. Ἔτσι ἀπομακρύνθηκε ἀπὸ ὅλα τοῦτα καὶ κατοίκησε στὴν ἔρημο, συναναστρεφόμενος μὲ τὰ ἄγρια θηρία. Ἡ τροφή του ἦταν ἁπλή, ἀσκητικὴ καὶ περιοριζόταν στὰ ἀπαραίτητα γιὰ τὴ διατήρησή του στὴ ζωή. Ἔτρωγε μέλι ἄγριο, αὐτὸ ποὺ τὰ μελίσσια ἀπέθεταν σὲ σχισμὲς βράχων στὴν ἀφιλόξενη ἔρημο, καί «ἀκρίδες», δηλαδὴ τὶς ἄκρες ἀπὸ μερικὰ ἄνυδρα φυτὰ τῆς ἐρήμου. Τὸ ἔνδυμά του ἦταν ἀπὸ τρίχες καμήλου καὶ γύρω ἀπὸ τὴ μέση του εἶχε ζώνη δερμάτινη.
Ἡ ποιότητα τοῦ ἐνδύματός του ἀντιστοιχεῖ στὴν ἄσκηση καὶ τὴν τραχύτητα τῆς ζωῆς του. Δὲν ζοῦσε μέσα στὴν καλοπέραση καὶ τὴ χλιδή, ἀλλὰ ἀρκεῖτο στὰ ἀναγκαῖα, χωρὶς περιττὲς πολυτέλειες. Ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς μαρτύρησε καὶ εἶπε ὅτι ὁ Πρόδρομος καὶ ἡ ζωή του δὲν εἶναι ἐκ τοῦ κόσμου τούτου καὶ ὅσοι ζοῦν διαφορετικά, μὲ ἄφθονα φαγητὰ καὶ μαλακὰ ἐνδύματα, εἶναι ἄνθρωποι ποὺ ἔχουν τὸν νοῦ τους στραμμένο στὰ ἐπίγεια καὶ ὄχι στὰ οὐράνια, ὅπως ὁ Πρόδρομος. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ἁγιογραφεῖται ὡς ἕνας λιπόσαρκος ἄνθρωπος, φέροντας τὸ ἀνάλογο λιτὸ ἔνδυμα, ἔχοντας τὴν ὄψη αὐστηρὴ καὶ ἰδιαίτερα σοβαρὴ γιὰ νὰ δείξει τὸν κόπο τῆς ἄσκησης. Ταυτόχρονα στὶς ἁγιογραφίες φέρει φτερὰ γιὰ νὰ φανεῖ ὁ ἰσάγγελός του βίος. Ἡ δὲ δερμάτινη ζώνη, τὴν ὁποία εἶχε στὴ μέση του, δὲν ἦταν ἁπλῶς ἐξάρτημα τῆς ἀμφίεσής του. Δὲν τὴ φοροῦσε δηλαδὴ γιὰ πρακτικοὺς λόγους μόνο, ἀλλὰ καὶ γιὰ νὰ συμβολίσει καὶ κάτι ἄλλο. Καὶ αὐτὸ ἦταν ἡ κυριαρχία του στὰ σαρκικὰ πάθη.
Μὲ τὴν ἄσκησή του ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος καὶ ζῶντας κατὰ τὸν νόμο τοῦ Θεοῦ, θεωροῦσε ὅλα τὰ ἄλλα δεύτερα καὶ κατώτερα. Ἔτσι ἀξιώθηκε νὰ ὑπερβεῖ τοὺς ὅρους τῆς φύσεως, νὰ γίνει ἐπίγειος ἄγγελος καὶ οὐράνιος ἄνθρωπος. Κάποτε, γύρω στὸ 15ο ἔτος τῆς ἡγεμονίας τοῦ Τιβερίου Καίσαρος, τὸ ὁποῖο συνέπιπτε μὲ τὸ 29 μ.Χ., ὁ Ἰωάννης, μετὰ ἀπὸ ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ, μετέβη στὴν περιοχὴ τοῦ Ἰορδάνη γιὰ νὰ κηρύξει μετάνοια, νὰ καθοδηγήσει τὰ πλήθη ποὺ συνέρρεαν πρὸς αὐτόν, νὰ τὰ βαπτίσει καὶ κυρίως νὰ τὰ προετοιμάσει πνευματικά. Τόνιζε στοὺς ἐγωιστὲς καὶ ὑπερήφανους Φαρισαίους καὶ Σαδδουκαίους ὅτι δὲν μποροῦν νὰ ἐπαναπαύονται στὴν καταγωγή τους ἀπὸ τὸν Ἀβραάμ. Αὐτό, τοὺς ἔλεγε ὁ Τίμιος Πρόδρομος, δὲν ἦταν τόσο σημαντικό, ὅσο αὐτοὶ νόμιζαν. Τὸ σημαντικὸ γιὰ τὴ σωτηρία τους ἦταν τὰ ἀγαθὰ καὶ θεάρεστα ἔργα. Ἐὰν δὲν τὰ ἐπιλέξουν, συνέχιζε ὁ Πρόδρομος, θὰ εἶναι ἄγονοι καὶ ἄκαρποι καὶ ἄρα ἄχρηστοι, ὅπως ἀκριβῶς τὰ δέντρα τὰ ὁποῖα δὲν παράγουν κάτι χρήσιμο, γι᾽ αὐτὸ καὶ σὲ κάποια δεδομένη στιγμὴ κόβονται καὶ ρίπτονται εἰς τὴ φωτιά.
Ἡ προϋπόθεση ποὺ τοὺς ἔθετε ὁ Ἰωάννης ἦταν ἡ ἐξομολόγηση τῶν ἁμαρτιῶν τους καθὼς τοὺς βάπτιζε στὰ νερὰ τοῦ Ἰορδάνη. Αὐτὸ σήμαινε τὴ μετάνοιά τους καὶ τὴ συναίσθηση τῶν ἁμαρτιῶν τους καὶ ἦταν ἡ προετοιμασία τους πρὸς ὑποδοχὴ τοῦ Μεσσία. Τὸ τέλειο ἐρχόταν ἀμέσως μετά, ὅπου ἡ ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν τῶν Ἰουδαίων καὶ ἔπειτα ὅλων τῶν ἀνθρώπων, ἐπρόκειτο νὰ δοθοῦν ἀπὸ τὸν Μεσσία, ποὺ ὑπερέβαλλε τὸν Πρόδρομο, ὅπως ὁ ἥλιος τὶς πυγολαμπίδες: «ἐγὼ μὲν ὑμᾶς βαπτίζω ἐν ὕδατι εἰς μετάνοιαν», ἔλεγε ὁ Πρόδρομος, «ὁ δὲ ὀπίσω μου ἐρχόμενος ἰσχυρότερός μου ἐστιν, οὗ οὔκ εἰμι ἱκανὸς τὰ ὑποδήματα βαστᾶσαι· αὐτὸς ὑμᾶς βαπτίσει ἐν Πνεύματι ἁγίῳ καὶ πυρί».
Τελικά, ὁ ζῆλος τοῦ Τιμίου Προδρόμου γιὰ νὰ μεταδώσει τὴν ἀλήθεια καὶ ἡ καθαρότητα ποὺ ἀπέκτησε μέσα ἀπὸ τὴν ἀσκητική του ζωή, εἶχαν ὡς ἀποτέλεσμα νὰ ἀξιωθεῖ μίας ἰδιαίτερης τιμῆς, δηλαδὴ νὰ βαπτίσει τὸν ἴδιο τὸν καθαρὸ καὶ ἀμόλυντο Χριστὸ καὶ ταυτόχρονα νὰ γίνει μάρτυρας τῆς ἀποκάλυψης τῆς Ἁγίας Τριάδος. Ἐπιπλέον, νὰ ἀποτελέσει τὸν Πρόδρομο τοῦ Κυρίου, ὄχι μόνο κατὰ τὴν ἐπίγειο ζωή του, ἀλλὰ καὶ μετὰ τὴν ἀποτομὴ τῆς κεφαλῆς του, ὅταν κατῆλθε στὸν Ἅδη, ὅπου κήρυξε στοὺς ἐκεῖ εὑρισκόμενους τὴν ἔλευση τοῦ Σωτήρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου