Κυριακὴ Ε΄ τῆς Σαμαρείτιδος
18 Μαΐου 2014
Ἰωάννου δ΄, 5-42
Χριστὸς Ἀνέστη!
Ἡ ἀνακάλυψη τοῦ βαθύτερου νοήματος τῆς ζωῆς, ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, περνᾶ μέσα ἀπὸ τὴν ἀλήθεια τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως μᾶς τὴν ἀποκαλύπτει ὁ ἴδιος ὁ Κύριος. Ἡ σημερινὴ εὐαγγελικὴ περικοπὴ μᾶς βάζει ἀκριβῶς μπροστὰ ἀπὸ αὐτὴ τὴ μεγάλη πρόκληση. Νὰ ἀνοίξουμε τὸν ἑαυτό μας, νὰ τὸν καταστήσουμε διάφανο, γιὰ νὰ δεχθεῖ τὴ μεγάλη ἀλήθεια τῆς ζωῆς, ἡ ὁποία εἶναι ἐκείνη ποὺ σώζει καὶ ἀνεβάζει τὸν ἄνθρωπο στὶς πιὸ ψηλὲς πνευματικὲς κορυφογραμμές.
Χρονικὰ καὶ ἐορτολογικὰ βρισκόμαστε στὸ μέσο περίπου τῆς πορείας μας πρὸς τὴν Πεντηκοστή. Εἶναι ἴσως ἡ πιὸ κατάλληλη στιγμὴ γιὰ νὰ γίνουμε κοινωνοὶ τῆς ἀποκάλυψης ποὺ ὁ ἴδιος ὁ Κύριος κάνει στὴ συνάντησή του μὲ τὴ Σαμαρείτιδα. Ὅτι δηλαδὴ ὁ ἴδιος εἶναι τὸ «ὕδωρ τὸ ζῶν», τὸ «ἀλλόμενον εἰς ζωὴν αἰώνιον». Μία ἀλήθεια, ἡ ὁποία ἐπιβάλλεται νὰ ἀγγίξει ὑπαρκτικὰ τὸν ἄνθρωπο καὶ νὰ τὸν ἀπογειώσει, νὰ τὸν ἀνυψώσει πνευματικά.
Ὁ Χριστὸς στὸ πρόσωπο τῆς γυναίκας ἐκείνης, τῆς Σαμαρείτιδας – ἡ ὁποία ἦταν καὶ ἀλλοεθνὴς καὶ κουβαλοῦσε κοινωνικὰ καὶ ἐθνικὰ στίγματα – συναντᾶ τὸν κάθε ἄνθρωπο, τὸν καθένα ἀπὸ μᾶς ξεχωριστά. Μᾶς ἀποκαλύπτει συγκλονιστικὲς ἀλήθειες. Δὲν εἶναι ἁπλὰ μία περίπτωση ἑνὸς Ἰουδαίου ποὺ συζητᾶ μὲ μία Σαμαρείτισσα.
Εἶναι ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ὁ Σωτήρας τοῦ κόσμου ποὺ ἐπικοινωνεῖ μὲ ὅλους. Ἀκόμα καὶ μὲ τοὺς πιὸ περιφρονημένους τοῦ κόσμου, γιὰ νὰ προσφέρει ἀφειδώλευτα τὴν ἀγάπη καὶ τὴν Χάρη του. Ἡ ἀλήθειά του ποὺ εἶναι ἡ ἴδια ἡ ζωή, ρέει ἀπὸ τὴν παρουσία του ὡς ὕδωρ ζῶν, ποὺ ξεδιψᾷ πραγματικὰ τὸν κάθε ἄνθρωπο, ὅσο κουρασμένος, ὅσο ταλαιπωρημένος καὶ ἂν εἶναι. Καταξιώνει τὸν καθένα μας ὡς «πρόσωπο», μὲ τὴν ἰδιαίτερη ἀξία καὶ πνευματικὴ ἀρχοντιά του.
Ἀγγίζει πιὸ πολὺ τὸ σημερινὸ ἄνθρωπο ποὺ περιπλανᾶται ἀπὸ ἀδιέξοδο σὲ ἀδιέξοδο καὶ βρίσκεται μονίμως ἀποπροσανατολισμένος, χωρὶς τὴν πυξίδα τῆς ζωῆς, ποὺ εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς καὶ ἡ Ἐκκλησία του. Ἡ ἰσχυρὴ βεβαιότητα ποὺ ἔχουμε ἀπὸ τὴν εὐαγγελικὴ ἀλήθεια εἶναι ὅτι ὁ Χριστὸς περιμένει σὲ κάθε στιγμὴ τῆς ζωῆς μας γιὰ νὰ μᾶς συναντήσει.
Σύμφωνα μὲ τὴν Ἀποκάλυψη «ἵσταται ἐπὶ τὴν θύραν καὶ κρούει». Μᾶς καλεῖ ὅλους καὶ τὸν καθένα ξεχωριστά, προσωπικά. «Τὰ ἴδια πρόβατα φωνεῖ κὰτ’ ὄνομα», γιὰ νὰ γίνουμε δέκτες τῆς προσφορᾶς τῆς θεϊκῆς του ἀγάπης.
Ὁ Χριστὸς κάθεται στὸ πηγάδι τοῦ Ἰακὼβ καὶ συζητεῖ μὲ τὴ Σαμαρείτιδα, τὴν ἄγνωστη, τὴ στιγματισμένη καὶ ἀνώνυμη μέχρι τότε ἐκείνη γυναῖκα. Τῆς ζητᾶ νερό. Ὁ Κύριος ζητᾶ ἀπὸ ὅλους μας κάποιες κινήσεις, κάποιες ἐνέργειες. Ζητᾶ τὴν προσφορὰ τῆς δικῆς μας ἀγάπης γιὰ νὰ ἀποτολμήσουμε τὴν ἔξοδο ἀπὸ τὸ ἐγὼ καὶ τὸν ἀτομικισμό μας.
Ἰδιαίτερα μάλιστα σήμερα ποὺ ἔχουμε ἐγκαταλείψει ἄσπλαχνα τὸν ἑαυτό μας στὰ ἀσφυκτικὰ γρανάζια τῆς ἐγωκεντρικότητας, ἡ ἀνταπόκρισή μας στὴν πρόσκληση τοῦ Κυρίου νὰ συναντηθοῦμε μαζί του καὶ νὰ ξεδιψάσουμε ἀπὸ τὴν ἀλήθειά του, εἶναι ἄκρως σημαντική.
Ὅπως καὶ ἐμεῖς πολλὲς φορὲς σήμερα, ἔτσι καὶ ἡ Σαμαρείτισσα τότε λειτούργησε στὴν ἀρχὴ περισσότερο νοησιαρχικά, ὅταν ὁ Χριστὸς τῆς ζήτησε νερὸ ποὺ ἀντλοῦσε ἀπὸ τὸ βαθὺ πηγάδι. Τὸ μυαλὸ ὑπέβαλλε ὅτι ὁ Ἰουδαῖος εἶναι ἐχθρὸς καὶ σὲ καμιὰ περίπτωση δὲν ἄξιζε τῆς ὁποιασδήποτε προσφορᾶς.
Ὁ Χριστὸς ὅμως θέλει νὰ τῆς προσφέρει τὸ ἀληθινὸ φῶς τῆς ζωῆς. Μέσω τοῦ διαλόγου ποὺ ἔχει μαζί της, δίνει τὴ δυνατότητα στὴ γυναῖκα νὰ συναισθανθεῖ τὴν ψυχική της κατάσταση, τὴν ἁμαρτωλότητά της. Ἔτσι ὁδηγεῖται στὸ γκρέμισμα τοῦ τείχους τοῦ ἐγωισμοῦ ποὺ ἦταν μέχρι τότε ἀδιαπέραστο. Σὲ σημεῖο μάλιστα ποὺ νὰ βλέπει τώρα καθαρὰ μὲ τὰ μάτια τῆς ψυχῆς της. Ἀναγνωρίζει, λοιπόν, τὶς προφητικὲς ἱκανότητες τοῦ συνομιλητῆ της. Καταξιώνεται νὰ γίνει δέκτης τῆς πιὸ μεγάλης ἀποκάλυψης: τῆς Θεότητας τοῦ Κυρίου. «Ἐγὼ εἰμὶ ὁ λαλῶν σοί».
Ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, ὁ Χριστὸς αὐτὸ ποὺ μᾶς ζητᾶ εἶναι νὰ ἀνοίξουμε τὴν καρδιά μας γιὰ νὰ δεχόμαστε τὴν ἀγάπη του. Ὅταν τὴν ὕπαρξή μας καταυγάζει ἡ θεία παρουσία, τότε αἰσθανόμαστε τὴν ἀνάγκη νὰ λατρεύουμε ἀληθινὰ τὸν Θεό. Ἡ ἀληθινὴ λατρεία, ὅπως μᾶς διαβεβαιώνει ὁ Χριστὸς εἶναι ἡ «ἐν Πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ». Εἶναι ἡ γεύση ὅτι ἡ ὕπαρξή μας ἀνακαινίζεται ἀπὸ τὴν παρουσία τῆς ἀγάπης του. Μεταβάλλεται σὲ Χριστοειδή, μὲ ὅλη τὴν πνευματικὴ ἀκτινοβολία ποὺ μπορεῖ νὰ ἐκπέμπει. Ἀμήν.
18 Μαΐου 2014
Ἰωάννου δ΄, 5-42
Χριστὸς Ἀνέστη!
Ἡ ἀνακάλυψη τοῦ βαθύτερου νοήματος τῆς ζωῆς, ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, περνᾶ μέσα ἀπὸ τὴν ἀλήθεια τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως μᾶς τὴν ἀποκαλύπτει ὁ ἴδιος ὁ Κύριος. Ἡ σημερινὴ εὐαγγελικὴ περικοπὴ μᾶς βάζει ἀκριβῶς μπροστὰ ἀπὸ αὐτὴ τὴ μεγάλη πρόκληση. Νὰ ἀνοίξουμε τὸν ἑαυτό μας, νὰ τὸν καταστήσουμε διάφανο, γιὰ νὰ δεχθεῖ τὴ μεγάλη ἀλήθεια τῆς ζωῆς, ἡ ὁποία εἶναι ἐκείνη ποὺ σώζει καὶ ἀνεβάζει τὸν ἄνθρωπο στὶς πιὸ ψηλὲς πνευματικὲς κορυφογραμμές.
Χρονικὰ καὶ ἐορτολογικὰ βρισκόμαστε στὸ μέσο περίπου τῆς πορείας μας πρὸς τὴν Πεντηκοστή. Εἶναι ἴσως ἡ πιὸ κατάλληλη στιγμὴ γιὰ νὰ γίνουμε κοινωνοὶ τῆς ἀποκάλυψης ποὺ ὁ ἴδιος ὁ Κύριος κάνει στὴ συνάντησή του μὲ τὴ Σαμαρείτιδα. Ὅτι δηλαδὴ ὁ ἴδιος εἶναι τὸ «ὕδωρ τὸ ζῶν», τὸ «ἀλλόμενον εἰς ζωὴν αἰώνιον». Μία ἀλήθεια, ἡ ὁποία ἐπιβάλλεται νὰ ἀγγίξει ὑπαρκτικὰ τὸν ἄνθρωπο καὶ νὰ τὸν ἀπογειώσει, νὰ τὸν ἀνυψώσει πνευματικά.
Ὁ Χριστὸς στὸ πρόσωπο τῆς γυναίκας ἐκείνης, τῆς Σαμαρείτιδας – ἡ ὁποία ἦταν καὶ ἀλλοεθνὴς καὶ κουβαλοῦσε κοινωνικὰ καὶ ἐθνικὰ στίγματα – συναντᾶ τὸν κάθε ἄνθρωπο, τὸν καθένα ἀπὸ μᾶς ξεχωριστά. Μᾶς ἀποκαλύπτει συγκλονιστικὲς ἀλήθειες. Δὲν εἶναι ἁπλὰ μία περίπτωση ἑνὸς Ἰουδαίου ποὺ συζητᾶ μὲ μία Σαμαρείτισσα.
Εἶναι ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ὁ Σωτήρας τοῦ κόσμου ποὺ ἐπικοινωνεῖ μὲ ὅλους. Ἀκόμα καὶ μὲ τοὺς πιὸ περιφρονημένους τοῦ κόσμου, γιὰ νὰ προσφέρει ἀφειδώλευτα τὴν ἀγάπη καὶ τὴν Χάρη του. Ἡ ἀλήθειά του ποὺ εἶναι ἡ ἴδια ἡ ζωή, ρέει ἀπὸ τὴν παρουσία του ὡς ὕδωρ ζῶν, ποὺ ξεδιψᾷ πραγματικὰ τὸν κάθε ἄνθρωπο, ὅσο κουρασμένος, ὅσο ταλαιπωρημένος καὶ ἂν εἶναι. Καταξιώνει τὸν καθένα μας ὡς «πρόσωπο», μὲ τὴν ἰδιαίτερη ἀξία καὶ πνευματικὴ ἀρχοντιά του.
Ἀγγίζει πιὸ πολὺ τὸ σημερινὸ ἄνθρωπο ποὺ περιπλανᾶται ἀπὸ ἀδιέξοδο σὲ ἀδιέξοδο καὶ βρίσκεται μονίμως ἀποπροσανατολισμένος, χωρὶς τὴν πυξίδα τῆς ζωῆς, ποὺ εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς καὶ ἡ Ἐκκλησία του. Ἡ ἰσχυρὴ βεβαιότητα ποὺ ἔχουμε ἀπὸ τὴν εὐαγγελικὴ ἀλήθεια εἶναι ὅτι ὁ Χριστὸς περιμένει σὲ κάθε στιγμὴ τῆς ζωῆς μας γιὰ νὰ μᾶς συναντήσει.
Σύμφωνα μὲ τὴν Ἀποκάλυψη «ἵσταται ἐπὶ τὴν θύραν καὶ κρούει». Μᾶς καλεῖ ὅλους καὶ τὸν καθένα ξεχωριστά, προσωπικά. «Τὰ ἴδια πρόβατα φωνεῖ κὰτ’ ὄνομα», γιὰ νὰ γίνουμε δέκτες τῆς προσφορᾶς τῆς θεϊκῆς του ἀγάπης.
Ὁ Χριστὸς κάθεται στὸ πηγάδι τοῦ Ἰακὼβ καὶ συζητεῖ μὲ τὴ Σαμαρείτιδα, τὴν ἄγνωστη, τὴ στιγματισμένη καὶ ἀνώνυμη μέχρι τότε ἐκείνη γυναῖκα. Τῆς ζητᾶ νερό. Ὁ Κύριος ζητᾶ ἀπὸ ὅλους μας κάποιες κινήσεις, κάποιες ἐνέργειες. Ζητᾶ τὴν προσφορὰ τῆς δικῆς μας ἀγάπης γιὰ νὰ ἀποτολμήσουμε τὴν ἔξοδο ἀπὸ τὸ ἐγὼ καὶ τὸν ἀτομικισμό μας.
Ἰδιαίτερα μάλιστα σήμερα ποὺ ἔχουμε ἐγκαταλείψει ἄσπλαχνα τὸν ἑαυτό μας στὰ ἀσφυκτικὰ γρανάζια τῆς ἐγωκεντρικότητας, ἡ ἀνταπόκρισή μας στὴν πρόσκληση τοῦ Κυρίου νὰ συναντηθοῦμε μαζί του καὶ νὰ ξεδιψάσουμε ἀπὸ τὴν ἀλήθειά του, εἶναι ἄκρως σημαντική.
Ὅπως καὶ ἐμεῖς πολλὲς φορὲς σήμερα, ἔτσι καὶ ἡ Σαμαρείτισσα τότε λειτούργησε στὴν ἀρχὴ περισσότερο νοησιαρχικά, ὅταν ὁ Χριστὸς τῆς ζήτησε νερὸ ποὺ ἀντλοῦσε ἀπὸ τὸ βαθὺ πηγάδι. Τὸ μυαλὸ ὑπέβαλλε ὅτι ὁ Ἰουδαῖος εἶναι ἐχθρὸς καὶ σὲ καμιὰ περίπτωση δὲν ἄξιζε τῆς ὁποιασδήποτε προσφορᾶς.
Ὁ Χριστὸς ὅμως θέλει νὰ τῆς προσφέρει τὸ ἀληθινὸ φῶς τῆς ζωῆς. Μέσω τοῦ διαλόγου ποὺ ἔχει μαζί της, δίνει τὴ δυνατότητα στὴ γυναῖκα νὰ συναισθανθεῖ τὴν ψυχική της κατάσταση, τὴν ἁμαρτωλότητά της. Ἔτσι ὁδηγεῖται στὸ γκρέμισμα τοῦ τείχους τοῦ ἐγωισμοῦ ποὺ ἦταν μέχρι τότε ἀδιαπέραστο. Σὲ σημεῖο μάλιστα ποὺ νὰ βλέπει τώρα καθαρὰ μὲ τὰ μάτια τῆς ψυχῆς της. Ἀναγνωρίζει, λοιπόν, τὶς προφητικὲς ἱκανότητες τοῦ συνομιλητῆ της. Καταξιώνεται νὰ γίνει δέκτης τῆς πιὸ μεγάλης ἀποκάλυψης: τῆς Θεότητας τοῦ Κυρίου. «Ἐγὼ εἰμὶ ὁ λαλῶν σοί».
Ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, ὁ Χριστὸς αὐτὸ ποὺ μᾶς ζητᾶ εἶναι νὰ ἀνοίξουμε τὴν καρδιά μας γιὰ νὰ δεχόμαστε τὴν ἀγάπη του. Ὅταν τὴν ὕπαρξή μας καταυγάζει ἡ θεία παρουσία, τότε αἰσθανόμαστε τὴν ἀνάγκη νὰ λατρεύουμε ἀληθινὰ τὸν Θεό. Ἡ ἀληθινὴ λατρεία, ὅπως μᾶς διαβεβαιώνει ὁ Χριστὸς εἶναι ἡ «ἐν Πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ». Εἶναι ἡ γεύση ὅτι ἡ ὕπαρξή μας ἀνακαινίζεται ἀπὸ τὴν παρουσία τῆς ἀγάπης του. Μεταβάλλεται σὲ Χριστοειδή, μὲ ὅλη τὴν πνευματικὴ ἀκτινοβολία ποὺ μπορεῖ νὰ ἐκπέμπει. Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου