ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ
(Μρ. 8, 34 - 9, 1)
Σήμερα, τὴν Κυριακὴ μετὰ τὴν Ὕψωση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, στὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα ὁ Κύριος μᾶς καλεῖ νὰ σηκώσουμε μὲ πίστη τὸν δικό μας σταυρό. «Ἐκεῖνος ποὺ θέλει νὰ εἶναι πιστὸς μαθητὴς καὶ ἀκόλουθός μου», μᾶς λέγει ὁ Κύριος, «ἂς ἀπαρνηθεῖ τὸν ἁμαρτωλὸ ἑαυτό του καὶ ἂς σηκώσει τὸν προσωπικό του σταυρό, ἀγωνιζόμενος κατὰ τῶν δυσκολιῶν, τῶν δυσχερειῶν, τῶν πειρασμῶν, τῶν ἀσθενειῶν. Διότι, ὅποιος θέλει νὰ σώσει τὴν πρόσκαιρη ζωή του, θὰ χάσει τὴν αἰώνιο. Ὅποιος ὅμως θυσιάσει, ἀφιερώνοντας, τὴ ζωή του γιὰ μένα καὶ τὸ Εὐαγγέλιό μου, αὐτὸς θὰ σώσει τὴν ψυχή του καὶ θὰ κερδίσει τὴ μακαριότητα τοῦ παραδείσου».
Τὸ νόημα τῶν λόγων τοῦ Κυρίου κατανοεῖται ὅταν ληφθεῖ ὑπόψη ἡ συνάφεια, στὴν ὁποία λέχθηκαν. Ὅταν ὁ ἀπόστολος Πέτρος μὲ ἔντονο ὕφος ζήτησε καὶ συμβούλεψε τὸν Κύριο νὰ ἀρνηθεῖ τὸ Πάθος καὶ τὸν Σταυρό, ὁ Κύριος, ἐνώπιον τῶν μαθητῶν, τὸν ἐπέπληξε καὶ τοῦ εἶπε: «ὕπαγε ὀπίσω μου, σατανᾶ». Σταμάτα δηλαδὴ νὰ σκέφτεσαι καὶ νὰ ὁμιλεῖς ἀντίθετα ἀπὸ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ.
Ἀφοῦ λοιπὸν ὁ Πέτρος δὲν μποροῦσε νὰ κατανοήσει ὅτι χωρὶς τὸν σταυρὸ δὲν θὰ σωζόταν τὸ ἀνθρώπινο γένος, ὁ Κύριος προσκαλεῖ τοὺς μαθητές του, ἀλλὰ καὶ τὸ πλῆθος ποὺ τὸν ἀκολουθοῦσε, καὶ τοὺς εἶπε, διδάσκοντάς τους, ὅτι ὄχι μόνο ὁ ἴδιος πρέπει νὰ πορευθεῖ πρὸς τὸ πάθος γιὰ χάρη τῆς ἀνθρωπότητας, ἀλλὰ καὶ ὅτι κανεὶς δὲν μπορεῖ νὰ σωθεῖ χωρὶς νὰ σηκώσει τὸν δικό του σταυρὸ καὶ χωρὶς νὰ τὸν ἀκολουθήσει, ὅπως τὸ πρόβατο τὸν ποιμένα, ὅπως ὁ δοῦλος τὸν κύριό του, ὅπως ὁ στρατιώτης τὸν βασιλέα.
Ἡ ἄρση τοῦ σταυροῦ ἀπὸ ἐμᾶς τοὺς ἀνθρώπους ἔχει συγκεκριμένο περιεχόμενο. Ὅπως οἱ παλαιοὶ κατάδικοι σήκωναν καὶ μετέφεραν τὸν σταυρό τους μέχρι τὸν τόπο τοῦ θανάτου τους, ἔτσι κι ἐμεῖς ὀφείλουμε νὰ ζοῦμε καθημερινὰ ὡς μελλοθάνατοι, ὡς ἔχοντας δηλαδὴ διακόψει ὁριστικὰ κάθε δεσμὸ μὲ τὸν κόσμο τῆς ἁμαρτίας, δηλαδὴ μὲ τὸν παλαιὸ ἑαυτό μας. Σημαίνει ἐπίσης τὴν ἀγόγγυστη ὑπομονὴ στὶς θλίψεις καὶ τὶς δοκιμασίες, στὶς στενοχώριες καὶ τοὺς πόνους, στὶς πολλὲς δυσκολίες τοῦ ἀγώνα γιὰ τὴν κατανίκηση τῶν παθῶν μας καὶ τὴν ἀπόκτηση τῶν ἀρετῶν. Μὲ τὴ βεβαιότητα ὅτι ὁ σταυρός, ὁ πόνος καὶ οἱ θλίψεις δὲν εἶναι μεγαλύτερες ἀπὸ αὐτὲς ποὺ μποροῦμε νὰ σηκώσουμε καὶ νὰ ἀντέξουμε, δοξολογοῦμε τὸν Θεό, δὲν γογγύζουμε κατ’ αὐτοῦ καὶ προσευχόμαστε νὰ μᾶς ἐνισχύσει στὸν ἀγῶνα μας.
Ἡ ζωὴ τοῦ ἀγώνα καὶ τοῦ σταυροῦ, ὅμως, ἡ πνευματική, μὲ ἄλλα λόγια, ζωή, ἡ ζωὴ κοντὰ στὸν Χριστό, εἶναι ζωὴ μοναξιᾶς. Καὶ εἶναι ζωὴ μοναξιᾶς ὄχι μόνο διότι λίγοι ἐπιθυμοῦν νὰ τὴν ἀκολουθήσουν, ἀλλὰ καὶ διότι αὐτοὶ ποὺ τὴν ἀκολουθοῦν περιφρονοῦνται πολλὲς φορὲς ἀπὸ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους. Καὶ ἐδῶ προβάλλει ὁ κίνδυνος ἄρνησης τοῦ Κυρίου. Νὰ προτιμήσει δηλαδὴ κανεὶς νὰ συμπορευτεῖ μὲ τοὺς πολλοὺς γιὰ νὰ μὴν περιφρονεῖται, καταντῶντας, ὅμως, στὴν περιφρόνηση τοῦ ἴδιου τοῦ Κυρίου.
Γι’ αὐτὸ καὶ ὁ Χριστὸς ἐφιστᾶ τὴν προσοχή μας. «Ὁποιοσδήποτε μὲ ντραπεῖ», μᾶς λέγει, «ἐπειδὴ φοβᾶται τὶς περιφρονήσεις τῶν ἀνθρώπων τῆς ἀποστατημένης καὶ ἁμαρτωλῆς αὐτῆς γενεᾶς, αὐτὸν θὰ τὸν ἀρνηθῶ καὶ ἐγὼ κατὰ τὴ μέλλουσα κρίση». Καὶ ἡ ἄρνηση ἐκ μέρους τοῦ Κυρίου δὲν εἶναι ἄλλο τι παρὰ ζημιὰ στὴν ψυχή μας. Ἡ ψυχή μας ὅμως, ἀξίζει περισσότερο ἀπ’ ὅλα τὰ ἀγαθὰ τοῦ κόσμου αὐτοῦ. Ἔχει μεγαλύτερη ἀξία ἀπ’ ὅλα τὰ πλούτη, τὶς τιμὲς καὶ τὶς ἀπολαύσεις τοῦ κόσμου. Γι’ αὐτὸ ἄλλωστε ἐνανθρώπησε καὶ σταυρώθηκε ὁ Κύριος˙ γιὰ νὰ μᾶς σώσει καὶ νὰ λυτρώσει τὴν πολύτιμη αὐτὴ ψυχή μας ἀπὸ τὰ δεσμὰ τῆς ἁμαρτίας.
Δὲν πρέπει λοιπὸν νὰ ἀνεχθοῦμε ὁποιαδήποτε ζημιὰ στὴν ψυχή μας, ἀλλὰ νὰ κρατήσουμε τὴν πίστη στὸν Χριστό, καὶ νὰ τὸν ὁμολογοῦμε ὄχι μόνο θεωρητικά, ἀλλὰ καὶ ἔμπρακτα. Καὶ ἡ ἔμπρακτη ὁμολογία τοῦ Κυρίου εἶναι ἡ ἄρση τοῦ σταυροῦ μας. Στὴν ἄρση τοῦ σταυροῦ ἀποδεικνύεται ἡ πίστη μας καὶ φαίνεται ἡ ἀγάπη καὶ τὸ φιλότιμό μας πρὸς αὐτὸν ποὺ μᾶς ἀγάπησε καὶ θυσιάστηκε γιὰ ἐμᾶς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου