« ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟΙ ΑΝΤΙΛΑΛΟΙ »
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΔ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
6 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2015
«Πολλοὶ γάρ εἰσι κλητοί, ὀλίγοι δὲ ἐκλεκτοί.»
Στο σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα, ο Ιησούς, συνεχίζοντας την διδαχή του, μετά την παραβολή των κακών γεωργών, αφηγείται την παραβολή των βασιλικων γάμων.
Σε αυτή την παραβόλη ακούμε ότι η βασιλεία των ουρανών μοιάζει με ένα βασιλιά, ο οποίος επρόκειτο να κάνει τους γάμους του γιού του. Έστειλε, λοιπόν, τους δούλους του να φωνάξουν τους καλεσμένους στον γάμο, αλλά αυτοί δεν ήθελαν να πάνε. Έστειλε άλλους δούλους λέγοντάς τους , «πείτε στους καλεσμένους οτι ετοίμασα το γεύμα μου, οι ταύροι μου έχουν σφαγιαστεί και όλα είναι έτοιμα. Ελάτε στον γάμο». Αυτοί όμως και πάλι έδειξαν αδιαφορία φεύγοντας, ο ένας για το χωράφι του, ο άλλος για το εμπόριό του και οι υπόλοιποι, αφού συνέλαβαν τους δούλους, τους κακοποίησαν και τους θανάτωσαν.
Αυτό το γεγονός όμως επέφερε την οργή του Βασιλιά, που όταν το άκουσε, θύμωσε πολύ και έστειλε τον στρατό του να εξολοθρεύσει τους φονιάδες εκείνους και να κάψει την πόλη τους. Κατόπιν είπε στους δούλους του: «Ο γάμος είναι έτοιμος, αλλά οι καλεσμένοι δεν ήταν άξιοι. Πηγαίνετε λοιπόν στα σταυροδρόμια και όσους βρείτε, καλέστε τους στον γάμου». Και αφού οι δούλοι βγήκαν στους δρόμους, μάζεψαν όλους όσους βρήκαν, και κακούς και καλούς, και γέμισε η αίθουσα του γάμου.
Την ώρα όμως που μπήκε και ο βασιλιάς να δει τους φιλοξενούμενους, είδε και έναν, ο οποίος δεν είχε ένδυμα γάμου, και του λέγει: «Φίλε, πως εισήλθες εδώ χωρίς να έχεις ένδυμα γάμου;», αυτός δεν ήξερε τι να αποκριθεί. Τότε είπε ο βασιλιάς στους υπηρέτες, «Δέστε του τα πόδια και τα χέρια, και ρίξτε τον έξω στο σκοτάδι. εκεί θα είναι το κλάμα και το τρίξιμο των δοντιών». Διότι πολλοί είναι οι καλεσμένοι, λίγοι όμως είναι οι εκλεκτοί».
Ο Κύριος αφηγείται την παραβολή αυτή, αμέσως μετά την παραβολή των κακών γεωργών, με την οποία μάλιστα θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει και κάποια συνοχή και ομοιότητα, όχι βεβαίως τόσο ως προς το περιεχόμενο, αλλά ως προς το νόημα. Και οι δύο φανερώνουν την μακροθυμία του Θεού, αλλά και την ηθική και ψυχική έκπτωση των Ιουδαίων.
Παρατηρούμε ότι ανάμεσα στα πολλά γεγονότα, τόσο της φύσεως ,όσο και της καθημερινής ζωής του ανθρώπου, που χρησίμευσαν σαν παραδείγματα στις παραβολές του Κυρίου, μια σημαντική θέση κατέχει και ο γάμος. Θέλει με αυτόν τον τρόπο να μας δείξει ότι όπως στους γάμους επικρατεί χαρά και ευφροσύνη και δεν υπάρχει τίποτα το λυπηρό, την πνευματική χαρά του ανθρώπου στην βασιλεία των ουρανών, η οποία παρομοιάζεται με τον βασιλικό γάμο, στην συγκεκριμένη παραβολή.
Ο Βασιλιάς που οργανώνει τον γάμο του Υιού του είναι ο Θεός και ο Νυμφίος είναι ο Ιησούς Χριστός. Οι προσκεκλημένοι ήταν αρχικά και πρώτοι απ΄ όλους οι Ιουδαίοι.
Ηδη, από τους προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης, αξιώθηκαν της τιμής, να κλήθουν «στους γάμους». Όμως δεν φάνηκαν αντάξιοι της κλήσεως και αυτό το βλέπουμε και στην σημερινή παραβολή και στην προηγούμενη, που όπως είδαμε, τους παρομοίασε ο Κύριος με κακούς γεωργούς. Μην δείχνοντας ενδιαφέρον για την βασιλεία των ουρανών, με την καρδιά τους προσκολλημένη στα επίγεια αγαθά , «ουκ ήθελον ελθείν» . Αδιαφόρησαν για τους απεσταλμένους του Θεού, τους προφήτες, άλλους εξυβρίζοντας τους ,άλλους θανατώνοντάς τους, όπως και τον ίδιο τον Χριστό.
Έτσι έστειλε ο Θεός ξανά τους δούλους του, τους αποστόλους αυτή τη φορά, να καλέσει τους εθνικούς, από τα άλλα έθνη δηλαδή, ανάμεσά τους και τους Έλληνες.
Η αγάπη και το έλεος του Θεού θέλει όλοι οι άνθρωποι να σωθούν, καλοί και κακοί και γι΄αυτό και το κάλεσμα απευθύνεται σε όλους μας. «Συνήγαγον πάντας όσους εύρον, πονηρούς τε και αγαθούς» αναφέρει στην παραβολή. Δεν αρκεί μόνο η κλήση του Θεού για να σωθούμε. Και ο Ιούδας ήταν ένας από τους Δώδεκα Μαθητές του Χριστού, όμως ήταν ανάξιος της Θείας του κλήσεως. Και το ακούσαμε στην παραβολή, ότι ανάμεσα σε όλους τους προσκεκλημένους βρισκόταν και κάποιος χωρίς ένδυμα γάμου, ανάξιος να βρίσκεται εκεί και γι’ αυτό και οδηγήθηκε έξω, από τους δούλους. Το ένδυμα του γάμου είναι ο χιτώνας που λαμβάνουμε με το Άγιο Βάπτισμα, τον οποίο και οφείλουμε να διατηρούμε με την ιερά εξομολόγηση και την συμμετοχή στην Θεία ευχαριστία, καθαρό, για να φανούμε και εμείς αντάξιοι της κλήσεως του Θεού και να αξιωθούμε να πάρουμε μέρος στο βασιλικό τραπέζι, την βασιλεία του Θεού.
Άλλωστε και ο ίδιος ο Κύριος, τελειώνει την παραβολή του με αυτή την φράση, «Πολλοί γαρ εισί κλητοί, ολίγοι δε εκλεκτοί». Πολλοί άκουσαν την πρόσκληση του Θεού, βαπτίσθηκαν Χριστιανοί, μπαίνοντας έτσι στην αίθουσα των γάμων του Νυμφίου, αλλά ο τρόπος ζωής τους δεν διαφέρει σε τίποτα από αυτούς που δεν δέχθηκαν την πρόσκληση, τους μη βαπτισμένους Χριστιανούς δηλαδή.
Ας ευχηθούμε, με την χάρη του Κυρίου, να αξιωθούμε και εμείς να συμπεριληφθούμε μεταξύ αυτών των λίγων των εκλεκτών, για να απολαύσουμε την Θεία Χαρά και ευτυχία. Αμήν!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου