ΚΥΡΙΑΚΗ Ε΄ ΛΟΥΚΑ
(Λκ. 16, 19-31)
Ὁ πλοῦτος φαντάζει στὰ μάτια τῶν περισσοτέρων ἀνθρώπων ὡς κάτι καλό. Δὲν εἶναι ὅμως ἀπὸ μόνος του καλό. Καλὸ γίνεται μόνο ὅταν χρησιμοποιηθεῖ σωστὰ καὶ μὲ γνώμονα τὴν ἐντολὴ τῆς ἀγάπης. Τότε εἰσάγει εἰς τὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν καὶ τὴν αἰώνιο ἀνάπαυση. Ἐὰν ὅμως χρησιμοποιηθεῖ γιὰ τὴν ἐγωιστικὴ ἱκανοποίηση τῶν παθῶν τότε καταντᾶ δεσμὸς καὶ τύραννος.
Ὁ πλούσιος τῆς σημερινῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς δὲν τὸν χρησιμοποίησε σωστά, ἀλλὰ τὸν καταχράστηκε ἐντελῶς ἀφιλάνθρωπα.
Τὰ δύο πρόσωπα τῆς σημερινῆς περικοπῆς, ὁ ἀνώνυμος πλούσιος καὶ ὁ φτωχὸς Λάζαρος εἶχαν μία ἐκ διαμέτρου ἀντίθετη ζωή. Ὁ ἀνώνυμος πλούσιος ζοῦσε τρυφηλὰ μὲ συνεχεῖς καὶ καθημερινὲς διασκεδάσεις, χωρὶς νὰ τὸν ἐνδιαφέρουν οἱ ἔχοντες ἀνάγκη. Ἔτσι δὲν ἐπέδειξε τὴν παραμικρὴ ἔγνοια γιὰ τὸν Λάζαρο, ὥστε νὰ τὸν συμπονέσει καὶ νὰ τὸν συνδράμει στὴ φτώχεια καὶ τὴν ἀσθένειά του. Οἱ διασκεδάσεις καὶ ἡ πολυτέλεια τῆς ζωῆς του δὲν τοῦ ἐπέτρεψαν νὰ σηκώσει τὸ βλέμμα σὲ αὐτὸν ποὺ οὐσιαστικὰ ζοῦσε δίπλα του, ἔξω ἀπὸ τὴν πόρτα του, ἐγκαταλελειμμένος καὶ ξεχασμένος ἀπὸ ὅλους, σὲ ἐσχάτη ἔνδεια, ὑποσιτισμένος καὶ μὲ πυορροοῦσες πληγές.
Ὅταν ὅμως ὁ πλούσιος καὶ ὁ Λάζαρος πεθαίνουν, τὰ πράγματα ἀλλάζουν. Ὁ φτωχὸς Λάζαρος τώρα ἀγάλλεται στὸ φῶς καὶ στὴν εὐφροσύνη τοῦ Παραδείσου, ἐνῷ ὁ πλούσιος, ποὺ σημειωτέον παραμένει ἀνώνυμος καὶ ἄρα ἄγνωστος, ἀκριβῶς γιὰ νὰ φανεῖ ἡ ἀποξένωσή του ἀπὸ τὸν Θεὸ τῆς ἀγάπης, ὑποφέρει καὶ βασανίζεται. Ὁ Λάζαρος δὲν εἶναι πιὰ μόνος του, ξεχασμένος καὶ ἐγκαταλελειμμένος, ἀλλὰ βρίσκεται σὲ κοινωνία μὲ τοὺς ἀνθρώπους, πρᾶγμα ποὺ ἀποδεικνύεται ἀπὸ τὸ ὅτι ἀναπαύεται στοὺς κόλπους τοῦ Ἀβραάμ, δηλαδὴ στὴν κατάσταση ποὺ καταλήγουν ὅλοι οἱ σεσωσμένοι. Ἀπὸ τὴν ἄλλη, ὁ πλούσιος ὀδυνᾶται καὶ βιώνει μία ἰδιότυπη μοναξιά. Πουθενὰ δὲν φαίνεται νὰ ὑπάρχει ἄλλος γιὰ νὰ τὸν παρηγορήσει, ἔστω καὶ μὲ τὴν ἁπλὴ παρουσία του. Καὶ τοῦτο παρὰ τὸ ὅτι στὴν Κόλαση δὲν θὰ βρισκόταν μόνος του, ἀλλὰ θὰ ὑπῆρχαν καὶ ἄλλοι. Ὁ πλούσιος δὲν τιμωρεῖται διότι ἦταν πλούσιος, ἀλλὰ διότι δὲν ἀγάπησε καὶ δὲν ἐλέησε τὸν συνάνθρωπό του. Διότι δὲν θέλησε νὰ δεῖ τὴν ἀνάγκη αὐτοῦ ποὺ εἶχε ἀνάγκη. Προτίμησε νὰ ζήσει εὐφραινόμενος ὀ ἴδιος καὶ κλείνοντας τὰ μάτια στὸν πόνο τοῦ φτωχοῦ καὶ ἀσθενοῦς. Τοῦτο ἀκριβῶς ἀπέδειξε ὁ θάνατός του, ὅτι δηλαδὴ κανεὶς δὲν ἐλεεῖται ἐὰν δὲν ἐλεήσει, κανεὶς δὲν ἀναπαύεται ἐὰν δὲν πονέσει γιὰ τὸν συνάνθρωπό του καὶ κανεὶς δὲν γεύεται τὴ χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἐὰν δὲν ἀναπαύσει τὸν πονεμένο.
Ἡ εὐαγγελικὴ περικοπὴ τοῦ ἄσπλαχνου πλουσίου καὶ τοῦ φτωχοῦ Λαζάρου καταδεικνύει τί εἶναι ὁ Παράδεισος καὶ τί εἶναι ἡ Κόλαση. Ὁ Παράδεισος καὶ ἡ Κόλαση δὲν ἀποτελοῦν τόπους, στοὺς ὁποίους καταλήγουν ἀντίστοιχα οἱ μετανοημένοι καὶ οἱ ἀμετανόητοι. Ἀντίθετα, ὁ Παράδεισος καὶ ἡ Κόλαση ἀποτελοῦν τρόπους ζωῆς. Αὐτὴ ἡ ζωή, δηλαδὴ ἡ μετὰ θάνατον ζωὴ εἶναι συνέχεια τῆς παρούσας ἐπίγειας ζωῆς καὶ ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὸν ἀγῶνα καὶ τὴ μετάνοια τοῦ κάθε ἀνθρώπου. Ἀνάλογα μὲ τὶς πράξεις μας, ἀνάλογα μὲ τὸ πόσο ἀγαπήσαμε τὸν Θεὸ καὶ τὸν συνάνθρωπό μας, ἀνάλογα μὲ τὸ πόσο ἀγωνιστήκαμε νὰ ζήσουμε καθὼς ἁρμόζει σὲ Χριστιανούς, ἀνάλογα μὲ τὴ μετάνοια ποὺ ἐπιδείξαμε, κρίνεται καὶ ἡ μετὰ θάνατον κατάσταση, στὴν ὁποία θὰ βρεθοῦμε. Τούτη ἡ κατάσταση εἶναι ζωὴ εἴτε κοινωνίας μὲ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους καὶ βέβαια μὲ τὸν Θεὸ εἴτε ζωὴ ἀκοινωνησίας καὶ ἀπόλυτης μοναξιᾶς χωρὶς τὴν παρηγοριὰ τῶν ἄλλων ἀνθρώπων καὶ τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ.
Ἔτσι καὶ ἐμεῖς ἂς προσέξουμε τὸ πῶς βαδίζουμε στὴ ζωή μας καὶ πῶς χρησιμοποιοῦμε τὶς ὅποιες περιουσιακές μας δυνατότητες. Ἂς θυμόμαστε ὅτι ἡ κρίση ποὺ θὰ ὑποστοῦμε θὰ εἶναι ἀνάλογη τοῦ τρόπου ποὺ πονέσαμε καὶ βοηθήσαμε τοὺς ἔχοντας ἀνάγκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου