ΚΥΡΙΑΚΗ Δ΄ ΛΟΥΚΑ (ΣΠΟΡΕΩΣ)
(Λκ. 8, 5-15)
Στὸ σημερινὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα ἀκούσαμε τὴν παραβολὴ τοῦ σπορέως. Ὁ Χριστός, ὡς σπορέας, σπείρει τὸν ἴδιό του τὸν λόγο στοὺς ἀνθρώπους καὶ οἱ ἄνθρωποι, ἐλεύθερα, διακρίνουν τοὺς ἑαυτούς τους σὲ τέσσερεις κατηγορίες. Αὐτὲς οἱ κατηγορίες προκύπτουν ἀπὸ τὴ διαφορετικὴ δεκτικότητα ὡς πρὸς τὴν ἀποδοχὴ τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ. Συγκεκριμένα, στὴν πρώτη κατηγορία ἀνῆκουν αὐτοὶ ποὺ ἔχουν τὴν καρδία τους τόσο σκληρή, ὅσο σκληρὴ εἶναι καὶ μία ὁδός. Ἕνας δρόμος χωμάτινος ὅταν πατεῖται διαρκῶς γίνεται τόσο σκληρός, ὡσὰν νὰ εἶναι στρωμένος μὲ ἄσφαλτο. Καὶ στὴν ἄσφαλτο δὲν βλαστάνει ὁτιδήποτε. Οἱ σπόροι ποὺ ρίχνονται σὲ αὐτὴν δὲν μποροῦν νὰ βλαστήσουν καὶ καταστρέφονται. Ἔτσι αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι μὲ τὴ σκληρὴ καρδία δὲν ἀποδέχονται τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ καὶ μένουν ἄκαρποι.
Ἡ δεύτερη κατηγορία ἀφορᾶ στοὺς ἀνθρώπους ποὺ δέχονται μὲν τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ, ἑλκύονται ἀπὸ τὶς πνευματικές του διαστάσεις καὶ ἐπιθυμοῦν νὰ ζήσουν σύμφωνα μὲ αὐτόν. Ὅμως, ἡ ἀποδοχὴ τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ δὲν γίνεται μὲ τὶς σωστὲς προϋποθέσεις. Δὲν κατανοοῦν οἱ ἄνθρωποι αὐτοὶ ὅτι ἡ ζωὴ τοῦ Χριστιανοῦ εἶναι μία δύσκολη πορεία ἀπὸ τὰ ἐφήμερα ἐπίγεια στὰ μόνιμα ἐπουράνια καὶ ἀπὸ τὰ δυσχερῆ καὶ λυπηρὰ στὰ εὐφρόσυνα τοῦ παραδείσου. Θεωροῦν ὅτι ὁ χριστιανισμὸς εἶναι καλοπέραση, ὑγεία, εὐτυχία, κατὰ κόσμον ἐπιτυχία. Στὸν πρῶτο πειρασμό, στὴν πρώτη δυσκολία, ὅταν ἡ ζωή τους συναντᾶ δυσκολίες, ἐγκαταλείπουν τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ.
Ἡ τρίτη κατηγορία ἀντιστοιχεῖ στοὺς ἀνθρώπους, ποὺ ζοῦν κοσμικά, μὲ τρυφή, καλοπέραση, μέριμνες πολλές, μέσα στὸν πλοῦτο καὶ τὴ σαρκικὴ ἡδονή. Ὅλα τοῦτα εἶναι ἀγκάθια ποὺ πνίγουν τὸν καλὸ σπόρο καὶ δὲν τοῦ ἐπιτρέπουν νὰ ἀναπτυχθεῖ. Καὶ ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ εἶναι ὁ καλὸς σπόρος, ποὺ φτάνει στὶς καρδίες αὐτῆς τῆς κατηγορίας ἀνθρώπων, ἀλλὰ δὲν καταφέρνει νὰ ριζώσει καὶ νὰ ἀποδώσει καρποὺς πνευματικούς. Οἱ ἀπολαύσεις τῆς ἐπίγειας ζωῆς, ὅταν ἀπολυτοποιηθοῦν καταντοῦν θηλιὰ στὸν λαιμὸ τῶν ἀνθρώπων καὶ πολὺ περισσότερο τῶν Χριστιανῶν. Ἐκεῖ ποὺ θὰ ἔπρεπε οἱ ἄνθρωποι νὰ ζοῦν ὀρθά, πνευματικά, μὲ τὸ ὄμμα τῆς ψυχῆς στραμμένο στὴ μόνιμή τους πατρίδα, τὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ, παρασύρονται ἀπὸ τὶς εὔκολες ἐπίγειες ἡδονὲς καὶ ξεχνοῦν τὸν Θεό. Ὅταν, ὅμως, οἱ ἄνθρωποι ξεχάσουν τὸν Θεὸ καὶ κλείσουν τὴν καρδία τους στὸν λόγο του τότε μένουν ἄκαρποι, δίχως τὴ ζωὴ τοῦ Χριστοῦ μέσα τους. Αὐτό, ὅμως, εἶναι ἐπικίνδυνο καὶ τραγικὸ γιὰ τοὺς ἀνθρώπους ποὺ εἶναι Χριστιανοί, καὶ οἱ ὁποῖοι τράφηκαν μὲ τὸ σῶμα καὶ τὸ αἷμα τοῦ Κυρίου.
Ἡ τέταρτη κατηγορία ἀφορᾶ στοὺς ἀνθρώπους ποὺ διατηροῦν ἀνοικτὴ τὴν καρδία τους στὴ σπορὰ τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ. Τὸ χαρακτηριστικὸ στὴν προκειμένη περίπτωση εἶναι ὅτι αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι οὐδόλως διαφέρουν ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους τῶν ἄλλων κατηγοριῶν. Διαφοροποιοῦνται μόνο στὸ ὅτι θέλουν, ἐπιθυμοῦν καὶ ἀγωνίζονται στὴν τήρηση τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ. Τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ ποὺ δὲν δίνεται πάντως μόνο σὲ αὐτούς, ἀλλὰ σὲ ὅλους. Αὐτοί, ὅμως, θέλουν νὰ τὸν τηρήσουν. Μπορεῖ νὰ πέφτουν σὲ σφάλματα καὶ μπορεῖ νὰ ἀστοχοῦν σὲ πολλά, ὅπως ὅλοι οἱ ἄλλοι ἄλλωστε, ἀλλὰ ἐπιδεικνύουν ἐπιμονὴ καὶ ὑπομονὴ σὲ αὐτὸ ποὺ θέλουν. Δὲν βλέπουν τὸν χριστιανισμὸ ἐπιφανειακά, ἀλλὰ οὐσιαστικά. Ἡ καρδία τους βρίσκεται στραμμένη στὸν λόγο τοῦ Θεοῦ καὶ ὄχι στὴν ἀπολυτοποίηση τῆς καλοπέρασης. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ἐν τέλει, ἀγωνιζόμενοι, καρποφοροῦν πνευματικά. Τοῦτο ἀκριβῶς ἐπισημαίνει καὶ ὁ Χριστός «τὸ δὲ ἐν τῇ καλῇ γῇ, οὗτοί εἰσιν οἵτινες ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ ἀκούσαντες τὸν λόγον κατέχουσι καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ».
Συνεπῶς, γιὰ νὰ μπορέσουμε καὶ ἐμεῖς νὰ καρποφορήσουμε πρέπει νὰ ἀποκτήσουμε δεκτικότητα. Νὰ ἀνοίξουμε τὴν καρδία μας στὸ εὐαγγέλιο τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Καὶ ἀφοῦ τὴν ἀνοίξουμε καὶ δεχθοῦμε τὸν σπόρο τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ, νὰ μὴν ἐπιτρέψουμε σὲ πράγματα ἐφήμερα νὰ μᾶς ἀποσπάσουν ἀπὸ τὴν τήρησή του. Δίχως ἄλλο ἡ τήρησή του δὲν θὰ εἶναι τόσο εὔκολη, ὅσο ἐνδεχομένως εἶναι ἡ ἀπάτη τῆς εὐδαιμονίας τοῦ κόσμου. Ἐδῶ χρειάζεται ὑπομονὴ καὶ ἐπιμονή. Ὅπως ἀκριβῶς κάθε πράγμα ποὺ ἀξίζει. Διότι τὸ εὔκολο ἔχει λίγη καὶ μὴ σταθερὴ ἀξία. Ὁ Χριστός, ὅμως, καὶ οἱ ἐπαγγελίες του ἀφοροῦν στὴ μονιμότητα τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ.
Μὲ τὴν παραβολὴ τοῦ σπορέως συμπίπτει καὶ ἡ ἔναρξη τῆς νέας κατηχητικῆς χρονιᾶς.
Χρέος καὶ διακονία τῆς Ἐκκλησίας μας εἶναι νὰ προσφέρει τὸν λόγο καὶ τὴν ἀλήθεια τοῦ Θεοῦ καὶ καθῆκον δικό μας εἶναι νὰ καθαρίζουμε τὶς καρδιές μας, ὥστε νὰ τὸν ὑποδεχθοῦν ὡς πολύτιμο θησαυρό. Σὲ αὐτὴ τὴν προσπάθεια, ζητᾶμε τὴ συνδρομὴ ὅλων σας: Οἱ γονεῖς, οἱ γιαγιάδες καὶ οἱ παπποῦδες συνδέστε τὰ παιδιά σας μὲ τὴν ἐνορία, μὲ τὸ νὰ ἐκκλησιάζεστε κάθε Κυριακὴ καὶ μεγάλη ἑορτὴ μαζί τους καὶ προτρέψατέ τα νὰ συμμετέχουν στὶς κατηχητικὲς συνάξεις. Οἱ δάσκαλοι, οἱ καθηγητὲς καὶ οἱ διευθυντὲς τῶν Σχολείων μας, συνεργασθεῖτε μὲ τὸν ἐπίσκοπο καὶ τοὺς ἱερεῖς καὶ ἀναπτύξατε τὸν σύνδεσμο τῶν Σχολείων μὲ τὶς ἐνορίες σας. Οἱ λαϊκοὶ κατηχητὲς καὶ οἱ κατηχήτριες, ἀγαπήσατε τὸ ἔργο ποὺ σᾶς ἀνατέθηκε καὶ θεωρήσατε τὴ διακονία σας αὐτὴ ὡς ἔργο τοῦ ἰδίου τοῦ Χριστοῦ, μέσα στὸ Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας.
Ἐπιπλέον, ἡ Μητρόπολή μας λειτουργεῖ καὶ φέτος Σχολὴ Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς. Σκοπὸς τῆς Σχολῆς εἶναι ἡ διδασκαλία τῆς πατροπαράδοτης ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς καὶ ἡ ἀνάδειξη τῶν μαθητῶν της σὲ Ἱεροψάλτες καὶ μέλη Βυζαντινῶν χορῶν, χρήσιμων γιὰ τὰ ἀναλόγια τῶν Ἱερῶν Ναῶν τῆς Μητροπόλεώς μας καὶ ὁπουδήποτε ἀλλοῦ. Στὴ Σχολὴ παραδίδονται δωρεὰν μαθήματα ἀπὸ ἔμπειρους καὶ ἄρτια καταρτισμένους Μουσικοδιδάσκαλους. Μαθήματα θὰ παραδίδονται στὴν Ἀθηαίνου, στὸ Δάλι, στὸ Ἀλεθρικό, στὴν Ἀναφωτία, στὴν Καλαβασό, στὸ Πέρα Χωριὸ καὶ στὰ Λεύκαρα. Ὅσοι ἐνδιαφέρονται μποροῦν νὰ ζητοῦν πληροφορίες ἀπὸ τὸ γραφεῖο τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Διακονίας τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Τριμυθοῦντος.
Ἂς εὐχόμαστε, ὥστε ὁ σπόρος τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ, ποὺ διὰ τῆς κατηχήσεως σπείρεται στὸν κόσμο, νὰ καρποφορήσει καὶ νὰ μᾶς ὁδηγήσει ὅλους στὴ χαρὰ καὶ τὴ δόξα τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Καλὴ χρονιὰ καὶ εὐλογημένη!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου