Κυριακὴ πρὸ τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως
21 Δεκεμβρίου 2014
Ματθαίου α΄ 1 – 25
Λίγες μόλις ὧρες πρὶν ἀπὸ τὴ μεγάλη ἑορτὴ τῆς Χριστιανοσύνης, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, καὶ ὁ κόσμος ἀναμένει νὰ ἀντλήσει ἀπὸ αὐτὴν μηνύματα ἐλπίδας καὶ ζωῆς. Τὰ ἀδιέξοδα ποὺ βιώνει τόσο ἐφιαλτικὰ στρέφουν τὴν προσοχὴ στὴ Γέννηση τοῦ Θεανθρώπου ὡς τὸ κατ’ ἐξοχὴν γεγονὸς ποὺ τὸν ἀνεβάζει ἀπὸ τὰ ἔσχατα σημεῖα κατάπτωσης στὰ ὁποῖα ἔχει βρεθεῖ σήμερα. Χριστούγεννα! Μιὰ μοναδικὴ εὐκαιρία νὰ ἀναβαπτίσουμε τὴν ὕπαρξή μας στὸ μυστήριο τοῦ Θεοῦ, μέσα ἀπὸ τὸ ὁποῖο ἀποκαλύπτεται καὶ φωτίζεται τὸ μυστήριο τοῦ ἀνθρώπου.
21 Δεκεμβρίου 2014
Ματθαίου α΄ 1 – 25
Λίγες μόλις ὧρες πρὶν ἀπὸ τὴ μεγάλη ἑορτὴ τῆς Χριστιανοσύνης, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, καὶ ὁ κόσμος ἀναμένει νὰ ἀντλήσει ἀπὸ αὐτὴν μηνύματα ἐλπίδας καὶ ζωῆς. Τὰ ἀδιέξοδα ποὺ βιώνει τόσο ἐφιαλτικὰ στρέφουν τὴν προσοχὴ στὴ Γέννηση τοῦ Θεανθρώπου ὡς τὸ κατ’ ἐξοχὴν γεγονὸς ποὺ τὸν ἀνεβάζει ἀπὸ τὰ ἔσχατα σημεῖα κατάπτωσης στὰ ὁποῖα ἔχει βρεθεῖ σήμερα. Χριστούγεννα! Μιὰ μοναδικὴ εὐκαιρία νὰ ἀναβαπτίσουμε τὴν ὕπαρξή μας στὸ μυστήριο τοῦ Θεοῦ, μέσα ἀπὸ τὸ ὁποῖο ἀποκαλύπτεται καὶ φωτίζεται τὸ μυστήριο τοῦ ἀνθρώπου.
Τὸ πλησίασμα στὴν ἑορτὴ τῶν Χριστουγέννων προϋποθέτει ἀλλαγὴ στάσης, ἀλλαγὴ νοῦ, ξερίζωμα τοῦ ἐγωισμοῦ καὶ κυρίως ἄνοιγμα τῆς προοπτικῆς γιὰ νέα θέαση τῶν πραγμάτων στὴν ἄπειρη προοπτική τοῦ Θεοῦ.
Πρέπει νὰ ἀντιληφθοῦμε ἐπιτέλους ὅτι αὐτὸ ποὺ συντελέστηκε στὴ Βηθλεὲμ δὲν εἶναι μία ρομαντικὴ ἱστορία συμβολικοῦ περιεχομένου, γιὰ νὰ τρέφει στὴν ἐπιφάνεια τῶν πραγμάτων ἁπλῶς τὴν φαντασία μας, ἀλλὰ ἕνα πραγματικὸ γεγονός, τὸ κατ’ ἐξοχὴν γεγονὸς μέσα στὴν ἱστορία τοῦ ἀνθρώπου. Μέσα στὸ σπήλαιο τῆς Βηθλεὲμ ἀποκαλύπτεται τὸ μεγάλο μυστήριο τοῦ Σαρκωμένου Θεοῦ, ὡς τὸ μυστήριο τῆς ἀγάπης, τῆς ἐλευθερίας, τῆς ἀνακαίνισης. Ἀποκαλύπτεται ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι μαζί μας. «Ἰδού, ἡ Παρθένος θὰ γεννήσει υἱὸ καὶ θὰ τὸν ὀνομάσουν Ἐμμανουήλ, ποὺ σημαίνει, ὁ Θεὸς εἶναι μαζί μας».
Ἡ μεγάλη ἑορτὴ τῶν Χριστουγέννων, ἡ ὁποία, σύμφωνα μὲ τὸν ἅγιο Γρηγόριο τὸν Θεολόγο, ἀποτελεῖ «σεισμὸν γῆς», βρίσκεται στὸ κέντρο τῆς Θείας Οἰκονομίας. Εἶναι ὁ ἄξονας, ἡ περιστροφὴ τοῦ ὁποίου ἐπανασυνδέει τὴν ὕπαρξη τοῦ ἀνθρώπου μὲ τὸν Θεό. Γι’ αὐτὸ καὶ ὁ Μέγας Βασίλειος, ἀναφερόμενος στὰ Χριστούγεννα, θὰ διακηρύξει ὅτι πανηγυρίζονται σὰν «τὰ σωτήρια τοῦ κόσμου, ἡ γενέθλια ἡμέρα τῆς ἀνθρωπότητας, ἡ κοινὴ ἑορτὴ πάσης τῆς κτίσεως». Ὁ «ἐπιδημήσας Λόγος τοῦ Θεοῦ ἐκένωσεν ἑαυτόν, ἵνα τῷ κενώματι αὐτοῦ πληρωθεῖ ὁ κόσμος». Ὁ Θεὸς γίνεται ἄνθρωπος, «ἄνθρωπος ἐν πληγῇ», «ἐν δούλου μορφὴ» καὶ εἶναι συνάμα τέλειος καὶ ἀληθινὸς Θεός, γιὰ νὰ καταστήσει τὸν ἄνθρωπο πλήρη καὶ τέλειο υἱὸ τοῦ Θεοῦ καὶ Θεὸ κατὰ χάρη.
Ἡ μεγάλη ἑορτὴ τῶν Χριστουγέννων, ἡ μητρόπολη ὅλων τῶν ἑορτῶν, κατὰ τὸν ἱερὸ Χρυσόστομο, λειτουργεῖ καὶ ὡς μία μεγάλη πρόκληση γιὰ τὸν ἄνθρωπο. Νὰ ἐπανασυνδέσει τὴν ὕπαρξή του μὲ τὸν Θεὸ καὶ ὅλη ἡ ζωή του νὰ διαποτίζεται ἀπὸ τὴν ἀγάπη Του. Αὐτὸ προϋποθέτει τὸ ταπεινὸ φρόνημα καὶ τὴν «κένωση» τοῦ ἑαυτοῦ μας. Βλέπουμε ὅμως ὅτι στὶς μέρες μας πολλοὶ ἀγωνίζονται γιὰ τὴν αὐτονομία καὶ τὴν ἐλευθερία ἔξω ἀπὸ τὴν προοπτική τῆς παρουσίας τοῦ Θεανθρώπου Χριστοῦ. Ὁ ἄνθρωπος ὅμως χωρὶς τὸν Χριστὸ ἀρνεῖται οὐσιαστικὰ τὸν ἴδιο τὸν ἑαυτό του καὶ ἐρημώνει τὴν ὕπαρξή του ἀπὸ τὴν αὐθεντικὴ ἀνθρωπότητά του, ἀφήνει μετέωρο τὸν ἑαυτό του καὶ ὑποδουλώνεται στὴν ἁμαρτία, τὴ φθορὰ καὶ τὸν θάνατο.
Ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, σὲ λίγες μόνο ἡμέρες ποὺ θὰ γιορτάσουμε τὸ μεγάλο γεγονὸς τῆς Γέννησης τοῦ Σωτῆρα καὶ Θεανθρώπου Χριστοῦ ἂς ἀπαγκιστρωθοῦμε ἀπὸ τὸν κλοιὸ τῆς φιλαυτίας μας, ἂς ἀνακαλύψουμε μέσα στὸ σκοτάδι τοῦ ἑαυτοῦ μας τὸ πρόσωπο τοῦ συνανθρώπου μας καὶ ἂς τὸ ψηλαφήσουμε μὲ συμπάθεια. Τότε μόνο μπορεῖ νὰ ἀνοίξει χῶρος καὶ στὴ δική μας ὕπαρξη γιὰ νὰ γεννηθεῖ καὶ ἐκεῖ τὸ βρέφος τῆς θείας Φάτνης. Γιὰ νὰ μποροῦμε κι ἐμεῖς νὰ ψάλλουμε: «Χριστὸς γεννᾶται δοξάσατε, Χριστὸν ἐξ οὐρανῶν ἀπαντήσατε, Χριστὸς ἐπὶ γῆς ὑψώθητε…». Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου