ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΛΟΥΚΑ
13 Δεκεμβρίου 1998
Τό μεγάλο Δεῖπνο τοῦ Θεοῦ, γιά τό ὁποῖο μᾶς μίλησε σήμερα τό Εὐαγγέλιο, ἀδελφοί μου, εἶναι τό Δεῖπνο τῆς Θείας Εὐχαριστίας πού καί σήμερα ἔχει ἑτοιμάσει ὁ Χριστός πάνω στήν Ἁγία Τράπεζα τῆς Ἐκκλησίας μας.
Κι ὅπως τότε κάλεσε πολλούς, ἔτσι καί σήμερα καλεῖ ὅσους Τόν ἀναγνωρίζουν ὡς Θεάνθρωπο Κύριο καί Σωτῆρα νά ἔλθουν νά γευθοῦν τό Σᾶμα καί τό Αἷμα Του, νά λάβουν «φῶς ἐκ φωτός», νά ἑνωθοῦν μέ τήν Ἁγία Τριάδα καί νά ζήσουν τήν χαρά καί τήν εἰρήνη τῆς Βασιλείας Του.
Δυστυχῶς ὅμως καί οἱ σημερινοί καλεσμένοι περιφρονοῦν τό θεϊκό κάλεσμα. Ἄλλος ἀπό ἀγάπη τοῦ πλούτου καί τῶν ἡδονῶν, ἄλλος ἀπό ἀγάπη πρός τά ὑλικά, ἄλλος ἀπό ἀγάπη στή σάρκα. Λίγοι εἶναι ἐκεῖνοι πού ἀποδέχονται τήν πρόσκληση μέ τιμή καί παρακάθονται μαζί μέ τόν Χριστό στό τραπέζι τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ.
Ἡ Θεία Λειτουργία, στήν ὁποία κάθε Κυριακή μᾶς καλεῖ ἡ Ἐκκλησία μας, δέν εἶναι μία ἁπλῆ τελετή προσευχῆς καί Λατρείας. Εἶναι ἡ ἐπανάληψη τοῦ Μυστηρίου τῆς οἰκονομίας τοῦ Θεοῦ. Ξαναζοῦμε στήν Θεία Λειτουργία ὅλες τίς στιγμές τῆς ζωῆς τοῦ χριστοῦ. Ἀρχίζουμε μέ τήν ἑτοιμασία τῆς Πρόθεσης, ἡ ὁποία «τὴν Βηθλεὲμ καὶ τὸ σπήλαιον (τῆς Γεννήσεως) διαγράφει», σύμφωνα μέ τόν Ἅγιο Συμεών θεσσαλονίκης. Ἀπό τό πρόσφορο -πού συμβολίζει τήν Παναγία- βγάζουμε τόν ἀμνό, τό κομμάτι αὐτό δηλαδή πού, ἔχοντας πάνω του τά γράμματα ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΝΙΚΑ, θά μεταβληθεῖ σέ Σῶμα Χριστοῦ. Ὅπως ἀπ᾿ τήν ἁγία Γῆ-Θεοτόκο γεννήθηκε ὁ Χριστός, ἔτσι καί ἀπ᾿ τά γεννήματα τῆς γῆς (σιτάρι-ἀλεύρι-πρόσφορο) βγαίνει τό κομμάτι πού θά γίνει Σῶμα Του καί ἀπό τό κρασί προσφέρεται ἡ ποσότητα πού θά γίνει τό Αἷμα Του. Στή συνέχεια, μετά τήν ὁλοκλήρωση τῆς προσκομιδῆς, ἔχουμε τά τροπάρια τοῦ Ὄρθρου πού ὑμνοῦν τό γεγονός τῆς Ἀναστάσεως πού εἶναι ἡ βάση τῆς Πίστης μας καί ἡ πραγματική ἐλπίδα μας.
Εἰσερχόμενοι στή Θεία Λειτουργία, παρακαλοῦμε τόν Κύριο γιά ὅλα τά ὑπάρχοντά μας, ψυχικά καί σωματικά, γιά τόν κόσμο, τήν γῆ, τούς καρπούς, τήν ἕνωση, τήν εἰρήνη, μέ τίς πρεσβεῖες τῆς Θεοτόκου καί τῶν Ἁγίων μας.
Ἡ Μικρά Εἴσοδος (ἔξοδος τοῦ Εὐαγγελίου ἀπ᾿ τό Ἱερό καί λιτάνευση στό Ναό) εἶναι ἡ ἔξοδος τοῦ Κυρίου γιά νά ἀρχίσει τό δημόσιο κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου, προπορευομένου τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου, πού συμβολίζεται ἀπ᾿ τή λαμπάδα πού προηγεῖται τῆς πομπῆς.
Ἀφοῦ κατόπιν ψάλλουμε τόν Τρισάγιο Ὕμνο (Ἅγιος ὁ Θεός), ἀκοῦμε τόν Κύριο καί τούς Ἀποστόλους νά κηρύττουν (ἀνάγνωση Ἀποστόλου καί Εὐαγγελίου) καί συνεχίζουμε τήν πορεία πρός τό Πάθος μέ τόν Χερουβικό Ὕμνο καί τήν Μεγάλη Εἴσοδο, κατά τήν ὁποία λιτανεύονται τά Τίμια Δῶρα καί εἰσέρχονται στήν Ἁγία Τράπεζα. Καί ἀρχίζουμε νά ζοῦμε τό Πάθος, τόν σεισμό τῆς Σταυρώσεως -τήν ὥρα πού ὁμολογοῦμε τήν Πίστη μας, ἀπαγγέλοντας τό Σύμβολο τῆς Πίστεως, τό «Πιστεύω». Ζοῦμε τήν θυσία, τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στήν ἱερότερη στιγμή τῆς Θείας Λειτουργίας, ὅταν τό ψωμί γίνεται Σῶμα καί τό κρασί γίνεται Αἷμα, τήν ὥρα τοῦ Καθαγιασμοῦ τῶν Τιμίων Δώρων. Ὅταν ὁ Χριστός παίρνει αὐτά πού Τοῦ προσφέρουμε καί μᾶς τά ἐπιστρέφει ἁγιασμένα, θεωμένα, γεμᾶτα ζωή καί ἀθανασία, ὅλα Χριστός.
Ἡ Ἀνάσταση γίνεται μυστικά ὅταν ὁ ἱερέας ἑτοιμάζει τήν Θεία Κοινωνία στό Ἅγιο Βῆμα, μά κατόπιν ἐμφανίζεται σ᾿ ἐμᾶς, βγαίνοντας ἀπό τήν Ὡραία Πύλη, πού συμβολίζει τήν εἴσοδο τοῦ Τάφου. Μέσα στό Ἅγιο Ποτήριο βρίσκεται ὁ ἴδιος ὁ Ἀναστημένος Κύριος καί μᾶς καλεῖ: «Μετὰ φόβου Θεοῦ, πίστεως καί ἀγάπης» νά ἔλθουμε νά συμμετάσχουμε καί μεῖς στήν Ἀνάσταση καί στή Ζωή.
Καί τέλος, ὅταν ὁ Ἱερέας, ὑψώνοντας τό Ἅγιο Ποτήριο, ἐκφωνεῖ «Πάντοτε νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων», ζοῦμε τήν Ἀνάληψη τοῦ Κυρίου, κατά τήν ὁποία διαβεβαίωσε τούς μαθητές Του ὅτι «θά εἶμαι μαζί σας μέχρι τήν συντέλεια τῶν αἰώνων», δηλαδή γιά πάντα, ὅπως καί εἶναι.
Ἀδελφοί μου,
Χάνοντας τήν Θεία Λειτουργία δέν χάνουμε ἁπλῶς μιά εὐκαιρία προσευχῆς. Χάνουμε τήν Ζωή, τήν αἰωνιότητα. Διότι μέσα στήν Λειτουργία ζοῦμε μία στιγμή τῆς αἰωνιότητας. Δέν εἶναι αὐτοῦ τοῦ κόσμου ἡ Θεία Λειτουργία. Γι᾿ αὐτό καί ἀρχίζει μέ τή φράση «Εὐλογημένη ἡ Βασιλεία τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος». Στήν Θεία Λειτουργία ζοῦμε καί προγευόμαστε γιά λίγο τήν οὐράνια Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, τήν ὁποία ἄς εὐχηθοῦμε -μέ τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ- νά ζήσουμε αἰώνια. ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου