ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓ. ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ Δ΄ ΟΙΚ. ΣΥΝΟΔΟΥ
Τό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα πού ἀκούσαμε σήμερα, ἀγαπητοί μου, εἶναι δανεισμένο ἀπό τήν ἐπιστολή τοῦ Ἀποστόλου Παύλου πρός τόν μαθητή του Τίτο καί ἀποτελεῖ μέρος τῆς μιᾶς ἐκ τῶν τριῶν ποιμαντικῶν ἐπιστολῶν τοῦ Ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν.
Πνευματικές συμβουλές καί ὑποθῆκες ζωῆς ἀπευθύνει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος πρός τό πνευματικό του τέκνο, ἀλλά καί πρός τούς πιστούς τῆς χριστιανικῆς κοινότητας τῆς Κρήτης. Συγκεκριμένος λόγος γίνεται γιά τά καλά ἔργα τοῦ Χριστιανοῦ, τήν ἀξία τους, ἀλλά καί τήν θέση πού πρέπει νέ ἔχουν μέσα στήν κοινωνική τους ἀναστροφή. «Μανθανέτωσαν δὲ οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθαι».
Ἕνα ἀπό τά κυρίαρχα ζητήματα στή ζωή τοῦ πιστοῦ καί κύριο μέλημα εἶναι καί τά καλά ἔργα, τά ὁποῖα χαρακτηρίζονται δίκαια ἀπό σύγχρονο Θεολόγο ὡς εἰσιτήριο τῆς διαδρομῆς πού ὀνομάζεται ζωή.
Ἡ γνώση, ἡ πίστη καί ἡ ὀρθή ὁριοθέτησή μας μέσα στήν Ἐκκλησία εἶναι πράγματι ἀναγκαῖα γιά τόν κάθε πιστό Χριστιανό, ἀλλά τό κυρίαρχο καί αὐτό πού μᾶς καταξιώνει ὡς πιστούς δούλους τοῦ Θεοῦ εἶναι τά καλά ἔργα. Εἶναι τό στίγμα καί ἡ ταυτότητα τοῦ καθενός μέσα στόν Ὀρθόδοξο χῶρο.
Καί ποιά εἶναι τά καλά ἔργα καί ἡ διαφορά τους ἀπό τά «καλά ἔργα» τοῦ κόσμου καί πῶς αὐτά πρέπει νά ἐπιτελοῦνται καί κυρίως ἀπό ποῦ πηγάζουν;
Εἶναι θεμελιώδη ἐρωτήματα πού ἀπαιτοῦν ἀπάντηση τοποθετημένη στήν σωστή ὀρθόδοξη βάση, ἀφοῦ ἡ σύγχρονη κοινωνία πολλές ἔννοιες τίς ἔχει διαστρέψει καί παραχαράξει ἤ ἀκόμη τίς ἔχει ἐξοστρακίσει ἀπό τήν πραγματική ἔννοια τῆς ζωῆς.
Στό κατά Ματθαῖον Εὐαγγέλιο ὁ Κύριος ταλανίζει τούς Γραμματεῖς καί τούς Φαρισαίους πού φαινομενικά πράττουν καλά ἔργα, ἀλλά στήν οὐσία τούς λείπει ἡ δικαιοσύνη, ἡ εὐσπλαγχία καί ἡ πιστότητα. Ἐπιτελοῦν ὑποκριτικά καλά ἔργα γιά τόν ἔπαινο τῶν ἀνθρώπων καί ἔτσι ἔρχονται σέ ἀντίθεση μέ τόν λόγο τοῦ Κυρίου πού διδάσκει νά γίνεται ἡ ἐλεημοσύνη κρυφά. Οἱ πραγματικοί Χριστιανοί ἐπιτελοῦν τίς ἀγαθοεργίες, ἀποβλέποντες στήν εὐαρέστηση ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ καί ὄχι στόν ἀνθρώπινο ἔπαινο.
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος χαρακτηρίζει τά καλά ἔργα ὡς καρπό τῆς πίστεως καί τῆς ἀγάπης πρός τόν Θεό. Καί γιά ἕναν ἄνθρωπο πού πιστεύει καί ἀγαπᾶ τόν Θεό εἶναι ἀδιανόητο νά μήν διακατέχεται ἀπό εὐσπλαγχνία, φιλαδελφία καί ἀγάπη πρός τόν συνάνθρωπο. Ἡ φιλανθρωπία εἶναι ξεχείλισμα καρδιᾶς καί φυσικό ἐπακόλουθο τῆς πνευματικῆς ζωῆς μέσα στήν Ἐκκλησία.
Ἡ ἐγωϊστική προβολή τοῦ προσώπου μέσα ἀπό τήν ἐπιτέλεση καλῶν ἔργων δέν ἔχει θέση μέσα στήν Ἐκκλησία καί ὅπου αὐτό συμβαίνει σίγουρα δέν ἔχει τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ καί σέ καμμιά περίπτωση δέν σχετίζεται μέ τό παράδειγμα καί τούς λόγους τοῦ Χριστοῦ.
Τό δένδρο ἀναγνωρίζεται ἀπό τούς καρπούς. Καρποί πού προέρχονται ἀπό κίνητρα αὐτοπροβολῆς, ψευτοφιλανθρωπίας καί ματαιοδοξίας εἶναι τοὐλάχιστον ἄγευστοι καί στυφοί καί σίγουρα θά ἔχουν τό τέλος τῆς «ἀκάρπου καί ξηρανθείσης συκῆς».
Ἕνας ἄλλος λόγος τοῦ Ἀποστόλου Παύλου μᾶς ὑπενθυμίζει ὅτι τά ἔργα εἶναι αὐτά πού θά μᾶς συνοδεύσουν μπροστά στόν ἀδέκαστο Κριτή: «Ὅλοι μας», λέγει, «θά φανερωθοῦμε μπροστά στό βῆμα τοῦ Χριστοῦ, κουβαλώντας ὁ καθένας τίς πράξεις του, εἴτε καλές, εἴτε κακές». Αὐτό εἶναι καί ἡ ἀπάντηση πρός ὅσους πιστεύουν ὅτι ἡ ζωή σταματᾶ στόν τάφο και ἑπομένως σημασία ἔχει τό πῶς θά περάσουμε καλύτερα σ᾿ αὐτή τή ζωή.
Οἱ ἀγαθές πράξεις χαρακτηρίζονται ὡς ὁ καλός φίλος πού μᾶς συνοδεύει ὥς τήν ἔσχατη στιγμή, ἀλλά καί στήν αἰωνιότητα. Σάν ἔλθη ἡ ὥρα τοῦ θανάτου, ποιός θά μᾶς συνοδεύση; Οἱ φίλοι πού λένε ὅτι μᾶς ἀγαποῦν; Ἕνα «ἀντίο» θά μᾶς ποῦν καί θά φύγουν. Οἱ συγγενεῖς; Τό ἴδιο θά κάνουν κι ἐκεῖνοι. Τά χρήματα καί ὅλα τά ὑλικά ἀγαθά; Αὐτά θά περάσουν σ᾿ ἄλλα χέρια. Σ᾿ ἐμᾶς, ἀπό ὅλα τά ὑλικά, θά μείνη μόνο τό σάβανο γιά νά τυλίξη τό νεκρό κι ἄψυχο σῶμα. Οἱ καλές πράξεις θά εἶναι ὁ συνοδός στό αἰώνιο ταξίδι, ἀλλά καί ὁ συνήγορος κατά τήν ἡμέρα τῆς Κρίσεως.
Ὅταν ὑπάρχη ὁμίχλη, ὁ ἥλιος καί οἱ κορυφές τῶν βουνῶν σκεπάζονται. Ὁ ἥλιος εἶναι ὁ Χριστός. Ὡς κορυφή παρομοιάζεται ἡ πίστη μας, ἡ Ὀρθοδοξία. Ὅταν κρύβεται αὐτό τό θέαμα ἀπό τήν ὁμίχλη τῶν παθῶν μας, αἰτία εἴμαστε μόνο ἐμεῖς, ἡ σκοτεινή μας διάθεση καί ἡ ἁμαρτωλή μας διαγωγή. Κι ὁ καλύτερος τρόπος γιά νά καθαρίση τό τοπίο καί νά φανῆ ὅλη αὐτή ἡ ἐξαίσια ὀμορφιά εἶναι νά καθαρίσουμε καί νά λάμψουμε τόν ἐσωτερικό μας ἄνθρωπο. Ἔτσι καί στούς ἀνθρώπους θά μεταλαμπαδεύσουμε κάποιοα ἀκτίνα φωτός καί θ᾿ ἀξιωθοῦμε νά μετάσχουμε στό θεῖο καί ἄκτιστο φῶς. ΑΜΗΝ.
Τό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα πού ἀκούσαμε σήμερα, ἀγαπητοί μου, εἶναι δανεισμένο ἀπό τήν ἐπιστολή τοῦ Ἀποστόλου Παύλου πρός τόν μαθητή του Τίτο καί ἀποτελεῖ μέρος τῆς μιᾶς ἐκ τῶν τριῶν ποιμαντικῶν ἐπιστολῶν τοῦ Ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν.
Πνευματικές συμβουλές καί ὑποθῆκες ζωῆς ἀπευθύνει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος πρός τό πνευματικό του τέκνο, ἀλλά καί πρός τούς πιστούς τῆς χριστιανικῆς κοινότητας τῆς Κρήτης. Συγκεκριμένος λόγος γίνεται γιά τά καλά ἔργα τοῦ Χριστιανοῦ, τήν ἀξία τους, ἀλλά καί τήν θέση πού πρέπει νέ ἔχουν μέσα στήν κοινωνική τους ἀναστροφή. «Μανθανέτωσαν δὲ οἱ ἡμέτεροι καλῶν ἔργων προΐστασθαι».
Ἕνα ἀπό τά κυρίαρχα ζητήματα στή ζωή τοῦ πιστοῦ καί κύριο μέλημα εἶναι καί τά καλά ἔργα, τά ὁποῖα χαρακτηρίζονται δίκαια ἀπό σύγχρονο Θεολόγο ὡς εἰσιτήριο τῆς διαδρομῆς πού ὀνομάζεται ζωή.
Ἡ γνώση, ἡ πίστη καί ἡ ὀρθή ὁριοθέτησή μας μέσα στήν Ἐκκλησία εἶναι πράγματι ἀναγκαῖα γιά τόν κάθε πιστό Χριστιανό, ἀλλά τό κυρίαρχο καί αὐτό πού μᾶς καταξιώνει ὡς πιστούς δούλους τοῦ Θεοῦ εἶναι τά καλά ἔργα. Εἶναι τό στίγμα καί ἡ ταυτότητα τοῦ καθενός μέσα στόν Ὀρθόδοξο χῶρο.
Καί ποιά εἶναι τά καλά ἔργα καί ἡ διαφορά τους ἀπό τά «καλά ἔργα» τοῦ κόσμου καί πῶς αὐτά πρέπει νά ἐπιτελοῦνται καί κυρίως ἀπό ποῦ πηγάζουν;
Εἶναι θεμελιώδη ἐρωτήματα πού ἀπαιτοῦν ἀπάντηση τοποθετημένη στήν σωστή ὀρθόδοξη βάση, ἀφοῦ ἡ σύγχρονη κοινωνία πολλές ἔννοιες τίς ἔχει διαστρέψει καί παραχαράξει ἤ ἀκόμη τίς ἔχει ἐξοστρακίσει ἀπό τήν πραγματική ἔννοια τῆς ζωῆς.
Στό κατά Ματθαῖον Εὐαγγέλιο ὁ Κύριος ταλανίζει τούς Γραμματεῖς καί τούς Φαρισαίους πού φαινομενικά πράττουν καλά ἔργα, ἀλλά στήν οὐσία τούς λείπει ἡ δικαιοσύνη, ἡ εὐσπλαγχία καί ἡ πιστότητα. Ἐπιτελοῦν ὑποκριτικά καλά ἔργα γιά τόν ἔπαινο τῶν ἀνθρώπων καί ἔτσι ἔρχονται σέ ἀντίθεση μέ τόν λόγο τοῦ Κυρίου πού διδάσκει νά γίνεται ἡ ἐλεημοσύνη κρυφά. Οἱ πραγματικοί Χριστιανοί ἐπιτελοῦν τίς ἀγαθοεργίες, ἀποβλέποντες στήν εὐαρέστηση ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ καί ὄχι στόν ἀνθρώπινο ἔπαινο.
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος χαρακτηρίζει τά καλά ἔργα ὡς καρπό τῆς πίστεως καί τῆς ἀγάπης πρός τόν Θεό. Καί γιά ἕναν ἄνθρωπο πού πιστεύει καί ἀγαπᾶ τόν Θεό εἶναι ἀδιανόητο νά μήν διακατέχεται ἀπό εὐσπλαγχνία, φιλαδελφία καί ἀγάπη πρός τόν συνάνθρωπο. Ἡ φιλανθρωπία εἶναι ξεχείλισμα καρδιᾶς καί φυσικό ἐπακόλουθο τῆς πνευματικῆς ζωῆς μέσα στήν Ἐκκλησία.
Ἡ ἐγωϊστική προβολή τοῦ προσώπου μέσα ἀπό τήν ἐπιτέλεση καλῶν ἔργων δέν ἔχει θέση μέσα στήν Ἐκκλησία καί ὅπου αὐτό συμβαίνει σίγουρα δέν ἔχει τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ καί σέ καμμιά περίπτωση δέν σχετίζεται μέ τό παράδειγμα καί τούς λόγους τοῦ Χριστοῦ.
Τό δένδρο ἀναγνωρίζεται ἀπό τούς καρπούς. Καρποί πού προέρχονται ἀπό κίνητρα αὐτοπροβολῆς, ψευτοφιλανθρωπίας καί ματαιοδοξίας εἶναι τοὐλάχιστον ἄγευστοι καί στυφοί καί σίγουρα θά ἔχουν τό τέλος τῆς «ἀκάρπου καί ξηρανθείσης συκῆς».
Ἕνας ἄλλος λόγος τοῦ Ἀποστόλου Παύλου μᾶς ὑπενθυμίζει ὅτι τά ἔργα εἶναι αὐτά πού θά μᾶς συνοδεύσουν μπροστά στόν ἀδέκαστο Κριτή: «Ὅλοι μας», λέγει, «θά φανερωθοῦμε μπροστά στό βῆμα τοῦ Χριστοῦ, κουβαλώντας ὁ καθένας τίς πράξεις του, εἴτε καλές, εἴτε κακές». Αὐτό εἶναι καί ἡ ἀπάντηση πρός ὅσους πιστεύουν ὅτι ἡ ζωή σταματᾶ στόν τάφο και ἑπομένως σημασία ἔχει τό πῶς θά περάσουμε καλύτερα σ᾿ αὐτή τή ζωή.
Οἱ ἀγαθές πράξεις χαρακτηρίζονται ὡς ὁ καλός φίλος πού μᾶς συνοδεύει ὥς τήν ἔσχατη στιγμή, ἀλλά καί στήν αἰωνιότητα. Σάν ἔλθη ἡ ὥρα τοῦ θανάτου, ποιός θά μᾶς συνοδεύση; Οἱ φίλοι πού λένε ὅτι μᾶς ἀγαποῦν; Ἕνα «ἀντίο» θά μᾶς ποῦν καί θά φύγουν. Οἱ συγγενεῖς; Τό ἴδιο θά κάνουν κι ἐκεῖνοι. Τά χρήματα καί ὅλα τά ὑλικά ἀγαθά; Αὐτά θά περάσουν σ᾿ ἄλλα χέρια. Σ᾿ ἐμᾶς, ἀπό ὅλα τά ὑλικά, θά μείνη μόνο τό σάβανο γιά νά τυλίξη τό νεκρό κι ἄψυχο σῶμα. Οἱ καλές πράξεις θά εἶναι ὁ συνοδός στό αἰώνιο ταξίδι, ἀλλά καί ὁ συνήγορος κατά τήν ἡμέρα τῆς Κρίσεως.
Ὅταν ὑπάρχη ὁμίχλη, ὁ ἥλιος καί οἱ κορυφές τῶν βουνῶν σκεπάζονται. Ὁ ἥλιος εἶναι ὁ Χριστός. Ὡς κορυφή παρομοιάζεται ἡ πίστη μας, ἡ Ὀρθοδοξία. Ὅταν κρύβεται αὐτό τό θέαμα ἀπό τήν ὁμίχλη τῶν παθῶν μας, αἰτία εἴμαστε μόνο ἐμεῖς, ἡ σκοτεινή μας διάθεση καί ἡ ἁμαρτωλή μας διαγωγή. Κι ὁ καλύτερος τρόπος γιά νά καθαρίση τό τοπίο καί νά φανῆ ὅλη αὐτή ἡ ἐξαίσια ὀμορφιά εἶναι νά καθαρίσουμε καί νά λάμψουμε τόν ἐσωτερικό μας ἄνθρωπο. Ἔτσι καί στούς ἀνθρώπους θά μεταλαμπαδεύσουμε κάποιοα ἀκτίνα φωτός καί θ᾿ ἀξιωθοῦμε νά μετάσχουμε στό θεῖο καί ἄκτιστο φῶς. ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου