ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ
15 Ἰουλίου 2000
Τήν σημερινή Κυριακή, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, γιορτάζουμε τή μνήμη τῶν ἑξακοσίων τριάντα Θεοφόρων Πατέρων πού συγκρότησαν τήν Τέταρτη Οἰκουμενική Σύνοδο στή Χαλκηδόνα τό 451 μ.Χ.
Τί νά ποῦμε γιά τούς Ἁγίους Πατέρες; Ὁ Θεός μας εἶναι «Θεός τῶν Πατέρων μας». Τήν Ἁγία Γραφή τή δεχόμαστε ὅπως τήν ἑρμήνευσαν οἱ Ἅγιοι Πατέρες. Ἡ Ἐκκλησία μας διαφυλάττει τά δόγματα καί τή διδασκαλία τῶν Πατέρων. Κι ἐμεῖς, ἄν τούς παραδεχόμαστε γιά Πατέρες μας, πρέπει νά τούς μοιάζουμε. Γιατί τό παιδί μοιάζει μέ τόν πατέρα. Θά πρέπει νά διαβάζουμε τή ζωή τους καί νά μελετᾶμε αὐτά πού ἔγραψαν, ἀναλύοντας τή Γραφή καί ἀπαντώντας στίς ἐρωτήσεις καί ἀπορίες τῶν Χριστιανῶν. Ἐκεῖ, στή μελέτη τῶν Ἁγίων Πατέρων, θά βροῦμε τή σωστή πνευματική πορεία, θά βροῦμε «πλουτισμό ὀρθόδοξης θεολογίας», ὅπως λέει καί τό τροπάριο.
Ἄς γινόμαστε, λοιπόν, καθημερινά μαθητές τους. Καί ὅταν κάποιος Χριστιανός γίνει καλός καί ἐπιμελής μαθητής τῶν Ἁγίων Πατέρων, τότε, ὅπως ἔγραφε καί κάποιος Ἱεροκήρυκας, γίνεται καί μιμητής τῆς ζωῆς τους, ἀλλά καί Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας. Διότι ἡ Ἐκκλησία πάντοτε ἔχει τό Ἅγιο Πνεῦμα πού ἀναδεικνύει Πατέρες. Κι ἄν κάποιοι μεγάλοι Πατέρες ἔφυγαν, ὅμως τό Πνεῦμα στήν Ἐκκλησία ἔμεινε, ὅπως γράφει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος γιά τόν Ἀπόστολο Παῦλο. Πάντοτε, λοιπόν, σέ κάθε ἐποχή, ἑπομένως καί σήμερα, ἔχουμε ἁγίους καί θεοφόρους Πατέρες.
Ποιό ἦταν τό κήρυγμα τῶν Πατέρων; Ἦταν ἡ θέωση τοῦ ἀνθρώπου! Αὐτό κήρυτταν, γι᾿ αὐτό κοπίασαν, γι᾿ αὐτό ἀγωνίστηκαν. Κάποιοι ὅμως ρωτοῦν: «Εἶναι δυνατόν νά θεωθεῖ ὁ ἄνθρωπος»;
Καί Βέβαια εἶναι, ἀδελφοί μου, γιατί ὁ Θεός ἔγινε ἄνθρωπος!
Τί πιστεύουμε γιά τό Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ μας; Ὅτι εἶναι Υἱός τοῦ Θεοῦ, τέλειος Θεός, καί ἔγινε ἄνθρωπος, τέλειος ἄνθρωπος, χωρίς νά σταματήσει νά εἶναι Θεός. Στό ἕνα Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ ἔχουμε δύο φύσεις, τή θεία καί τήν ἀνθρώπινη. Γι᾿ αὐτό μπορεῖ νά θεωθεῖ ὁ ἄνθρωπος, νά ἑνωθεῖ, δηλαδή, μέ τόν Θεό, ἀφοῦ στό Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ βλέπουμε ἑνωμένη τή θεία καί τήν ἀνθρώπινη φύση πού τήν θέωσε καί τήν ἀνέβασε μέ τήν Ἀνάληψη στά δεξιά τοῦ Θεοῦ Πατέρα. Καί ὅπως διδάσκουν οἱ Πατέρες: «Ὁ Χριστός σαρκώθηκε γιά νά κάνει τόν ἄνθρωπο Θεό». Νά τοῦ δώσει, δηλαδή, ξανά τή δυνατότητα τῆς θέωσης καί τῆς ἀθανασίας.
Ἀδελφοί μου! Ἡ μεγαλύτερη, ἴσως, ἁμαρτία τοῦ σύγχρονου ἀνθρώπου εἶναι ἡ αἵρεση. Ὄχι μόνο ἡ αἵρεση, σάν παραχάραξη καί ἀναίρεση τῶν δογμάτων τῆς Πίστεως, μά καί τό ξεχώρισμα, ἡ ἀποκοπή ἀπό τή ζωή τῆς Ἐκκλησίας. Πολλοί Χριστιανοί ἀνήκουν σ᾿ αὐτή τήν κατηγορία. Οἱ «κατ᾿ ὄνομα Χριστιανοί». Αὐτοί πού ζοῦν μακριά ἀπ᾿ τήν ἀλήθεια, ἀποκομμένοι ἀπό τό μυστικό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ, τήν Ἐκκλησία, μέσα στό ψέμμα καί τήν ἁμαρτία. Ὅταν ὁ ἄνθρωπος ζεῖ μέσα στήν ἁμαρτία, ὅταν βαδίζει στή ζωή του ἐγωιστικά καί ἀθεϊστικά, ὅταν θεοποιεῖ τήν ὕλη καί ὑποβιβάζει τά πνευματικά, ὅταν κολακεύει τή σάρκα του καί ταλαιπωρεῖ τήν ψυχή του, φυσικό εἶναι νά ἀπομακρύνεται ἀπό τήν ἀλήθεια. Μόνο ὅποιος ἔχει τόν Θεό ἔχει τήν ἀλήθεια, γιατί Αὐτός εἶναι ἡ Ἀλήθεια καί ἡ Ζωή.
Ἀδελφοί! Ὁ μόνος τρόπος προφύλαξης ἀπό τήν αἵρεση εἶναι ἡ κατά Χριστόν ζωή. Πρόξενος τῆς αἵρεσης εἶναι ἡ ἁμαρτία. Ὅταν μάλιστα ὑπάρχει ἀμετανοησία, τότε γίνεται πρόξενος σύγχυσης καί πλάνης. Μόνο μέσα στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας ὑπάρχει ἡ Ὀρθοδοξία. Ἡ Ὀρθοδοξία τῶν Πατέρων μας.
Αὐτή νά ἀκοῦμε, αὐτή νά ἐμπιστευόμαστε καί τότε, ἄν καί ἁμαρτωλοί, δέν θά παρεκκλίνουμε ποτέ ἀπό τήν Πίστη τῶν Πατέρων μας.
Αὐτή τήν ἁγία Πίστη ἔχουμε χρέος νά τήν διαφυλάξουμε «ὡς κόρην ὀφθαλμοῦ». Εἶναι ἡ μοναδική ἐλπίδα τοῦ κόσμου μας. ΑΜΗΝ.
15 Ἰουλίου 2000
Τήν σημερινή Κυριακή, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, γιορτάζουμε τή μνήμη τῶν ἑξακοσίων τριάντα Θεοφόρων Πατέρων πού συγκρότησαν τήν Τέταρτη Οἰκουμενική Σύνοδο στή Χαλκηδόνα τό 451 μ.Χ.
Τί νά ποῦμε γιά τούς Ἁγίους Πατέρες; Ὁ Θεός μας εἶναι «Θεός τῶν Πατέρων μας». Τήν Ἁγία Γραφή τή δεχόμαστε ὅπως τήν ἑρμήνευσαν οἱ Ἅγιοι Πατέρες. Ἡ Ἐκκλησία μας διαφυλάττει τά δόγματα καί τή διδασκαλία τῶν Πατέρων. Κι ἐμεῖς, ἄν τούς παραδεχόμαστε γιά Πατέρες μας, πρέπει νά τούς μοιάζουμε. Γιατί τό παιδί μοιάζει μέ τόν πατέρα. Θά πρέπει νά διαβάζουμε τή ζωή τους καί νά μελετᾶμε αὐτά πού ἔγραψαν, ἀναλύοντας τή Γραφή καί ἀπαντώντας στίς ἐρωτήσεις καί ἀπορίες τῶν Χριστιανῶν. Ἐκεῖ, στή μελέτη τῶν Ἁγίων Πατέρων, θά βροῦμε τή σωστή πνευματική πορεία, θά βροῦμε «πλουτισμό ὀρθόδοξης θεολογίας», ὅπως λέει καί τό τροπάριο.
Ἄς γινόμαστε, λοιπόν, καθημερινά μαθητές τους. Καί ὅταν κάποιος Χριστιανός γίνει καλός καί ἐπιμελής μαθητής τῶν Ἁγίων Πατέρων, τότε, ὅπως ἔγραφε καί κάποιος Ἱεροκήρυκας, γίνεται καί μιμητής τῆς ζωῆς τους, ἀλλά καί Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας. Διότι ἡ Ἐκκλησία πάντοτε ἔχει τό Ἅγιο Πνεῦμα πού ἀναδεικνύει Πατέρες. Κι ἄν κάποιοι μεγάλοι Πατέρες ἔφυγαν, ὅμως τό Πνεῦμα στήν Ἐκκλησία ἔμεινε, ὅπως γράφει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος γιά τόν Ἀπόστολο Παῦλο. Πάντοτε, λοιπόν, σέ κάθε ἐποχή, ἑπομένως καί σήμερα, ἔχουμε ἁγίους καί θεοφόρους Πατέρες.
Ποιό ἦταν τό κήρυγμα τῶν Πατέρων; Ἦταν ἡ θέωση τοῦ ἀνθρώπου! Αὐτό κήρυτταν, γι᾿ αὐτό κοπίασαν, γι᾿ αὐτό ἀγωνίστηκαν. Κάποιοι ὅμως ρωτοῦν: «Εἶναι δυνατόν νά θεωθεῖ ὁ ἄνθρωπος»;
Καί Βέβαια εἶναι, ἀδελφοί μου, γιατί ὁ Θεός ἔγινε ἄνθρωπος!
Τί πιστεύουμε γιά τό Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ μας; Ὅτι εἶναι Υἱός τοῦ Θεοῦ, τέλειος Θεός, καί ἔγινε ἄνθρωπος, τέλειος ἄνθρωπος, χωρίς νά σταματήσει νά εἶναι Θεός. Στό ἕνα Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ ἔχουμε δύο φύσεις, τή θεία καί τήν ἀνθρώπινη. Γι᾿ αὐτό μπορεῖ νά θεωθεῖ ὁ ἄνθρωπος, νά ἑνωθεῖ, δηλαδή, μέ τόν Θεό, ἀφοῦ στό Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ βλέπουμε ἑνωμένη τή θεία καί τήν ἀνθρώπινη φύση πού τήν θέωσε καί τήν ἀνέβασε μέ τήν Ἀνάληψη στά δεξιά τοῦ Θεοῦ Πατέρα. Καί ὅπως διδάσκουν οἱ Πατέρες: «Ὁ Χριστός σαρκώθηκε γιά νά κάνει τόν ἄνθρωπο Θεό». Νά τοῦ δώσει, δηλαδή, ξανά τή δυνατότητα τῆς θέωσης καί τῆς ἀθανασίας.
Ἀδελφοί μου! Ἡ μεγαλύτερη, ἴσως, ἁμαρτία τοῦ σύγχρονου ἀνθρώπου εἶναι ἡ αἵρεση. Ὄχι μόνο ἡ αἵρεση, σάν παραχάραξη καί ἀναίρεση τῶν δογμάτων τῆς Πίστεως, μά καί τό ξεχώρισμα, ἡ ἀποκοπή ἀπό τή ζωή τῆς Ἐκκλησίας. Πολλοί Χριστιανοί ἀνήκουν σ᾿ αὐτή τήν κατηγορία. Οἱ «κατ᾿ ὄνομα Χριστιανοί». Αὐτοί πού ζοῦν μακριά ἀπ᾿ τήν ἀλήθεια, ἀποκομμένοι ἀπό τό μυστικό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ, τήν Ἐκκλησία, μέσα στό ψέμμα καί τήν ἁμαρτία. Ὅταν ὁ ἄνθρωπος ζεῖ μέσα στήν ἁμαρτία, ὅταν βαδίζει στή ζωή του ἐγωιστικά καί ἀθεϊστικά, ὅταν θεοποιεῖ τήν ὕλη καί ὑποβιβάζει τά πνευματικά, ὅταν κολακεύει τή σάρκα του καί ταλαιπωρεῖ τήν ψυχή του, φυσικό εἶναι νά ἀπομακρύνεται ἀπό τήν ἀλήθεια. Μόνο ὅποιος ἔχει τόν Θεό ἔχει τήν ἀλήθεια, γιατί Αὐτός εἶναι ἡ Ἀλήθεια καί ἡ Ζωή.
Ἀδελφοί! Ὁ μόνος τρόπος προφύλαξης ἀπό τήν αἵρεση εἶναι ἡ κατά Χριστόν ζωή. Πρόξενος τῆς αἵρεσης εἶναι ἡ ἁμαρτία. Ὅταν μάλιστα ὑπάρχει ἀμετανοησία, τότε γίνεται πρόξενος σύγχυσης καί πλάνης. Μόνο μέσα στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας ὑπάρχει ἡ Ὀρθοδοξία. Ἡ Ὀρθοδοξία τῶν Πατέρων μας.
Αὐτή νά ἀκοῦμε, αὐτή νά ἐμπιστευόμαστε καί τότε, ἄν καί ἁμαρτωλοί, δέν θά παρεκκλίνουμε ποτέ ἀπό τήν Πίστη τῶν Πατέρων μας.
Αὐτή τήν ἁγία Πίστη ἔχουμε χρέος νά τήν διαφυλάξουμε «ὡς κόρην ὀφθαλμοῦ». Εἶναι ἡ μοναδική ἐλπίδα τοῦ κόσμου μας. ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου