ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ Δ΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
(14 Ἰουλίου 2002)
«Αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετὰ μίαν καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ»
(Πρός Τίτον γ΄, 8-15)
Ἡ Ἐκκλησία τιμᾶ σήμερα τή μνήμη τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Δ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου πού συνῆλθε τό 451 μ.Χ. στήν Χαλκηδόνα. Ἡ Σύνοδος αὐτή διετύπωσε τήν ὀρθόδοξη πίστη πού ἀναφέρεται στό Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ. Ὁ Χριστός εἶναι τέλειος Θεός καί τέλειος ἄνθρωπος. Ἔχει δύο φύσεις, τή θεία καί τήν ἀνθρώπινη, ἑνωμένες μεταξύ τους χωρίς νά συγχέονται. Ἔχει δύο θελήσεις καί δύο ἐνέργειες. Ἡ ἀνθρώπινη θέληση καί ἐνέργεια ὑποτάσσονται στή θεία ὄχι ἀπό ἀνάγκη, ἀλλά οἰκειοθελῶς.
Τό θέμα τῆς σημερινῆς ὁμιλίας εἶναι αὐτό πού καθορίζει τό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα καί ἡ σημερινή ἑορτή τῶν Ἁγίων Πατέρων. Ἡ αἵρεση, οἱ αἱρετικοί καί ἡ ἀντιμετώπισή τους.
Αἵρεση εἶναι ἡ αὐθαίρετη καί διαφορετική διδασκαλία στά ζητήματα τῆς πίστεως ἀπό ἐκείνη πού ἔχει ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εὑρίσκεται ἡ πληρότητα τῆς ἀληθείας. Ἡ αἵρεση ἀποσπᾶ ὡρισμένες ἀλήθειες, ἕνα μέρος τῆς ἀληθείας, τίς νοθεύει μέ ξένα στοιχεῖα πρός τήν ἀληθινή πίστη, εἴτε ἀπό τήν φιλοσοφία, εἴτε ἀπό ἄλλες θρησκεῖες, καί τίς προσφέρει ὡς γνήσια διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ, πρός παραπλάνηση τῶν ἁπλῶν χριστιανῶν.
Ἡ ὕπαρξη αἱρέσεων καί αἱρετικῶν στήν Ἐκκλησία εἶναι παλαιό πρόβλημα. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος γράφει στόν μαθητή του καί ἐπίσκοπο Τιμόθεο: «Τό πνεῦμα ρητῶς λέγει ὅτι ἐν ἐσχάτοις καιροῖς ἀποστήσονταί τινες τῆς πίστεως». Θά ἔλθη δηλαδή καιρός, κατά τόν ὁποῖο θά ἀποστατήσουν μερικοί ἀπό τήν ὀρθή πίστη καί θά προσέχουν σέ ἀνθρώπους πού διδάσκουν ψεύτικη καί πλανεμένη διδαχή. Αὐτά πού γράφει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος δέν εἶναι ἀνθρώπινη πρόβλεψη, ἀλλά εἶναι ἀποκάλυψη, τήν ὁποία τοῦ φανέρωσε τό Ἅγιο Πνεῦμα.
Ἡ αἵρεση, πιό καθαρά, εἶναι διαστροφή τῆς ἀλήθειας πού ἀπεκάλυψε ὁ Θεός, εἶναι προκλητική ἐπανάσταση τοῦ ἀνθρώπου κατά τῆς Ἐκκλησίας, εἶναι ὑπερήφανη καί ἐγωιστική στάση τοῦ ἀνθρώπου ἔναντι τοῦ Χριστοῦ. Ἡ παραχάραξη τῆς πίστεως καί ἡ παρέκκλιση ἀπό τήν ἀλήθεια ἔχει ὡς συνέπεια τήν ἀλλοίωση τῆς πνευματικῆς ζωῆς.
Ἀπό τίς αἱρέσεις δέν κινδυνεύει ὁ Χριστός, ἀλλά ὁ ἄνθρωπος. Οἱ αἱρέσεις δέν μποροῦν νά ἀλλάξουν τόν πραγματικό Χριστό. Μέ τήν ἀλλοίωση ὅμως καί τή νόθευση τῆς ὀρθῆς πίστης τίθεται σέ κίνδυνο ἡ δυνατότητα τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου. Διότι, ἄν ὁ Χριστός εἶναι μόνο τέλειος Θεός καί δέν ἔλαβε πραγματικά τήν ἀνθρώπινη φύση, δέν μπορεῖ νά εἶναι τέλειος ἄνθρωπος· τότε «τό ἀπρόσληπτον καὶ ἀθεράπευτον». Αὐτό πού δέν προσλαμβάνεται δέν μπορεῖ καί νά θεραπευθεῖ καί ἑπομένως ὁ ἄνθρωπος δέν σώζεται, ὅπως ἀναφέρει ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος.
Οἱ αἱρετικοί κάθε ἐποχῆς ἔχουν ὑπερήφανο φρόνημα καί μεγάλη ἰδέα γιά τόν ἑαυτό τους. Νομίζουν ὅτι εἶναι ἐλεύθεροι, ἀναγεννημένοι καί ἀπαλλαγμένοι ἀπό προηγούμενα ἁμαρτήματα καί κατηγοροῦν τούς ὀρθοδόξους χριστιανούς, συκοφαντοῦν τούς ἐπισκόπους καί τούς ἱερεῖς, καθώς καί ὅλη τήν Ἐκκλησία. Διαφημίζουν καί προπαγανδίζουν τίς πλανεμένες ἰδέες τους, ὅτι τάχα ὅσα διδάσκουν στηρίζονται στήν Ἁγία Γραφή. Πῶς ἐξηγεῖται ὅμως νά ὑπάρχει τόσο πλῆθος αἱρέσεων, ἀφοῦ ὅλες στηρίζονται στήν Ἁγία Γραφή; Ἡ Ἁγία Γραφή δέν λέγει ἄλλα στόν ἕνα καί ἄλλα στόν ἄλλο· τό ἴδιο περιεχόμενο, τόν ἴδιο λόγο ἀπευθύνει σέ ὅλους. Εἶναι φανερό ὅτι ὁ λόγος τους δέν εἶναι λόγος Θεοῦ, ἀλλά λόγος ἀνθρώπινος, διότι στηρίζονται στόν ἑαυτό τους καί ἐπιμένουν ἐγωιστικά νά ἑρμηνεύουν τήν Ἁγία Γραφή, σύμφωνα μέ τή δική τους λογική καί ὄχι ὅπως τήν ἑρμηνεύουν οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας. Αὐτοί μέ ταπείνωση καί μετάνοια ἀγωνίσθηκαν νά καθαρισθοῦν ἀπό τά ἁμαρτωλά πάθη, γιά νά δεχθοῦν τόν φωτισμό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, νά κατανοήσουν καί νά βιώσουν τό λόγο τοῦ Θεοῦ καί νά τόν ἑρμηνεύσουν σωστά.
Ἡ στάση τῆς Ἐκκλησίας πρός τούς αἱρετικούς ἦταν συμβουλευτική. Αὐτό φαίνεται ἀπό τά λόγια του Ἀποστόλου Παύλου πρός τόν ἐπίσκοπο Τίτο, στό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα: «Αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετὰ μίαν καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ». Ἕναν ἄνθρωπο πού εἶναι αἱρετικός θά τόν συμβουλεύσης μιά φορά, δύο φορές, ἔπειτα ἄφησέ τον, ἀφοῦ ἐκεῖνος ἐπιμένει στή δική του γνώμη. Νά γνωρίζεις ὅτι ἕνας τέτοιος ἄνθρωπος ἔχει διαστραφεῖ, ἁμαρτάνει θεληματικά καί ὁ ἴδιος ἔχει καταδικάσει τόν ἑαυτό του.
Εἶναι δύσκολο πράγμα νά ἐπαναφέρη κανείς αἱρετικό ἄνθρωπο στήν ἀλήθεια· εἶναι καθαρή ματαιοπονία, διότι ἡ αἵρεση εἶναι δαιμονική κατάσταση τοῦ λογικοῦ, ἀπό τήν ὁποία δύσκολα ἀπαλλάσσεται ὁ ἄνθρωπος. Μόνο ἄν εὐδοκήσει ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ, τότε εἶναι δυνατόν νά συντελεσθεῖ ἡ μεταβολή.
Ἡ Ἐκκλησία ἔχει ἀκόμη χρέος πρός τούς πιστούς νά τούς προφυλάξει ἀπό τήν πλάνη τῶν αἱρετικῶν. Ἡ Ἐκκλησία ἀποκόπτει τούς αἱρετικούς ἀπό τό σῶμα της γιά νά μήν κινοῦνται ἐλεύθερα στό χῶρο της καί διαδίδουν τήν αἵρεσή τους. Συγχρόνως διαφωτίζει τούς χριστιανούς νά προφυλάσσονται ἀπό αὐτούς.
Χριστιανοί μου, ἄς σταθοῦμε μακρυά ἀπό ὅλες τίς αἱρέσεις, γιατί εἶναι ἐπικίνδυνες γιά τήν πνευματική μας ζωή καί γιά τήν ἴδια τήν ὑπαρξή μας, καί νά μείνουμε στενά ἑνωμένοι μέ τήν Ἐκκλησία, ἡ ὁποία εἶναι φύλακας τῆς ἀληθείας, μᾶς τρέφει μέ τό λόγο τοῦ Θεοῦ καί τά Μυστήρια, μᾶς εὐεργετεῖ μέ τούς Ἁγίους καί ἐγγυᾶται τή σωτηρία μας. ΑΜΗΝ.
(14 Ἰουλίου 2002)
«Αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετὰ μίαν καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ»
(Πρός Τίτον γ΄, 8-15)
Ἡ Ἐκκλησία τιμᾶ σήμερα τή μνήμη τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Δ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου πού συνῆλθε τό 451 μ.Χ. στήν Χαλκηδόνα. Ἡ Σύνοδος αὐτή διετύπωσε τήν ὀρθόδοξη πίστη πού ἀναφέρεται στό Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ. Ὁ Χριστός εἶναι τέλειος Θεός καί τέλειος ἄνθρωπος. Ἔχει δύο φύσεις, τή θεία καί τήν ἀνθρώπινη, ἑνωμένες μεταξύ τους χωρίς νά συγχέονται. Ἔχει δύο θελήσεις καί δύο ἐνέργειες. Ἡ ἀνθρώπινη θέληση καί ἐνέργεια ὑποτάσσονται στή θεία ὄχι ἀπό ἀνάγκη, ἀλλά οἰκειοθελῶς.
Τό θέμα τῆς σημερινῆς ὁμιλίας εἶναι αὐτό πού καθορίζει τό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα καί ἡ σημερινή ἑορτή τῶν Ἁγίων Πατέρων. Ἡ αἵρεση, οἱ αἱρετικοί καί ἡ ἀντιμετώπισή τους.
Αἵρεση εἶναι ἡ αὐθαίρετη καί διαφορετική διδασκαλία στά ζητήματα τῆς πίστεως ἀπό ἐκείνη πού ἔχει ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εὑρίσκεται ἡ πληρότητα τῆς ἀληθείας. Ἡ αἵρεση ἀποσπᾶ ὡρισμένες ἀλήθειες, ἕνα μέρος τῆς ἀληθείας, τίς νοθεύει μέ ξένα στοιχεῖα πρός τήν ἀληθινή πίστη, εἴτε ἀπό τήν φιλοσοφία, εἴτε ἀπό ἄλλες θρησκεῖες, καί τίς προσφέρει ὡς γνήσια διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ, πρός παραπλάνηση τῶν ἁπλῶν χριστιανῶν.
Ἡ ὕπαρξη αἱρέσεων καί αἱρετικῶν στήν Ἐκκλησία εἶναι παλαιό πρόβλημα. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος γράφει στόν μαθητή του καί ἐπίσκοπο Τιμόθεο: «Τό πνεῦμα ρητῶς λέγει ὅτι ἐν ἐσχάτοις καιροῖς ἀποστήσονταί τινες τῆς πίστεως». Θά ἔλθη δηλαδή καιρός, κατά τόν ὁποῖο θά ἀποστατήσουν μερικοί ἀπό τήν ὀρθή πίστη καί θά προσέχουν σέ ἀνθρώπους πού διδάσκουν ψεύτικη καί πλανεμένη διδαχή. Αὐτά πού γράφει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος δέν εἶναι ἀνθρώπινη πρόβλεψη, ἀλλά εἶναι ἀποκάλυψη, τήν ὁποία τοῦ φανέρωσε τό Ἅγιο Πνεῦμα.
Ἡ αἵρεση, πιό καθαρά, εἶναι διαστροφή τῆς ἀλήθειας πού ἀπεκάλυψε ὁ Θεός, εἶναι προκλητική ἐπανάσταση τοῦ ἀνθρώπου κατά τῆς Ἐκκλησίας, εἶναι ὑπερήφανη καί ἐγωιστική στάση τοῦ ἀνθρώπου ἔναντι τοῦ Χριστοῦ. Ἡ παραχάραξη τῆς πίστεως καί ἡ παρέκκλιση ἀπό τήν ἀλήθεια ἔχει ὡς συνέπεια τήν ἀλλοίωση τῆς πνευματικῆς ζωῆς.
Ἀπό τίς αἱρέσεις δέν κινδυνεύει ὁ Χριστός, ἀλλά ὁ ἄνθρωπος. Οἱ αἱρέσεις δέν μποροῦν νά ἀλλάξουν τόν πραγματικό Χριστό. Μέ τήν ἀλλοίωση ὅμως καί τή νόθευση τῆς ὀρθῆς πίστης τίθεται σέ κίνδυνο ἡ δυνατότητα τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου. Διότι, ἄν ὁ Χριστός εἶναι μόνο τέλειος Θεός καί δέν ἔλαβε πραγματικά τήν ἀνθρώπινη φύση, δέν μπορεῖ νά εἶναι τέλειος ἄνθρωπος· τότε «τό ἀπρόσληπτον καὶ ἀθεράπευτον». Αὐτό πού δέν προσλαμβάνεται δέν μπορεῖ καί νά θεραπευθεῖ καί ἑπομένως ὁ ἄνθρωπος δέν σώζεται, ὅπως ἀναφέρει ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος.
Οἱ αἱρετικοί κάθε ἐποχῆς ἔχουν ὑπερήφανο φρόνημα καί μεγάλη ἰδέα γιά τόν ἑαυτό τους. Νομίζουν ὅτι εἶναι ἐλεύθεροι, ἀναγεννημένοι καί ἀπαλλαγμένοι ἀπό προηγούμενα ἁμαρτήματα καί κατηγοροῦν τούς ὀρθοδόξους χριστιανούς, συκοφαντοῦν τούς ἐπισκόπους καί τούς ἱερεῖς, καθώς καί ὅλη τήν Ἐκκλησία. Διαφημίζουν καί προπαγανδίζουν τίς πλανεμένες ἰδέες τους, ὅτι τάχα ὅσα διδάσκουν στηρίζονται στήν Ἁγία Γραφή. Πῶς ἐξηγεῖται ὅμως νά ὑπάρχει τόσο πλῆθος αἱρέσεων, ἀφοῦ ὅλες στηρίζονται στήν Ἁγία Γραφή; Ἡ Ἁγία Γραφή δέν λέγει ἄλλα στόν ἕνα καί ἄλλα στόν ἄλλο· τό ἴδιο περιεχόμενο, τόν ἴδιο λόγο ἀπευθύνει σέ ὅλους. Εἶναι φανερό ὅτι ὁ λόγος τους δέν εἶναι λόγος Θεοῦ, ἀλλά λόγος ἀνθρώπινος, διότι στηρίζονται στόν ἑαυτό τους καί ἐπιμένουν ἐγωιστικά νά ἑρμηνεύουν τήν Ἁγία Γραφή, σύμφωνα μέ τή δική τους λογική καί ὄχι ὅπως τήν ἑρμηνεύουν οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας. Αὐτοί μέ ταπείνωση καί μετάνοια ἀγωνίσθηκαν νά καθαρισθοῦν ἀπό τά ἁμαρτωλά πάθη, γιά νά δεχθοῦν τόν φωτισμό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, νά κατανοήσουν καί νά βιώσουν τό λόγο τοῦ Θεοῦ καί νά τόν ἑρμηνεύσουν σωστά.
Ἡ στάση τῆς Ἐκκλησίας πρός τούς αἱρετικούς ἦταν συμβουλευτική. Αὐτό φαίνεται ἀπό τά λόγια του Ἀποστόλου Παύλου πρός τόν ἐπίσκοπο Τίτο, στό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα: «Αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετὰ μίαν καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ». Ἕναν ἄνθρωπο πού εἶναι αἱρετικός θά τόν συμβουλεύσης μιά φορά, δύο φορές, ἔπειτα ἄφησέ τον, ἀφοῦ ἐκεῖνος ἐπιμένει στή δική του γνώμη. Νά γνωρίζεις ὅτι ἕνας τέτοιος ἄνθρωπος ἔχει διαστραφεῖ, ἁμαρτάνει θεληματικά καί ὁ ἴδιος ἔχει καταδικάσει τόν ἑαυτό του.
Εἶναι δύσκολο πράγμα νά ἐπαναφέρη κανείς αἱρετικό ἄνθρωπο στήν ἀλήθεια· εἶναι καθαρή ματαιοπονία, διότι ἡ αἵρεση εἶναι δαιμονική κατάσταση τοῦ λογικοῦ, ἀπό τήν ὁποία δύσκολα ἀπαλλάσσεται ὁ ἄνθρωπος. Μόνο ἄν εὐδοκήσει ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ, τότε εἶναι δυνατόν νά συντελεσθεῖ ἡ μεταβολή.
Ἡ Ἐκκλησία ἔχει ἀκόμη χρέος πρός τούς πιστούς νά τούς προφυλάξει ἀπό τήν πλάνη τῶν αἱρετικῶν. Ἡ Ἐκκλησία ἀποκόπτει τούς αἱρετικούς ἀπό τό σῶμα της γιά νά μήν κινοῦνται ἐλεύθερα στό χῶρο της καί διαδίδουν τήν αἵρεσή τους. Συγχρόνως διαφωτίζει τούς χριστιανούς νά προφυλάσσονται ἀπό αὐτούς.
Χριστιανοί μου, ἄς σταθοῦμε μακρυά ἀπό ὅλες τίς αἱρέσεις, γιατί εἶναι ἐπικίνδυνες γιά τήν πνευματική μας ζωή καί γιά τήν ἴδια τήν ὑπαρξή μας, καί νά μείνουμε στενά ἑνωμένοι μέ τήν Ἐκκλησία, ἡ ὁποία εἶναι φύλακας τῆς ἀληθείας, μᾶς τρέφει μέ τό λόγο τοῦ Θεοῦ καί τά Μυστήρια, μᾶς εὐεργετεῖ μέ τούς Ἁγίους καί ἐγγυᾶται τή σωτηρία μας. ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου