ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ 8 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2015
Κυριακή κγ΄ Ἐπιστολῶν
Σύναξις τῶν ἀρχιστρατήγων Μιχαήλ καί Γαβριήλ
8 Νοεμβρίου 2015
(Ἑβρ. β΄ 2-10)
«Τὶ ἐστιν ἄνθρωπος ὅτι μιμνήσκῃ αὐτοῦ,ἤ υἱός ἀνθρώπου ὅτι ἐπισκέπτῃ αὐτόν;»
Σήμερα, ἀδελφοί μου, ἑορτάζουν ἀναρίθμητα ἑκατομμύρια ἄγγελοι καί ἀρχάγγελοι. Ἡ ἑορτή αὐτή μᾶς βοηθᾶ νά αἰσθανθοῦμε τήν ὕπαρξη τῶν ἀγγέλων καί νά τούς τιμήσουμε ὅπως πρέπει. Στό πρῶτο ἄρθρο τοῦ «Πιστεύω» ὁμολογοῦμε ὅτι ὁ Θεός εἶναι «ποιητής οὐρανοῦ καί γῆς, ὁρατῶν τέ πάντων καί ἀοράτων».
Ὁ Θεός ἔφτιαξε τά ὁρατά καί τά ἀόρατα. Ὁρατά εἶναι ἐκεῖνα πού βλέπουμε μέ τά μάτια μας ἤ μέ τή βοήθεια ὀργάνων καί διακρίνονται σέ τρεῖς κατηγορίες. Στήν πρώτη αὐτά πού ὑπάρχουν, ὅπως τά βουνά, τά λαγκάδια, οἱ ποταμοί, οἱ θάλασσες. Στή δεύτερη ἀνήκουν αὐτά πού ὑπάρχουν καί αὐξάνονται. Ρίχνουμε ἕνα σπόρο στή γῆ καί ἀπ’ αὐτόν φυτρώνει ὁλόκληρο δέντρο. Τά φυτά καί τά ζῶα ἀνήκουν σ’ αὐτήν τήν κατηγορία.
Ὑπάρχει καί ἡ τρίτη κατηγορία, ἡ ἀνώτερη, στήν ὁποία ἀνήκει ὁ ἄνθρωπος, πού ἐκτός ἀπό τήν ὕπαρξη καί τήν αὔξηση ἔχει καί τή σκέψη, τό μυαλό, τήν ψυχή, πού τόν ἀναδεικνύει κορωνίδα τῆς θείας δημιουργίας. Ὁ ἄνθρωπος εἶναι διπλός, ὁρατός καί ἀόρατος. Ὁρατό εἶναι τό σῶμά του καί ἀόρατη ἡ ψυχή του. Τό ὁρατό τό βλέπουμε. Τό ἀόρατο εἶναι ἄγνωστο. Βλέπεις ἕναν χαμογελαστό ἄνθρωπο καί πᾶς νά τοῦ πεῖς καλημέρα, σέ κοιτάζει ἀμήχανα καί σοῦ βάζει τίς φωνές. Μυστικός κόσμος ἡ ψυχή τοῦ κάθε ἀνθρώπου. Τό σῶμά μας συγγενεύει μέ τόν ὑπόλοιπο ὁρατό κόσμο, τούς ἀγγέλους. Ὅλος ὁ ὑλικός κόσμος ἔχει μικρή ἀξία μπροστά στήν ἀξία μιᾶς ψυχῆς. Γι’ αὐτό ὁ Χριστός μᾶς εἶπε: «Τί ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐάν κερδίςῃ τόν κόσμον ὅλον καί ζημιωθῇ τήν ψυχήν αὐτοῦ»;
Ὅπως ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἀνώτερος ἀπό τά ζῶα καί τά ζῶα ἀνώτερα ἀπό τά φυτά καί τά φυτά ἀνώτερα ἀπό τά βράχια, ἔτσι ὑψηλότερα δημιουργήματα πάνω ἀπό τόν ἄνθρωπο εἶναι οἱ ἄγγελοι. Δέν ἔχουν σῶμα ὑλικό οἱ ἄγγελοι ἀλλά λεπτότατο, αἰθέριο, σχεδόν ἄϋλο. Καί λόγῳ τῆς αἰθέριας σύστασής τους κινοῦνται ταχύτατα. Οἱ ἄγγελοι δέν εἶναι πανταχοῦ παρόντες ὅπως εἶναι ὁ Θεός ἀλλά κινοῦνται μέ μεγάλη ταχύτητα. Ἔτσι βλέπουν τά μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ, τόν ὑμνοῦν καί τόν δοξολογοῦν λέγοντας τό «Ἅγιος, Ἅγιος, Ἅγιος Κύριος Σαβαώθ, πλήρης ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ τῆς δόξης σου». (Θ. Λειτ. Ἡσ. 6,3).
Ἐκτός ἀπό τούς ἀκατάπαυστους ὕμνους πρός τό Θεό οἱ ἄγγελοι εἶναι διαγγελεῖς, πού μεταφέρουν τό θέλημα τοῦ Θεοῦ στούς ἀνθρώπους. Εἶναι, ἐπίσης, φύλακες τῶν ἀνθρώπων. «Ἄγγελον εἰρήνης, πιστόν ὁδηγόν, φύλακα τῶν ψυχῶν καί τῶν σωμάτων ἡμῶν» ζητοῦμε κάθε μέρα στή Θεία Λειτουργία. Ἄγγελοι εἶναι δίπλα μας. Τί μεγάλο πράγμα εἶναι αὐτό! Τό σκεφτήκαμε; Τό πιστεύουμε; Σέ κάθε βῆμά μας ἔχουμε ἄγγελο φύλακα. Δίπλα στόν κάθε χριστιανό ἀπό τήν ὥρα πού θά βαπτισθεῖ μέχρι τήν ὥρα πού θά ξεψυχήσει, ἄγγελος παραστέκει. Καί ὁ ἄγγελός μας χαίρει, ὅταν ἐμεῖς κάνουμε τό θέλημα τοῦ Θεοῦ, λυπᾶται δέ καί θρηνεῖ ὅταν ἐμεῖς τό παραβαίνουμε. «Χαρά γίνεται ἐν οὐρανῶ ἐπί ἐνί ἁμαρτωλῶ μετανοοῦντι». (Λουκ. 15,10) Ὅταν ἐδῶ πέφτει ἕνα δάκρυ μετανοίας, στόν οὐρανό οἱ ἄγγελοι πανηγυρίζουν. Ἔλεγε ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός: «Ὅπως δέν τολμᾶς μπροστά σ’ ἕνα μικρό παιδί νά κάνεις κάποια αἰσχρή πράξη, ἔτσι καί μπροστά στόν ἄγγελό σου νά ζεῖς μία ζωή ἀκηλίδωτη».
Ὁ ἄγγελος, λοιπόν, εἶναι τό ἀνώτερο δημιούργημα τοῦ Θεοῦ στούς οὐρανούς. Ἀλλά καί ὁ ἄνθρωπος ἐδῶ στή γῆ μπορεῖ νά γίνει ἐπίγειος ἄγγελος, νά μιμηθεῖ τούς ἀγγέλους, νά γίνει ἔνσαρκος ἄγγελος, ὅπως ἔγινε ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος, ὁ προφήτης Ἠλίας ὁ Θεσβίτης, ὅσιοι καί ἀσκητές καί πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, ἔγγαμοι καί ἄγαμοι. Στόν κόσμο τοῦτο σήμερα ἄλλοι ἄνθρωποι ζοῦν ὡς ὑλικά ὄντα καί τετράποδα, ἄλλοι ὡς ἄνθρωποι καί ἄλλοι ζοῦν ὡς ἄγγελοι.
Παραπάνω, ὅμως, ἀπό τούς ἀνθρώπους καί τούς ἀγγέλους εἶναι ὁ Θεάνθρωπος Χριστός. Αὐτός πού κυβερνᾶ τά πάντα, πού κατέχει τά κλειδιά τῆς ζωῆς καί τοῦ θανάτου. «Εἷς ἅγιος, εἷς Κύριος, Ἰησοῦς Χριστός, εἰς δόξαν Θεοῦ Πατρός». Σ’ Αὐτόν ἁρμόζει τό εἰσαγωγικό χωρίο «Τί ἐστιν ἄνθρωπος». Πόσο σπουδαῖο πλάσμα εἶναι ὁ ἄνθρωπος καί τόν θυμᾶσαι, Κύριε; Τί εἶναι τό παιδί, ὁ ἀπόγονος τοῦ ἀνθρώπου καί τόν προσέχεις, ἔρχεσαι καί τόν βοηθεῖς;
Ἀδελφοί μου, πολλά κυρίως ὑλικά καί ἀνθρώπινα δημιουργήματα θαυμάζουμε σήμερα καί κάποια φυσικά τοπία, γιά τά ὁποῖα, δυστυχῶς, θεοποιοῦμε τή φύση καί λέμε: «τί κάνει ἡ φύση!», ἀντί νά λέμε: «Τίς Θεός μέγας ὡς ὁ Θεός ἡμῶν∙ Σύ εἶ ὁ Θεός ὁ ποιῶν θαυμάσια μόνος». Ἀγνοοῦμε, ὅμως, πώς ὁ ἴδιος ὁ Θεός ἔγινε ἄνθρωπος γιά νά σώσει τόν ἄνθρωπο καί νά τόν ξαναβάλει στόν Παράδεισο ὅπου ἀνήκει. Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου