ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ΄ ΛΟΥΚΑ 8-11-2015
Η ζωὴ τοῦ Χριστιανοῦ εἶναι συνύπαρξη μὲ τὸν Χριστό. Εἶναι συμπόρευση μὲ τὸν Χριστό. Εἶναι ἡ συνειδητὴ τήρηση τοῦ θελήματος τοῦ Χριστοῦ. Εἶναι πορεία ἀνηφορικὴ καὶ ἰδιαίτερα δύσκολη. Εἶναι σταυρὸς καὶ καθημερινὸς θάνατος καὶ μαρτύριο ὑπὲρ τῆς ἀληθείας. Εἶναι συμπεριφορὰ ἀσυνήθιστη, ἀλλὰ καὶ παράλογη γιὰ τὰ δεδομένα τοῦ ἁμαρτωλοῦ κόσμου. Τελικά, ἡ ζωὴ τοῦ Χριστιανοῦ δὲν εἶναι ἁπλὴ βιολογικὴ ἐπιβίωση, ἀλλὰ ὑπέρβασή της, πρᾶγμα παράδοξο. Παράδοξο, πλὴν ὅμως ἀληθινό, κατὰ πῶς μαρτυρεῖ καὶ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος: «Χριστῷ συνεσταύρωμαι· ζῶ δὲ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δὲ ἐν ἐμοὶ Χριστός· ὃ δὲ νῦν ζῶ ἐν σαρκί, ἐν πίστει ζῶ τῇ τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀγαπήσαντός με καὶ παραδόντος ἑαυτὸν ὑπὲρ ἐμοῦ».
Αὐτὴ τὴν ἀσυνήθιστη συμπεριφορὰ παρατηροῦμε καὶ στὸ σημερινὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα. Τὴν ἐπιδεικνύει ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, ὁ ὁποῖος, καθὸτι νέος Ἀδὰμ καὶ πρότυπο καὶ παράδειγμα τῆς ἀνθρωπότητας, προσφέρει καὶ τὸ μέτρο ποὺ ὀφείλουμε νὰ τηροῦμε, ὥστε νὰ δικαιολογεῖται καὶ ἡ προσωνυμία τοῦ Χριστιανοῦ στὸ πρόσωπό μας. Ὁ Χριστός, μετὰ τὸ θαῦμα τῆς θεραπείας τοῦ δαιμονισμένου στὴ χώρα τῶν Γαδαρηνῶν, πορευόταν στὸ σπίτι τοῦ ἀρχισυνάγωγου Ἰάειρου, ὥστε νὰ θεραπεύσει τὴ δωδεκάχρονη ἑτοιμοθάνατη θυγατέρα του. Ἐνῶ βρισκόταν καθ᾽ ὁδὸν ἀκολουθούμενος ἀπὸ πλήθη ἀνθρώπων, τὰ ὁποῖα «συνέπνιγον αὐτόν», κάποια γυναίκα, ἡ ὁποία ὑπέφερε ἀπὸ αἱμορραγία γιὰ δώδεκα χρόνια, κατάφερε νὰ τὸν πλησιάσει καὶ διακριτικὰ νὰ ἀγγίξει τὴν ἄκρη τῶν ἐνδυμάτων του. Ἡ γυναίκα βέβαια θεραπεύτηκε: «καὶ παραχρῆμα ἔστη ἡ ρύσις τοῦ αἵματος αὐτῆς», ὅμως, ἡ ἐνέργειά της δὲν διέλαθε τῆς προσοχῆς τοῦ Κυρίου, ὁ ὁποῖος ρώτησε ποιὸς τὸν εἶχε ἀγγίξει.Τὸ ἐρώτημα τοῦ Χριστοῦ ξενίζει κάπως. Ἀφοῦ αὐτὸς εἶναι ὁ πάντων Κύριος, γνώστης ἀκόμα καὶ τῶν μύχιων λογισμῶν τῶν πλασμάτων του, γιατί κάνει αὐτὴ τὴν ἐρώτηση; Ἕνας λόγος ἦταν γιὰ νὰ πυροδοτήσει τὴν ὁμολογία τῆς πίστης τῆς γυναίκας πρὸς τὸ πρόσωπό του. Προφανῶς, ὅμως, καὶ διότι ἤθελε νὰ διδάξει καὶ νὰ παραδειγματίσει ὅλους τοὺς ὑπόλοιπους. Καὶ ὁ συγκεκριμένος παραδειγματισμὸς θὰ προέκυπτε ἀπὸ τὴ δική του ταπείνωση. Μετὰ τὴν ἐρώτηση, καὶ ἀφοῦ κανένας δὲν παραδεχόταν ὅτι τὸν ἄγγιξε, ὁ Πέτρος «καὶ οἱ σὺν αὐτῷ», μὲ πολλὴ ὁρμητικότητα καὶ καθόλου διάκριση, τοῦ εἶπαν: «ἐπιστάτα, οἱ ὄχλοι συνέχουσί σε καὶ ἀποθλίβουσι, καὶ λέγεις τίς ὁ ἁψάμενός μου;». Μὲ ἄλλα λόγια, τοῦ ἐπισήμαναν τὸ ἄτοπο τῆς ἐρώτησής του: «τόσος κόσμος σὲ περιβάλλει ἀσφυκτικὰ καὶ ὁ ἕνας σπρώχνει τὸν ἄλλο καὶ σὲ πιέζουν καὶ σὲ ἀγγίζουν ἀπὸ παντοῦ καὶ ἐσὺ ρωτᾶς ποιὸς σὲ ἄγγιξε; Λίγο παράξενο τὸ ἐρώτημά σου!».
Ὄντως παράξενο -ἐκ πρώτης ὄψεως- τὸ ἐρώτημα τοῦ Χριστοῦ. Παρόλα αὐτά, ὅμως, ἦταν ὁ διδάσκαλος τῶν δώδεκα. Ἦταν δηλαδὴ ἕνα πρόσωπο ποὺ θὰ ἔπρεπε -τουλάχιστον οἱ ἴδιοι οἱ μαθητές του- νὰ τὸ βλέπουν μὲ περισσότερο σεβασμὸ καὶ νὰ σιωποῦν, ἀφήνοντας ἀσχολίαστες τὶς ἐνέργειες καὶ τοὺς λόγους του. Ὅμως, δὲν τὸ ἔκαναν. Ἔδειξαν ὁρμητικότητα καί, κατὰ κάποιο τρόπο, ἀσέβεια στὸ πρόσωπο τοῦ διδασκάλου τους. Πῶς, ὅμως, ὁ Κύριος ἀντέδρασε; Τοὺς ἐπιτίμησε; Τοὺς θύμωσε; Πληγώθηκε ὁ ἴδιος; Δυσανασχέτησε; Τὸ πῆρε κατάκαρδα, θεωρῶντας ὅτι οἱ μαθητὲς δὲν τὸν σέβονται; Κάθε ἄλλο! Χωρὶς ἀλλαγὴ τοῦ ἐσωτερικοῦ του κόσμου καὶ χωρὶς ἀναστάτωση, ἁπλὰ τοὺς διευκρίνισε τί ἐννοοῦσε. Αὐτὸ ἀκριβῶς εἶναι ἡ ταπείνωση. Τὸ νὰ μὴν μετρᾶ κανεὶς τὸν ἑαυτό του καὶ νὰ δέχεται καὶ ἀρνητικὰ σχόλια καὶ χαρακτηρισμούς, ἀλλὰ καὶ ἀμφισβητήσεις τῆς «σοφίας» του καὶ κριτικὴ τῆς στάσης του καὶ παρόλα αὐτὰ νὰ μὴν ἀντιδρᾶ, νὰ μὴν βρίζει καὶ νὰ μὴν δυσανασχετεῖ, θεωρῶντας ὅτι τὸν ἐξευτελίζουν.
Δυστυχῶς ἡ σημερινὴ ἐποχὴ διακρίνεται ἀκριβῶς γιὰ τὴν ἀντίθετη τοποθέτησή της. Οἱ ἄνθρωποι δὲν δέχονται κουβέντα ἀπὸ κανένα, δὲν ἀνέχονται κριτικὴ σὲ ὅ,τι κάνουν καὶ λένε. Ἡ προβολὴ τοῦ ἑαυτοῦ καὶ ἡ ἀνάδειξη τοῦ προσωπικοῦ μας ἀλάθητου ἔχουν καθιερωθεῖ ὡς τὰ ἰδεώδη τῆς ἐποχῆς. Ὁ κάθε ἕνας εἶναι μικρὸς ἀλάνθαστος θεὸς καὶ ἀλοίμονο σὲ αὐτὸν ποὺ θὰ τὸν ἐλέγξει! Καὶ ἔτσι πορευόμαστε στὴ ζωή μας, γεμάτοι ἐγωϊσμὸ καὶ αὐτάρκεια, χωρὶς νὰ ἐπικαλούμαστε τὴ συμβουλὴ τῶν ἁγίων καὶ τῶν πνευματικῶν ἀνθρώπων, κάνοντας τὸ ἕνα λάθος μετὰ τὸ ἄλλο. Ἐπιμένουμε, ὅμως, ὅτι εἴμαστε πιστοὶ Χριστιανοὶ καὶ αὐτό εἷναι ἡ τραγική εἰρωνεία μας. Γι’ αὐτό ἄς κάνουμε την αὐτοκριτική μας για να συναισθανόμαστε πῶς πορευόμαστε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου