ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ
(Λκ. 12, 16-21)
Ἡ θάλασσα, μᾶς διδάσκει μὲ παραστατικὸ τρόπο ὁ Μ. Βασίλειος, γνωρίζει τὰ ὅριά της, ὁ πλεονέκτης, ὅμως, ὑπερβαίνει τοὺς ὅρους τῆς αὐτάρκειας καὶ τοῦ ἀναγκαίου καὶ ἀγωνίζεται νὰ ἀποκτήσει ὅλο καὶ περισσότερα πράγματα.
Ὁ Κύριος, θέλοντας νὰ διδάξει πόσο ὀλέθριο καὶ καταστροφικὸ εἶναι τὸ πάθος τῆς πλεονεξίας καὶ μὲ ἀφορμὴ τὸ αἴτημα κάποιου ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ ἄκουγαν τὴ διδαχή του, ὥστε νὰ ἐπέμβει καὶ νὰ διευθετήσει τὴν κληρονομικὴ διαφορὰ ποὺ εἶχε μὲ τὸν ἀδελφό του, λέει τὴν παραβολὴ τοῦ ἄφρονος πλουσίου.
Τὸ πρῶτο του σχόλιο, στὸ αἴτημα τοῦ ἀκροατῆ του, ἀφοροῦσε στὴ διάκριση τῶν ἐπιγείων θησαυρῶν ἀπὸ τὰ οὐράνια ἀγαθά: «ἄνθρωπε», τοῦ λέει, «εἶναι μήπως δουλειὰ δική μου νὰ δικάζω τὶς οἰκονομικές σας διαφορές;». Ὁ Χριστὸς προβαίνει σὲ αὐτὴ τὴ διευκρίνηση, διότι δὲν Ἐνανθρώπησε, ὥστε νὰ διευθετεῖ τὶς ὑλικὲς διαφορὲς τῶν ἀνθρώπων. Ἡ σωτηρία τοῦ κόσμου δὲν σχετίζεται μὲ τὴν ἔλλειψη ἢ τὸ πλεόνασμα ἐπίγειων ἀγαθῶν, ἀλλὰ μὲ τὴν κοινωνία τῶν ἀνθρώπων μὲ τὸν Θεό. Παράλληλα, οὔτε ἡ ποιότητα τῆς ζωῆς τοῦ ἀνθρώπου ἐξαρτᾶται ἢ μετρᾶται ἀπὸ τὸ πλῆθος τῶν περιουσιακῶν του στοιχείων. Αὐτὸ ποὺ ὄντως μετρᾶ εἶναι ἡ εὐσέβεια καὶ ἡ ἀρετὴ τοῦ ἀνθρώπου καὶ κατ᾿ ἐπέκταση ἡ σχέση του μὲ τὸν Χριστὸ καὶ δι᾿ αὐτοῦ μὲ ὅλο τὸν Θεό.
Ὁ πλούσιος τῆς παραβολῆς ἦταν δυστυχισμένος, διότι νόμιζε ὅτι θὰ εὐτυχήσει μὲ τὰ πλούτη. Ἀδυνατοῦσε νὰ καταλάβει ὅτι αὐτὰ δὲν κάνουν τὸν ἄνθρωπο εὐτυχισμένο. Θέλοντας νὰ κρατήσει ὅλη τὴν πλούσια σοδειὰ γιὰ τὸν ἑαυτό του καὶ μὴ μπορῶντας νὰ τὸ κατορθώσει, λόγῳ ἔλλειψης ἀποθηκευτικοῦ χώρου, βυθιζόταν σὲ ἐναγώνιες καὶ ἀπελπισμένες σκέψεις: «καὶ διελογίζετο ἐν ἐαυτῷ λέγων˙ τί ποιήσω, ὅτι οὐκ ἔχω ποῦ συνάξω τοὺς καρπούς μου;». Παρὰ τὸ ὅτι βρίσκει τὴ λύση: «τοῦτο ποιήσω», λέει, δηλαδὴ νὰ οἰκοδομήσει μεγαλύτερες ἀποθῆκες, τὰ πράγματα δὲν ἐξελίσσονται ὅπως τὰ περίμενε. Τὸ ἴδιο βράδυ, προτοῦ ὑλοποιήσει ὅσα ἔτρεφαν καὶ ἐνίσχυαν τὴν πλεονεξία του, πεθαίνει αἰφνίδια, ἀποδεικνυόμενος ὡς ἄφρονας. Ὅλα ὅσα ἑτοίμασε δὲν πρόκειται νὰ τὸν συντηρήσουν καὶ νὰ τοῦ χορηγήσουν τὴν εὐτυχία, «εἰς ἔτη πολλά», ὅπως νόμιζε, ἀλλὰ μᾶλλον θὰ περάσουν σὲ ξένα χέρια, διότι αὐτὸς χάνει πλέον τὴν κυριότητα ἐπ᾽ αὐτῶν. Ἐξοῦ καὶ ὁ χαρακτηρισμός του ὡς ἄφρονα.
Ἡ εὐαγγελικὴ παραβολὴ δὲν ἀφορᾶ καὶ δὲν διδάσκει τὴν καθολικὴ καταδίκη τοῦ πλούτου καὶ οὔτε συνδέει τὰ ὑλικὰ ἀγαθὰ μὲ τὴν ἁμαρτία. Τὸ λάθος τοῦ ἐν λόγῳ πλουσίου βρίσκεται στὴν πλεονεξία του καὶ στὴν προσκόλλησή του στὰ ὑλικὰ ἀγαθά. Τοῦτο φαίνεται ξεκάθαρα καὶ στὴν κατάληξη τοῦ ἄλλου πλουσίου ἀπὸ τὴν παραβολὴ τοῦ φτωχοῦ Λαζάρου. Αὐτὸς κατέληξε στὴν κόλαση, ὄχι διότι ἦταν πλούσιος, ἀλλὰ διότι χρησιμοποιοῦσε τὸν πλοῦτο του μόνο πρὸς ἴδιο ὄφελος, ἀγνοῶντας τὸν πλησίον του καὶ θεωρῶντας ὅτι πρόκειται νὰ εὐφραίνεται αἰωνίως. Ὁ ἄνθρωπος ποὺ στηρίζεται στὸ μέγεθος τῆς περιουσίας του, ἐπιθυμῶντας νὰ τὸ ἐπεκείνει ἀκόμη πιὸ πολύ, ξεχνῶντας τὸν Θεὸ καὶ τοὺς ἐμπερίστατους συνανθρώπους του, ὁμοιάζει κατὰ πάντα μὲ τὸν ἄφρονα πλούσιο τῆς ἐν λόγῳ παραβολῆς.
Συνεπῶς, ἡ φροντίδα γιὰ τὴ δίχως ὅρια συγκέντρωση ὑλικῶν ἀγαθῶν, σημαίνει τὴν πλεονεξία, ἡ ὁποία μὲ τὴ σειρά της ἀποσπᾶ τὴν προσοχὴ τοῦ ἀνθρώπου καὶ προσηλώνει τὸν νοῦ του στὴ ματαιότητα τῆς ἐπίγειας αὐτάρκειας. Ἡ θεραπεία αὐτῆς τῆς κατάστασης εἶναι νὰ στραφεῖ κανεὶς μὲ ἐμπιστοσύνη στὸν Θεὸ καὶ νὰ προσφέρει ἀπὸ τὰ πολλὰ ποὺ κατέχει σὲ ὅσους ἔχουν ἀνάγκη, στοὺς φτωχούς, τοὺς ἀσθενεῖς, τοὺς ταλαιπωρημένους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου