Κυριακή Η΄ Ματθαίου – «καὶ ἔφαγον πάντες καὶ ἐχορτάσθησαν»
Ἀπόστολος: Α´ Κορ. α´ 10–17
Εὐαγγέλιον: Μάτθ. ιδ´ 14–22
Ἦχος: Βαρύς.— Ἑωθινόν: Η´
«καὶ ἔφαγον πάντες καὶ ἐχορτάσθησαν»
Τὸ σημερινὸ Εὐαγγέλιο μᾶς περιγράφει ἕνα ἐκπληκτικὸ θαῦμα ποὺ ἐπετέλεσε ὁ Κύριος, πῶς ἀπὸ πέντε ἄρτους καὶ δύο ψάρια ἔθρεψε θαυματουργικῶς πέντε χιλιάδες ἄνδρες, χωρὶς νὰ ὑπολογίσουμε τὶς γυναῖκες καὶ τὰ παιδιά. Ἄρα, ὁ ἀριθμὸς τῶν χορτασθέντων θὰ ἦταν σημαντικὰ μεγαλύτερος. Εἶναι σημαντικὸ ὅτι τὸ ἴδιο θαῦμα καταγράφεται καὶ ἀπὸ τοὺς τέσσερις Εὐαγγελιστές.
Ὅπου πήγαινε ὁ Κύριος, πλήθη λαοῦ συνέρρεαν κοντά Του. Ὁ ἁπλὸς λαὸς πλησιάζει τὸν Χριστό, γιὰ νὰ ἀκούσει λόγους στηρίξεως καὶ παρηγορίας, νὰ θεραπευθοῦν οἱ ἀσθένειές του, νὰ νοιώσει ἀσφάλεια καὶ ἀνακούφιση. Ἀλλὰ καὶ ἡ καρδιὰ τοῦ Κυρίου, γεμάτη καλοσύνη καὶ ἀγάπη, εἶδε τὰ πλήθη, τοὺς ἐσπλαγχνίσθη καὶ ἐθεράπευσε τοὺς ἀσθενεῖς τους (Ματθ. Ιδ´ 14). Ὁ Χριστὸς διήρχετο τὴν Παλαιστίνη εὐεργετῶν καὶ θεραπεύων τὶς ἀσθένειες τοῦ λαοῦ.
Ὁ λαὸς γοητευμένος ἀπὸ τὴν διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ, παρέμενε κοντά Του. Ἡ ὥρα εἶχε περάσει, καὶ καθὼς ὁ τόπος ἦταν ἐρημικός, οἱ μαθητὲς τοῦ Κυρίου Τὸν πλησίασαν, γιὰ νὰ Τοῦ ὑπενθυμίσουν ὅτι τὰ πλήθη ἔπρεπε νὰ τραφοῦν. Ἔτσι, προτείνουν τὰ πλήθη νὰ διαλυθοῦν καὶ νὰ ἐπιστρέψουν στὰ χωριά τους καὶ νὰ προμηθευθοῦν τρόφιμα. Οἱ μαθητὲς , σκεπτόμενοι λογικὰ καὶ ἀνθρώπινα, θεωροῦν ὅτι οἱ ἄνθρωποι ποὺ τρέφονται πνευματικῶς ἀπὸ τοὺς λόγους τοῦ Κυρίου, χρειάζονται καὶ ὑλικὴ τροφή.
Ὁ Κύριος ρίχνει τὴν εὐθύνη τῆς διατροφῆς τοῦ πλήθους στοὺς μαθητές Του, λέγων: «δότε αὐτοῖς ὑμῖν φαγεῖν» (Ματθ. Ιδ´ 16). Ὁ Κύριος προτρέπει τοὺς μαθητὲς νὰ θρέψουν τοὺς ὄχλους, γιὰ νὰ δοκιμάσει τὴν πίστη τους καὶ νὰ τοὺς προετοιμάσει γιὰ τὸ θαῦμα.
Οἱ μαθητές, ἀκόμη δύσπιστοι γιὰ τὴν δυνατότητα νὰ τραφοῦν τόσες χιλιάδες ἀνθρώπων, παρουσιάζουν στὸν Κύριο ὅ,τι ἔχουν, πέντε ἄρτους καὶ δύο ψάρια. Ἂν καὶ ὁ τόπος ἦταν ἔρημος καὶ ἡ ὥρα εἶχε περάσει, τὰ τρόφιμα λιγοστά, παρευρίσκεται ἐκεῖ ὁ τρέφων τὴν οἰκουμένην (Ἁγ. Ἰω. Χρυσόστομος).
Ὁ Κύριος διατάζει τὰ πλήθη νὰ καθίσουν μὲ τάξη στὸ ἔδαφος, στὰ χόρτα, παραλαμβάνει τοὺς πέντε ἄρτους καὶ τὰ δύο ψάρια, καὶ τὰ εὐλογεῖ. Μὲ αὐτὴν τὴν κίνηση ὁ Χριστὸς ἀνέβλεψε στὸν οὐρανό, γιὰ νὰ τιμήσει τὸν Πατέρα Του καὶ νὰ μᾶς δείξει ὅτι πρὶν ἀπὸ τὴν τράπεζα τοῦ φαγητοῦ, πρέπει νὰ εὐχαριστοῦμε τὸν Θεό, τὸν χορηγὸ τῆς τροφῆς, καὶ νὰ προσελκύουμε τὴν οὐράνια εὐλογία (Εὐθύμιος Ζιγαβηνός).
Εἶναι χαρακτηριστικὸ ὅτι μὲ τὸ θαῦμα τοῦ πολλαπλασιασμοῦ τῶν ἄρτων, ὅλοι ἔφαγαν καὶ ἐχορτάσθησαν, ἀλλὰ καὶ συγκέντρωσαν τὰ περισσεύματα σὲ δώδεκα καλάθια. Ὁ Χριστός, ἀφοῦ πρῶτα χόρτασε τὰ πλήθη μὲ τὴν πνευματικὴ τροφὴ τῆς διδασκαλίας Του, τοὺς χορταίνει καὶ ὑλικῶς.
Εἶναι χαρακτηριστικὸ ὅτι ὁ Κύριος, μετὰ τὴν εὐλογία τῆς τροφῆς, τὴν ἔδωσε στοὺς μαθητές, γιὰ νὰ τὴν διανείμουν στὰ πλήθη. Εἶναι ἡ ἐνέργεια αὐτὴ τοῦ Κυρίου ἐνδεικτική. Οἱ εὐλογίες τοῦ Χριστοῦ, ἡ πνευματικὴ τροφὴ καὶ ἡ διακονία τῶν ὑλικῶν ἀναγκῶν τῶν ἀνθρώπων, περνάει μέσα ἀπὸ τοὺς ἀποστόλους καὶ ἐν συνεχείᾳ, μέσῳ τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία συνεχίζει τὴν πνευματικὴ καὶ φιλανθρωπικὴ διακονία τοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων.
Καὶ σήμερα, ὁ κόσμος ποὺ ὑποφέρει ἀπὸ πνευματικὸ λιμό, μόνον μὲ δυὸ λόγια τοῦ Χριστοῦ, ποὺ εἶναι «ρήματα ζωῆς αἰωνίου», μπορεῖ ἡ ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου νὰ χορτασθεῖ. Ὁ Λόγος τοῦ Κυρίου ἔχει τὴν δύναμη νὰ γοητεύει τὸν κόσμον καὶ νὰ τὸν συναρπάζει, ὥστε νὰ λησμονεῖ ἀκόμη καὶ τὶς ὑλικές του ἀνάγκες.
Ὁ Κύριος εἶναι ὁ οὐράνιος Ἄρτος, ὁ Ἄρτος τῆς Ζωῆς, Τὸν ὁποῖον λαμβάνουμε στὴν Θεία Κοινωνία. Ὁ Κύριος μᾶς τρέφει μυστικῶς, μᾶς ἐνισχύει πνευματικῶς, μᾶς καλύπτει τὶς πνευματικὲς καὶ ὑλικὲς μας ἀνάγκες. Ἀλλὰ καὶ ἐμεῖς ὀφείλουμε νὰ προσφεύγουμε τακτικῶς στὸ μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας, νὰ κοινωνοῦμε Σώματος καὶ Αἵματος Χριστοῦ, ὥστε νὰ λαμβάνουμε δύναμη νὰ ἀντιμετωπίζουμε τὶς δυσκολίες τῆς ζωῆς.
Ἀρχιμανδρίτης π. Κύριλλος Κεφαλόπουλος
Ἀπόστολος: Α´ Κορ. α´ 10–17
Εὐαγγέλιον: Μάτθ. ιδ´ 14–22
Ἦχος: Βαρύς.— Ἑωθινόν: Η´
«καὶ ἔφαγον πάντες καὶ ἐχορτάσθησαν»
Τὸ σημερινὸ Εὐαγγέλιο μᾶς περιγράφει ἕνα ἐκπληκτικὸ θαῦμα ποὺ ἐπετέλεσε ὁ Κύριος, πῶς ἀπὸ πέντε ἄρτους καὶ δύο ψάρια ἔθρεψε θαυματουργικῶς πέντε χιλιάδες ἄνδρες, χωρὶς νὰ ὑπολογίσουμε τὶς γυναῖκες καὶ τὰ παιδιά. Ἄρα, ὁ ἀριθμὸς τῶν χορτασθέντων θὰ ἦταν σημαντικὰ μεγαλύτερος. Εἶναι σημαντικὸ ὅτι τὸ ἴδιο θαῦμα καταγράφεται καὶ ἀπὸ τοὺς τέσσερις Εὐαγγελιστές.
Ὅπου πήγαινε ὁ Κύριος, πλήθη λαοῦ συνέρρεαν κοντά Του. Ὁ ἁπλὸς λαὸς πλησιάζει τὸν Χριστό, γιὰ νὰ ἀκούσει λόγους στηρίξεως καὶ παρηγορίας, νὰ θεραπευθοῦν οἱ ἀσθένειές του, νὰ νοιώσει ἀσφάλεια καὶ ἀνακούφιση. Ἀλλὰ καὶ ἡ καρδιὰ τοῦ Κυρίου, γεμάτη καλοσύνη καὶ ἀγάπη, εἶδε τὰ πλήθη, τοὺς ἐσπλαγχνίσθη καὶ ἐθεράπευσε τοὺς ἀσθενεῖς τους (Ματθ. Ιδ´ 14). Ὁ Χριστὸς διήρχετο τὴν Παλαιστίνη εὐεργετῶν καὶ θεραπεύων τὶς ἀσθένειες τοῦ λαοῦ.
Ὁ λαὸς γοητευμένος ἀπὸ τὴν διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ, παρέμενε κοντά Του. Ἡ ὥρα εἶχε περάσει, καὶ καθὼς ὁ τόπος ἦταν ἐρημικός, οἱ μαθητὲς τοῦ Κυρίου Τὸν πλησίασαν, γιὰ νὰ Τοῦ ὑπενθυμίσουν ὅτι τὰ πλήθη ἔπρεπε νὰ τραφοῦν. Ἔτσι, προτείνουν τὰ πλήθη νὰ διαλυθοῦν καὶ νὰ ἐπιστρέψουν στὰ χωριά τους καὶ νὰ προμηθευθοῦν τρόφιμα. Οἱ μαθητὲς , σκεπτόμενοι λογικὰ καὶ ἀνθρώπινα, θεωροῦν ὅτι οἱ ἄνθρωποι ποὺ τρέφονται πνευματικῶς ἀπὸ τοὺς λόγους τοῦ Κυρίου, χρειάζονται καὶ ὑλικὴ τροφή.
Ὁ Κύριος ρίχνει τὴν εὐθύνη τῆς διατροφῆς τοῦ πλήθους στοὺς μαθητές Του, λέγων: «δότε αὐτοῖς ὑμῖν φαγεῖν» (Ματθ. Ιδ´ 16). Ὁ Κύριος προτρέπει τοὺς μαθητὲς νὰ θρέψουν τοὺς ὄχλους, γιὰ νὰ δοκιμάσει τὴν πίστη τους καὶ νὰ τοὺς προετοιμάσει γιὰ τὸ θαῦμα.
Οἱ μαθητές, ἀκόμη δύσπιστοι γιὰ τὴν δυνατότητα νὰ τραφοῦν τόσες χιλιάδες ἀνθρώπων, παρουσιάζουν στὸν Κύριο ὅ,τι ἔχουν, πέντε ἄρτους καὶ δύο ψάρια. Ἂν καὶ ὁ τόπος ἦταν ἔρημος καὶ ἡ ὥρα εἶχε περάσει, τὰ τρόφιμα λιγοστά, παρευρίσκεται ἐκεῖ ὁ τρέφων τὴν οἰκουμένην (Ἁγ. Ἰω. Χρυσόστομος).
Ὁ Κύριος διατάζει τὰ πλήθη νὰ καθίσουν μὲ τάξη στὸ ἔδαφος, στὰ χόρτα, παραλαμβάνει τοὺς πέντε ἄρτους καὶ τὰ δύο ψάρια, καὶ τὰ εὐλογεῖ. Μὲ αὐτὴν τὴν κίνηση ὁ Χριστὸς ἀνέβλεψε στὸν οὐρανό, γιὰ νὰ τιμήσει τὸν Πατέρα Του καὶ νὰ μᾶς δείξει ὅτι πρὶν ἀπὸ τὴν τράπεζα τοῦ φαγητοῦ, πρέπει νὰ εὐχαριστοῦμε τὸν Θεό, τὸν χορηγὸ τῆς τροφῆς, καὶ νὰ προσελκύουμε τὴν οὐράνια εὐλογία (Εὐθύμιος Ζιγαβηνός).
Εἶναι χαρακτηριστικὸ ὅτι μὲ τὸ θαῦμα τοῦ πολλαπλασιασμοῦ τῶν ἄρτων, ὅλοι ἔφαγαν καὶ ἐχορτάσθησαν, ἀλλὰ καὶ συγκέντρωσαν τὰ περισσεύματα σὲ δώδεκα καλάθια. Ὁ Χριστός, ἀφοῦ πρῶτα χόρτασε τὰ πλήθη μὲ τὴν πνευματικὴ τροφὴ τῆς διδασκαλίας Του, τοὺς χορταίνει καὶ ὑλικῶς.
Εἶναι χαρακτηριστικὸ ὅτι ὁ Κύριος, μετὰ τὴν εὐλογία τῆς τροφῆς, τὴν ἔδωσε στοὺς μαθητές, γιὰ νὰ τὴν διανείμουν στὰ πλήθη. Εἶναι ἡ ἐνέργεια αὐτὴ τοῦ Κυρίου ἐνδεικτική. Οἱ εὐλογίες τοῦ Χριστοῦ, ἡ πνευματικὴ τροφὴ καὶ ἡ διακονία τῶν ὑλικῶν ἀναγκῶν τῶν ἀνθρώπων, περνάει μέσα ἀπὸ τοὺς ἀποστόλους καὶ ἐν συνεχείᾳ, μέσῳ τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία συνεχίζει τὴν πνευματικὴ καὶ φιλανθρωπικὴ διακονία τοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων.
Καὶ σήμερα, ὁ κόσμος ποὺ ὑποφέρει ἀπὸ πνευματικὸ λιμό, μόνον μὲ δυὸ λόγια τοῦ Χριστοῦ, ποὺ εἶναι «ρήματα ζωῆς αἰωνίου», μπορεῖ ἡ ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου νὰ χορτασθεῖ. Ὁ Λόγος τοῦ Κυρίου ἔχει τὴν δύναμη νὰ γοητεύει τὸν κόσμον καὶ νὰ τὸν συναρπάζει, ὥστε νὰ λησμονεῖ ἀκόμη καὶ τὶς ὑλικές του ἀνάγκες.
Ὁ Κύριος εἶναι ὁ οὐράνιος Ἄρτος, ὁ Ἄρτος τῆς Ζωῆς, Τὸν ὁποῖον λαμβάνουμε στὴν Θεία Κοινωνία. Ὁ Κύριος μᾶς τρέφει μυστικῶς, μᾶς ἐνισχύει πνευματικῶς, μᾶς καλύπτει τὶς πνευματικὲς καὶ ὑλικὲς μας ἀνάγκες. Ἀλλὰ καὶ ἐμεῖς ὀφείλουμε νὰ προσφεύγουμε τακτικῶς στὸ μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας, νὰ κοινωνοῦμε Σώματος καὶ Αἵματος Χριστοῦ, ὥστε νὰ λαμβάνουμε δύναμη νὰ ἀντιμετωπίζουμε τὶς δυσκολίες τῆς ζωῆς.
Ἀρχιμανδρίτης π. Κύριλλος Κεφαλόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου