Κυριακή των Πατέρων της Δ΄Οικουμενικής Συνόδου – Το αλάτι και το φως του κόσμου.
Απόστολος: Τιτ. γ΄ 8 - 15
Ευαγγέλιον: Ματθ. ε΄ 14 – 19
Το αλάτι και το φως του κόσμου.
Η ευαγγελική περικοπή της Κυριακής, αποτελεί τμήμα μικρό της λεγόμενης «επί του Όρους ομιλίας του Κυρίου». Αυτή είναι ο ηθικός νόμος του ευαγγελίου, η ηθική διδασκαλία του χριστιανισμού. Προηγουμένως, ο Κύριος είχε παρομοιάσει τον ρόλο των χριστιανών στην κοινωνία με εκείνον που έχει το αλάτι στην ενόργανη φύση, προλαβαίνει την σήψη, την αποσύνθεση, δίνει γευστικότητα και νοστιμιά, έτσι και οι χριστιανοί με την ενάρετη ζωή τους και την φωτεινή τους πορεία, συγκροτούν την κοινωνία στην πνευματική υγεία και προλαβαίνουν την ηθική σήψη.
Για να κάνει σαφέστερη την αποστολή των μαθητών του στον κόσμο, τους παρομοιάζει με τα φώτα. Η πηγή του φωτός, η πηγή κάθε αλήθειας και γνώσης και σοφίας, κάθε αρετής και αγιότητας, είναι ο ίδιος ο Κύριος. Οι γνήσιοι μαθητές Του οφείλουν με τη ζωή και το παράδειγμά τους να μεταδίδουν το φως του ευαγγελίου στους άλλους ανθρώπους που ζουν στο σκοτάδι της αμαρτίας και της πλάνης.
Με μια άλλη παραβολική έκφραση λέει ότι οι μαθητές Του είτε το ξέρουν είτε όχι είναι σαν την πόλη που κείται επάνω σε λόφο υψηλό και δεν μπορεί να κρηβεί. Έτσι πρέπει να φαίνεται η ενάρετη ζωή των χριστιανών και να γίνεται παράδειγμα στους άλλους. Και όπως την λυχνία την τοποθετούν σε ψηλό μέρος για να φέγγει σε όλους που βρίσκονται στην οικεία και δεν την κρύβουν κάτω από δοχεία, έτσι και οι χριστιανοί δεν μπορούνε να μένουν κρυμμένοι ή να παίζουν το ρόλο του φωτοσβέστη. Έχουν κληθεί να δώσουν στους άλλους το φως του Χριστού. Ο δε σκοπός στον οποίο θα αποβλέπουν τα καλά σας έργα δεν θα είναι η δική σας επίδειξη. Δεν είναι να δείξεται τον εαυτό σας αλλά να λάμψει το φως και δια των έργων σας να δοξασθεί ο Πατέρας σας ο ουράνιος.
Δεν ήρθα για να σας πω διαφορετικά πράγματα ή να καταργήσω τον νόμο του Μωυσέως. Η διδασκαλία που περιέχεται στην Παλαιά Διαθήκη είναι και δική μου διδασκαλία. Εγώ «επλήρωσα το νόμο πρώτα με το να τον εφαρμόσω σε όλες του τις λεπτομέρειες. Έπειτα στο πρόσωπό μου θα «πληρωθούν, θα εκπληρωθούν και θα πραγματοποιηθούν όσα είπαν οι προφήτες».
Γι αυτό καμιά εντολή, όσο μικρή κι αν φαίνεται (αυτό θέλει να πει το «ιώτα εν ή μία κεραία») δεν θα χάσει την αξία της, όσο υπάρχει αυτός ο κόσμος.
Δεν έχει κανείς το δικαίωμα από τους μαθητές μου να περιφρονήσει μία εντολή μου. Όποιος όμως εφαρμόσει τις εντολές μου και διδάξει με το παράδειγμά του και τους λόγους του τους ανθρώπους «ούτως μέγας κληθήσεται εν τη βασιλεία των ουρανών».
Πρέπει λοιπόν να συνειδητοποιήσουμε, ότι ο κάθε χριστιανός είναι, αλλά και πρέπει να είναι άγιος, «άλας της γης», «φως του κόσμου», «πόλις επάνω όρους κειμένη», «λυχνία που φέγγει», «πάσι τις εν τη οικεία».
Μ.Φ.Ν.Θ
Απόστολος: Τιτ. γ΄ 8 - 15
Ευαγγέλιον: Ματθ. ε΄ 14 – 19
Το αλάτι και το φως του κόσμου.
Η ευαγγελική περικοπή της Κυριακής, αποτελεί τμήμα μικρό της λεγόμενης «επί του Όρους ομιλίας του Κυρίου». Αυτή είναι ο ηθικός νόμος του ευαγγελίου, η ηθική διδασκαλία του χριστιανισμού. Προηγουμένως, ο Κύριος είχε παρομοιάσει τον ρόλο των χριστιανών στην κοινωνία με εκείνον που έχει το αλάτι στην ενόργανη φύση, προλαβαίνει την σήψη, την αποσύνθεση, δίνει γευστικότητα και νοστιμιά, έτσι και οι χριστιανοί με την ενάρετη ζωή τους και την φωτεινή τους πορεία, συγκροτούν την κοινωνία στην πνευματική υγεία και προλαβαίνουν την ηθική σήψη.
Για να κάνει σαφέστερη την αποστολή των μαθητών του στον κόσμο, τους παρομοιάζει με τα φώτα. Η πηγή του φωτός, η πηγή κάθε αλήθειας και γνώσης και σοφίας, κάθε αρετής και αγιότητας, είναι ο ίδιος ο Κύριος. Οι γνήσιοι μαθητές Του οφείλουν με τη ζωή και το παράδειγμά τους να μεταδίδουν το φως του ευαγγελίου στους άλλους ανθρώπους που ζουν στο σκοτάδι της αμαρτίας και της πλάνης.
Με μια άλλη παραβολική έκφραση λέει ότι οι μαθητές Του είτε το ξέρουν είτε όχι είναι σαν την πόλη που κείται επάνω σε λόφο υψηλό και δεν μπορεί να κρηβεί. Έτσι πρέπει να φαίνεται η ενάρετη ζωή των χριστιανών και να γίνεται παράδειγμα στους άλλους. Και όπως την λυχνία την τοποθετούν σε ψηλό μέρος για να φέγγει σε όλους που βρίσκονται στην οικεία και δεν την κρύβουν κάτω από δοχεία, έτσι και οι χριστιανοί δεν μπορούνε να μένουν κρυμμένοι ή να παίζουν το ρόλο του φωτοσβέστη. Έχουν κληθεί να δώσουν στους άλλους το φως του Χριστού. Ο δε σκοπός στον οποίο θα αποβλέπουν τα καλά σας έργα δεν θα είναι η δική σας επίδειξη. Δεν είναι να δείξεται τον εαυτό σας αλλά να λάμψει το φως και δια των έργων σας να δοξασθεί ο Πατέρας σας ο ουράνιος.
Δεν ήρθα για να σας πω διαφορετικά πράγματα ή να καταργήσω τον νόμο του Μωυσέως. Η διδασκαλία που περιέχεται στην Παλαιά Διαθήκη είναι και δική μου διδασκαλία. Εγώ «επλήρωσα το νόμο πρώτα με το να τον εφαρμόσω σε όλες του τις λεπτομέρειες. Έπειτα στο πρόσωπό μου θα «πληρωθούν, θα εκπληρωθούν και θα πραγματοποιηθούν όσα είπαν οι προφήτες».
Γι αυτό καμιά εντολή, όσο μικρή κι αν φαίνεται (αυτό θέλει να πει το «ιώτα εν ή μία κεραία») δεν θα χάσει την αξία της, όσο υπάρχει αυτός ο κόσμος.
Δεν έχει κανείς το δικαίωμα από τους μαθητές μου να περιφρονήσει μία εντολή μου. Όποιος όμως εφαρμόσει τις εντολές μου και διδάξει με το παράδειγμά του και τους λόγους του τους ανθρώπους «ούτως μέγας κληθήσεται εν τη βασιλεία των ουρανών».
Πρέπει λοιπόν να συνειδητοποιήσουμε, ότι ο κάθε χριστιανός είναι, αλλά και πρέπει να είναι άγιος, «άλας της γης», «φως του κόσμου», «πόλις επάνω όρους κειμένη», «λυχνία που φέγγει», «πάσι τις εν τη οικεία».
Μ.Φ.Ν.Θ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου