ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
(Ἰω. 1, 44-52)
Στὶς 11 Μαρτίου τοῦ ἔτους 843 -τὴν πρώτη Κυριακὴ τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς ἐκείνου τοῦ ἔτους- ἐπὶ Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Μεθοδίου καὶ Αὐτοκράτειρας Θεοδώρας, μία σύνοδος «ἀναστήλωσε», δηλαδὴ ἀνάρτησε καὶ πάλι στοὺς στύλους, στοὺς κίονες, τῶν ναῶν, τὶς ἅγιες εἰκόνες, δίνοντας ἔτσι τέλος στὴν ἀναστάτωση ποὺ προκάλεσε στὴν Αὐτοκρατορία ἡ αἵρεση τῆς εἰκονομαχίας (726 - 843).
Ἡ ἀναστήλωση τῶν εἰκόνων ὀνομάστηκε ἑορτὴ τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ νίκη τῆς ἀληθοῦς Πίστεως, καὶ τοῦτο διότι προσφέρεται πλέον στὸν ἄνθρωπο ἡ δυνατότητα σωτηρίας, δηλαδὴ θέωσης. Σύμφωνα μὲ τοὺς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, ἡ Ὀρθοδοξία εἶναι ἐργαστήριον ἁγιότητος, δηλαδὴ τόπος καὶ τρόπος «παραγωγῆς» ἁγίων. Ἀνθρώπων δηλαδὴ μεταμορφωμένων μέσα στὸ φῶς τῆς Θείας Χάριτος, οἱ ὁποῖοι ζοῦν ἐν κοινωνίᾳ καὶ σχετιζόμενοι μὲ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους. Στὴν Ὀρθοδοξία ἡ ἀναφορὰ στὸν Θεὸ γίνεται διὰ τοῦ συνανθρώπου. Τοῦτο συνιστᾶ τὴν ἑνότητα καὶ ἀκεραιότητα τοῦ ἀνθρώπου καὶ δὲν εἶναι τίποτα ἄλλο ἀπὸ τὴ σωτηρία. Ἄρα στὴν Ὀρθοδοξία δὲν σώζεται κανεὶς ἀτομικά, ἀλλὰ διὰ τοῦ πλησίον, ὅταν τὸν βλέπει φιλάνθρωπα καὶ ὄχι ἐγωιστικά.
Τὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα μᾶς πληροφορεῖ ὅτι ὁ Φίλιππος λέει μὲ ἐνθουσιασμὸ στὸν Ναθαναήλ: «εὑρήκαμεν, Ἰησοῦν». Μὲ τὴ δήλωσή του αὐτὴ ἐκφράζει τὴν ὀρθοδοξία, δηλαδὴ τὴν ὀρθὴ δόξα, τὴν ὀρθὴ πίστη. Διότι πράγματι, Ὀρθοδοξία δὲν εἶναι παρὰ ἡ εὕρεση τοῦ Χριστοῦ, ὡς Θεοῦ καὶ Σωτήρα. Αὐτὸ σημαίνει ὁ λόγος τοῦ σημερινοῦ Εὐαγγελίου. Εἶναι ἡ ἐκπλήρωση τῆς λυτρωτικῆς προσδοκίας σύνολης τῆς ἀνθρωπότητας. Ὁ Ἀπόστολος Πέτρος, ἀπολογούμενος ἐνώπιον τοῦ ἑβραϊκοῦ Συνεδρίου, διακήρυξε μὲ παρρησία ὅτι: «οὐκ ἔστιν ἐν ἄλλῳ οὐδενὶ ἡ σωτηρία». Κανεὶς ἄλλος δὲν μπορεῖ νὰ σώσει. Κανεὶς ἄλλος ἐκτὸς τοῦ Χριστοῦ δὲν μπορεῖ νὰ ὁδηγήσει στὴ Θεογνωσία, στὴν ἀληθινὴ ἕνωση τοῦ ἀνθρώπου μὲ τὸν Θεό.
Στὴν Ὀρθοδοξία δὲν γνωρίζουμε τὸν Θεὸ διανοητικά, στοχαστικά, ἀφηρημένα, ὡς ἰδέα φιλοσοφικὴ ἢ ἀναζήτηση ἀνθρώπινη. Ἀντ᾽ αὐτοῦ τὸν γνωρίζουμε ὡς Θεάνθρωπο Χριστό, ὁ ὁποῖος ἀνήκει στὴν ἱστορικὴ πραγματικότητα καὶ ἔγινε ἄνθρωπος κατὰ πάντα -πλὴν ἁμαρτίας- ὅμοιος μὲ ἐμᾶς. Ἡ ἁμαρτία δὲν ἀνήκει στὴν ἀρχικὴ κατασκευὴ τοῦ ἀνθρώπου. Γι᾽ αὐτὸ στὸν ἀληθινὸ Χριστὸ δὲν μπορεῖ νὰ βρεῖ κανεὶς χαρακτηριστικὰ καὶ συμπεριφορές, ὅμοια μὲ τὰ δικά μας. Τὰ δικά μας ἐκφράζονται στὴν τραγικότητα τῆς πτώσης, ἐνῷ τοῦ Χριστοῦ εἶναι διαφορετικά: «Ὑπὲρ ἄνθρωπον αὐτοῦ τὰ ἀνθρώπινα». Ἑκούσια προσέλαβε ὁ Χριστὸς τὰ λεγόμενα «ἀδιάβλητα», δηλαδὴ τὰ μὴ ἐφάμαρτα πάθη μας: τὴν πεῖνα, τὴ δίψα, τὸν πόνο, τὸν κόπο, τὸν θάνατο. Προσέλαβε, μὲ ἄλλα λόγια, τὶς συνέπειες τῆς πτώσης, μετέχοντας ἔτσι στὴν ἱστορικὴ περιπέτειά μας, γιὰ νὰ μᾶς σώσει καὶ νὰ ἁγιάσει τὴν ἱστορία. Αὐτὸν τὸν Χριστὸ συναντᾶμε στὸ Σῶμα του, τὴν Ἐκκλησία.
Ἄρα ἡ συνάντηση μαζί του εἶναι συγκεκριμένη καὶ γίνεται ἀκολουθῶντας τὴ διδασκαλία τῶν ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας. Ἐὰν θελήσουμε νὰ παρακάμψουμε τοὺς ἁγίους, πλάθοντας αὐθαίρετα καὶ διανοητικὰ ἕνα ἄλλο Χριστό, τότε προβάλλουμε στὸν Χριστὸ τὰ δικά μας πάθη καὶ πιστεύουμε καὶ τιμοῦμε ἕνα διαφορετικὸ Χριστό. Μὲ τὸν ἴδιο τρόπο δημιουργήθηκαν καὶ λατρεύτηκαν καὶ οἱ ποικίλοι θεοὶ τοῦ ἀρχαίου ἑλληνικοῦ ἢ καὶ ρωμαϊκοῦ δωδεκάθεου. Πάντοτε τὸ πρόβλημα τῆς προσέγγισης τοῦ Θεοῦ εἶναι ὁ ἄνθρωπος. Ἂν ὁ ἄνθρωπος δὲν καθαρίσει τὴν καρδιά του καὶ δὲν γεμίσει καὶ δὲν κατακλυσθεῖ «Πνεύματος Ἁγίου» θὰ κατανοεῖ τὸν Χριστὸ μέσα ἀπὸ τὸ πρῖσμα τῆς φαντασίας του. Οἱ ἅγιοι τῆς Ὀρθοδοξίας βλέποντας τὸν Χριστό «ἐν καθαρᾷ καρδίᾳ» δοξάζουν, δηλαδὴ φανερώνουν, τὸν ἀληθινὸ Χριστό.
Ἡ ἀληθινὴ σχέση τοῦ ἀνθρώπου μὲ τὸν Σωτῆρα Χριστὸ βεβαιώνεται μέσα στὴν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας ὡς ἱεραποστολικὴ μαρτυρία καὶ πρόσκληση πρὸς τοὺς ἐκτὸς τῆς Ἐκκλησίας: ζῶντας ἐμεῖς ὀρθὰ καὶ κατὰ Θεὸν καὶ ἔχοντας τὴν ἀνάλογη ἐν Πνεύματι ἐμπειρία, μποροῦμε νὰ προτείνουμε, μαζὶ μὲ τὸν Φίλιππο, τό «ἔρχου καὶ ἴδε». Ἰσχύει ὅμως καὶ τὸ ἀντίθετο˙ ἐφόσον γνωρίζουμε τὴν ἀλήθεια δὲν μποροῦμε νὰ τὴν ἀποσιωποῦμε: «οὐαὶ δέ μοί ἐστιν ἐὰν μὴ εὐαγγελίζωμαι» - ἀλίμονό μου, ἂν δὲν κηρύττω τὸ εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ - ὁμολογοῦσε ὁ Ἀπ. Παῦλος στοὺς Κορινθίους.
Συνοψίζοντας, ἡ Κυριακὴ τῆς Ὀρθοδοξίας ἀφορᾶ στὴν ὀρθὴ πίστη, ἡ ὁποία, ὡς ἐν Χριστῷ ἐμπειρία, σώζει τὸν ἄνθρωπο.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου