“ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟΙ ΑΝΤΙΛΑΛΟΙ”
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ
(6 Ιουνίου 2021)
Καθώς διανύουμε την χαρμόσυνη περίοδο της Αναστάσεως, αγαπητοί μου αδελφοί, φθάσαμε με τη χάρη του Θεού στην έκτη Κυριακή από την ένδοξο και λαμπροφόρο ημέρα της Κυριακής της Αναστάσεως. Και το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα από το Κατά Ιωάννην ευαγγέλιο περιγράφει το θαύμα που τέλεσε ο Ιησούς κατά την επίγεια κηρυκτική και θαυματουργική δράση Του θεραπεύοντας τον εκ γενετής τυφλό. Οι άγιοι πατέρες της εκκλησίας μας, τοποθέτησαν μέσα στο χαρμόσυνο κλίμα της αναστάσιμης περιόδου την ανάγνωση περικοπών από το κατά Ιωάννην ευαγγέλιο λόγω της σπουδαίας θεολογικής σημασίας του περιεχομένου του. Στο ευαγγέλιο του ευαγγελιστή Ιωάννη κεντρική ιδέα αποτελεί ότι ο Αναστάς Κύριος Ημών Ιησούς Χριστός είναι και ο Αληθινός Θεός, το β’ πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, που με την Ενανθρώπισή Του, το Σταυρικό Πάθος, τον Θάνατο Του και την ένδοξο Ανάσταση Του είναι ο Κύριος της Ζωής και του Θανάτου, ο αληθινός Μεσσίας, που προσδοκούσε ο ισραηλιτικός λαός και όλα τα έθνη δια μέσου των αιώνων.
Έτσι, την Κυριακή του Πάσχα διαβάζουμε την αρχή του ευαγγελίου του Ιωάννου, όπου αναφέρεται ότι ο Κύριος είναι ο Υιός και μονογενής Λόγος του Θεού Πατρός, το β’ πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Την Κυριακή του Θωμά έχουμε την ομολογία του αποστόλου Θωμά, όταν είδε το Αναστημένο Διδάσκαλο Του, ότι είναι ο πραγματικός Κύριος και Θεός. Την Κυριακή του Παραλύτου με το θαύμα του παραλυτικού, ο οποίος περίμενε τριάντα οκτώ ολόκληρα χρόνια κοντά στην Προβατική πύλη, στη Βηθεσδά για να θεραπευθεί, ο ευαγγελιστής μας φανερώνει ότι ο Κύριος Ημών Ιησούς Χριστός είναι ο αληθινός Ιατρός των ψυχών και των σωμάτων, ο οποίος θεραπεύει όχι μόνο τη σωματική παράλυση, αλλά και την παράλυση των ψυχών από την αμαρτία και αποδεικνύει με τη τέλεση της θεραπείας την ημέρα του Σαββάτου ότι είναι ο Κύριος και ο Δημιουργός των ημερών και του σύμπαντος. Την προηγούμενη Κυριακή της Σαμαρείτιδος, το ευαγγελικό ανάγνωσμα του Ιωάννου μας περιγράφει το διάλογο του Κυρίου με την Σαμαρείτιδα στο φρέαρ του Ιακώβ, όπου ο Κύριος αποκαλύπτει ότι είναι ο αναμενόμενος Μεσσίας, το Ζωντανό Ύδωρ, που ξεδιψάει πνευματικά και υπαρξιακά τον άνθρωπο αιώνια και όχι προσωρινά, όπως συμβαίνει με το υλικό νερό που ξεδιψάει προσωρινά.
Φθάνοντας στη σημερινή Κυριακή, με τη θεραπεία του εκ γενετής τυφλού, ο Ιησούς Χριστός μας φανερώνει ότι είναι Αυτός το Φως το Αληθινό που φωτίζει και μας εξαγιάζει δια μέσου της Εκκλησίας Του και την εν Αγίω Πνεύματι μετοχή μας στη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας. Επίσης , με αυτό το θαύμα προς τον εκ γενετής τυφλό διαλύει τις εσφαλμένες απόψεις των μαθητών του και προκαταλήψεις που προβλημάτιζαν τους ομοεθνείς και ομόθρησκους Ιουδαίους της εποχής τους , καθώς και απορίες όλων των πιστών για το αν οι κληρονομικές ασθένειες προέρχονται από τις αμαρτίες και αστοχίες των γονέων τους και γενικότερα των προγόνων τους. Ο Κύριος έρχεται να διορθώσει την λανθασμένη αντίληψη , κατά την οποία οι ερμηνευτές του μωσαϊκού νόμου παρερμήνευαν την εντολή του Θεού που αφορούσε την λατρεία των ειδώλων, ότι η τιμωρία τους θα μεταβιβαζόταν και στις επόμενες γενεές, γενικεύοντάς την για όλες τις αμαρτωλές πράξεις, και στις οποίες αποδίδουν όλες τις εκ γενετής ασθένειες και αναπηρίες . Κάθε ανθρώπινη ύπαρξη είναι υπεύθυνη για τις πράξεις και τις λανθασμένες επιλογές και αστοχίες της. Εκτός από την θνητότητα μας, η οποία είναι απόρροια της πτώσεως των πρωτοπλάστων, δεν ευθυνόμαστε για τα όσα έπραξαν οι προηγούμενες γενεές. Στο αγωνιώδες, λοιπόν, πανανθρώπινο ερώτημα που εκφράζουν οι απόστολοι για τη σύνδεση των ασθενειών με τα προσωπικά μας ή κληρονομικά αμαρτήματα ο Κύριος Ημών Ιησούς Χριστός απαντά με τη θαυμαστή επέμβαση Του, που φανερώνει την άπειρη θεία αγάπη και το έλεος του Τριαδικού Θεού. Έτσι, στο σημερινό περιστατικό που μας περιγράφει το κατά Ιωάννην ευαγγέλιο βλέπουμε να φανερώνει τη Θεότητα Του, με την κίνηση Του να πλάσει πηλό και να δημιουργήσει εξ αρχής τα μάτια του, χαρίζοντάς του για πρώτη φορά από τότε που γεννήθηκε την ευκαιρία να δει το αισθητό φως, όπως ακριβώς δημιούργησε ως Αληθινός Θεός τον κόσμο και τον άνθρωπο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση Της Τριαδικής Θεότητας.
Τέλος, ο θεραπευμένος τυφλός ομολογεί ενώπιον των Φαρισαίων και αργότερα συντετριμμένος με δέος ομολογεί και ενώπιον του Κυρίου ότι πιστεύει πως είναι ο Υιός του Θεού. Αυτή η στάση του δείχνει πως ανοίχθηκαν όχι μόνο οι ανθρώπινοι οφθαλμοί του, αλλά απέκτησε και την πνευματική όραση για να βλέπει καθαρά την πνευματική κατάσταση της ψυχής του .
Κλείνοντας, αγαπητοί μου αδελφοί ας μιμηθούμε και εμείς τον πρώην εκ γενετής τυφλό στην προσπάθεια να διατηρούμε τους πνευματικούς μας οφθαλμούς υγιείς, με την άσκηση για την κάθαρση από τα πάθη που μας σκοτίζουν από το αληθινό Φώς που είναι ο Κύριος καθώς και με την μετοχή μας στα ιερά μυστήρια της εξομολογήσεως και της θείας ευχαριστίας και στην υπόλοιπη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας, ώστε να μην ομοιάσουμε στους Φαρισαίους που αν και σωματικά έβλεπαν με τους οφθαλμούς τους, πνευματικά ήταν τυφλοί και πωρωμένοι από τις κακοδοξίες και τον φθόνο τους προς τον αληθινό Μεσσία, τον Κύριο Ημών Ιησού Χριστό, εμποδίζοντάς τους να φωτισθούν και να οδηγηθούν στην κατά χάρη Θέωση. Είθε ο Αναστάς Κύριος να διατηρεί τους πνευματικούς μας οφθαλμούς καθαρούς από τη συσκότιση των αμαρτωλών μας παθών και να μας καταστήσει κατά χάριν μετόχους του θείου φωτός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου