ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ
(Ἰω. 12, 1-18)
Ἡ ἀνάσταση τοῦ Λαζάρου συνιστᾶ τὴν ἀπόδειξη καὶ τὸ προανάκρουσμα καὶ τῆς δικῆς μας ἀνάστασης. Ἀποτελεῖ μὲ ἄλλα λόγια τὴν πιστοποίηση τῆς νίκης τοῦ Χριστοῦ κατὰ τοῦ ἔσχατου ἐχθροῦ τοῦ ἀνθρώπου, δηλαδὴ τοῦ θανάτου. Τὸ θαῦμα τῆς ἔγερσης τοῦ τεταρταίου Λαζάρου ἄφησε εὐγνώμονες τὶς ἀδελφές του καὶ παράλληλα κατέπληξε τὰ πλήθη τῶν Ἑβραίων. Οἱ μὲν ἀδελφὲς Μάρθα καὶ Μαρία, ὅταν ὁ Χριστὸς ἐπισκέφθηκε τὴ Βηθανία, παρέθεσαν τράπεζα, στὴν ὁποία ὑπηρετοῦσαν τὸν εὐεργέτη τους. Ἡ Μαρία μάλιστα ἄλειψε τοὺς πόδας τοῦ Χριστοῦ μὲ μύρο «νάρδου πιστικῆς πολυτίμου», ἐπιδεικνύοντας ὄχι μόνο τὴν εὐγνωμοσύνη της, ἀλλὰ προετοιμάζοντας ταυτόχρονα τὸν Κύριο γιὰ τὴν ταφή του.
Ὁ δὲ ὄχλος, ὅταν ἔμαθε ὅτι ὁ Χριστὸς βρισκόταν στὸ σπίτι τοῦ Λαζάρου, ἔσπευσε ἀπὸ περιέργεια γιὰ νὰ δεῖ τὸ παράδοξο. Νὰ περιεργαστεῖ μὲ ἄλλα λόγια τόσο τὸν Ἰησοῦ, ὁ ὁποῖος θαυματούργησε, ὅσο καὶ τὸν Λάζαρο, ποὺ ἀναστήθηκε ἐκ νεκρῶν. Τὴν ἴδια περιέργεια ἐκδηλώνουν καὶ τὰ πλήθη τὴν ἑπόμενη μέρα. Ὅταν δηλαδὴ μαθαίνουν ὅτι ὁ Χριστὸς πρόκειται νὰ ἀνέβει στὰ Ἱεροσόλυμα γιὰ τὴ γιορτὴ τοῦ Πάσχα, βγαίνουν γιὰ νὰ τὸν προϋπαντήσουν, βαστάζοντες κλάδους φοινίκων.
Ὅλοι ἦταν ἐνθουσιασμένοι καὶ φώναζαν «ὡσαννά, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου, βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ». Ἡ ὑποδοχὴ εἶχε ἔνταση καὶ ἦταν μεγαλειώδης, ἀλλὰ ὁ Κύριος παρέμεινε ἤρεμος καὶ εἰσῆλθε στὴν πόλη «καθήμενος ἐπὶ πῶλον ὄνου». Ἔτσι ἀποδείκνυε ὄχι μόνο τὴν ταπείνωσή του, ἀλλὰ καὶ τὸ μάταιο καὶ ἐπιφανειακὸ τῶν ἐκδηλώσεων τοῦ πλήθους. Γνώριζε ὁ Κύριος ὅτι ἡ ὑποδοχὴ δὲν γινόταν διότι ὅλοι ἐκεῖνοι πίστευαν στὴ μεσσιανικότητά του, στὸ ὅτι δηλαδὴ ἦταν ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ὁ λυτρωτὴς τοῦ κόσμου. Τὸ πλῆθος εἶχε ἐνθουσιαστεῖ ἀπὸ τὸ θαυμαστὸ γεγονὸς τῆς ἀνάστασης τοῦ Λαζάρου καὶ ἐξεδήλωσε ἕνα παροδικὸ ἐνθουσιασμό: «διὰ τοῦτο καὶ ὑπήντησεν αὐτῷ ὁ ὄχλος», γράφει ὁ εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης, «ὅτι ἤκουσαν τοῦτο αὐτὸν πεποιηκέναι τὸ σημεῖον». Ὁ ἴδιος ὁ Θεὸς εἶχε ὁμιλήσει διὰ τοῦ στόματος τοῦ προφήτη Ἠσαΐα καὶ εἶχε πεῖ: «ἐγγίζει μοι ὁ λαὸς οὗτος τῷ στόματι αὐτῶν καὶ τοῖς χείλεσί με τιμᾷ, ἡ δὲ καρδίᾳ αὐτῶν πόρρω ἀπέχει ἀπ᾽ ἐμοῦ».
Τὸ μὴ γνήσιο τῶν ἐκδηλώσεων τοῦ πλήθους καὶ ἡ ἀπουσία πίστης πρὸς τὸν Χριστὸ ἀποδείχθηκε λίγες μέρες ἀργότερα, ὅταν οἱ ἴδιοι ἄνθρωποι, οἱ τόσο ἐνθουσιώδεις κατὰ τὴν ὑποδοχὴ τοῦ Κυρίου, ἄλλαξαν τὴ στάση τους καὶ φώναζαν «ἆρον, ἆρον, σταύρωσον αὐτόν», ζητῶντας τὸν θάνατο τοῦ εὐεργέτη τους.
Ἐμεῖς, ὅμως, οἱ Χριστιανοί, ἂς μὴν ἐνθουσιαστοῦμε κατὰ τὸν ἐπιφανειακὸ τρόπο τῶν Ἑβραίων. Ὁ ἐρχόμενος «ἐπὶ πῶλον ὄνου» εἶναι ὁ πρᾶος Κύριος, ὁ ποιμένας ὁ καλὸς καὶ ἀγαθός, ὁ ὁποῖος θύεται προθύμως γιὰ νὰ ἀπελευθερώσει τὸν ἄνθρωπο, νὰ τὸν σώσει ἀπὸ τὴν πλάνη τοῦ διαβόλου καὶ νὰ ἁγιάσει ἐν γένει τὸν κόσμο. Γι᾽ αὐτὸ ἂς τὸν ὑποδεχθοῦμε ὀρθῶς καὶ ἂς ἑορτάσουμε ὑπερκοσμίως. Γιὰ νὰ τὸν συναντήσουμε ἂς ἐξέλθουμε τῆς ἁμαρτίας καὶ τῆς ἰδιοτέλειας. Ἂς τὸν ἐπευφημήσουμε ὄχι μὲ κλάδους βαΐων, ἀλλὰ ἀφενὸς μὲ τὴ στροφή μας πρὸς τὴν ἀρετὴ καὶ ἀφετέρου διὰ τῆς φιλανθρωπίας καὶ τῆς βοήθειας ποὺ θὰ προσφέρουμε στοὺς ἐμπερίστατους ἀδελφούς μας. Ἀντὶ ἱματίων ἂς στρώσουμε γι᾽ αὐτὸν τὴ δεκτικότητα τῆς καρδίας μας. Ἂς ἀποβάλουμε τὸν ἐγωϊσμὸ καὶ τὴν ἔπαρση ἀπὸ αὐτή. Ἂς ταπεινωθοῦμε γιὰ νὰ συνδοξασθοῦμε μαζί του στὴν Ἀνάσταση. Ἂς γευθοῦμε τοῦ σταυροῦ γιὰ νὰ ἀπολαύσουμε τὸν γλυκασμὸ τῆς αἰώνιας ζωῆς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου